syret baggrund ??
Fra : Tidemann

Dato : 25-05-05 16:54

Er der nogen der vil være rar og teste
http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/ny_island.html

i Opera, FF, Netscape og IE og fortælle mig hvad der er galt?

John Kjoller skrev:
>Og så opfører baggrunden sig ret syret - og forskelligt - i IE, FF og Opera.

Men hvordan syret? Er det bare min pc det er galt med?

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : John Kjoller

Dato : 25-05-05 17:02

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev
> Men hvordan syret? Er det bare min pc det er galt med?

I IE ser det ok ud, hos mig. (skal bare rykkes helt op i toppen)

I FF forskydes baggrunden, i forhold til menuen i toppen.

I Opera får jeg horisontal scrollbar-pile (ingen bar, bare pile)
Og hvis man trykker F4 (panel ude til højre i browseren) - forskydes
baggrunden i forhold til menuen i toppen.

Kh
john

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-05-05 17:38

Tidemann wrote:
> Er der nogen der vil være rar og teste
> http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/ny_island.html
>
> i Opera, FF, Netscape og IE og fortælle mig hvad der er galt?

> Men hvordan syret? Er det bare min pc det er galt med?

Observeret på Win2000:

IE 6
http://hjemmesideskolen.dk/temp/ie.gif

FF 1.0.2
http://hjemmesideskolen.dk/temp/ff.gif

Opera 7.54
http://hjemmesideskolen.dk/temp/o.gif

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 25-05-05 23:36

"Erik Ginnerskov" skrev

> Observeret på Win2000:

> [...]

Ja det ser jo ikke for smart ud ;-[[ Er det fordi jeg kører med win98?

Jeg har IE 6.0
FF 1.0.1
Opera 8.0
Netscape 0.9.6

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-05 09:44

Tidemann skrev:

> Er der nogen der vil være rar og teste
> http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/ny_island.html
>
> i Opera, FF, Netscape og IE og fortælle mig hvad der er galt?

Jeg har kun testet i Firefox, men det er hurtigt at se én alvorlig ting
der er galt. De forskellige grafikelementer flytter sig ikke ens når
browserbredden ændres. Det betyder at siden kun vises korrekt i én
bestemt bredde (1015px bredde på viewporten).

Derudover bør du validere din kode. Der er mange fejl i xhtml-koden.
Bl.a. genbruger du id-værdier - det kan godt give uønskede resultater.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tidemann

Dato : 26-05-05 14:53

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev:

> [...]
> browserbredden ændres. Det betyder at siden kun vises korrekt i én
> bestemt bredde (1015px bredde på viewporten).

Vil du prøve igen?
http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/index.html

> Derudover bør du validere din kode. Der er mange fejl i xhtml-koden.
> Bl.a. genbruger du id-værdier - det kan godt give uønskede resultater.

det var fordi jeg bare havde kopieret cellerne i tabellen ;) er ok nu!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-05 15:02

Tidemann skrev:

> Vil du prøve igen?
> http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/index.html

Det var noget helt andet. Siden fungerer fint nu - testet i Ff, IE6 og
Opera 8. Dog bør du overveje at sætte background-color: white på body -
det er ikke alle der har det som standard.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tidemann

Dato : 26-05-05 15:40

> Det var noget helt andet. Siden fungerer fint nu - testet i Ff, IE6 og
> Opera 8. Dog bør du overveje at sætte background-color: white på body -
> det er ikke alle der har det som standard.

Åh, det var dejligt! Flid belønnes ;))
John har en blå farve eller et billede bagerst, derfor har jeg ikke skrevet
noget!
Men jeg skriver det lige på, så kan han selv rette det.

Hvis han da kan bruge det!!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-05-05 16:14

Tidemann wrote:

> Vil du prøve igen?
> http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/index.html

> det var fordi jeg bare havde kopieret cellerne i tabellen ;) er
> ok nu!

Det ser fint ud i FF nu. Men i (mine) IE og O ser det stadig ikke rigtig ud:

Fra : Tidemann

Dato : 26-05-05 16:27

"Erik Ginnerskov" skrev

> Det ser fint ud i FF nu. Men i (mine) IE og O ser det stadig ikke rigtig ud:

> [...]

: ..(( hulk.......
hvorfor?

Fra : Tidemann

Dato : 26-05-05 17:22
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-05-05 17:30

Tidemann wrote:

> http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/ie.6.0.gif
>
> http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/opera.gif
>
> http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/netscape.gif
>
> http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/mozilla.gif

Jeg vil ikke hænges på mandag, hvis jeg ikke når det. Men jeg vil prøve at
få tid til at kigge på dine koder i løbet af weekenden.

Der må være en årsag.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 26-05-05 17:47

"Erik Ginnerskov" skrev

> Jeg vil ikke hænges på mandag, hvis jeg ikke når det.

Ok, du slipper for hængning ;0)

> Men jeg vil prøve at
> få tid til at kigge på dine koder i løbet af weekenden.
> Der må være en årsag.

Det ville være rart, tak for det.

Fra : Tidemann

Dato : 26-05-05 23:23

Erik Ginnerskov skrev:

> Der må være en årsag.

Vil du se om det også er gal med den her?

http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/land.html

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-05-05 21:56

Tidemann wrote:

> Vil du se om det også er gal med den her?
>
> http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/land.html

Ser også fin ud i FF, men ikke i IE eller O.

Sorry.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-05-05 10:27

Erik Ginnerskov skrev:

> Der må være en årsag.

Muligvis et tosset forslag - men har du tjekket at det ikke er cachen
der driller? (Ctrl-F5 i IE).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tidemann

Dato : 27-05-05 11:49

> Muligvis et tosset forslag - men har du tjekket at det ikke er cachen
> der driller? (Ctrl-F5 i IE).

Øhmm, jeg tror "måske" jeg har fundet årsagen!!

Jeg prøvede at åbne siden på min datters pc i FP og kunne se samme resultat.
Jeg tror det er pga. at jeg ikke har sat bredde på menuen?? Det har jeg gjort
nu og vil lige smide det op, måske Erik vil kigge igen så?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-05-05 21:55

Tidemann wrote:

> [...]
> resultat. Jeg tror det er pga. at jeg ikke har sat bredde på menuen??
> Det har jeg gjort nu og vil lige smide det op, måske Erik vil kigge

Jeg har ikke tjekket i Opera, men det har desværre ikke hjulpet i IE. ;(

Jeg forstår din frustration.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 27-05-05 22:57

"Erik Ginnerskov" skrev

> Jeg forstår din frustration.

Hvad med den her?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-05-05 23:39

Tidemann wrote:

> Hvad med den her?
>
> http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/index.html

Som den forrige: Fin i FF, halter i IE, ikke set i O.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 27-05-05 23:51

"Erik Ginnerskov" skrev

> Som den forrige: Fin i FF, halter i IE, ikke set i O.

Hulk.................:((

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-05-05 21:51

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Muligvis et tosset forslag - men har du tjekket at det ikke er cachen
> der driller? (Ctrl-F5 i IE).

Det ka' du bide spids på.
Jeg har endda været inde omkring Funktioner => Internetindstillinger => Slet
filer
- og tilsvarende i Opera Værktøjer => Indstillinger => Historik og cache =>
Tøm nu

I begge browsere er operationenen udført mens en helt anden side var
indlæst - for at være helt sikker på ikke at bevare en gammel version af den
side, jeg ville tjekke.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-05-05 07:14

Slet 2You wrote:

> Er der nogen der vil være rar og teste
> http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/ny_island.html
>
> i Opera, FF, Netscape og IE og fortælle mig hvad der er galt?

Hvis det er i orden med dig, så foretrækket jeg Konqueror.

Her løste problemet sig ved at indsætte:
display: table-cell;
i din #header.

Stig Johansen

Fra : Tidemann

Dato : 28-05-05 08:58

"Stig Johansen" skrev

> Hvis det er i orden med dig, så foretrækket jeg Konqueror.
>
> Her løste problemet sig ved at indsætte:
> display: table-cell;
> i din #header.

Hvad betyder Konqueror?

display: table-cell; Hvad gør det??

Undskyld jeg spørger, men jeg kan ikke selv se problemerne.
Eller det vil sige jeg har løst problemet med den syrede baggrund
men har et andet problem.....................

Men hvad med denne her?

http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/index.html

eller denne her?
http://www.ragdollys-cat-link.dk/csb-island/index.shtml

har de samme problem?

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-05-05 10:50

Tidemann wrote:

> Hvad betyder Konqueror?

Det er en browser der følger med KDE. KDE er en grafisk brugerflade på
Linux.

- Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-05-05 17:48

Tidemann wrote:

> Men hvad med denne her?
>
> http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/index.html

Ikke bedre.

> eller denne her?
> http://www.ragdollys-cat-link.dk/csb-island/index.shtml

Ser fornuftig ud i FF og IE, men ikke i O

Fra : Tidemann

Dato : 28-05-05 18:33

"Erik Ginnerskov" skrev

> Ser fornuftig ud i FF og IE, men ikke i O
>
> Opera 7.54
> http://hjemmesideskolen.dk/temp/o.gif

Er den bedre nu??
http://www.ragdollys-cat-link.dk/csb-island/index.shtml

Eller er det fordi jeg har Opera 8.0

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-05-05 14:14

Tidemann wrote:

> Er den bedre nu??
> http://www.ragdollys-cat-link.dk/csb-island/index.shtml

Samme svar som før. ;(

I øvrigt er sidstnævnte noget frygteligt rod. Du har css-kode indsat flere
steder i body - det må man ikke, med mindre der er tale om inline-css på et
enkelt element. Hele stylesheet-blokke er forbudt. Alle stylesheets *skal*
enten lægges i sidens head eller linkes til fra sidens head!

> Eller er det fordi jeg har Opera 8.0

Det skal jeg ikke kunne sige. Men nu har jeg fået kigget på dine koder.

I den version, jeg gik ud fra, havde du indsat nogle plakater før den
højre-floatede tabel. Al sideinformation, der ønskes vist til venstre for et
højrefloated element *skal* indskrives i koden _efter_ det højrefloatede
element.

Desuden har jeg forenklet din css lidt. Du kan se mit resultat her:

http://hjemmesideskolen.dk/temp/index.html

Desværre er jeg selv ikke 100% tilfreds. Der er et lille problem i (min
version af) Opera: Den sidste plakat bliver først vist nede under tabellen.
Jeg har ikke i DOM-inspector (FF) kunnet se årsagen, men måske andre kan.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 29-05-05 14:32

> [...]
> enkelt element. Hele stylesheet-blokke er forbudt. Alle stylesheets *skal*
> enten lægges i sidens head eller linkes til fra sidens head!

Jamen jeg har lavet det med include, jeg ved ikke hvorfor det bliver vist
sådan??
Måske fordi jeg har <style type="text/css"> i kalender.inc og plakater.inc?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-05-05 14:52

Tidemann wrote:

> Jamen jeg har lavet det med include, jeg ved ikke hvorfor det bliver
> vist sådan??
> Måske fordi jeg har <style type="text/css"> i kalender.inc og
> plakater.inc?

Jamen, inkluderede filer skal ikke have en head-sektion, så kan der da
heller ikke 'smutte' et stylesheet med.

Dine inc-filer må kun indeholde, hvad der på en fuld html-side er anbragt
_mellem_ <body> og </body>

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 29-05-05 14:38

"Erik Ginnerskov" skrev ...

> [...]
> Jeg har ikke i DOM-inspector (FF) kunnet se årsagen, men måske andre kan.

Jeg ser den fint under de andre! Det må være pga. Opera versionerne?

Jeg har også lavet lidt om - vil du tjekke den her i Opera?

http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/index-ny.html

Jeg kigger lige på dine css´er ;))

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-05-05 14:57

Tidemann wrote:

> Jeg har også lavet lidt om - vil du tjekke den her i Opera?
>
> http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/index-ny.html

Ny lykkedes det. ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 29-05-05 15:50

"Erik Ginnerskov" skrev

> [...]
>heller ikke 'smutte' et stylesheet med.

>Dine inc-filer må kun indeholde, hvad der på en fuld html-side er anbragt

Nåheeeee, så havde jeg ikke læst det ordentligt ;((
Jeg har vist lige et par sider at rette!

> Ny lykkedes det. ;)

Det var dejligt. Det må have været det rod med em og px!

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-05-05 06:38

Slet 2You wrote:

> "Stig Johansen" skrev

> Hvad betyder Konqueror?

Det er min foretrukne browser under Linux. Jeg skrev det bare fordi du 'kun'
bad om test i Opera, FF, Netscape og IE.

> display: table-cell; Hvad gør det??

Undgår linieskift.

> Undskyld jeg spørger, men jeg kan ikke selv se problemerne.

Det har noget med størrelser at gøre. Problemet opstår hos mig, fordi der
ikke er plads til alle billederne i din <div id="header">, derfor kommer
de(t) sidste billede(r) til at stå under de første, i stedet for at stå på
en række.

> Eller det vil sige jeg har løst problemet med den syrede baggrund

Problemet med den 'syrede' baggrund er løst på min Konqueror.

> men har et andet problem.....................

Det tror jeg. Du benytter et sammensurium at px,pt og em.
Em er (i hvert fald her) udtrykt ved standard font størrelsen, og ændrer sig
afhængig af denne. Kig evt. på positionen af din #kalender ved ændring af
skriftsstørrelsen (ctrl+/- i firefpx)

Stig Johansen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 29-05-05 09:27

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Undgår linieskift.

table-cell hører til til CSS2 som IE ikke har implementeret. Det er ellers
en ganske smart udvidelse, der gør det muligt at få en række div blokke
eller andre elementer til at opføre sig som om de var del af en tabel,
hvilket kan gøre det nemmere at formatere en side uden alle de sædvanlige
hacks, men indtil IE får det med med er det ikke specielt brugbart.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg