/ Forside / Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Folkeskole
#NavnPoint
Nordsted1 3349
ans 2305
refi 1141
svendgive.. 1133
dova 890
frieda 840
hjkofoed 839
berpox 773
arne.jako.. 659
10  viviborgen 630
Nu må Haarder træde i karakter
Fra : Ukendt


Dato : 25-05-05 22:34

Fra dagens JP:

"Folkeskolens formålsparagraf skal ændres. Den er utidssvarende og hindrer
eleverne i at tilegne sig kundskaber, da elevens personlige alsidige
udvikling står alt for meget i centrum.

Det var et af hovedbudskaberne fra flere medlemmer af den private fraktion
"Kommissionen til forsvar for kundskaber", da fraktionen for første gang
inviterede til en offentlig diskussion af det danske uddannelsessystem
onsdag.

»Formålsparagraffen fra 1975 er katastrofal,« sagde oplægsholder cand.
theol. Elisabeth K. Jensen:

»Den alsidige personlige udvikling er alt-ødelæggende for elevernes
tilegnelse af kundskaber.« "

Det er * NU * hvis vi skal have ryddet op i den danske folkeskole. Gad vide
om Bertel er mand for opgaven.



 
 
Thomas Smedebøl (25-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Smedebøl


Dato : 25-05-05 23:07

> »Den alsidige personlige udvikling er alt-ødelæggende for elevernes
> tilegnelse af kundskaber.« "

Ja - lad os da for guds skyld lære vores børn en masse kundskaber (mener du
mon færdigheder?) Tænk på hvor vigtigt det var at lære - og hvor ofte man
har brugt det siden - at dividere mangecifrede tal op i hinanden, at bruge
regnestokken korrekt, 13-tabellen, salmevers, kongerække og alle de andre
guldkorn moderne generationer snydes for - det er skammeligt siger jeg!!
SKAMMELIGT!!!!!

Mvh Thomas - i det sarkastiske hjørne



Kim2000 (25-05-2005)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 25-05-05 23:14


"S Hansen" <-> skrev i en meddelelse
news:4294ef46$0$229$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Fra dagens JP:
>
> "Folkeskolens formålsparagraf skal ændres. Den er utidssvarende og
> hindrer eleverne i at tilegne sig kundskaber, da elevens personlige
> alsidige udvikling står alt for meget i centrum.

Gad vide hvordan man kan mene hensynet til barnets tarv kan stå i vejen?

> Det var et af hovedbudskaberne fra flere medlemmer af den private
> fraktion "Kommissionen til forsvar for kundskaber", da fraktionen for
> første gang inviterede til en offentlig diskussion af det danske
> uddannelsessystem onsdag.
>
> »Formålsparagraffen fra 1975 er katastrofal,« sagde oplægsholder cand.
> theol. Elisabeth K. Jensen:
>
> »Den alsidige personlige udvikling er alt-ødelæggende for elevernes
> tilegnelse af kundskaber.« "

Hvad er i alverden mener du skal stå i stedet for?

Vi har formålsparagrafen og derefter er der udgivet meget klare mål for
hvad hvert enkelt barn skal lære i sin skoletid, dette er endda
udspecificeret på klassetrin, men hensynet til barnets tarv må altid
komme i første række. Vi holder altså skole for børnenes skyld, ikke for
forældrenes eller lærerenes.



>
> Det er * NU * hvis vi skal have ryddet op i den danske folkeskole. Gad
> vide om Bertel er mand for opgaven.

Bertel vil forhåbentlig opføre sig væsentlig bedre end han gjorde sidste
gang, men med sikkerhed bedre end Ulla, der vel lå og lænede sig op af
at være en skandaløs inkompetent minister.

mvh
Kim



Hansen (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Hansen


Dato : 16-06-05 11:33


"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en > Bertel vil forhåbentlig opføre
sig væsentlig bedre end han gjorde sidste
> gang, men med sikkerhed bedre end Ulla, der vel lå og

Ja, det tegner godt.
Bertel Haarder har netop i JP bekendtgjort, at han vil tage et opgør med
formålsparagraffen. Ind med kundskaber, kronologi og målbare færdigheder. Ud
med floskler om "personlig udvikling", tagen udgangspunkt i barnets verden
osv.



Jørgen Flainard (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Flainard


Dato : 16-06-05 12:31


"Hansen" <nospam@please.com> skrev i en meddelelse
news:42b15530$0$290$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "> Ja, det tegner godt.
> Bertel Haarder har netop i JP bekendtgjort, at han vil tage et opgør med
> formålsparagraffen. Ind med kundskaber, kronologi og målbare færdigheder.
Ud
> med floskler om "personlig udvikling", tagen udgangspunkt i barnets verden
> osv.

og dermed har han vel også sagt at det hverken er lærernes eller
folkeskolens skyld at det forholder sig sådan i dag. Faktisk erkender han
dermed at det er politikernes ansvar hvordan skolen er i dag.At du så nok
overfortolker lidt hvad han sagde er så en anden historie. Jeg læste det
ikke som personlig udvikling skulle ud af skolen, men at der skulle lægges
mere vægt på faglighed end der bliver gjort i den nuværende formålsparagraf.
Så han snakker nok mere om en omrokering af prioriteterne end at smide noget
ud.



@(none) (16-06-2005)
Kommentar
Fra : @(none)


Dato : 16-06-05 22:34

Kim2000 wrote:
> "S Hansen" <-> skrev i en meddelelse
> news:4294ef46$0$229$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>Fra dagens JP:
>>
>>"Folkeskolens formålsparagraf skal ændres. Den er utidssvarende og
>>hindrer eleverne i at tilegne sig kundskaber, da elevens personlige
>>alsidige udvikling står alt for meget i centrum.
>
>
> Gad vide hvordan man kan mene hensynet til barnets tarv kan stå i vejen?
Gad vide, hvad du spørger om?
>
>
>>Det var et af hovedbudskaberne fra flere medlemmer af den private
>>fraktion "Kommissionen til forsvar for kundskaber", da fraktionen for
>>første gang inviterede til en offentlig diskussion af det danske
>>uddannelsessystem onsdag.
>>
>>»Formålsparagraffen fra 1975 er katastrofal,« sagde oplægsholder cand.
>>theol. Elisabeth K. Jensen:
>>
>>»Den alsidige personlige udvikling er alt-ødelæggende for elevernes
>>tilegnelse af kundskaber.« "
>
>
> Hvad er i alverden mener du skal stå i stedet for?
I stedet for hvad, Kim?
Du er vel klar over Kim, at du diskuterer med et citat?
>
> Vi har formålsparagrafen og derefter er der udgivet meget klare mål for
> hvad hvert enkelt barn skal lære i sin skoletid, dette er endda
> udspecificeret på klassetrin, men hensynet til barnets tarv må altid
> komme i første række. Vi holder altså skole for børnenes skyld, ikke for
> forældrenes eller lærerenes.
>
Ja, regler udstikkes af folketinget, og disse skal bare, uanset om det
er for børnenes elle forældrenes skyld, blot overholdes!

Reglernes kvalitet er en anden diskusion. Er det en sådan, du foretager
her?
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard >Povlsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste