scrollbar og doctype
Fra : John Kjoller

Dato : 24-05-05 14:20

Når jeg sætter doctype til: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01
Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

- forsvinder mine scrollbar-farver i IE.

Men hvis jeg fjerner "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd" -så kommer
farverne tilbage....

Hvorfor det?

Jeg ved godt at jeg kun kan styre farverne i IE, men det er også ok.

KH
John

Fra : Jens Peter Karlsen[F~

Dato : 24-05-05 14:30

Hvis du sætter en valid doctype på vil IE følge denne og ingen af dem
tillader scrollbar farver.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-05 14:51

Jens Peter Karlsen[FP-MVP] skrev:

> Hvis du sætter en valid doctype på vil IE følge denne og ingen af dem
> tillader scrollbar farver.

Det er ikke helt korrekt. Du har ret i at scrollbar-farvning ikke findes
i nogen css-standard, men IE kan også godt bruge det i standardmode.
Tricket er at man her skal putte dem på html-elementet i stedet for
body:

html{
   scrollbar-base-color: blue;
}

Desuden er det ikke spørgsmålet om valid doctype kontra ingen eller
ugyldig doctype der afgør hvordan IE fortolker en side.

»<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">« er en
helt valid doctype-erklæring, men den sætter stadig quirksmode. Se evt.
artiklen her: <http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Foged.net

Dato : 24-05-05 14:58

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Tricket er at man her skal putte dem på html-elementet i stedet for
> body:
>
> html{
>    scrollbar-base-color: blue;
> }

Hmmm - så er der lært noget nyt i dag....

Foged.net

--
Design is an attitude!

http://foged.net
http://netmedia.dk

If you write to me directly, remove [REMOVE] in my e-mail address.

Fra : Foged.net

Dato : 24-05-05 14:55

Jens Peter Karlsen[FP-MVP] wrote:
> Hvis du sætter en valid doctype på vil IE følge denne og ingen af dem
> tillader scrollbar farver.

Nemlig ja, farvede scroller er en IE ting, og for en gangs skyld gør IE
som man beder den om, he he...

Frontpage??????? Dejligt at høre at der i det mindste er én Frontpage
bruger der kender til standarder - du er en sjældenhed

Foged.net

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-05-05 15:57

Foged.net skrev:

>Nemlig ja, farvede scroller er en IE ting, og for en gangs skyld gør IE
>som man beder den om, he he...

Ja, opfundet af MS (fra IE 5.5), men understøttes også af
Konqueror og Opera kan sættes op til at vise farvede scrollbars.
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-05-05 16:34

Foged.net" <"foged.net[REMOVE] wrote:

> [...]

> Frontpage??????? Dejligt at høre at der i det mindste er én Frontpage
> bruger der kender til standarder - du er en sjældenhed

De to udsagn er da temmelig meget i strid med hinanden. Scrollbarfarvning
har intet med standarder at gøre.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Foged.net

Dato : 24-05-05 16:58

Erik Ginnerskov wrote:

> De to udsagn er da temmelig meget i strid med hinanden. Scrollbarfarvning
> har intet med standarder at gøre.

Har det ikke? Hmmm - det forklarer jo at det var skrevet ironisk, wa?

Foged.net

Fra : Jens Peter Karlsen[F~

Dato : 25-05-05 15:19

Nu spurgte jeg heller ikke om det, men gjorde opmærksom på at det ikke
fandtes i "standarderne". Så det var formentlig det der affødte kommentaren.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 24-05-05 14:34

John Kjoller wrote:
> [...]
> Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
>
> - forsvinder mine scrollbar-farver i IE.

Den første DOCTYPE sætter IE i standard-mode.

MS har indset at alle de IE-only ting de havde førhen var noget crap,
der i blandt ændring af scrollbar og at standarderne er vejen frem, så
de har fjernet det.

Vil du stadig gerne have det, så sørg for at din side tricker quirks-mode.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-05 14:56

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> MS har indset at alle de IE-only ting de havde førhen var noget crap,
> der i blandt ændring af scrollbar og at standarderne er vejen frem, så
> de har fjernet det.

Gid det var så vel. Men svaret er at scrollbar-koderne i standardmode
skal lægges på html-elementet i stedet for på body-elementet (man kan
evt. lægge det på begge).

Min webserver er nede pt, men det kan let efterprøves.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 24-05-05 15:41

> Gid det var så vel. Men svaret er at scrollbar-koderne i standardmode
> skal lægges på html-elementet i stedet for på body-elementet (man kan
> evt. lægge det på begge).

Øv ... jeg troede ellers at MS så inderligt havde fortrudt sine
vilde ungdomsår og nu med standard-mode som ren "straffeattest", kunne
træde ind i de voksnes rækker.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/