Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder af mørke dyr i et mørkt miljø
Fra : Kennet og Pernille

Dato : 25-05-05 19:07

Hej

mit sidste spørgsmål gav mange værdifulde input og ny viden. Så jeg prøver
igen.

Jeg har et Olympus C765. Jeg skal til Uganda og fotografere bjerggorillaer.
De er som bekendt sorte og befinder sig i regnskov. Det vil sandsynligvis
være i skygge hele tiden. Man kan være heldig, at de flytter sig ud i en
lysning. Der må IKKE bruge blitz.

Jeg kan godt læse i manualen, at der er settings til mørke, men jeg kan ikke
finde ud af, hvvordan jeg gør det bedst uden blitz.

Er der nogen gode råd?

Kennet

så er vi klar til Afrika.....
læs www.pernille-kennet.dk
stedet med de mange rejsebeskrivelser

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 25-05-05 19:55

"Kennet og Pernille" <anonym@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kan godt læse i manualen, at der er settings til mørke, men jeg kan
> ikke finde ud af, hvvordan jeg gør det bedst uden blitz.

Hej

Jeg har ikke ret meget forstand på det fototekniske, men hvis jeg nu lægger
ud aligevel, så er der garanteret nogen der vil rette mig, hvis det er helt
hen i vejret hvad jeg siger.

For det første bliver du selvfølgelig nødt til at lave et par eksperimenter,
før du tager til Uganda og skyder gorillaer i disen.

Hvis du ikke må bruge blitz (den er sandsynligvis ikke til nogen nytte ud
over ca. 4 meters afstand alligevel), ja så må du jo først slå den fra.
Dernæst skal du for at få så meget information som muligt ud af dit skud,
øge kameraets ISO indstilling. Den kan øges helt op til ISO 400.
Problemet med højere ISO er at man drastisk forøger støjen. det vil sige at
der kommer grums i farverne.
Så det skal prøves af på forhånd, hvor høj ISO du kan bruge og stadig
acceptere billedkvaliteten.

Dernæst skal du vælge en lang lukkertid. Det vil sige at du skal vælge
Shutter-proirity i dit kamera-program, og så vælge noget mindre tal end du
er vant til. Jeg aner ikke hvor meget. Prøv!
Problemet er så, at du ikke kan holde kameraet stille nok mens lukkeren er
åben, specielt ikke når du har zoom'et ind. Derfor er du nok nødt til at
anvende et stativ som kameraet kan skrues fast på men billedet tages. Til
junglebrug, er det nok mest praktisk med et etbenet stativ (et såkaldt
monopod). Igen bliver du nødt til at prøve dig frem, om et monopod rækker
eller om du er nødt til at have et rigtigt tre-benet stativ.

Nu skulle dit kamera gerne vælge en blænde der passer til de øvrige
indstillinger. Eller også kommer der sikkert en advarsel om at det ikke kan
lade sig gøre.

Så er problemet at med stor blænde (et lille tal) er det sværer at stille
skarpt. Der er et mindre område hvor objektivet er skarpt. Og hvis lyset så
er dårligt, er det ikke sikkert at auto-focus'en får bid. Så må du i gang
med at lære at fokusere manuelt. Og det er ikke sikkert at du kan se motivet
tydeligt nok til, at du selv kan fokusere.

Men måske er lyset ikke så dårligt som du frygter. Man kunne håbe, at det
måske mere er kontrasten mellem lys og skygge der er problemet. Og så skal
du huske at låse eksponeringen, mens du retter kamerat mod den mørke del af
motivet (det skal også øves), og så fyre på motivet.

Jeg håber at der kommer nogle uddybende råd her, som er noget mere
anvendelige end mine. Problemet er nok, at dem der virkelig har forstand på
det, vil sige, at det ikke kan lade sig gøre med dit kamera.

Held og lykke og god tur
hilsen Jesper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-05-05 20:47

In article <4294beaa$0$703$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Kennet og Pernille wrote:
> [...]
>
> Jeg kan godt læse i manualen, at der er settings til mørke, men jeg kan ikke
> finde ud af, hvvordan jeg gør det bedst uden blitz.

Køb/Lej/Lån et dSLR og god optik. Jeg var ikke i gorilla området,
men i Kibale Forest, og selv skovvejene i solskin var rigeligt
mørke til et 3x zoom digicam. 8 ud af 10 billeder var rystede. inde
i skoven var det håbløst.

Så rigtigt udstyr, eller bliv skuffet. Og turen er ikke helt billig.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 25-05-05 22:03

"Kennet og Pernille" <anonym@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> finde ud af, hvvordan jeg gør det bedst uden blitz.

Hej Kenneth.

Jeg kan kun sige, at jeg er lidt misundelig på din tur, jeg ville selv gerne
til Afrika

Jeg vil give Povl ret her. Du kommer ikke langt med dit digital-kamera her.
Der er brug for lysstærke objektiver og sikkert også en rimelig tele. Jeg
vil tro, at du bagefter vil ærgre dig over at tage et kamera med, der ikke
er egnet til sådan en opgave. Som Povl siger, turen er ikke billig og det
ville da være en skam at du bagefter ærgrer dig over alle de billeder du
ikke fik.

En mulighed kunne være at få fat i et spejlrefleks, enten analog eller
digitalt, og derefter noget lysstærk optik til det. Du kan på den måde selv
vælge film og følsomhed på denne, ellers er et digitalt spejlrefleks vejen,
men en noget dyrere løsning. Analoge huse kan fåes til billige penge brugt,
det er købers marked, digitale spejlreflekskameraer er også røget kraftigt
ned i pris, det er optikken der virkelig koster penge her. Men hvis du
kender nogle eller kan leje, kunne det helt sikkert være en mulighed.

Det er mine tanker omkring det, og det er såmænd ikke for at tage modet fra
dig, men jeg ved bare, hvordan jeg selv ville have det, hvis jeg kom ud på
mit livs rejse, og billederne missede pga. forkert udstyr.

MVH
Thomas

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 25-05-05 22:11

">
> Jeg vil give Povl ret her. Du kommer ikke langt med dit digital-kamera
> her.
> Der er brug for lysstærke objektiver og sikkert også en rimelig tele.

Vi kommer mellem 5 og 10 meter fra dem, så tele burde ikke være nødvendigt.

> [...]
> ned i pris, det er optikken der virkelig koster penge her. Men hvis du
> kender nogle eller kan leje, kunne det helt sikkert være en mulighed.

Se, det er jo et problem. Jeg kender ikke nogen der kender nogen. Jeg vil
også være meget træt af, at skulle slæbe rundt på ekstra udstyr for den ene
time. At leje er ikke en mulighed. Risikoen for, at det bliver stjålet vil
jeg anse for at være for stor.

Nå, jeg må nok nøjes med at nyde gorillaerne "live" og så tage et par mørke
billeder og linke til bedre billleder for resten. Det er rart at vide, at
jeg ikke behøver spilde tiden med at skyde 100 billeder.

Kennet

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-05-05 23:07

In article <4294e9c6$0$642$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Kennet og Pernille wrote:

> Vi kommer mellem 5 og 10 meter fra dem, så tele burde ikke være nødvendigt.

Du kommer lang med en 200mm.

> [...]
> time. At leje er ikke en mulighed. Risikoen for, at det bliver stjålet vil

Du kan leje udstyr, ligesom det kan totalforsikres. Nu er det Uganda, og
godt nok har jeg ikke været helt nede i trekanten ved gorillaerne, men
har da færdedes inden for 5-10 km fra Congo grænsen uden de store problemer.
Overfald og plyndringer er primært et problem i ørkenen op mod Sudan.

Da jeg var der for 3.5 år siden, da lod vi ting ligge i teltene. De
er ikke specielt kriminelle i Uganda, selvom der er mange relativt
fattige.

> Nå, jeg må nok nøjes med at nyde gorillaerne "live" og så tage et par mørke
> billeder og linke til bedre billleder for resten. Det er rart at vide, at
> jeg ikke behøver spilde tiden med at skyde 100 billeder.

Hvis du har accepteret dette, så er du kommet langt. Hellere nyde og opleve
det, end kæmpe med utilstrækkeligt udstyr. Du vil muligvis have mere held
med et videokamera (MiniDV anbefales), da de booster signalet en del, og
støj er ikke så synligt på video.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-05-05 07:17

> [...]

> udstyr for den ene time. At leje er ikke en mulighed. Risikoen
> for, at det bliver stjålet vil jeg anse for at være for stor.

Har du undersøgt om arrangørerne af gorillaturen kan hjælpe med egnet
kamera? Jeg gætter på at der er en del i samme situation som jer, så
der må næsten være et marked for kameraudlejning.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-05-05 16:10

In article <Xns966254D89EC3Etokeeskildsen@130.226.1.34>, Toke Eskildsen wrote:
> [...]
> kamera? Jeg gætter på at der er en del i samme situation som jer, så
> der må næsten være et marked for kameraudlejning.

Det er Uganda. Initiativ er næsten ikke-eksisterende. Og der er ingen
lokale der starter virksomheder ret meget større end familien, dvs
der vil mangle kapital.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-05-05 09:06

Kennet og Pernille wrote:

> Er der nogen gode råd?

Hmm... jeg kender ikke dit kamera, men mit råd forudsætter, at du
kan styre det 100% manuelt, hvor du selv vælger tid, blænde og ISO.

Hvis du træner lidt på det, så kan du lære sig at lave håndholdte
optagelser helt ned til 1:15 sec uden at ryste, du skal træne på
samme måde som skytter træner, det handler især om vejrtrækningen,
de rigtige stillinger, og et roligt tryk på udløserknappen.

Du kan også bruge et monopad (etbenet stativ), det er jo li'som en
vandrestav, så det burde ikke være en gene, og brugt på den rette
måde, der giver det en helt fantastisk støtte.

Du kan jo tage ud i en dansk bøge- og granskov og prøve, du skal
indstille kameraet på største blændeåbning, og så se hvilke tider du
kommer til at ligge på, og om du kan lave håndholdte optagelser uden
at ryste, tag evt. nogle børn med i mørkt tøj, og prøv ved
forskellige ISO-indstillinger.

Vær dog opmærksom på, at så vidt jeg ved, så farer bjerggorillaer
ikke rundt, de bevæger sig rimmeligt roligt.

Og så er det min personlige mening, at du ikke skal være bange for
ISO-støj, dine billeder kan alligevel ikke hamle op med de billeder,
som proff. fotografer laver med 100.000 kroners fotogrej.

Du skal i stedet satse på at lave nogle autentiske billeder, der
måske er lidt kornede p.g.a. ISO-støj, men som alligevel er
spændende og se-værdige...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 29-05-05 11:55

Niels har fuldstændig ret!
Når situationen nu for dit vedkommende er, som den er m.h.t. andet kamera
o.s.v., så brug det udstyr, du har, træn lidt med de langsomme lukkertider
under lignende lysforhold hjemmefra, og få det bedste ud af det! Den med
vejrtrækningen er rigtig effektiv. Hvis du ikke har stativ eller monopod, så
find noget (en rygsæk, et træ eller lignende), som du kan bruge som støtte
til kameraet, det hjælper også.
Alene forberedelsen hjemmefra vil sandsynligvis kunne forbedre dine skud i
en grad, der gerne skulle have en afsmittende virkning på de færdige
billeder
Hellere få noget rimeligt brugbart med hjem fra sådan en tur, end ingenting!
God rejse.
venlig hilsen
Henrik L