Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[link] Hvis du er til landsskabsfotografie~
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-05-05 19:06

Så er denne side måske noget for dig:

http://www.micheleberti.it/photography/main.htm

Masser af imho rigtig rigtig RIGTIG flotte landsskabsbilleder af det
smukke Toscana.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : Torben Andresen

Dato : 24-05-05 20:08

> Masser af imho rigtig rigtig RIGTIG flotte landsskabsbilleder af det
> smukke Toscana.

Bestemt flotte billeder.

Prøv også at se dette galleri: http://www.josephholmes.com/
Billederne her er IMØ i særklasse.

/Torben

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-05-05 23:15

Torben Andresen wrote:

> Bestemt flotte billeder.
>
> Prøv også at se dette galleri: http://www.josephholmes.com/
> Billederne her er IMØ i særklasse.

Uden at have gransket yderligerr: er han ikke een af dem, der er holdt
op med at fotografere på 8x10" film, til fordel for 4x5" ?

-og så kan vi andre med håndholdte mikrofilm kameraer jo godt pakke
sammen

Bo //

Fra : Alex W

Dato : 25-05-05 06:47

> Uden at have gransket yderligerr: er han ikke een af dem, der er holdt op
> med at fotografere på 8x10" film, til fordel for 4x5" ?
>
> -og så kan vi andre med håndholdte mikrofilm kameraer jo godt pakke sammen

Hej Bo

Du vrøvler.... Han er ude når vi andre putter på dynen.
Det er ikke kameraet men fotografen der har en kunnen. Formatet er
ligegyldigt. du kan få samme billeder med et digi.
Farverne og nogle gange baggrunde ser noget kunstige ud som om at PS har
været endog mget flittigt benyttet.
Han har fanget menge fine stemninger og kan det der med lys. Dygtig fotograf
med kunstnerisk talent.

/Alex W

Fra : Bo Bjerre

Dato : 25-05-05 18:06

Alex W wrote:

> [...]
> været endog mget flittigt benyttet.
> Han har fanget menge fine stemninger og kan det der med lys. Dygtig fotograf

Til det med dynen: jeg holder meget af det tidlige eller sene lys, idet
det ligger lavt, og fremhæver detaljer i landskaberne, ved at kaste
skygger. Og farverne er helt anderledes. (jeg bruger film, hvor der IKKE
er automatisk hvidbal.)

Du peger på noget af det gode/svære: lyset. Da jeg var ung (for 30år
siden), opdelte vi fotografer i tre grupper: begyndere, der talet om
grejet, øvede, der taler om beskæring og komposition, of erfarne, der
taler om lyset.

Ja, han har talent, ud over det jeg drømmer om at leve op til.
-noget af det kommer også med at have tid. Det er ikke hver dag, jeg kan
futte rundt og kigge efter motiv, beskæring, lys etc, og så slå til
på det helt rigtige tidspunkt. Jeg håber at få tid i sommertiden, til at
nyde det tidlige/sene lys.

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-05-05 07:01

Bo Bjerre wrote:

> Uden at have gransket yderligerr: er han ikke een af dem, der er holdt
> op med at fotografere på 8x10" film, til fordel for 4x5" ?

Han beskriver selv den fotografiske proces her:
http://www.josephholmes.com/processes.html

Bemærk lige, hvor megen omhu og tid, han bruger på det enkelte billede.
Det var der nok en og anden, der kunne lære noget af.

vh
Jan

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-05-05 09:50

Jan Bøgh wrote:
> Han beskriver selv den fotografiske proces her:
> http://www.josephholmes.com/processes.html
>
> Bemærk lige, hvor megen omhu og tid, han bruger på det enkelte billede.
> Det var der nok en og anden, der kunne lære noget af.

Hvis man skal gøre alt dette hver gang, mon det sjove i fotografering så
ikke hurtigt går af?

--

Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-05-05 11:02

Thomas Schreiber wrote:

> Hvis man skal gøre alt dette hver gang, mon det sjove i fotografering
> så ikke hurtigt går af?

Smag og behag. Nogen går efter det perfekte og gennemarbejdede - andre efter
det lettere og mere overfladiske og måske knap så perfekte.
Personligt stræber jeg principielt efter det bedste (/jeg/ kan præstere -
ikke absolut, jeg er ikke hybriskandidat og jeg kan godt se forskel), når
jeg dyrker mine interesser - på jobbet er Godt Nok T helt OK - der skal
omkostninger jo regnes ind.

Men at andre ser anderledes på det er både fint og forståeligt.
Jeg synes bare ikke det er sjovt at jolle rundt og knipse snapshots.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-05-05 16:14

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> ikke absolut, jeg er ikke hybriskandidat og jeg kan godt se forskel), når
> jeg dyrker mine interesser - på jobbet er Godt Nok T helt OK - der skal

Den omtalte fotografs metoder lød bare meget omstændige. Men han skal jo
også leve af det formoder jeg.

> Men at andre ser anderledes på det er både fint og forståeligt.
> Jeg synes bare ikke det er sjovt at jolle rundt og knipse snapshots.

Vil du hellere sidde og lege grafiker end at skyde billeder?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-05-05 16:44

Thomas Schreiber wrote:

> Vil du hellere sidde og lege grafiker end at skyde billeder?

Sådan kan man kun se på det hvis man ikke har prøvet analog fotografi,
hvor det kan tage flere aftener at opnå i mørkerummet hvad man vil.

Idet jeg går ud fra at det er Josepholmes snakken går på:
Flot,flot,flot, somme tider næsten flottere end virkeligheden, hvis
ellers der er nogen der har set den. Og nogle få af billederne er så
yderst kedelige/trivielle at ingen ville kaste et blik hvis ikke
teknikken var så flot.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-05-05 21:35

Thomas Schreiber wrote:

> Den omtalte fotografs metoder lød bare meget omstændige. Men han skal
> jo også leve af det formoder jeg.

Jamen han opfører sig faktisk som en amatør - omkostningerne vil aldrig
kunne begrunde den arbejdsform, hvis det handler om cool cash.

> Vil du hellere sidde og lege grafiker end at skyde billeder?

Jeg kan slet ikke skille tingene ad på den måde. Og lad mig slå fast - jeg
er IKKE grafiker, når jeg bruger photoshop. Det interesserer mig ikke - jeg
er derimod fotograf i mit digitale mørkekammer. Og det er for mig en lige så
relevant proces, som at tage billedet. For mig er den proces, jeg /ønsker/:

Bruge lang tid på at tænke på det motiv, jeg vil tage
Bruge lidt tid på at bringe kamera, lys og motiv i det forhold, jeg ønsker
mellem 1/2000 og 1 sek. med at tage billedet.
Kort tid til at gennemse billedet og afgøre om det er kassabelt, snapshot
eller værd at arbejde videre med.
Og så en helt ubekendt mængde tid på at lave billedet færdigt - herunder en
gang imellem at vende tilbage for at lave det bedre. For 2 år siden kunne
jeg ikke bruge photoshop - nu er jeg så småt ved at lære det, hvorfor jeg
godt kan finde på at vende tilbage til et gammelt motiv.

vh

Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.