Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Sigma 50-500 F4.0-6.3
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-05-05 16:32

Hej.

Er der nogen der ved hvad det her betyder "conv" som står på objektivet? Og
hvad den lille knap er til, der sidder nede ved fatningen?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Dennis Kruse

Dato : 26-05-05 17:38

Jørgen Nielsen wrote:
> Hej.
>
> Er der nogen der ved hvad det her betyder "conv" som står på objektivet?

Ifølge Sigma-photo.com betyder det at du kan bruge TC sammen med objektivet:

"Conv (APO Teleconverter EX)
This lens can be used with the APO Teleconverter EX. It can increase the
focal length and will interface with the camera's AE (automatic
exposure) function."

Og
> hvad den lille knap er til, der sidder nede ved fatningen?

Pas :)

--
Med Venlig Hilsen
Dennis Kruse

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-05-05 15:50

"Dennis Kruse" <dghk03FjerN@ist.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> focal length and will interface with the camera's AE (automatic exposure)

[KLIP]

> --
> Med Venlig Hilsen
> Dennis Kruse
> http://www.miba.auc.dk/~dghk03
+++++++++++++++++++

Hej.

Ja, tak det er også det som Jens S. er inde på.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-05-05 18:01

On Thu, 26 May 2005 17:32:15 +0200, Jørgen Nielsen wrote:

> Hej.
>
> Er der nogen der ved hvad det her betyder "conv" som står på objektivet?

Det er til teleconverter. Den låser objektivet så det ikke kan gå under
100 mm og det bagerste glas ikke kommer i kambolage med converteren.
(sådan har jeg forstået der)

>Og
> hvad den lille knap er til, der sidder nede ved fatningen?

AF/MF

AF= Auto focus
MF= Manuel focus.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Alex W

Dato : 27-05-05 05:52

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er til teleconverter. Den låser objektivet så det ikke kan gå under
> 100 mm og det bagerste glas ikke kommer i kambolage med converteren.
> (sådan har jeg forstået der)

Den låser objektivet ved 50 mm så det ikke futter frem og tilbage eller så
det ikke zoomer ind, eller bliver længere. Det er for at beskytte objektivet
mod slag og lignende under transport.

/Alex W

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-05-05 15:55

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> Den låser objektivet ved 50 mm så det ikke futter frem og tilbage eller så
> det ikke zoomer ind, eller bliver længere. Det er for at beskytte
> objektivet mod slag og lignende under transport.

Ja det er lock knappen, der skal den køres helt tilbage til 50mm. Conv. er
først fra 100mm af. Det må være som Jens skriver.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-05-05 15:53

> [...]
>
> Det er til teleconverter. Den låser objektivet så det ikke kan gå under
> 100 mm og det bagerste glas ikke kommer i kambolage med converteren.

Ja, det må være det, jeg an godt se at den kommer rimlig langt tilbage.

> AF/MF
>
> AF= Auto focus
> MF= Manuel focus.

Det stiller jeg på kameraet, men det er så også et Nikon, er det ikke
anderledes på Canon?

Fra : Alex W

Dato : 27-05-05 16:46

Den lille knap nederst er som du selv skriver:

> Det stiller jeg på kameraet, men det er så også et Nikon, er det ikke
> anderledes på Canon?

Nixen bixen. Det er ens på alle objektiverne.

Jeg kiggede lige igen på Bigma fyren.

Den øverste er ganske rigtigt til at låse objektivet, men er også til at
begrænse brædvidden, så man ikke smasker en converter eller bageste
linseelement ved at gå under 100 mm.

Den nederste er til at vælge/fravælge autofocus.

Alle har ret og alle er glade

/Alex W

Fra : Peter Rongsted

Dato : 27-05-05 16:44

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> wrote:

>Hej.
>
>Er der nogen der ved hvad det her betyder "conv" som står på objektivet? Og
>hvad den lille knap er til, der sidder nede ved fatningen?

Den er til at låse blænderingen på blænde 22. Det skal (kan) du bruge,
hvis du sætter blænden fra dit Nikon kamera.

Peter