...og roen faldt over os...
Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 31-05-01 19:32

Sikke en dag!
Det blev dagen hvor vores dejlige Fie fødte sine 4 killinger. Hun valgte
at "lade" fostervandet gå 5 min før jeg skulle på arbejde, så med
blødende hjerte måtte jeg overlade fødselshjælperjobbet til kæresten :(

Både han og Fie klarede dog alt flot! Fødslen tog kun 2 timer, og den 2
kg lette Lille-Fie fødte 4 store killinger let og roligt, ikke dårligt
når det nu er hendes første kuld. Efter livlig telefonkontakt hele
dagen, kunne jeg her til aften så endelig tage vidunderne i øjesyn. 2
sort/hvide og to helt røde skønheder, på mellem 116 og 132 g. De ligger
nu og dier/sover, Fie slapper af, og vores hankat er strøget over til
naboen :)

Jeg er så glad og lettet over at alt gik så godt, sikke mange
bekymringer man dog kan gøre sig på kattenes vegne! Men ih hvor er jeg
ked af ikke at have oplevet selve fødselen. Det er den første graviditet
hos en kat jeg nogensinde har oplevet, og måske også den sidste, da vi
ikke har tænkt os at gøre det til en vane. Ak, det må jeg vel leve med!
Nu skal vi så snart til at finde ud af hvordan vi fordeler killingerne,
da vi selv vil beholde mindst én, og har aftagere til yderlige 5 :)
Nå, så må vi jo sende folk til kattehjemmet, der sidder jo nok desværre
en masse uønskede killinger.

Vores er dog så hjerteligt velkomne, og jeg tror de skal have deres helt
egen hjemmeside !

Hilsen Dorthe ( - og en lidt træt Fie, der lige nu sover sødt...)

Fra : Helle Andersen

Dato : 31-05-01 23:42

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3B168E33.9C785F07@hotmail.com...
> [...]
> hos en kat jeg nogensinde har oplevet, og måske også den sidste, da vi
> ikke har tænkt os at gøre det til en vane. Ak, det må jeg vel leve med!

Hej Dorthe

Stort tillykke til jer og mormissen Jeg kan helt
sætte mig ind i dine følelser, da "min" fødsel jo var
i går. Jeg forventede egentlig, at det ville gå fint,
da hun er en sund og rask hunkat i god kondition
og hendes linie er gode mødre, meeen det kan jo
ikke undgås at man tænker på, hvis det nu går galt
- specielt når man hører om andre, hvor det ikke
er gået så nemt.

Det er også min første fødsel, selvom jeg har haft
katte siden 1984, så jeg var også vanvittig spændt
på oplevelsen. Jeg kunne heldigvis tage ferie, så
jeg har haft fri siden i torsdags og skal først på
arbejde igen på onsdag. Så jeg var altså ret
sikker på, at jeg ikke kom til at gå glip af det

--
Hilsen Helle
Why do tourists go to the top of tall buildings and

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 01-06-01 21:24

Hej Helle!

Ja, jeg skal heldigvis ikke på arbejde før onsdag, så nu er der rigtig tid til at lære de små at kende. Holder
du øje med deres vægt dagligt? Jeg har nemlig opdaget at kun tre af de fire har taget på det sidste døgn. De
tre er gået fra en gennemsnitsvægt på 123g til nu 132g. Men den sidste der kun vejede 116 ved fødselen, vejer
stadig præcis det samme, og det gør mig en smule bekymret. Den virker frisk nok, men bliver ofte puffet væk fra
dievorterne af de andre.

Det er skønt at se sin hunkat blive sådan en opofrende mor. Hun fødte i en lav "hyggekasse" ved siden af tv'et,
og inden vi gik i seng, flyttede vi hende og killingerne ind i den lukkede fødekasse hun var så glad for, før
fødselen! På den måde var de alle fem lidt afskærmede fra vores hankat, som ikke rigtig er så vild med
killingeren, han er vist nærmest en smule bange for dem *smil*. Men nej, i løbet af morgenen flyttede hun
ungerne tilbage i den åbne kasse. Dvs. bortset fra én som hun lod ligge på gulvet. Måske burde jeg have ladet
den ligge, til hun selv fandt ud af det, men hun virkede lidt forvirret, og kunne ikke rigtig gå fra de tre
andre. Så jeg tog den fjerde, og lagde den op til dem. Siden har der ikke været problemer, og nu får hun
selvfølgelig lov til at ligge med dem i den kasse hun selv helst vil. Jeg fornemmede, der kl. 5.30 i morges, et
glimt af den "heroisk stædige" hunkat der nævnes i Politikens Kattebog :) Og hurraa for den bog for øvrigt,
vi har gjort brug af mange af de gode råd ang. fødsel mm. den giver.

Held og lykke med Eika's nye små, jeg håber du vil holde os underrettede om deres fremskridt! Hvilken race er
de forresten? Fie og hendes killinger er jo "kun" huskatte, men af den allerdejligste slags (men findes der
overhovedet andre?) *smil*

Dorthe ( - og Fie, der med ophøjet ro finder sig i at de 4 små terrorister møffer rundt ustandseligt).

Helle Andersen skriver:

Fra : Helle Andersen

Dato : 02-06-01 00:25

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3B17F9DF.A9EC8E31@hotmail.com...
> Hej Helle!
>
> Ja, jeg skal heldigvis ikke på arbejde før onsdag, så nu er der rigtig tid til at lære de små at kende. Holder
> du øje med deres vægt dagligt?

Det kan du tro. Den mindste killing er faktisk den,
der tager hurtigst på. Hun vejede 80 gram ved
fødslen og tager 20 gram på dagligt. Hun er som
sagt og en meget bestemt og viljefast lille
dame......Drengene svinger mellem 10 og 15
gram indtil videre.

> [...]
> stadig præcis det samme, og det gør mig en smule bekymret. Den virker frisk nok, men bliver ofte puffet væk fra

Det skal du i hvert fald holde øje med. Siden de
andre tager på, har mor sikkert mælk nok, men
det er ikke godt hvis en killing ikke tager på, og
absolut ikke godt, hvis den taber sig. De skal helst
have fordoblet deres fødselsvægt, når de er en
uge gammel. Hvis killingen stadig vejer det
samme i morgen tidlig, ville jeg få fat i noget
modermælkserstatning og prøve at give den lidt af
det og se hvad der sker. Den skulle så gerne have
taget på indenfor et par timer. Det kan være, at
den bare lige skal have lidt flere kræfter og at den
så kan klare sig fint igen.

Prøv forresten og tjek om killingen tager mælk
eller den bare ligger med en babs i munden. Du
kan jo tydeligt se hvis den sutter og når der render
mælk til begynder den at vrikke med ørerne Det
er altså ikke en joke - det er faktisk rigtigt.

> [...]
> killingeren, han er vist nærmest en smule bange for dem *smil*.

Begge mine hankatte er også bange for dem
Og de andre hunkatte er også ret betænkelige.
Med hensyn til killingen, der ikke tager på, kom
jeg til at tænke på, at en medvirkende årsag
måske kan være, at han bruger for meget energi
til at holde varmen, når nu hun ikke vil være i den
overdækkede kasse ? Eika's fødekasse står i
sengen og jeg har lagt en tyk dyne henover, så der
bare er et lille hul hun kan komme ud og ind af.
Når hun så går fra killingerne for at lægge make-
up eller file negle og hvad hun ellers laver, er der
stadig meget varmt hos killingerne. Man kan
simpelthen mærke varmen, når man stikker armen
derind. Måske var det en idé med dynetricket til
killingen har det bedre og er blevet lidt større ?
Hvis Fru Mormis ellers vil finde sig i det,
selvfølgelig

> [...]
> selvfølgelig lov til at ligge med dem i den kasse hun selv helst vil.

Os "1ste gangs fødende" er nok lidt mere
pyldrede end så mange andre Jeg ville nok
have gjort det samme som dig. Heldigvis er Eika
meget glad for sin fødekasse - endnu da. Jeg
havde ellers mine tvivl, for hun havde absolut ingen
interesse i den før fødslen og begyndte fødslen i
en papkasse. Da den første killing var halvt ude
rykkede hun over i fødekassen og har været udelt
tilfreds med den siden.

>Jeg fornemmede, der kl. 5.30 i morges, et
> glimt af den "heroisk stædige" hunkat der nævnes i Politikens Kattebog :) Og hurraa for den bog for øvrigt,
> vi har gjort brug af mange af de gode råd ang. fødsel mm. den giver.

Helt klart en god bog ! Dog siger den, at man skal
søge dyrlæge, hvis der er mere end 2 timer
mellem de to første killinger. Det synes jeg er alt
for tidligt. Hvis katten har presseveer, skal man
selvfølgelig gribe ind, men hvis hun er glad og
tilfreds kan jeg ikke se nogen grund til at reagere
så hurtigt. Der var 6 ½ time mellem Eika's første
to, men hun klarede det hele fint selv, da hun var
klar. Hvis jeg havde slæbt hende til dyrlæge havde
hun muligvis fået vestimulerende og kalk og det
ville jo være unødvendigt, når hun klarede det fint
selv. Jeg synes, at det er vigtigt, at de får en
naturlig fødsel, hvis det på nogen måde er muligt.

Jeg havde deltaget i et foredrag, hvor jeg lærte
hvad jeg skulle gøre for at stimulere veer eller
vende en killing, der lå forkert eller sad fast og den
slags og jeg må sige, at det gjorde mig mere tryg
at vide hvornår jeg skulle gribe ind, hvornår jeg
selv kunne klare det og hvornår vi skulle til
dyrlægen.

> [...]
> de forresten? Fie og hendes killinger er jo "kun" huskatte, men af den allerdejligste slags (men findes der

Alle katte er lækre - uanset race, farve og køn
Min Eika er aby-variant, dvs. en blanding mellem
er aby og en somali, som jo reelt er samme race,
blot med forskellig pelslængde. Hun er parret med
en somali. Det er endnu for tidligt at sige, om
killingerne er aby'er eller somalier eller en
blanding, men der er i hvert fald 1 sorrel (rød) og 2
vildtfarvede.

> Dorthe ( - og Fie, der med ophøjet ro finder sig i at de 4 små terrorister møffer rundt ustandseligt).

Ja, det er utroligt, ikke ?

--
Hilsen Helle
At least dogs do what you tell them to do. Cats

Fra : Grit Wessel

Dato : 02-06-01 16:49

> [...]
> så hurtigt. Der var 6 ½ time mellem Eika's første
> to, men hun klarede det hele fint selv, da hun var

Hej Helle o.a.

Jeg har lige fået to killinger i dag (Loba og Bingo), og der var 3½ time
mellem dem. Jeg var lige ved at blive nervøs, hvis det ikke havde været for
Eikas 6½ timer
I Iphis første kuld var der fire - de to første kom næsten oven i hinanden,
40 min efter kom nr. 3 og nr. 4 kom 20 min senere igen. Så jeg syntes, at
der gik liiiige lovlig lang tid.

....og så er der forresten billeder af Loba og Bingo på min hjemmeside

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Helle Andersen

Dato : 02-06-01 17:26

"Grit Wessel" <wessel@mailme.dk> skrev i en meddelelse news:9fb1k3$aai$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> der gik liiiige lovlig lang tid.
>
> ...og så er der forresten billeder af Loba og Bingo på min hjemmeside

Tillykke med de to små. Sikke vi allesammen kan i øjeblikket Nu mangler vi bare Nina.

Hvor er de søde Det var da godt, at nogen kunne bruge Eika's erfaring til noget. Killinger kan vist klare næsten 24 timer i
maven uden fostervandet.

--
Hilsen Helle
Women and cats will do as they please, and men

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 03-06-01 14:44

Hejsa igen
Godt nyt herfra: Mindstemanden i kuldet tager nu fint på, faktisk en smule hurtigere end de 3 andre, og vi er glade
for, at den lille krise er overstået. 2 1/2 døgn efter fødselen vejede de 142g i gennemsnit, lyder det ikke ret fint?

> Begge mine hankatte er også bange for dem

Nu har Fuffer heldigvis vænnet sig til at de er der, og gør sig stor umage for at ignorere dem så opsigtsvækkende så
muligt :)))

> [...]
> jeg til at tænke på, at en medvirkende årsag
> måske kan være, at han bruger for meget energi
> til at holde varmen, når nu hun ikke vil være i den

Ja, jeg har tænkt på det samme. Fie var jo så glad for sin fødekasse, og sov i den 14 dage før fødslen. Men da tiden
oprandt, var hun ret urolig, og hun lod til at foretrække kassen med et bedre udsyn, så hun hele tiden kunne se at vi
var i nærheden. Hun er desværre ikke glad for at blive dækket over af f.eks. en dyne, så jeg tror jeg lader dem være
som de er nu, til gengæld har vi skruet lidt op for varmen i stuen.

Nu er jeg ved at være ret nysgerrig efter at kende killingernes køn. Jeg synes det er svært at afgøre, og har jo
heller ikke megen erfaring. Som jeg ser det, er de to store røde møffere hanner, mens de to mindre, sorte killinger
er hunner. Men hvornår kan det ses med sikkerhed, og hvordan? (Her synes jeg eksemplerne fra Politikens Kattebog er
ret håbløse *smil*).

Hilsen Dorthe ( -og Fie, der spiser som hun aldrig før i sit liv har spist!)

Fra : Helle Andersen

Dato : 03-06-01 15:16

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3B1A3F34.39F94997@hotmail.com...
> [...]
> for, at den lille krise er overstået. 2 1/2 døgn efter fødselen vejede de 142g i gennemsnit, lyder det ikke ret fint?

Det lyder som en fin vægt. Aby'er er jo ikke så
store og Eika vejer kun 2,3 kg, så mine små kan
ikke helt være med. Men i går, dvs. 3 døgn efter
fødsler var Boogaloo gået fra 95 g til 140 g,
Namacoola fra 80 g til 125 g og den sidste dreng
fra 90 g til 130 g, så jeg er også meget tilfreds. Er
det ikke utroligt, hvor hurtigt det går ? Dejligt, at
din lille drengemis tager på igen

> Nu har Fuffer heldigvis vænnet sig til at de er der, og gør sig stor umage for at ignorere dem så opsigtsvækkende så
> muligt :)))

Her bliver de også totalt ignoreret Min seng er
sædvanligvis det bedste i hele verden og der
ligger altid adskillige katte, men i øjeblikket er der
som blæst. Kun Eika og killingerne er der - de
andre har fortrukket til stuen.

> [...]
> som de er nu, til gengæld har vi skruet lidt op for varmen i stuen.

Det er nok også det bedste man kan gøre, at
sørge for at mormissen synes, at der er rart at
være.

> [...]
> er hunner. Men hvornår kan det ses med sikkerhed, og hvordan? (Her synes jeg eksemplerne fra Politikens Kattebog er

Ja, jeg har jo aldrig rigtig duet til "udråbstegn" og
"spørgsmålstegn" forklaringen. Jeg kan
simpelthen ikke få noget af det til at ligne hverken
et spørgsmålstegn eller et udråbstegn

På hunnerne sidder "de to huller" tættere på
hinanden end på hannerne. Hunnernes
kønsåbning er også lidt mere tydelig end
hannernes. Til gengæld sidder hannernes som
oftest nærmest på en lille forhøjning. Jeg håber du
kan bruge den lidt akavede beskrivelse Det er
nemmest hvis der er begge køn, så man kan
sammenligne.

> Hilsen Dorthe ( -og Fie, der spiser som hun aldrig før i sit liv har spist!)

Eika har nu altid haft en meget "sund" appetit, men forskellen er at hun nu får lov til at få meget mere mad end hun plejer I
starten af
graviditeten var hun fuldstændig besat af mad, så
jeg måtte rationere det strengt, selvom det skar
mig i hjertet, for en overvægtig kat er ikke særlig
god til at føde.
--
Hilsen Helle
You know it's time to shave your legs when the cat

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 04-06-01 22:35

Helle Andersen skriver:

> Men i går, dvs. 3 døgn efter
> fødsler var Boogaloo gået fra 95 g til 140 g,
> Namacoola fra 80 g til 125 g og den sidste dreng
> fra 90 g til 130 g, så jeg er også meget tilfreds.

Hej igen.
De små pus er nu 4 1/2 døgn gamle, og oppe på 170g i snit. Er der et sted, eg. på nettet, hvor man kan se hvad der er en almindelig
vægtforøgelse? Eller er der nogen der ved hvad huskat killinger bør veje efter 1 uge, 2 uger...? ( har forresten lagt killingernes
vækstkurver ud på vores hjemmeside http://www.kishka.dk/fie.html ).

Jeg har nu prøvet at vænne Fie til at kassen er overdækket med et tæppe, og hun ser ud til at finde det ok. Nu kan jeg godt mærke den
varmeudtråling du talte om, også når mor mis er væk.

> [...]
> oftest nærmest på en lille forhøjning. Jeg håber du
> kan bruge den lidt akavede beskrivelse Det er
> nemmest hvis der er begge køn, så man kan

Ja ak, jeg er stadig meget usikker, hvornår kan det ses med sikkerhed?

> [...]
> overvægtig kat er ikke særlig god til at føde.

Fie er en meget lille kat, sine 2 år til trods (hun havde fødselsdag dagen efter fødslen). Hun har aldrig spist meget, men nu kan hun
vel nok få noget ned! Desværre er vores hankat ikke så beskeden, så han har rigtigt nydt godt af hendes graviditet. Der har jo stået
mad fremme hele tiden til hende, og det har han benyttet sig flittigt af. Jeg er bange for, at han tog mere på i løbet af hendes
graviditet end hun selv gjorde *smil* !

Hilsen Dorthe ( -og Fie, der ligger og bobler i sin nyindrettede tæppe-hule-fødekasse).

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-06-01 22:56

Hej Dorthe

Dorthe Prip Lahrmann <dplahrmann@dkik.dk> skrev...
> [...]
> vægtforøgelse? Eller er der nogen der ved hvad huskat killinger bør veje
efter 1 uge, 2 uger...? ( har forresten lagt killingernes

Killingerne skal ca. fordoble deres fødselsvægt for hver uge der går -
altså, hvis en killing vejer 100 g. ved fødslen, så skal den ca. veje 200 g
efter første uge, 300 g. efter anden uge osv. - nogle er dog mere sultne end
andre, og fordobler deres fødselsvægt hurtigere, og så er det bare fint,
andre igen (især hunkillingerne, og især når de bliver ældre end 4-5 uger)
spiser enten ikke så meget, eller rører sig alt for meget, så vægttabellen
ikke helt holder... Jeg har fx lige haft to killinger, en han og en hun, og
hannen vejede 12 uger gammel ca. 1100 g (vejede ca. 84 g ved fødslen), og
hunnen, som var noget mindre - men i fin form, kun ca. 900 g (også ca. 84 g
ved fødslen) - de første 4 uger fulgtes de meget fint ad vægtmæssigt, men så
begyndte hannen at "stikke af", og det er meget normalt, at man kan se
forskel i størrelserne på hanner og hunner.

Mht. at se forskel på hanner og hunner... jeg har altid fundet det lettest
at se, når de var helt nyfødte og stadig våde - så blev det ligesom "sløret"
i ca. en uge (så hvis man har mange "ens" killinger, så er det en god idé at
mærke dem ved fx at putte neglelak på kløerne på hhv. højre/venstre forpote
og bagpoterne - alt efter hvor mange ens killinger man har. I mit første
kuld var der 4 brune killinger, heraf 3 hunner - det er ikke let at se
forskel når de er så små!), og efter en uges tid, bliver det igen mere
tydeligt hvad der er hvad... Og fortvivl ikke, hvis du overhovedet ikke kan
se det - mangen en opdrætter har taget fejl og solgt en Emil, som ved første
dyrlægecheck blev omdøbt til Emilie (og omvendt...). Når killingerne er 5-7
uger gamle burde det dog være relativt let at se )

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 04-06-01 23:50

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@dkik.dk> skrev i en meddelelse news:3B1BFEF5.2854C5C1@hotmail.com...
> [...]
> vægtforøgelse? Eller er der nogen der ved hvad huskat killinger bør veje efter 1 uge, 2 uger...? ( har forresten lagt killingernes

Mine har fordoblet deres fødselsvægt 5 døgn
gamle. Mon mormissen har substral i babserne ?
*GG* De har tabt deres navlestreng i dag og så har Namacoola fået hilst på "onkel" Chabél Jeg
puttede hende ned til ham mens han lå og sov og
straks begyndte han at vaske hende og så
puttede hun sig ind i hans lange mavepels og faldt
i søvn. De var så søøøøøøde Alle de andre
katte er stadig bange for killingerne *S*

> [...]
den
> varmeudtråling du talte om, også når mor mis er væk.

Ja, det holder ret godt på varmen. Det burde
hjælpe dem til at tage hurtigere på, når de ikke
skal forbruge kalorier på at holde varmen.

Fra : Kate

Dato : 05-06-01 12:36

Dorthe Prip Lahrmann wrote:
> Fie og hendes killinger er jo "kun" huskatte, men af den allerdejligste slags (men findes > der overhovedet andre?) *smil*

Nej

Men også tillykke til dig, og hvor er det dog godt at høre at du har
aftagere til killingerne så du ved hvor de kommer hen.
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 05-06-01 17:28

Kate skriver:

> Men også tillykke til dig, og hvor er det dog godt at høre at du har
> aftagere til killingerne så du ved hvor de kommer hen.
> --
> Kate

At have gode hjem til dem var naturligvis en forudsætning for overhovedet at få kuldet. Selvfølgelig kan man ikke være sikker på
at folk ikke trækker i land når killingerne er flytteklare, men vi var da også indstillet på evt. at beholde en eller flere. Da
killingerne blev født, var det min kæreste der var fødselshjælper, og han er blevet helt vild med dem alle. Da vi snart flytter
på landet, vil han faktisk helst overtale mig til at beholde hele kuldet :)

Men planen er at beholde en enkelt, hvis morkatten kan acceptere det, de tre andre går til den umiddelbare familie.

Hilsen Dorthe ( - og Fie, der er ude på en lille tur

Fra : Kate

Dato : 05-06-01 22:55

Dorthe Prip Lahrmann wrote:
> Da vi snart flytter
> på landet, vil han faktisk helst overtale mig til at beholde hele kuldet :)

Hihi, det er da vist den omvendte verden, hva'?
Jeg har tit tænkt på hvordan mon Sofie ville ha' været som mor, men da
jeg fik hende og Johan for næsten 11 år siden boede jeg i ungdomsboliger
og der var rigeligt med katte, som ikke blev passet ordentligt, så jeg
ville absolut ikke føje flere katte til.
Jeg glæder mig til at du fortæller om det smås udvikling og at du får
mulighed for at lægge billeder op på binaer

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 06-06-01 21:33

Fik lige et link til et sted med et kalenderbillede af en meget lille miv,
den er ikke mange minutter gammel..

sådan lige for at mindske abstinenserne hos os andre som ikke har/får mivere
lige foreløbig..

http://www.ide-sign.dk/images/juni_1024x768.jpg

lidt stort
--