Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Det bedste digitalkamera til 2500,- ?
Fra : Vittrup

Dato : 24-05-05 19:26

Min svigerinde spørger efter et digitalkamera til kr. 2500,-

Rene klare billeder
Det behøver ikke være SÅ småt
Gerne en stor skærm
Godt zoom-område
God blitz
NEM betjening

Hun har set på et Sony DSC ST80 i Bilkaavisen til kr. 2599,-
Er der nogen der kender det?

Hvad er dit forslag?

Søren
Canon Ixus 500

Fra : Tommy Jensen

Dato : 24-05-05 19:30

On Tue, 24 May 2005 20:25:37 +0200, "Vittrup"
<XXXvittrup@audio-link.dk> wrote:

>Min svigerinde spørger efter et digitalkamera til kr. 2500,-
>
>God blitz

Intet P&S har en god blitz.

MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 29. marts. 2005 i email adresse.

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 24-05-05 20:28

"Vittrup" <XXXvittrup@audio-link.dk> wrote in message
> [...]
> God blitz
> NEM betjening
>
> Hun har set på et Sony DSC ST80 i Bilkaavisen til kr. 2599,-

Hej.
Husk nu på, at der også skal anskaffes hukommelseskort indenfor budgettet.
Ellers vil din svigerinde ikke have megen glæde af sit ny kamera.
Når der er et begrænset budget, så lad være med at vælge et kamera med for
mange Mpixels.
Min erfaring siger, at til de fleste menneskers almindelige dagligdags brug
er 3 Mpixels rigeligt.

Bilka's Sony DSC ST80 er vist et klistermærke, sat på et andet kamera. Jeg
mener at det er en helt normal politik hos discountkæderne, at man kalder
slagtilbuddene noget lidt andet end de normalt hedder. På den måde kan man
roligt give prisgaranti, selv om man er dyrere, da det jo så ikke er den
samme vare.

Jeg gætter på at det er et Sony DSC S60, men hvis det har en 2,5 tommer
skærm, er det nok et S90.

Forskellen er den samme på nær skærmen.

Et Sony DSC S60 står på edbpriser.dk til ca. kr. 1.800,-
Så Bilka er rigtigt dygtige forretningsfolk, når de kan få kr. 2.599,- for
det samme kamera.

Bortset fra det, så er det et rigtigt godt kamera. Det er svært for mange
mennesker, som har betalt kr. 3 - 4.000 for deres kamera, at forstå.
Det er mærkeligt at noget som koster så lidt, faktisk kan lave sådan et
udmærket stykke arbejde.
Specielt er det utroligt at det faktisk har en fuldstændig up-to date
hastighed på autofokus'en, tager gode skarpe velbelyste billeder med gode
farver. Har en rigtig god blitz af et kompaktkamera at være (rækker næsten 4
meter - over gennemsnit for klassen).

Der findes masser af andre billige kompaktkamera'er som er stort lige så
gode, til næsten samme pris.
F.eks. Canon Powershot A520 - et kamera med næsten identiske præstationer.
Det er et spørgsmål om smag og behag.

Håber du kan bruge dette til noget.

hilsen Jesper

Fra : K

Dato : 25-05-05 18:05

"Jesper Sørensen" <portmate@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der findes masser af andre billige kompaktkamera'er som er stort lige så
> gode, til næsten samme pris.
> F.eks. Canon Powershot A520 - et kamera med næsten identiske præstationer.

Jeg er enig i Canon Powershot, A520 tager superbilleder, men ...det har
desværre kun 2 AA-batterier og de løber hurtigt tør, ydermere har det ind
imellem problemer med de kun 2,4 V som de to opladelige batterier afgiver,
dette er dog ikke problemet med alm. 1,5 V batterier men det bliver desværre
alt for dyrt at køre på alm. batterier, må jeg istedet anbefale et A95 som
har 4 AA-batterier, som kører fint på de 4, 8 V som 4 opladelige batterier
afgiver, det har også fine features og får rosende omtale mange steder

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_a95.asp

Fra : Michael

Dato : 25-05-05 18:33

K wrote:

> [...]
> imellem problemer med de kun 2,4 V som de to opladelige batterier afgiver,

Det har jeg ikke oplevet endnu, jeg har kun haft min A520 lidt over en
uge. Jeg købte 4 stk. 2300 mAh NI-MH batterier, det kan på det
kraftigste anbefales.

Michael

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 25-05-05 19:00

"K" <k@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> et A95 som har 4 AA-batterier, som kører fint på de 4, 8 V som 4
> opladelige batterier afgiver, det har også fine features og får rosende

Hej K
Mange ville nok mene, at det er plus med kun 2xAA batterier.
Sony DSC S60/S90 kan skyde 420 billeder på et par opladelige NiMh AA-celler
(iflg. CIPA standarden)
Sony includerer i øvrigt et par højkapacitets AA NiMh batterier.
Canon A510/A520 kan skyde 300 billeder på et par ditto.

Det er meget fine resultater for et kamera'er til kr. 1.500 - 1.800. Hvad
kan man forlange mere?
Når der kun er 2 batterier i modsætning til det gamle Canon A95 som har 4,
ja så vejer batterierne jo kun det halve.

Nu skal vi ikke gå ind i diskussionen om AA batterier i det hele taget. For
det er enten elsker man dem, eller også hader man dem.
Hvis man elsker dem, ja så er de billige, og man kan altid købe et par
alkaline-batterier på en tank, hvis man løber tør midt i det hele.
Hvis man elsker Li-Io batterier, så giver de meget mere ydelse per
vægtenhed. Holder bedre strøm, giver flere billeder per opladning.
Hvis man er den pertentlige type, som kan huske at lade sine
kamerabatterier, inden man skal bruge dem, ja så er Li-Ion batterier det
bedste.
Men hvis man er typen, der lige pludselig kommer i tanke om, at man skal
bruge sit kamera, og i øvrigt altid glemmer at lade sit kamera op, ja så er
AA batterier nok det bedste.

M.h.t. Canon A95: For det første er det en del dyrere end de andre jeg har
nævnt. For det andet har det stort set ingen video-funktion. For det tredie
har det den typiske Canon-mangel. Sløv autofokus i dårlig belysning.

hilsen Jesperr

Fra : K

Dato : 25-05-05 19:41

> [...]

> nævnt. For det andet har det stort set ingen video-funktion. For det
> tredie har det den typiske Canon-mangel. Sløv autofokus i dårlig

1. dyrere end de to andre du nævnte = ja ( men 5 mpix )
2. stort set ingen videofunktion = passer ikke ( det har udmærket
videofunktioner )
3. sløv autofokus = ved ikke ( har ikke sammenlignet med dem du nævner )

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 25-05-05 20:09

> 1. dyrere end de to andre du nævnte = ja ( men 5 mpix )

....og ???

> 2. stort set ingen videofunktion = passer ikke ( det har udmærket
> videofunktioner )

Undskyld. Udmærket videofunktion. Kun sammenlignet med de ny som tager
640x380 med 30 fps. ubegrænset.
A95: 320x240 15 fps max 3 minutter.
Men det er rigtigt at det betyder intet i daglig praksis.

> 3. sløv autofokus = ved ikke ( har ikke sammenlignet med dem du nævner )

Ved jeg heller ikke. Jeg har ikke et A95, men jeg har haft andre Canon
kompaktkamera'er.
Og de har alle haft problemer med at fokusere i dårlig belysning. Jeg mener
at det er et almindelig anerkendt problem, før DIGIC II processoren.
Jeg mener nu heller ikke at det er et stort problem i det daglige.
Men det må da nævnes, når de ny har en klar forbedring på dette område.

hilsen Jesper

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-05-05 19:34

K wrote:

> [...]
> har 4 AA-batterier, som kører fint på de 4, 8 V som 4 opladelige batterier
> afgiver, det har også fine features og får rosende omtale mange steder

Uanset dpreview, ca. 70 exp., hvoraf en del med blits og alle med lcd
tændt på et sæt gebopladelige 1800 mA.

Faktisk, efter at have printet ud i A3, mener jeg at skal man gøre det
væsentligt bedre end 520, er det dslr. Eneste minus, jeg ser, er støj
ved iso over 100.

Har haft den et par mdr., da jeg ikke altid gad have dslr´en med.

Denne:
http://home.tiscali.dk/muggler/03/pages/2204200502b-w2a.htm
(konv. fra rgb) og denne:
http://home.tiscali.dk/muggler/04/pages/2304200503a.htm
samt de to efterfølgende er med 520

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Brian Lund

Dato : 24-05-05 20:38

> Min svigerinde spørger efter et digitalkamera til kr. 2500,-
>
> Godt zoom-område

Hvad er et godt zoom-område? ;)

> God blitz

Det er der, som tommy skriver, ingen P&S kamera der har!
Hvis hun bare ønsker at den rækker et par meter kan de fleste dog sagtens
bruges...

> Hvad er dit forslag?

Canon Powershot A95 eller A520 f.eks!

Brian

Fra : Vittrup

Dato : 24-05-05 22:15

> Hvad er dit forslag?

Tak for gode råd!!!

Flere?

Søren

Fra : Coach [4130]

Dato : 25-05-05 06:24

"Vittrup" <XXXvittrup@audio-link.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for gode råd!!!
>
> Flere?
>
> Søren

Casio Exilim Z55....2499,-
kanon kamera...5mpix, 2,5" LCD, billede format 4:3 og 3:2, Super batteri =
400 billeder på én opladning. Super hurtigt - fra start til klar = 1,3 sek.

Mvh
Bri@n

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 25-05-05 19:11

"Coach [4130]" <coach[nospam]@[slet]lite.danmark> wrote in message
> [...]
> kanon kamera...5mpix, 2,5" LCD, billede format 4:3 og 3:2, Super batteri =
> 400 billeder på én opladning. Super hurtigt - fra start til klar = 1,3

Hej Brian.

Giver dig fuldstændig ret. Super kamera.
Men noget dyrere.
Det kniber med at holde budgettet, hvis der også skal blive råd til lidt
hukommelseskort.
Skal man endelig kritisere, så er video-funktioen en anelse dårligere, men
ikke noget der betyder noget i mine øjne.

hilsen Jesper

Fra : Coach [4130]

Dato : 25-05-05 19:28

> [...]
> Skal man endelig kritisere, så er video-funktioen en anelse dårligere, men
> ikke noget der betyder noget i mine øjne.

Ja, det er rigtigt...Jeg havde glemt at her skal man købe huk.kort ved siden
af.

Men med et 256mb Kingston Elite Pro SDkort til 199,- kommer prisen ikke
højere end ca. 2600,-

mvh
Bri@n

Fra : K

Dato : 25-05-05 18:06

"Vittrup" <XXXvittrup@audio-link.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er dit forslag?

Canon Powershot A95 ..har selv et

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_a95.asp

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 25-05-05 19:07

Vittrup wrote in Message-ID:
<4293719d$0$221$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> God blitz

Køb et, hvor der kan sættes ekstern blitz på. Der er ikke power nok i et
P&S kameras blitz.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : KG

Dato : 25-05-05 20:03

Canon PowerShot A95
Antal pakker: 1
fabrikant: Canon
Gruppe: Videokameraer & digitakameraer
Model: A95
Produktlinje: Canon PowerShot

Digitalkamera:

CompactFlash / 1,5 frames pr. sekund / 2 frames pr. sekund
Kontinuerlig optagehastighed: 2 frames pr. sekund, 1,5 frames
pr. sekund
Understøttet af flashhukommelse: CompactFlash

Formater:

Digitalkamera / 4.1 x Digital Zoom
AVI
JPEG
ISO 100 / ISO 200 / ISO 400 / ISO 50

Digital zoom: 4.1

Egenskaber: Lydindspilning, Direkte print, Indbygget højttaler,
RGB-primærfarvefilter, Digitalstøjreduktion, Automatisk strømbesparelse,
Dato/tidsstempel, DPOF-understøttelse, Regulator for lysstyrke på skærm,
Kamera-retning detektering, Histogram display, PictBridge support, AE-lås,
AF-lås, Rotering af digitalbillede

Farveunderstøttelse: Farve

Lysfølsomhed: ISO 100, ISO 400, ISO 200, ISO 50

Optagelsesmodi: Billedramme i filmmodus

Self-timer: Ja

Self-timer med forsinkelse: 10 sekunder, 2 sekunder

Specialeffekter: Bløde kanter, Livlig, Sort/hvid, Sepia,
Neutral

Stillbilled format: JPEG

Type: Digitalkamera

Videoformat: AVI

Objektivsystem:

Zoomobjektiv / 3 x Optisk Zoom / F/2.8-4.9

Brændvidde ækvivalent til 35 mm kamera: 38 - 114mm

Egenskaber: Asfærisk objektiv

Fokusindstilling: Automatisk, Manuel

Makrofokuseringsafstand: 5-45cm

Max. brændvidde: 23.4 mm

Min. brændvidde: 7.8 mm

Minimum fokusområde: 45 Cm

Objektivåbning: F/2.8-4.9

Optisk zoom: 3

Type: Zoomobjektiv

Zoomindstilling: Automatisk drev

Optisk sensor:

5 Megapixel / CCD

Effektiv sensoropløsning: 5,000,000 pixler

Mpixels: 5 Megapixel

Optisk sensorstørrelse: 1/1.8"

Optisk sensortype: CCD

Pixler ialt: 5,300,000 pixler

Flashhukommelse:

32 MB CompactFlash-kort

Hukommelse: 32 MB

Hukommelse medie: CompactFlash-kort

Type: Flash

Udvidelser:

Compact Flash Type I

CompactFlash kort

Type I:

1

Model: Type I

Samlet antal: 1

Type: CompactFlash kort

Display (Projektor):

1.8 tomme" LCD-skærm / Farve / 118,000 pixler / Roterende

Billedformat: 118,000 pixler

Billedmodel: Roterende

Display størrelse: 1.8 tomme

Display Teknologi: TFT aktiv matriks

Type: LCD-skærm

Udgangstype: Farve

Batteri:

4 x AA-type / Alkalisk

Antal inkluderet: 4

Batteri Teknologi: Alkalisk

Batterimodel: Standard model

Batterimodel: AA-type

Nødvendigt antal: 4

Type: Standard

Understøttet batterimodel: AA

Lydindgang:

Indbygget / Mikrofon

Lydindgang: Mikrofon

Mikrofonmodel: Indbygget

Søger:

Optisk / Real-image zoom

LED-information: Blitz er parat, Autofokus er parat

Søger: Optisk

Type: Real-image zoom

Eksponering-parametre:

Åbningsprioriteit / Automatisk / Manuel / Program /
Sektorblændeprioritet / Børn & kæledyr, Foliage, Fyrværkeri,
Højhastighedslukker, Indoor, Langsom objektivlukker, Liggende, Nattescene,
Stående, Sti

Eksponeringskompensering: ±2 EV-område, i 1/3 EV-trin

Eksponeringsmåling: Evaluering, Centervægtet, Spot

Eksponeringsmodi: Manuel, Åbningsprioriteit,
Sektorblændeprioritet, Program, Automatisk

Optagelsesprogrammer: Stitch-assist funktion, Strand/sne,
Fyrværkeri, Nattescene, Under vandet, Liggende, Stående,
Højhastighedslukker, Langsom objektivlukker, Indoor, Foliage, Børn & kæledyr

Lukker:

Min: 15 sek / Max: 1/2000 sek

Maks. lukkerhastighed: 1/2000 sek

Mindste lukkerhastighed: 15 sek

Autofokus:

TTL kontrastdetektering / FlexiZone

AE/AF regulering: FlexiZone

Autofokus: TTL kontrastdetektering

Autoindstillingspunkter (zoner): 9

Hvidbalance:

Automatisk / Brugerdefineret / Forudindstillinger / Dagslys /
Fluorescens / Fluorescerende lys (dagslys) / Overskyet / Wolfram lys

Forhåndsindstillinger af hvidbalance: Overskyet, Fluorescens,
Wolfram lys, Dagslys, Fluorescerende lys (dagslys)

Hvidbalance: Automatisk, Forudindstillinger, Brugerdefineret

Kamerablitz:

Indbygget blitz / Automatisk modus / Blitz SLUKKET-modus / Fill-in
modus / Reduktion af røde øjne

Blitzmodi: Automatisk modus, Blitz SLUKKET-modus, Reduktion af
røde øjne, Fill-in modus

Egenskaber: AF Illuminator, Blitz+/- kompensering

Kamerablitz: Indbygget blitz

Reduktion af røde øjne: Ja

Tilslutninger:

USB / Komposit Video/Audio

USB:

1

Antal: 1

Type: USB

Sammensat video/audioudgang:

1

Antal: 1

Type: Sammensat video/audioudgang

Jævnstrømsindgang:

1

Antal: 1

Type: Jævnstrømsindgang

Lagringskapacitet af stillbilleder:

Fin / Normal / Superfin: 1600 x 1200 / 2048 x 1536 / 2592 x 1944 / 640
x 480

Superfin

2592 x 1944:

11

Billedkvalitet: Superfin

Billedopløsning: 2592 x 1944

Kommentarer: Med 32Mb kort

Lagerkapacitet: 11

Stillbilledeformat: JPEG

2048 x 1536:

18

Billedkvalitet: Superfin

Billedopløsning: 2048 x 1536

Kommentarer: Med 16 MB kort

Lagerkapacitet: 18

Stillbilledeformat: JPEG

1600 x 1200:

30

Billedkvalitet: Superfin

Billedopløsning: 1600 x 1200

Kommentarer: Med 16 MB kort

Lagerkapacitet: 30

Stillbilledeformat: JPEG

640 x 480:

119

Billedkvalitet: Superfin

Billedopløsning: 640 x 480

Kommentarer: Med 16 MB kort

Lagerkapacitet: 119

Stillbilledeformat: JPEG

Fin

2592 x 1944:

21

Billedkvalitet: Fin

Billedopløsning: 2592 x 1944

Kommentarer: Med 32Mb kort

Lagerkapacitet: 21

Stillbilledeformat: JPEG

2048 x 1536:

33

Billedkvalitet: Fin

Billedopløsning: 2048 x 1536

Kommentarer: Med 16 MB kort

Lagerkapacitet: 33

Stillbilledeformat: JPEG

1600 x 1200:

54

Billedkvalitet: Fin

Billedopløsning: 1600 x 1200

Kommentarer: Med 16 MB kort

Lagerkapacitet: 54

Stillbilledeformat: JPEG

640 x 480:

195

Billedkvalitet: Fin

Billedopløsning: 640 x 480

Kommentarer: Med 16 MB kort

Lagerkapacitet: 195

Stillbilledeformat: JPEG

Normal

2592 x 1944:

43

Billedkvalitet: Normal

Billedopløsning: 2592 x 1944

Kommentarer: Med 32Mb kort

Lagerkapacitet: 43

Stillbilledeformat: JPEG

2048 x 1536:

67

Billedkvalitet: Normal

Billedopløsning: 2048 x 1536

Kommentarer: Med 16 MB kort

Lagerkapacitet: 67

Stillbilledeformat: JPEG

1600 x 1200:

107

Billedkvalitet: Normal

Billedopløsning: 1600 x 1200

Kommentarer: Med 16 MB kort

Lagerkapacitet: 107

Stillbilledeformat: JPEG

640 x 480:

336

Billedkvalitet: Normal

Billedopløsning: 640 x 480

Kommentarer: Med 16 MB kort

Lagerkapacitet: 336

Stillbilledeformat: JPEG

Videooptagelse:

160 x 120 / 320 x 240 / 640 x 480 / AVI

AVI

640 x 480:

30 sekunder

Bemærkninger: Maks. klip-længde

Billedhastighed: 10 fps

Billedopløsning: 640 x 480

Digitalvideoformat: AVI

Kapacitet: 30 sekunder

320 x 240:

180 sekunder

Bemærkninger: Maks. klip-længde

Billedhastighed: 15 fps

Billedopløsning: 320 x 240

Digitalvideoformat: AVI

Kapacitet: 180 sekunder

160 x 120:

180 sekunder

Bemærkninger: Maks. klip-længde

Billedhastighed: 15 fps

Billedopløsning: 160 x 120

Digitalvideoformat: AVI

Kapacitet: 180 sekunder

640 x 480:

45 sekunder

Bemærkninger: Med 32Mb kort

Billedhastighed: 10 fps

Billedopløsning: 640 x 480

Digitalvideoformat: AVI

Kapacitet: 45 sekunder

320 x 240:

91 sekunder

Bemærkninger: Med 32Mb kort

Billedhastighed: 15 fps

Billedopløsning: 320 x 240

Digitalvideoformat: AVI

Kapacitet: 91 sekunder

160 x 120:

241 sec

Bemærkninger: Med 32Mb kort

Billedhastighed: 15 fps

Billedopløsning: 160 x 120

Digitalvideoformat: AVI

Kapacitet: 241 sec

Dimensioner:

10.1 Cm x 3.5 Cm x 6.5 Cm (BxDxH) / 235 G

Jeg kan ikke komme på bedre alternativ ....

Canon PowerShot A95 kan alle ta' gode billeder med ...
og så laver det næsten selv strøm ....

Med venlig hilsen
K.G.
--
Keld Gydum - DK-9900 Frederikshavn
Hjemmeside: www.bangsbo-design.dk

Fra : Vittrup

Dato : 25-05-05 21:51

Mange tak til alle der har deltaget med gode råd!!!!

Søren
www.audiocompagniet.dk

Fra : Brian Jensen

Dato : 25-05-05 21:58

Hejsa

Er enig med et par andre her.... Canon A95

Her får du rigtig meget kamera for pengene. Kan købes på Edbpriser til 2175
kr. (med dansk brugsvejledning).
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99464

Jeg kender nogle stykker der har denne kamera, og jeg må sige at den har
rigtig god farvegengivelse.
Den fungere fint som begynder kamera, og har også masser af indstillings
muligheder når man får behovet for det.
Og ikke mindst har den en fin "flip" skærm , som giver bedre mulighed for
billeder fra sjove vinkler.

Men husk at køb min. 256 mb kort til den. (kan købes for 199 kr)

Fra : Henning

Dato : 25-05-05 22:23

> [...]
> God blitz
> NEM betjening
>
> Hun har set på et Sony DSC ST80 i Bilkaavisen til kr. 2599,-

Inden du beslutter dig, vil jeg anbefale dig at se på Nikon 5900 til ca.
kr.2200 er du til AA batterier se evt. på 7600 til ca. kr. 2600 og hvis
budgettet må sprænges så 7900 til ca. kr. 2900. Alle med gode data, 5900 og
7900 med mange manuelle indstillinger medens 7600 er stort set automatisk.
Alle med god video de 2 sidste med billedstabilisering.

Har selv 7600 som lommekamera og er godt tilfreds. Jeg ville dog gerne have
haft de manuelle muligheder fra de andre, men resten af familen foretrækker
det enkle og selv vægter jeg AA batterierne.

I alle 3 tilfælde er der tale om helt nye kameraer fra 2005 men der skal
købes ekstra ram, de bruge SD.

mvh Henning

Fra : K

Dato : 25-05-05 22:59

"Henning" <Anders@nd.dk> skrev i en meddelelse

> Har selv 7600 som lommekamera og er godt tilfreds. Jeg ville dog gerne
> have haft de manuelle muligheder fra de andre, men resten af familen
> foretrækker det enkle og selv vægter jeg AA batterierne.

det eneste kedelige efter min mening ved de Nikon er deres Quicktime MOV
format på videosiden, der foretrækker jeg AVI istedet

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-05-05 23:10

In article <4294f51a$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, K wrote:

> det eneste kedelige efter min mening ved de Nikon er deres Quicktime MOV
> format på videosiden, der foretrækker jeg AVI istedet

QuickTime er bare en container der følger en åben standard. AVI er
vist noget proprietært skrammel. Der er ikke den store forskel på
TIFF (billede), AIFF (lyd) og QuickTime (alt muligt i IFF containers)
set som filformat.

Det der kan gøre QuickTime specielt er den Codec der anvendes. Det
kan være alt fra MPEG-2 til Sorensen.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-05-05 08:30

"K" <k@vip.cybercity.dk> wrote

> det eneste kedelige efter min mening ved de Nikon er deres
> Quicktime MOV format på videosiden, der foretrækker jeg AVI
> istedet

Hvis du installerer Quicktime Alternative kan de fleste MOV filer vises
i Windows filmafspiller i stedet for Quicktime afspilleren fra Apple.

Noget andet er så at A95 ikke lægger op til at lave særlig mange
filmklip, grundet den ringe kvalitet.

Og jo, det _er_ ringe. Praktisk taget alle digitalkameraer kan levere
320x240 pixel i 15fps i 3 minutter og det er hakkende frimærker. Dens
640x480 pixel mode er ikke bedre: 10fps er ikke film, det er slideshow.

Jeg synes A95 er er glimrende bud på et kamera, men hvis man vil lege
med film skal man se sig om efter noget andet. F.eks. S1 IS, S2 IS
eller Ixus 40/50/700, hvis man er til Canon.

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 26-05-05 19:59

"Henning" <Anders@nd.dk> wrote in message
> [...]
> foretrækker det enkle og selv vægter jeg AA batterierne.
>
> I alle 3 tilfælde er der tale om helt nye kameraer fra 2005 men der skal

Hej.

Tjah, jeg ville også anbefale at kigge på et Nikon.
De ligger fantastisk godt i hånden. Svært at glemme den gode fornemmelse.
Til privatbrug/familiebrug ville jeg dog "nøjes" med Nikon Coolpix 4600 til
ca. kr. 1.300,-
Rigtigt godt 4 Mp kamera med god blitz. Nemt at bruge. Ingen indstillinger,
kun motivtemaer.
Dertil kommer dog så et par opladelige AA NiMh batterier og en oplader (hvis
man ikke foretrækker en-gangs batterier) og (ligesom til alle andre forslag)
et hukommelseskort til et par hundrede.

hilsen Jesper