Mangler 240 V el kabel
Fra : Daddy_again

Dato : 25-05-05 15:39

Vi har lige købt en ældre campingvogn, hvor der ikke fulgte el kabel
med. Hvor kan man købe sådan et billigst?

--
En ny campist

Fra : Preben Andersen

Dato : 25-05-05 15:54

"Daddy_again" <lars@set-it-up.dk> wrote in message
Vi har lige købt en ældre campingvogn, hvor der ikke fulgte el kabel
med. Hvor kan man købe sådan et billigst?

Det billigste jeg har set pr. meter, er Jem og Fix, hvor du kan få 50 meter
1,5x3 for ca. kr 300,-. Så køber du 2 stik og monterer selv.

mvh
Preben

Fra : Preben Andersen

Dato : 25-05-05 15:58

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det billigste jeg har set pr. meter, er Jem og Fix, hvor du kan få 50
> meter 1,5x3 for ca. kr 300,-. Så køber du 2 stik og monterer selv.

Eller Harald Nyborg, 25 meter med stik:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3495&n=30100

mvh
Preben

Fra : Carsten Stage

Dato : 25-05-05 16:14

Preben Andersen wrote:

> Det billigste jeg har set pr. meter, er Jem og Fix, hvor du kan få 50
> meter 1,5x3 for ca. kr 300,-.

Til campingbrug er der lovgivet om, hvilket kabel der må bruges.

Det skal være 2.5 kvadrat, så det du nævner vil ikke være lovligt.

Så køber du 2 stik og monterer selv.

Det er ikke altid det billigste...

Chek de forskellige forhandleres tilbudssider, så finder du det rigtige
kabel til cirka samme pris, som du selv kan lave det til.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Preben Andersen

Dato : 25-05-05 16:28

"Carsten Stage" <stagenospam@fabel.dk> wrote in message

> Det skal være 2.5 kvadrat, så det du nævner vil ikke være lovligt.

Det kommer vel an på, hvad det skal bruges til. Har du en henvisning?

mvh
Preben

Fra : Carsten Stage

Dato : 25-05-05 16:44

Preben Andersen wrote:

> Det kommer vel an på, hvad det skal bruges til.

Nix...

> Har du en henvisning?

Jeps...

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=36

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Preben Andersen

Dato : 25-05-05 19:12

> Jeps...
>
> http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=36

Et lovgrundlag tak, det der tror jeg ikke på.

mvh
Preben

Fra : Steen Larsen

Dato : 25-05-05 19:37

Preben Andersen wrote:
> "Carsten Stage" <stagenospam@fabel.dk> wrote in message

> Et lovgrundlag tak, det der tror jeg ikke på.

Stækstrømsbekentsgørelsen 708.4
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl står der sådan
708.4 Særlige bestemmelser for tilslutningsmateriel (se fig. 708A).

Tilslutningsledningen mellem standpladsstikkontakten og fritidskøretøjet
skal bestå af:

a.. En stikprop med jordkontakt, efter IEC 60309-2.
b.. En bøjelig ledning, type H07RN-F eller tilsvarende. Den skal
indeholde beskyttelsesleder og have følgende karakteristika:
c.. længde 25 meter
d.. Minimum ledertværsnit: 2,5 mm2.
e.. Farvekode:
Beskyttelseslederen skal være grøn/gul
Nullederen skal være lyseblå.
f.. En apparatkontakt med jordkontakt, efter IEC 60309.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Steen Larsen

Dato : 25-05-05 19:40

Steen Larsen wrote:

> Stækstrømsbekentsgørelsen 708.4
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl står der sådan

UPS linket virkede ikke det rigtige kommer her
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2001/1250205.htm

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Preben Andersen

Dato : 26-05-05 06:50

"Steen Larsen" <dsl175340@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Steen Larsen wrote:

> UPS linket virkede ikke det rigtige kommer her
> http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2001/1250205.htm

Tak for det.

mvh
Preben

Fra : Carsten Stage

Dato : 25-05-05 20:09

Preben Andersen wrote:

> Et lovgrundlag tak, det der tror jeg ikke på.

Hmmm. Mistænksom?

Det behøver du ikke være. Oplysningerne er klippet direkte fra den
bekendtgørelse der nævnes på siden - for at gøre det let for brugeren, og
fordi jeg ikke vil vidergive forkerte informationer.

Ellers kan alt vedrørende lov og bekendtgørelser (der i praksis har samme
juridiske vægt som lov) samt gældende cirkulærer findes via retsinfo.dk -
det var det jeg gjorde, inden oplysningerne blev lagt på siden, som jeg
henviste til...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : pisingos

Dato : 25-05-05 16:47

Spørgsmålet gik på tilslutning til Campingvogn.

læs derfor http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

Efterfølgende er klippet derfra
//

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 25-05-05 21:32

"pisingos" <pisingos@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Spørgsmålet gik på tilslutning til Campingvogn.
>
> læs derfor http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

Så ville det være befriende at høre lidt fra Preben Andersen, der selv om
dette har været fast viden i mange år, bare påstår, at "det tror jeg ikke
på", når der gives saglig information i dette forum.

Et lille spagt "undskyld jeg tog fejl" gør ikke ondt, når man har været
ude
med riven - vel ?

Og så kan der da samtidig henvises til campingreglementet for flere
campingpladser, hvor lejrchefen har ret til at afkoble alle kabler der
ikke
opfylder reglerne - og i yderste konsekvens at bortvise campister, der
efter
henvisning, ikke overholder stærkstrømsreglementet.

/Flemming U

Fra : Preben Andersen

Dato : 26-05-05 06:53

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> wrote in message

> Så ville det være befriende at høre lidt fra Preben Andersen, der selv om
> dette har været fast viden i mange år, bare påstår, at "det tror jeg ikke
> på", når der gives saglig information i dette forum.

Hvad vil du høre Flemming? Jeg tror på det nu.

> Et lille spagt "undskyld jeg tog fejl" gør ikke ondt, når man har været
> ude
> med riven - vel ?

Ude med "riven"? Sådan opfatter jeg det ikke. Jeg tvivlede på det, der blev
sagt, men det er vel ikke at være ude med "riven"

mvh
Preben

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 26-05-05 10:14

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
blev
> sagt, men det er vel ikke at være ude med "riven"

Nu kan tvivl jo udtrykkes på flere måder - her er din: "Et lovgrundlag
tak, det der tror jeg ikke på." Måske min fejl, at jeg ikke rigtigt
opfatter det som tvivl - men som en noget skråsikker udmelding.

I en hjælpe-gruppe, hvor man kan spørge frit, og få hjælp fra alle, ville
det vel være mere rimeligt at sige, at den regel har jeg godt nok aldrig
hørt om - hvor står det?

Hvis du har fulgt lidt med i campinggrupperne ville du vide, at Carsten
Stage har ret godt fat i mange gode ting om camping - han er værd at lytte
til!

Men sådan er vi jo så forskellige.

Og nu har jeg så hørt nok

/Flemming U

Fra : Carsten Holck

Dato : 26-05-05 12:47

Flemming Udbjørg said the following on 25-05-2005 22:31:
> [...]
> der ikke opfylder reglerne - og i yderste konsekvens at bortvise
> campister, der efter henvisning, ikke overholder

Det er nok ikke nogen ret god ide - en konsekvens ville nok være at
campisterne ville anmelde alle de pladser hvor installationen ikke er
helt efter reglerne, og dem er der mange af..
Og husk så at rulle klabeltromlen _helt_ ud osv.osv..

"Vil I have strøm eller ikke ..."

Men indrømmet, en praktisk regel hvis der er nogen der generere de
øvrige og ikke kan finde ud af at gøre det ordenligt

/carsten

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 28-05-05 10:38

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> helt efter reglerne, og dem er der mange af..
> Og husk så at rulle klabeltromlen _helt_ ud osv.osv..

Den er jeg helt med på - jeg fortalte blot om muligheder og rettigheder.

Og så en lille erfaring, der er et par år gammel; Da den lokale brandchef
dukkede op til et eftersyn af en campingplads, fik lejrchefen påbud om, at
flere af vognene helt omgående skulle have frakoblet strøm, da de brugte
ikke godkendte kabler og/eller stik. Og hvis det ikke blev overholdt, ville
han indberette pladsen til amtet som ikke brandgodkendt - og såh........

Det er jo ikke kun for sjov, at dise regler findes. med en afstand mellem
vognene på kun 3-4 meter, kan en brand som følge af kortslutning i ulovlige
kabler , stik m.v. give megt ubehagelige konsekevnser for nabovogne
og -telte. Det samme gælder jo med ulovlige gasinstallationer.

Og selvfølgelig skal campingpladserne også overholde reglerne!

/Flemming U

Fra : Alex

Dato : 25-05-05 21:55

For at vende tilbage til det sagen drejede sig om:
Jeg ligger inde med 2 spritnye, ubrugte, færdigmonterede originale kabelsæt
med CE stik (de blå) på 25 meter.
De er til salg for 150,- pr stk. plus forsendelse. (dette burde måske ligges
i markeds-NG'en)

--
Alex Sørensen
alex@dragebix.dk

Fra : Claus

Dato : 26-05-05 16:49

[...]

Jeg handlede her: http://www.hks-camping.dk/
25 m 3x2,5 inkl. stik 418,-

Og nu vi er igang med love og regler, du må ikke selv montere stik på en
ledning med jord (til udendørs brug?). Og nej jeg har ikke lige nogen
henvisning, men søg selv på retsinfo.

Vh. Claus

Fra : LS

Dato : 26-05-05 19:40

"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse

> Og nu vi er igang med love og regler, du må ikke selv montere stik på en
> ledning med jord (til udendørs brug?).

Oooggg hvis du har gjort det hundrede gange før og er vandt til at have
værktøj mellem hænderne sker der nok ikke noget ved at du gør det
alligevel.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Claus

Dato : 27-05-05 19:21

"LS" <ar_gonospam.ls@get2net.dk> skrev i en meddelelse
| Oooggg hvis du har gjort det hundrede gange før og er vandt til at have
| værktøj mellem hænderne sker der nok ikke noget ved at du gør det
| alligevel.
|
| mvh

Enig, jeg har en kammi der er aut. el-nørd derfor bliver jeg tit mindet om
at "det der burde du ikke gøre selv" ....

Vh. Claus

Fra : Sten Bo

Dato : 29-05-05 05:46

> "LS" <ar_gonospam.ls@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Enig, jeg har en kammi der er aut. el-nørd derfor bliver jeg tit mindet om
> at "det der burde du ikke gøre selv" ....
>
> Vh. Claus

Han vil sikkert ha et eller andet, om ikke andet noget sat ind på
vennetjenestekontoen.
Hvordan udligner i? Du må da få noget til gengæld for at han tolererer dit
klamp. Det her er i virkeligheden en meget basal problemstilling for
faglærte det passer på "laugets privilegier".
Føler du dig så mindevidende, bare lidt?
Svar ikke! Det her er ot. Og han er nok en fin fyr.

Hilsen

Fra : Claus

Dato : 29-05-05 11:27

> [...]
| faglærte det passer på "laugets privilegier".
| Føler du dig så mindevidende, bare lidt?
| Svar ikke! Det her er ot. Og han er nok en fin fyr.

Tja, og for høj fart på motorvejen er skyld i x antal dødsfald om året,
alligevel kører folk for stærkt. Overholder du fartgrænsen når du kører med
campingvogn ?

Jeg henviste i mit første indlæg netop til at man kan købe kablet med
stkkene monteret og at det i mange tilfælde ikke er dyrere end selv at
skulle "klampe" med at sætte stikkene på. Og så var vi ud over denne
diskussion som ikke handler om sikkerhed, men om moral.

Hvem siger i øvrigt at det er klamp jeg laver? Netop fordi jeg er godt
oplyst er mit kabel tilfældigvis 3x2,5 og ikke over 25m. Den smule jeg selv
har lavet på min vogn er udført til UG blot uden det autoriseredes stempel.
Her tror jeg at jeg ligger langt over den øvrige standard, ja man behøver
blot gå en tur rundt på en campingplads for at blive overbevist.
Min kammerat får ikke sat noget ind på "kontoen". Men han er en fin fyr som
svarer høfligt når han bliver spurgt.

Med alt respekt for dit syn på sort arbejde (hvad dette her i øvrigt ikke
er), så mener jeg at det er bedre at spørge inden man laver noget selv, end
at lave det selv og risikere at komme galt af sted.

/Claus

Fra : Sten Bo

Dato : 29-05-05 22:23

> [...]
> end
> at lave det selv og risikere at komme galt af sted.

Hej Claus

Jeg må hellere læse tråden igen.

Er der tilløb til lidt ordkløveri af andre længere oppe

Undskyld jeg nosser i det .

Nej Nej - jeg mente da ikke at du laver klamp- Men jeg troede at han,
elektrikeren mente at du lavede klamp bare ved at lave dit kabel selv . Fin
forskel ikke. Og det jeg kommenterer er din vens bemærkninger til at han
"lader" dig lave et _kabel_ du måske ikke burde lave. Noget jeg ville blive
tosset over. Med mindre vedkomne kendte mig bedre end godt og derfor var
betænkelig. Og hvor kom det om sort arbejde og installationen fra - kablet
er vel sort. men...?

Beklager at det ku misforstås.

Der har før være vantro bemærkninger til længde og kvadrat på kablet og jeg
har ikke set nogen god teknisk forklaring på længden, at det skal være så
langt, men delvist på kvadrat, idet man måske nogle steder (på en
campingplads?) kan komme ud for 16 A sikringer, hvilket betinger 2.5
kvadrat. Kablerne skal være standard og man bruger sikket typen andre steder
end lige på en campingplads. Men - længden er mig ulogisk - hvorfor skal
fastliggere med standeren lige bag vognen døje med en masse kabel på jorden?
Har man en god teknisk forklaring?

Vi var for øvrigt i Polen i 2000 og oplevede en plads med 30 A i standerne.
Og var glade for hfi og 10 A sikringer på vognen.

mvh Sten&Bo

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 30-05-05 06:38

> [...]

> langt, men delvist på kvadrat, idet man måske nogle steder (på en
> campingplads?) kan komme ud for 16 A sikringer, hvilket betinger 2.5

Denne del skal jeg ikke gøre mig klog på, men andre har tidligere skrevet
noget om spændingsfald over afstand.

> [...]
> end lige på en campingplads. Men - længden er mig ulogisk - hvorfor skal
> fastliggere med standeren lige bag vognen døje med en masse kabel på

Der er ikke krav om, at du skal have 25 meter - det er et maksimum,.
Fastliggerne kan da bare skære kablet ned til den længde de har behov
for -
men så er det surt, at skulle flytte sig, på et tidspunkt, og ikke kunne

el-satnderen.

I øvrigt enig - både fastliggere og øvrige campister bør slet ikke lægge
det
overskydende kabel ved standeren, med rulle det pænt op inde under egen
vogn. Det synes jeg så de fleste er gode til, men der er selvfølgelig
undtagelser.

/Flemming U

Fra : Campingstuff

Dato : 30-05-05 09:53

Hej

> Der er ikke krav om, at du skal have 25 meter - det er et maksimum,.
Hvad gør man så når der er 34 meter til standeren.

hjh

Fra : Allan Hansen

Dato : 30-05-05 11:05

"Campingstuff" <hjh@campingstuff.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> Hvad gør man så når der er 34 meter til standeren.
>
> hjh
>
>Hej

Som jeg forstår det må et kablet kun være 25 meter, jeg kan ikke se at man
ikke må sætte 2 kabler sammen ???

Er der nogen der ved noget om dette? gerne med ref.

Mvh Allan

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 30-05-05 12:25

"Campingstuff" <hjh@campingstuff.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> Hvad gør man så når der er 34 meter til standeren.

Det tror jeg ikke at de vise fædre til div. regler har forudset - og jeg
kender ikke lige løsningen. Altså ud over at koble 2 stk. 25 meter kabler
sammen, elelr på anden måde finde en praktisk løsning, som nok ikke
overhodler reglerne

Med mindre du kan overtale campingfatter til at flytte elstanderen eller
sætte én mere op. Men.........det kunne jo risikere at give et forslag om
at
flytte sig til en anden plads.

/Flemming U

Fra : Carsten Stage

Dato : 30-05-05 16:10

Campingstuff wrote:

> Hvad gør man så når der er 34 meter til standeren.

Det er der heller ikke - hvis reglerne altså er overholdt... Så er der
nemlig ikke mere end 20 meter til en stander.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : LS

Dato : 30-05-05 14:54

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

> men så er det surt, at skulle flytte sig, på et tidspunkt, og ikke kunne
> nå
> el-satnderen.

Derfor har man altid gaffatape med i vognen.

ku ikke la være

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-05-05 17:22

LS wrote:

> Derfor har man altid gaffatape med i vognen.

Jeg tror nu, jeg ville bruge en ledning!

> ku ikke la være

Ku' jeg heller ikke

vh
Jan

--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.

Fra : Carsten Stage

Dato : 30-05-05 16:09

Flemming Udbjørg wrote:

> Der er ikke krav om, at du skal have 25 meter - det er et maksimum,.

Nej, ikke som det er skrevet i bekendt gørelsen. Der står ikke noget om
mindst eller højst 25 meter.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 30-05-05 19:09

> [...]
> det overskydende kabel ved standeren, med rulle det pænt op inde
> under egen vogn. Det synes jeg så de fleste er gode til, men der er

Jeg tror ikke afstanden af kablet har så meget med sikkerhed at gøre som
forholdet med kvadratet af kablet. I Dyskland så jeg sidste år en
autocamper, der havde sit elkabel rullet op på en tromle. Ser her:
http://www.jpr01.dk/trommel_01.jpg. Selv om kvadratet ikke så så stort ud,
så blev tromlen ikke varm om aftenen, når han havde lys på camperen. Måske
brugte han kun kablet til at lade camperens batterier op med. Jeg spurgte
ham, om det var et hjemmegjort kabel, men han fortalte, at de solgte det i
hans forteltforretning. Han tilbød mig at få kablet med hjem, hvis jeg ville
skrive om hans fortelte. Jeg takkede pænt nej, men satte nu alligvel et
billede af hans telte (MTH Zeltbau) ind på vores beretning fra Düsseldorf.
(http://www.campingferie.dk/h4_udstillinger/s/dusseldorf2005_07.asp).

Jeg har selv oplevet, helt tilbage i 1992 i en Adria 380 fra 1977, at jeg
med en almindelige forlængerledning på ca. 40 m. kabeltrommel fik tromlen
til at blive meget varm. Jeg trak strøm fra en carport og ca. 3 m. ud til
vognen. Når et kabel er spundet op på en trommel kan det let komme til at
virke som en spole i en transformator, og den bliver varm. Da jeg rullede
kablet ud i en stor cirkel med en diameter på ca. 1,5 m. "blev kablet
normalt igen".

Derfor tror jeg at det er vigtigt IKKE at rulle overskydende kabel op så det
kommer til at ligne en spole. Jeg har sikker lært hvorfor i fysiktimerne,
men også glemt det igen. Men "den praktiske øvelse" mindede mig om ikke at
gøre stuntet igen. Og så kan det godt være, at det er derfor kvadratet skal
være 2,5 på en 16 Ampere ledning? Det var bare et bud.

Vedr. tyskerens helårsfortelte kunne han ikke helt forstå de danske regler
for camping, og at danskerne ikke synes, at hans telte var nogle af de
bedste fortelte der fandtes.

--
Mvh.

J-P. Rasmussen
sletmigførst.jpr@campingferie.dk

I NG udtaler jeg mig altid som privatperson.

Fra : LS

Dato : 30-05-05 23:09

"Jens-Peder Rasmussen" <sletmigførst.post@it-entre.dk> skrev i en meddelelse
> "Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

>Selv om kvadratet ikke så så stort ud,
> så blev tromlen ikke varm om aftenen, når han havde lys på camperen.

Der er kabeltromler der er konstrueret til at kunne tåle belastning mens
kablet er rullet op. Dog ikke de sædvanlige plastictromler man normalt
bruger

Fra : Carsten Stage

Dato : 31-05-05 04:32

LS wrote:

> Der er kabeltromler der er konstrueret til at kunne tåle belastning
> mens kablet er rullet op. Dog ikke de sædvanlige plastictromler man
> normalt bruger

Men der er givet en mærkat, der angiver tilladt belastning ved oprullet
kabel til for eksempel 500W og udrullet 2400W. Man kan ikke konstruere sig
ud af, at et oprullet kabel der transporterer "mange" ampere bliver varmt.
Jo tættere det er oprullet - det vil sige, jo tyndere kabel desto større er
varmeudviklingen.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Campingstuff

Dato : 31-05-05 08:31

Jeg er sikker på at der er kabeltromler der kan tåle belastningen, det er
mere ledningen jeg er bekymret for.
Har selv i mine unge dage oplevet det, trak en kabeltromle med godt nok,
ganske alm udendørs ledning til bilen hvor jeg satte en varmeblæser på
1000W.
Da jeg nogle timer senere var ude og kigge, var det totalt smeltet sammen
til en stor plastik/gummi masse, det gav noget at tænke over.
Så uanset hvad folk mener bliver mit overskydende ledning altid lagt i baner
på bagsiden af vore cv.
vh
hans jørgen

Fra : Campingstuff

Dato : 31-05-05 13:14

Hej

> Der er ikke krav om, at du skal have 25 meter - det er et maksimum,.

Ja jeg ved nu ikke .....
jeg har mailet Sikkerhedsstyrelsen og fået dette korte svar.
I bestemmelserne står der at ledningen skal være 25 meter. Der står ikke
noget om at den ikke må være længere.
Skal det så læses bogstaveligt, og det må man formode når det kommer derfra,
ik? Så skal den være 25 meter lang uanset du kun skal bruge 2 meter, og den
må være?? jae lige så lang du syntes, åbenbart.
Sådan læser jeg svaret.

vh
Hans Jørgen

Fra : Michael H. Svensson

Dato : 01-06-05 21:07

Hej,
Der er godt nok meget usikkerhed omkring kabler til forsyning af
campingvogne mm.
Stærkstrømsbekendtgørelsen afs. 708 omtaler elinstallationer der forsyner
fritidskøretøjer (inklusiv campingvogne og campingbiler) samt telte. Så
CC'ere og alm. telte er også omfattet.

At længden af tilslutningsledningen skal være 25 meter må være en fadæse i
den nyeste udgave, tidligere hed det maksimum 25 meter.
Tværsnitsarealet af de enkelte ledere i kablet skal være min. 2,5 mm2 og
kablet skal være af typen H07RN-F eller tilsvarende, hvad vi normalt kalder
"gummikabel".

Årsagen til min. størrelsen af kablet (2,5 mm2) og maks. længden (25 m.) er
at sikre et tilstrækkeligt højt kortslutningsniveau i i fritidskøretøjet
(campingvognen), således at den krævere, indbyggede overstrømsbeskyttelse
(typisk automatsikring) kan udløse (afbryde) inden installationen (kablerne)
lider overlast.

Hvis man har et for langt og/eller for tyndt kabel, kan man opleve, at en
kortslutning i enden af kablet ikke er i stand til at trække en
tilstrækkelig stor strøm til at udløse overstrømsbeskyttelsen
(automatsikringen eller smeltesikringen). Det vil typisk medføre smeltning
af isolationen på kabler/ledninger med risiko for elektrisk chock (det vi
kalder "stød").

Manglende overstrømsbeskyttelse som følge af utilstrækkeligt
kortslutningsniveau (ofte grundet for lange og/eller for tynde
tilledninger), er en almindelig årsag til el-ulykker. DERFOR kan det ikke
siges ofte nok:
KABLET SKAL VÆRE MIN. 2,5 mm2 OG IKKE OVER 25 m.
Husk at også campingpladsens interne kabellængde er med til at sænke
kortslutningsniveauet.

Og husk så at rulle kablet helt ud.

Hilsen
Michael

Fra : Sten Bo

Dato : 02-06-05 06:44

"Michael H. Svensson" <svensson@pcpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kortslutningsniveau (ofte grundet for lange og/eller for tynde
> tilledninger), er en almindelig årsag til el-ulykker. DERFOR kan det ikke

Tak for forklaringen, der anede os .-))? Skal man ristes er det vigtigt at
det går stærkt så sikringen springer inden det branker for meget.

> KABLET SKAL VÆRE MIN. 2,5 mm2 OG IKKE OVER 25 m.

Det er præcis her det kammer over - der står IKKE noget om "ikke over", men
være 25 m. (eller at det i forholds til kortslutningsnivoet gerne må være
kortere).Kortere kabler gir bedre værdier og sikrer hensigten i
bestemmelsen.

Udlægningen du kommer med er krystalklar og godt teknisk begrundet
(forståelig for mig) - men ikke det der står i bestemmelsen.Ret mig hvis jeg
har set galt. Men det er faktisk det som folk undrer sig over.

> Husk at også campingpladsens interne kabellængde er med til at sænke
> kortslutningsniveauet.

Og derfor er det vigtigt at man har egen installation i orden, altså rigtig
sikring og HFi tæt på.

Når nu der er en rigtig elektrikker på banen er der et andet punkt der
sommetider spørges om.

Skal man jorde CV? Jeg forstår at "tavlen" i cv (somme tider?) er ført til
stel i vognen - og med hfi er der måske nogen der mener at jordforbindelsen
er af mindre betydning. Der er selvfølgelig jord i stikket på standeren, men
som du anfører > Husk at også campingpladsens interne kabellængde er med til
at sænke
kortslutningsniveauet.<

og man hører somme tider elektrikkere bande over bøvl med kunne etablere
tilstrækkelig god jordforbindelse. (er det 2 m spyd og 6 kvadrart der skal
til?

Jeg har set at man har anført støttefødderne som god jordforbindelse men det
er de vel kun i sumpet område som Campister helst undgår.

Da vognen i de fleste tilfælde er af "ikke ledende" materialer er det måske
også ligemeget - men teoretisk burde man vel ha et godt jordspyd med?

Med venlig hilsen

Sten

Fra : Arne Keller

Dato : 02-06-05 10:47

Sten Bo wrote:
> "Michael H. Svensson" <svensson@pcpost.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for forklaringen, der anede os .-))? Skal man ristes er det vigtigt at
> det går stærkt så sikringen springer inden det branker for meget.

Helt enig.

> [...]
> være 25 m. (eller at det i forholds til kortslutningsnivoet gerne må være
> kortere).Kortere kabler gir bedre værdier og sikrer hensigten i

Jeg tror at karvet om 25 meter kabel skal ses som en ballance mellem
fornuftige elektriske egenskaber og tilstrækkeligt kabel til en
forsvarlig tilslutning til nærmeste stander.
Derfor har jeg 25 meter kabel i min vogn og et par kortere stumper til
når jeg står op af standaren, samt diverse adaptere så man kan tilslutte
sig med korrekt jordforbindelse i alle de lande jeg besøger.

> [...]
> som du anfører > Husk at også campingpladsens interne kabellængde er med til

Her har må du tro på at pladsens installationer er iorden.
Din sikkerhed inde i vognen er sikret hvis du har HFI relæ, hvis der
sker en afledning i installationen inden dit HFI relæ er det pladsens
beskyttelsesudstyr som skal fungere.

> og man hører somme tider elektrikkere bande over bøvl med kunne etablere
> tilstrækkelig god jordforbindelse. (er det 2 m spyd og 6 kvadrart der skal
> til?

Jeg tror at en "egen" jrodforbindelse vil give en falsk trykhed.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Campingstuff

Dato : 02-06-05 14:31

Jeg prøver igen

> [...]
noget om at den ikke må være længere.
Skal det så læses bogstaveligt, og det må man formode når det kommer derfra,
ik? Så den (ledningen) skal være 25 meter lang uanset du kun skal bruge 2
meter, og den
må være?? jae lige så lang du syntes, åbenbart.
Sådan læser jeg svaret og de må da for søren vide hvad de svarer på.
hjh

Fra : Michael H. Svensson

Dato : 05-06-05 17:02

"Campingstuff" skrev
> [...]
> må være?? jae lige så lang du syntes, åbenbart.
> Sådan læser jeg svaret og de må da for søren vide hvad de svarer på.

Hej,

Du har læst ganske rigtigt, det er sikkerhedsstyrelsen der ikke kan læse /
oversætte.
Prøv at læse udenlandske versioner af samme reglement, så giver det mening.
Sandsynligvis bliver også sikkerhedsstyrelsen klar over fadæsen og retter
fejlen i næste udgave af bekendtgørelsen. Men indtil da bliver de nødt til
at svare som de gør.
Skrankepaveri kan man mene, jeg håber bare at det ikke koster menneskeliv.
Hilsen Michael

Fra : Michael H. Svensson

Dato : 05-06-05 17:16

"Sten Bo" skrev
> [...]
>
> Da vognen i de fleste tilfælde er af "ikke ledende" materialer er det
> måske også ligemeget - men teoretisk burde man vel ha et godt jordspyd

Hej Sten,

Ja, CV skal være "jordet" eller som det hedder "forbundet til
ekstrabeskyttelseskredsen".
Og denne forbindelse skal udføres gennem tilslutningskablet, du ved det der
skal være mindst 2,5 mm2, maks 25 m osv.

Alt ledende materiale i CV der kan komme under spænding ved en
isolationsfejl skal forbindes til ekstrabeskyttelseskredsen (jordes).
Forhåbentlig er ALLE CV udført med forbindelse mellem
ekstrabeskyttelseslederen og metaldele, ellers er der stor sandsynlighed
for, at den der åbner døren til CV kommer til at virke som jordelektrode, og
det gør f..... ondt.

Du må gerne selv lave en parallel jordforbindelse fra stel på CV til et
jordspyd, men det burde ikke være nødvendigt, hvis ellers dit kabel og
pladsens forsyning er OK.
Hvis du har jordforbindelsen tilsluttet dine støtteben, så har du faktisk en
rimelig jordforbindelse. Den vil i hvertfald kunne udløse et HFI-relæ i
langt de fleste tilfælde.

Om hvorvidt det er let at lave en ordentlig jordforbindelse i pladsens
forsyningsnet er ligegyldigt, DET SKAL BARE VÆRE I ORDEN.
Der findes simpelthen ingen rimelig begrundelse for at spille hasard med
vores og vores børns liv.

Hilsen Michael

Fra : Sten Bo

Dato : 09-06-05 17:07

,
> [...]
> forsyningsnet er ligegyldigt, DET SKAL BARE VÆRE I ORDEN.
> Der findes simpelthen ingen rimelig begrundelse for at spille hasard med

Hej Michael og Arne

Tak for svar - Jeg har da heller aldrig set campister banke andet end
pløkker i jorden og mon ikke de vil glo, hvis man tar mukkerten og et 2
meter rundjern og går i gang -

Man kunne dog samtidig etablere en god lynafleder, især hvis man har
jernstænger i forteltet og alulister rundt kanten af cv Ved ikke rigtig
om det så blir farligt at være tæt på cv i tordenvejr - ,

Om støttefødderne som jord er der nogle der bruger plastikplader "Big feet "
og de isolerer formentlig fra jord. Men man kan måske banke et par spikes
igennem på rette sted.

Jeg har engang hørt, .-)) at hvis en tester, dem med en lille glimlampe, får
hfi til at falde ud når den tester mellem jord og fase - er jord og hfi i
orden? (Nyt kriterium på gode pladser) Er det børnefjendsk i synsvinklen,
faderløse børn? Eller syns du som Arne, at man skal stole på pladsens
elektriker?

Sidste er selvfølgelig teoretiske spørgsmål.

Hilsen.

Fra : LS

Dato : 30-05-05 14:52

>- kablet er vel sort. men...?

Mit er brunt )))

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-05-05 17:23

LS wrote:

> Mit er brunt )))

Mit er gult!

vh
Jan

Fra : Sten Bo

Dato : 30-05-05 21:33

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:429a32cb$0$656,

,, men delvist på kvadrat, idet man måske nogle steder (på en
> campingplads?) kan komme ud for 16 A sikringer, hvilket betinger 2.5
> kvadrat. ,

Jeg komme i tanke om at der sidste år var 16 A i standerne på Boeslunde.

CC-Clubben var placeret på fodboldbanen og fandt ud af at dele strømmen fra
nogle standere med hinanden via diverse mindre byggepladstavler. Alt gik
fint til min 2.2 Kw elkedel sammen med 3 -5 kaffemaskine fik
automatsikringen til at falde ud. Jeg fik så besked på at varsko når vi
ville koge vand, så de andre ku nå at slukke. Men vi havde da - måske
ulovligt kan jeg forstå - sat nogle af vores lovlige kabler sammen og havde
glæde af alle vores 2.5 kvadrat kabler sat til lovlige byggepladstavler med
sikringer - der ellers ikke syntes at ha problemer Lyset var helt normalt
uanset andres ind og ud kobling af "grej"".

Omvendt har vi for et par år siden ligget i bunden af den gamle del af
Feddet, næsten fiskerhuset - hvor en 1200 W kaffemaskine ikke ville virke -
ku få vandet i kog - og da jeg fandt multimeteret frem var der kun 175 V. Vi
havde da lys, men det gik næsten ud når de 1200 w blev hængt på.
Vandet måtte koges på gassen for at vi ku få kaffe.

Vi havde også den gang et 2.5 kvadrat kabel (20 m. fra Fakta.) og var
_alene_ i det afsnit af pladsen - hvor der må formodes at ha været problemer
med et eller andet. En "overføling" i el skabet efter hot spots var negativ
og jeg meldte selvfølgelig sagen i receptionen - og håber at fejlen blev
fundet og ordnet.

Nu, bag efter, syntes jeg at vi kun sku ha betalt halvt el-gebyr
Boeslunde fik vi alle sammen dem energi vi skulle bruge - om end ikke på en
gang - og det var alt i betragtning rimeligt.

Hilsen

Fra : LS

Dato : 30-05-05 23:16

> [...]
> med
> sikringer - der ellers ikke syntes at ha problemer

Reglementet omtaler ikke strømudtag til CC'ere placeret på fodboldbaner så
ulovligt kan det vel ikke være

Og når man så har fordelt de 220 v ud på alle de der små teltpåhjuldimser så
må det jo blive ca 12 v til hver og så er der slet ingen ko på isen

Fra : Sten Bo

Dato : 31-05-05 06:55

> [...]
>
> Og når man så har fordelt de 220 v ud på alle de der små teltpåhjuldimser
> så må det jo blive ca 12 v til hver og så er der slet ingen ko på isen

Vi er godt nok glade sammen - men at antyde at vores lys fungerer som
hjuletræsbelysning er nok lige i overkanten
Jeg er sikker på, at der også er et elgreglemet der omtaler vore situation.
Og mon ikke det var lovligt - man ser samme metode på loppekræmmermarkeder
osv., (uden sammenligning tak .-)) hvor kraftigere kabler går til
knudepunkter hvor de enkelte tilslutter sig. Pladsen var forberedt på
situationen og havde sine kraftigere kabler og tavler klar.

Angående de der "små teltpåhjuldimser" - er der nok løbet meget vand i
drænet siden du sidst har været i nærheden af en CC - eller nogle af de
andre mærker for den sags skyld. Folk vil ha plads - præcis som med CV og
det kan de få.. Når man i dag vælger teltvogn er det nødvendigvis ikke af
sparehensyn, men fordi man sætter pris på teltet som oplevelse - med den
atmosfære som det tilbyder. Vi har venner der for nylig har bestilt CC og
inventar for omkring 100. kg. kr. Konen VIL IKKE i CV da hun føler sig
lukket inde.

Frygten for med Nordisk camping at komme til at fryse er for længst et
overstået kapitel, idet Zibro og kloner klarer næsten hvad som helst. Der er
vist en Zibro på 6 Kw der selvfølgelig selv skruer ned når det er nok. Eller
køb 2-3 af de andre for samme pris. Vi hører tit at folk opholder sig 80% i
CV forteltet - og når man så har prøvet at sove i et godt bomuldstelt et del
vel ikke meget tvivl om resten, vel ? Kom tilbage til rødderne - i moderne
udgave

Der ligger en stribe billeder på http://kortlink.dk/myphotoalbum/tns

Beklager hvis det kom væk fra kablerne men blev behageligt provokeret, -
hvad hjertet osv.

Hilsen Sten&Bo

Fra : LS

Dato : 31-05-05 10:41

> Angående de der "små teltpåhjuldimser" - er der nok løbet meget vand i
> drænet siden du sidst har været i nærheden af en CC

Okay, indrømmet at jeg på sidste udstilling så en teltvogn der var større
end en standplads i overstørrelse og min cv kunne blive væk i
Men du får mig ikke til at indrømme det i offentligheden

> Beklager hvis det kom væk fra kablerne men blev behageligt provokeret, -
> hvad hjertet osv.

Og jeg som troede der var strøm og kabler i sådan en stor teltpåhjuldims
)

Fra : Sten Bo

Dato : 31-05-05 12:04

"LS" <ar_gonospam.ls@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:kiWme.28,

> Og jeg som troede der var strøm og kabler i sådan en stor teltpåhjuldims
> )

Jo den fås med et elmodul i køkkenet hfi sikring og 4 stik sådan at man
sætter kabel præcis som cv. - men der er ikke lagt el inde i vognkabinen..

hilsen

--
Skubber de?
- Næh - vil De skubbes?