dtd 4.0 / 4.01
Fra : John Kjoller

Dato : 24-05-05 11:05

Er det et meget stort problem at sætte dtd til 4.0, og ikke til 4.01 ??

Jeg har lavet en side, som fungerer i IE, FF, og Opera - når dtd er sat til
4.0, men ikke når den sættes til 4.01

Det handler om at man åbenbart ikke kan sætte height til 100% i en Iframe -
når dtd er 4.01. Og det er noget skidt for mig, når jeg nu engang er endt
med at bruge en Iframe som skal sættes til 100% i højden.

Og jeg er helt med på at Iframe ikke er en specielt god løsning, - men jeg
har opgivet at få siden oversat til css.
Det kunne simpelthen ikke lade sig gøre.
Har fået mange gode ideer herinde, til at lave noget som ligner, men ingen
løsninger gav samme slut-resultat. Så det endte med frames/Iframe.

www.csb-island.dk/ny - det danske flag.

Kh
john

Fra : Tidemann

Dato : 24-05-05 13:07

John skrev:
> [...]
> Har fået mange gode ideer herinde, til at lave noget som ligner, men ingen
> løsninger gav samme slut-resultat. Så det endte med frames/Iframe.

Duede den her ikke??

http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/island.html

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : John Kjoller

Dato : 24-05-05 13:20

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev > Duede den her
ikke??

> http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/island.html

Hej marianne!

I IE når siden ikke helt ned i bunden af skærmen (det var derfor jeg gerne
ville have 100% på min height i Iframe) - Den skulle gerne fylde helt til
bunden, uanset hvilken opløsning brugeren har.
Det samme i FF.

Og i Opera komme der 2 scrollbars - både på midterdelen, og på hele siden.

Så nej, det er desværre heller ikke helt det jeg er ude efter.

Men det er vildt sødt af dig at prøve at hjælpe så meget, og jeg suger
lærdom til mig.

Tak.

Kh
john

Fra : Tidemann

Dato : 24-05-05 13:56

"John Kjoller" skrev

> [...]
>
> Så nej, det er desværre heller ikke helt det jeg er ude efter.
>
> Men det er vildt sødt af dig at prøve at hjælpe så meget, og jeg suger

Jamen der skal vel bare justeres i højden?
Jeg kan godt se at hvis jeg kører med 1280x1024 bliver de ikke høje nok
Men det må da kunne ordnes!!
Jeg kan _ikke_ se to scrollbars i Opera??
Har du kigget på det link nu, eller forleden dag?

Fra : John Kjoller

Dato : 24-05-05 14:09

> [...]
> Men det må da kunne ordnes!!
> Jeg kan _ikke_ se to scrollbars i Opera??
> Har du kigget på det link nu, eller forleden dag?

Det kan godt være at det kan ordnes med højden på nedre del.... en del har
givet bud, men det har ikke fungeret.

Jeg har kører med 1024 x 768 - og jeg får to scrollbars i Opera. - Kan man
vedlægge screenshots, er i NG?

Jeg kiggede på linket både forleden, og idag.
Kh
john

Fra : Tidemann

Dato : 24-05-05 15:49

"John Kjoller" skrev i
> [...]
> givet bud, men det har ikke fungeret.
>
> Jeg har kører med 1024 x 768 - og jeg får to scrollbars i Opera. - Kan man

Ellers send en mail direkte til mig! Slet 2You........
Jeg kører også med 1024 x 768!!

Måske der andre der kan gi et bud på det med højden, jeg har prøvet lidt,
men kan ikke rigtig finde en løsning. Men arbejder videre..................

Fra : Tidemann

Dato : 25-05-05 09:31

"John Kjoller" skrev

> Hej marianne!
> Det kan godt være at det kan ordnes med højden på nedre del.... en del har
> givet bud, men det har ikke fungeret.

Jeg har lavet en ny og tror den virker?

http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/ny_island.html

Fra : John Kjoller

Dato : 25-05-05 15:11

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev
> Jeg har lavet en ny og tror den virker?
>
> http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/ny_island.html

Hej Marianne!

Nej, den når stadig ikke bunden hos mig (og heller ikke toppen?!)

Og så opfører baggrunden sig ret syret - og forskelligt - i IE, FF og Opera.

Jeg er bange for at den version heller ikke fungerer.

Fra : Tidemann

Dato : 25-05-05 16:24

"John Kjoller" skrev

> "Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev

> Hej Marianne!
>
> Nej, den når stadig ikke bunden hos mig (og heller ikke toppen?!)

Øh, jeg har sat 20px margin på toppen og 20px på bunden!!

> Og så opfører baggrunden sig ret syret - og forskelligt - i IE, FF og Opera.

Ikke om jeg fatter det? Jeg har tjekket i IE FF og Opera med 800x600 1024x768
og 1280x1024.
Øh, nej jeg har Mozilla Firefox måske det er galt der?

Er det min pc det er galt med?
Er der ikke en anden der kan tjekke det og fortælle mig hvad der er galt?

Fra : John Kjoller

Dato : 25-05-05 16:47

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev
> Øh, jeg har sat 20px margin på toppen og 20px på bunden!!

Aha. Så er du måske på sporet af noget... Jeg kiggede ikke lige i koden, jeg
så bare at det ikke så ud, som det skulle.
Kan du evt lokkes til at prøve at lave den uden top og bund -marginer?

> Ikke om jeg fatter det? Jeg har tjekket i IE FF og Opera med 800x600
> 1024x768
> og 1280x1024.
> Øh, nej jeg har Mozilla Firefox måske det er galt der?

Mozilla firefox er FF.
Men baggrunden er jo ikke nødvendigvis så stort et problem. jeg kan jo bare
lave een stor baggrund, i stedet for at dele den op....

KH
john

Fra : Andreas M.

Dato : 25-05-05 18:47

John Kjoller wrote:
> Mozilla firefox er FF.

Lidt OT måske, but just for the record, nej, Firefox forkortes Fx ;)

Kilde:
http://www.mozilla.org/support/firefox/faq#spell-abbreviate

--
Andreas M

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-05 10:48

Andreas M. skrev:

> Lidt OT måske, but just for the record, nej, Firefox forkortes Fx ;)

Ikke af mig. Jeg ved godt at Fx er den officielle forkortelse, men den
er dårlig af flere årsager. Først og fremmest er fx i forvejen en dansk
forkortelse for "for eksempel" (på lige fod med f.eks.). Og dernæst
følger "Fx" ikke nogen almindelige regler for hvordan man danner
forkortelser. Forkortelser dannes normalt af forbogstaver i det de
forkorter. I visse tilfælde bruger man mere end bare forbogstaverne - fx
radar ~ ra(dio) d(etecting) a(nd) r(anging). Nogle gange bruges et
bogstav (typisk x) som markerer lyden i forkortelsen i stedet for
forbogstavet - eksempelvis i xml ~ Ex(tensible) M(arkup) L(anguage) og
dansk fx (for eksempel).

"Fx" som forkortelse for Firefox passer ikke med nogen af disse regler -
det gør det i mine øjne til en dårlig forkortelse. Jeg ville bruge F, Ff
eller FF, men foretrækker generelt at undgå at forkorte Firefox.

Jeg sætter opfølgning til sproggruppen (som jeg også følger) - vi er
voldsomt off-topic her.

FUT: dk.kultur.sprog
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-05-05 15:47

Andreas M. wrote:

> Lidt OT måske, but just for the record, nej, Firefox forkortes Fx ;)
>
> Kilde:
> http://www.mozilla.org/support/firefox/faq#spell-abbreviate

Det er en amerikansk side, der kommer med et forslag til en forkortelse i
det amerikanske (engelske) sprogområde.

Det kan du ikke tage til indtægt for, hvad der bør være dansk sædvane. Jeg
har til dato ikke set andre forkortelsesformer end netop FF for Firefox, så
mon ikke det må siges at være den i Danmark anvendte forkortelse, som alle
(undtagen medlemmer af kapselholdet) forstår?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : John Kjoller

Dato : 25-05-05 16:54

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev
> Ikke om jeg fatter det? Jeg har tjekket i IE FF og Opera med 800x600
> 1024x768
> og 1280x1024.

Prøve at trykke F4 i opera.... Så sker der ting.

Jeg får i øvrigt også horizontale scroll-pile, i Opera. Ingen bar, bare
pilene.

Kh
john

Fra : Tidemann

Dato : 25-05-05 17:48

"John Kjoller" skrev

> "Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev
>
> Prøve at trykke F4 i opera.... Så sker der ting.

Hm, ja det kan jeg godt se! Prøver at kigge på det.
Havde "kun" prøvet i IE ;)

> Jeg får i øvrigt også horizontale scroll-pile, i Opera. Ingen bar, bare
> pilene.

også nu?
http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/ny_island.html

Her har jeg fundet det
http://www.fu2k.org/alex/css/frames/scalable

Fra : John Kjoller

Dato : 25-05-05 23:39

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev
> også nu?
> http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/ny_island.html

Jep.
De er der stadig i Opera.

I Fx (Firefox) forskydes baggrunden også stadig lidt. Og der er kommet en
lille margin forneden igen.

IE ser fin ud.

Fra : Tidemann

Dato : 26-05-05 14:55

"John Kjoller" skrev
> Jep.
> De er der stadig i Opera.
>
> I Fx (Firefox) forskydes baggrunden også stadig lidt. Og der er kommet en
> lille margin forneden igen.

Ikke mere! ;0)

http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/index.html

Fra : Tidemann