/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Lave og sende rå pakker
Fra : Jakob Nielsen


Dato : 26-05-05 14:25

Jeg lavede en gang et program til dos hvor jeg direkte skrev til og læste
fra mit netkort, for at opbygge en hjemmebrygget protokolstak på ethernet.
Det virkede fint og var et herligt legetøj, men med årene er programmet tabt
og jeg gider ikke rigtig sætte mig ind i den præcise styring af et ne2k-kort
igen og derefter genkode.
Så er det at jeg tænker at hvis jeg kunne, så har andre garanteret prøvet
det samme, så kan nogen her måske lede mig i retning af et program der lader
mig lave mine egne pakker? Grundlæggende set skal det bare kunne sende og
modtage ethernetpakker via netkortet og stoppe de data ind som jeg selv
laver. Data er så ip-pakker med hvad de måtte indeholde.

Links, navne eller tips til måder man nemt kan gøre det på selv uden alt for
meget lowlevel snak med kortet, modtages med glæde.



 
 
Thorbjoern Ravn Ande~ (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 26-05-05 15:46

"Jakob Nielsen" <a@b.c> writes:

> Links, navne eller tips til måder man nemt kan gøre det på selv uden alt for
> meget lowlevel snak med kortet, modtages med glæde.

Er det ikke UDP-pakker du leder efter?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Jakob Nielsen (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Nielsen


Dato : 26-05-05 17:31

> Er det ikke UDP-pakker du leder efter?

Nej, det er det godt nok ikke
Det er ethernetpakker jeg gerne selv vil kunne lave. Det vil sige.. lave dem
kan jeg sagtens, men jeg vil også gerne have dem afsted på etheren. Som sagt
har jeg tidligere gjort det, men det krævede at skrive til memorymapped
registre på mit netkort, hvilket først betød at jeg skulle sætte kortet op
og starte det. Andre må da have lavet noget ligende, så jeg ikke skal til at
snakke lowlevel med selve kortet igen.

Kort sagt.. vil gerne kunne lave mig en buffer og i den skrive en ethernet
header med afsender modtager og pakkestørelse, skrive en ip header i
datadelen med dens felter og evt skrive en udp-header i dens datadel og så
smide pakken afsted



Olof Lagerkvist (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Olof Lagerkvist


Dato : 26-05-05 17:45

Jakob Nielsen wrote:

> Jeg lavede en gang et program til dos hvor jeg direkte skrev til og læste
> fra mit netkort, for at opbygge en hjemmebrygget protokolstak på ethernet.
> Det virkede fint og var et herligt legetøj, men med årene er programmet tabt
> og jeg gider ikke rigtig sætte mig ind i den præcise styring af et ne2k-kort
> igen og derefter genkode.
> Så er det at jeg tænker at hvis jeg kunne, så har andre garanteret prøvet
> det samme, så kan nogen her måske lede mig i retning af et program der lader
> mig lave mine egne pakker? Grundlæggende set skal det bare kunne sende og
> modtage ethernetpakker via netkortet og stoppe de data ind som jeg selv
> laver. Data er så ip-pakker med hvad de måtte indeholde.
>
> Links, navne eller tips til måder man nemt kan gøre det på selv uden alt for
> meget lowlevel snak med kortet, modtages med glæde.

Du skriver ikke til hvilket OS du vil kige på eksempler eller skrive
program/driver. Men hvis vi taler om Windows så findes det mange gode
eksempler i Windows DDK (Driver Development Kit) og det er gratis at
bestille fra Microsoft, de tar dog betalt for fragten, ca 100-150 DKK.
http://www.microsoft.com/ddk (det er nok med "Current DDK", ikke "DDK
Suite")

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451
Web: http://here.is/olof


Jakob Nielsen (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Nielsen


Dato : 26-05-05 18:00

> Du skriver ikke til hvilket OS du vil kige på eksempler eller skrive
> program/driver.

Det var en forglemmelse. Det er til windows.
Jeg vil som sagt ikke skrive drivers, men bare snakke med transportlaget
direkte.

>Men hvis vi taler om Windows så findes det mange gode eksempler i Windows
>DDK (Driver Development Kit) og det er gratis at bestille fra Microsoft, de
>tar dog betalt for fragten, ca 100-150 DKK.
> http://www.microsoft.com/ddk (det er nok med "Current DDK", ikke "DDK
> Suite")

Har kigget på ddk tidligere, men det er slet ikke det jeg skal her.
Grundlæggende set leder jeg bare efter et program, eller en driver, som kan
tage en klat data og smide det ud på ethernet som en pakke.



///M (26-05-2005)
Kommentar
Fra : ///M


Dato : 26-05-05 20:17

Jakob Nielsen wrote:
>> Du skriver ikke til hvilket OS du vil kige på eksempler eller skrive
>> program/driver.
>
> Det var en forglemmelse. Det er til windows.
> Jeg vil som sagt ikke skrive drivers, men bare snakke med
> transportlaget direkte.
>
>> Men hvis vi taler om Windows så findes det mange gode eksempler i
>> Windows DDK (Driver Development Kit) og det er gratis at bestille
>> fra Microsoft, de tar dog betalt for fragten, ca 100-150 DKK.
>> http://www.microsoft.com/ddk (det er nok med "Current DDK", ikke "DDK
>> Suite")
>
> Har kigget på ddk tidligere, men det er slet ikke det jeg skal her.
> Grundlæggende set leder jeg bare efter et program, eller en driver,
> som kan tage en klat data og smide det ud på ethernet som en pakke.

I princippet ligesom WOL? I så fald kan du finde eksempler på hvordan dette
gøres i C-kode, hvis du søger efter WOL source code, evt. med ordet Linux
indblandet.

--
Mvh
///M



Asbjorn Hojmark (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 26-05-05 20:53

On Thu, 26 May 2005 15:25:01 +0200, "Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote:

> Så er det at jeg tænker at hvis jeg kunne, så har andre garanteret prøvet
> det samme, så kan nogen her måske lede mig i retning af et program der lader
> mig lave mine egne pakker?

http://packeth.sourceforge.net/

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Jakob Nielsen (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Nielsen


Dato : 26-05-05 21:18

> http://packeth.sourceforge.net/

Det ser rigtigt ud. Det er godt til linux, men det kan jeg vel leve med.
Takker



Asbjorn Hojmark (27-05-2005)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 27-05-05 05:57

On Thu, 26 May 2005 22:17:43 +0200, "Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote:

>> http://packeth.sourceforge.net/

> Det ser rigtigt ud. Det er godt til linux, men det kan jeg vel leve
> med.

Ja, der er mange flere af den slags værktøjer til gratis OS'er end til
Windows. Hvis man ikke har lyst til at installere et nyt OS, kan man
bruge en bootbar cd. Se fx på Knoppix.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Jakob Nielsen (27-05-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Nielsen


Dato : 27-05-05 07:44

> Ja, der er mange flere af den slags værktøjer til gratis OS'er end til
> Windows. Hvis man ikke har lyst til at installere et nyt OS, kan man
> bruge en bootbar cd. Se fx på Knoppix.

Jeg plejer at bruge en "emulator" til linuxopgaver, men ja, hvis knoppix har
værktøjerne installeret fra starten, så er det jo nemmere. Hvis ikke, så
skal man vel sætte det op hver gang man starter?



Asbjorn Hojmark (27-05-2005)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 27-05-05 10:37

On Fri, 27 May 2005 08:43:40 +0200, "Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote:

> Jeg plejer at bruge en "emulator" til linuxopgaver, men ja, hvis knoppix
> har værktøjerne installeret fra starten, så er det jo nemmere.

Det er heller ikke givet, din "emulator" giver Linux fuld adgang til
netkortet...

> Hvis ikke, så skal man vel sætte det op hver gang man starter?

Der er ikke rigtig noget at sætte op. Man skal bare køre programmet.

-A

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste