Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
En idé
Fra : Jørgen Hess

Dato : 31-05-01 09:29

Når man undersøger sin harddisk for fejl, kommer der en lille rapport med
oplysning om fejl, hvis der er nogen og (i de fleste tilfælde), at fejlene
er blevet rettet .

Hvorfor kan man ikke få en rapport, efter fremkaldelsen af papirbilleder?

Når billederne fra en farvenegativ film bliver kopieret ud, skal
kopimaskinen hele tiden korrigere for over/undereksponering og filtrere
farven eller en gang imellem slet ikke korrigere noget.

I de fleste tilfælde skal det nok være kopimaskinen der havde ret og så
kunne det være smart, hvis man sammen med billederne kunne få en lille
rapport om, hvilke korrektioner der blev gjort under kopieringen.

Målet for fotografen er at lære sit kamera så godt at kende, at så mange
negativer som muligt går igennem kopiprocessen uden eller meget små
korrektioner.

Pointen med dette er at man med farvenegativ-fotografering lærer at være
meget omhyggelig med lysmåling og derfor ikke vil blive overrasket, hvis man
vil prøve at bruge en diapositiv-film.

Med venlig hilsen
Jørgen

Fra : Karsten Olesen

Dato : 31-05-01 22:06

"Jørgen Hess" <joergen-hess@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Pointen med dette er at man med farvenegativ-fotografering lærer at være
> meget omhyggelig med lysmåling og derfor ikke vil blive overrasket, hvis
________________________

Vores FUJI minilab justerede også undervejs, men hvis du havde et mørkt
negativ, så lyste den længe med de 3 farver, og var negativet lyst,
så blev det knap nok belyst...
Jeg tror en rapport er svær...da det måske handler om et
gennemsnitsværdi som maskinen rammer alt efter lysgennemtrængning ???

MVH

Fra : kurt k

Dato : 31-05-01 22:17

On Thu, 31 May 2001 10:29:21 +0200, "Jørgen Hess" wrote:

> Hvorfor kan man ikke få en rapport, efter fremkaldelsen af papirbilleder?

Tjah

Menigmand lægger nok ikke så meget vægt på blænde, lukkertider og
den slags - det gælder mere om at få gode billeder ud og der gør
maskinen jo det rigtige, det meste af tiden.

> Målet for fotografen er at lære sit kamera så godt at kende, at så mange
> negativer som muligt går igennem kopiprocessen uden eller meget små
> korrektioner.

Jeg tror at det ville være mere lærerigt, hvis der _ikke_ blev
korrigeret (evt. efter anmodning fra fotografen), så man selv
kunne se præcist hvor meget eller hvor lidt det gik galt.

kurt

Fra : Drog

Dato : 01-06-01 21:40

Hej Jørgen
Umiddelbart kunne det lyde som en god ide , men alle kopimaskinerne er justeret efter et gennemsnitsmotiv
og mange billeder falder ikke ind under det begreb.
Hvis du eks. vis fotograferer to negere i en kulkælder vil maskinen justere så målingerne kommer til at ligne et gennemsnits motiv det vil sige et eller andet areal med en bestemt gråtone, i dette tilfælde vil "medborgerne af anden etnisk herkomst " ligne to mellemgrå hamstere, det vil få dig til at tro at du har overeksponeret.
På en kopianstalt er der derfor ansat nogle mennesker der ser på alle billeder og korrigerer maskinerne.
Hvis du vil lære er der den mulighed at lave dias og lære af dem.
Hilsen Ole