Audioscrobbler og dk.kultur.musik
Fra : Peter G.

Dato : 24-05-05 00:27

Inspireret af -V-'s "Hvad hører du for tiden"-tråde har jeg oprettet en
åben dk-kultur-musik gruppe hos http://www.audioscrobbler.com .

Kort sagt er audioscrobbler et websted hvor man (via et plugin til sin
medieafspiller) sender statistik (tag-info) om de sange man hører på
computeren.

Dette kan så bruges til mange 'sjove' ting: Man kan se udviklingen af
egen smag, søge på folk der har samme smag, få inspiration til ny musik,
danne en gruppe og se hvad denne gruppe (samt dens enkelte
medlemmer) samlet hører. Samt meget mere.
Det hele er selvfølgelig gratis ;)

Hvad man skal gøre for at få del i løjerne:

1) Registere sig hos audioscrobbler.com. Meget simpelt uden de store
krav.
Så får man automagisk hjemmeside som denne:
http://www.audioscrobbler.com/user/peter.g/

2) Hente et plugin til ens medieafspiller. De fleste populære afspillere
skulle være understøttet.

3) Evt. Tilmelde sig gruppen "dk-kultur-musik". Den kunne forresten godt
bruge et 150x150pixels, max 20 KB, stort png/jpg/gif-format ikon.

Nogen spørgsmål?

--
M.v.h. Peter. Toppostere og andre irriterende skribenter vil blive
filtreret fra i stilhed.

Fra : Ulrik Kold

Dato : 24-05-05 12:25

Peter G. wrote:
> Nogen spørgsmål?

Næh - jeg har meldt mig under fanerne :) Så må vi se, hvad det kan føre
til. Jeg har endnu ikke brugt gruppefunktionaliteten til noget på AS.

I øvrigt er det vist en hjælp at give dette link:
<http://www.audioscrobbler.com/group/dk-kultur-musik>

Og for de interesserede, så skal de da lige tjekke <http://last.fm>, som
har et meget tæt samarbejde med Audioscrobbler :)

..kold

Fra : Peter G.

Dato : 24-05-05 14:21

Ulrik Kold <kold@cs.aau.dk> writes:

> [...]
> AS.
>
> I øvrigt er det vist en hjælp at give dette link:

Argh. Jeg har lige opdaget at man skal være ti medlemmer af en gruppe
før den opdateres. Så må vi jo håbe der er nok, der melder sig.

Nå pyt. Det ender nok alligevel med at være mainstream-band som
Radiohead, Guns'N'Roses og Metallica, der kommer til at dominere
listerne :D

> Og for de interesserede, så skal de da lige tjekke <http://last.fm>,
> som har et meget tæt samarbejde med Audioscrobbler :)

Den virker også spændende. Jeg har dog ikke prøvet at streame den endnu.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 24-05-05 18:42

> [...]
>
> Nå pyt. Det ender nok alligevel med at være mainstream-band som
> Radiohead, Guns'N'Roses og Metallica, der kommer til at dominere

PUHA!!! DET MÅ VI FANDEME GØRE NOGET VED!!! Jeg er på... :-Æ

Fra : Ulrik Kold

Dato : 24-05-05 21:04

Peter G. coughed up a hairball on 24-05-2005 15:21:

> Den virker også spændende. Jeg har dog ikke prøvet at streame den endnu.

Prøv det - prøv det ... (med fare for at komme til at lyde som en
reklame. For de to sites, forstås!) Jeg bliver overrasket over noget af
det musik, jeg får præsenteret. Men jo mere, man selv indrapporterer til
Audioscrobbler, jo mere får man serveret interessant musik fra Last.fm

--
http://www.spreadfirefox.com/?q=affiliates&id=7393&t=1 --------
http://ulrikkold.dk/blog - my private musings on life, music, and WWW -

Fra : Peter G.

Dato : 24-05-05 22:54

Ulrik Kold <kontakt@[nospam]ulrikkold.dk> writes:

> [...]
> af det musik, jeg får præsenteret. Men jo mere, man selv
> indrapporterer til Audioscrobbler, jo mere får man serveret

Jeg måtte lige hoppe på Per Madsens liste (hans smag i musik ligner vist
min) da jeg ikke selv har fået hørt de påkrævede 300 numre. Det lyder
lovende med at blive introduceret til ny musik på denne måde.

Fra : es

Dato : 24-05-05 13:28

sjovt! den er godt nok lidt længe om at opdatere, men til prisen er
det vist ok...

http://www.audioscrobbler.com/user/esdr

mvh esther

Fra : Ulrik Kold

Dato : 24-05-05 14:05

es wrote:
> sjovt! den er godt nok lidt længe om at opdatere, men til prisen er
> det vist ok...
>
> http://www.audioscrobbler.com/user/esdr

Hvad er længe om at opdatere? Pluginen opdaterer forholdsvist tit - og
alt efter hvor mange numre, der er i din profil, så opdaterer listerne
hurtigere eller langsommere:

<http://www.audioscrobbler.com/help/faq.php#Submissions-listcaching>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-06-05 18:45

es <es@sunrise.dk> wrote:

> sjovt! den er godt nok lidt længe om at opdatere, men til prisen er
> det vist ok...

Den duer foerst naar du har afpsillet 2000 sange.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Peter G.

Dato : 02-06-05 08:54

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Den duer foerst naar du har afpsillet 2000 sange.

Ahva'? Den virker glimrende med et betydeligt mindre antal. Der kan dog
ære en latenstid grundet servercachen.

http://www.audioscrobbler.com/help/faq.php#Submissions-caching

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-06-05 10:34

Peter G. <peterg@despammed.com> wrote:

> Ahva'? Den virker glimrende med et betydeligt mindre antal. Der kan dog
> ære en latenstid grundet servercachen.
>
> http://www.audioscrobbler.com/help/faq.php#Submissions-caching

OK
jeg husker bare at der var noget med et eller andet antal afspillede
sange, som den skulle igennem foer et eller andet virkede........

Jeg spiller paa livet loes saa jeg kan faa vendt statistikken saa det
ikke kun er headbanger muzak som danskere hoerer.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 14:25

"Peter G." <peterg@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Inspireret af -V-'s "Hvad hører du for tiden"-tråde har jeg oprettet en
> åben dk-kultur-musik gruppe hos http://www.audioscrobbler.com .

En rigtig fin idé Peter!
Dog går der rimelig meget af fornøjelsen når den ikke er i stand til at
registrere hvad jeg hører på iPod'en...

:jonas

Fra : Peter G.

Dato : 24-05-05 22:57

"Jonas Fauerholdt Lind" <jonasl[at]softhome.net> writes:

> En rigtig fin idé Peter!
> Dog går der rimelig meget af fornøjelsen når den ikke er i stand til at
> registrere hvad jeg hører på iPod'en...

Ja, så må du jo donere din Ipod til Tsunami-ofrene og i stedet bære din
computer på ryggen i solidaritet med mexikanske bedstemødre.

Vi kan jo ikke have at folk render rundt med en racistisk designet (med
et enkelt "token black and red" U2 design) og gentrificerende portabel
medieafspiller, der udmanøvrerer den lille mands private inititativ for
at skabe større indsigt og forståelse blandt divergerende former for
musiksmag.
*Sådan kan det komme til at lyde når man skriver indlæg på Usenet efter
at have set "Chasing Amy"*

Audioscrobbler er jo alligevel bare sjov og spas. Du går nok ikke glip af
det helt store ;)

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 00:29

> [...]

> musiksmag.
> *Sådan kan det komme til at lyde når man skriver indlæg på Usenet efter

hæ hæ... i virkeligheden er du jo bare misundelig...
det ser iøvrigt ud til at de er ved at udvikle en plug-in der kan se hvad
man har hørt mens man har været ude at føjte med den portable.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 25-05-05 13:02

> hæ hæ... i virkeligheden er du jo bare misundelig...
> det ser iøvrigt ud til at de er ved at udvikle en plug-in der kan se hvad
> man har hørt mens man har været ude at føjte med den portable.

Hva' fanden så med os, der bruger disc man? :-Æ

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 15:56

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

> Hva' fanden så med os, der bruger disc man? :-Æ

Av den var værre... Skriv ned hvad du har lyttet til i løbet af dagen og
spil det muted om natten... eller... Det er vist også bare mig der hænger
mig i ligegyldigt flueknepperi.
Anyway, jeg er vild med konceptet og lytter nu på livet løs for at få
registreret nogle toner, dér.

Kom glad allesammen! Det er sjovt!

:drøn
/jonas

Fra : Peter G.

Dato : 26-05-05 09:35

"Jonas Fauerholdt Lind" <jonasl[at]softhome.net> writes:

> "Peter G." <peterg@despammed.com> skrev i en meddelelse

> hæ hæ... i virkeligheden er du jo bare misundelig...

Halvt om halvt. I min meget begrænsede omgang med de klassiske
stormtrooper-Ipods, har jeg fået indtrykket at de har et lækkert design
og er brugervenlige. Mit hovedproblem er, at de ikke understøtter Ogg
Vorbis og andre spændende formater der appellerer til
audiosoftwarenørden i mig.
Kan man egentlig bruge egne hovedtelefoner på en Ipod eller er man
stavnsbundet til at bruge Apples?

> det ser iøvrigt ud til at de er ved at udvikle en plug-in der kan se
> hvad man har hørt mens man har været ude at føjte med den portable.

Hvilket kan blive et problem hvis kæresten er en komponist med et
neurotisk mindreværdskompleks.

"Hvorfor hører du ikke mine numre på din Ipod, når du er ude at løbe?
Jeg kan se at du endda har hørt Richard Ragnvald med 'kære lille mormor'
fremfor at høre mit nye opera. Synes du ikke om min musik? Er
librettoen for tyk? Er den for tung at fordøje? Synes du ikke ouverturen
passer sammen med hovedelen?"

Fra : Per Madsen

Dato : 24-05-05 18:03

Peter G. <peterg@despammed.com> wrote:

> Inspireret af -V-'s "Hvad hører du for tiden"-tråde har jeg oprettet en
> åben dk-kultur-musik gruppe hos http://www.audioscrobbler.com .

Så har jeg også tilmeldt mig gruppen...så mangler vi kun 4 mere

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.dk

Fra : bonfils

Dato : 25-05-05 13:17

> [...]
>
> 3) Evt. Tilmelde sig gruppen "dk-kultur-musik". Den kunne forresten godt
> bruge et 150x150pixels, max 20 KB, stort png/jpg/gif-format ikon.

Næ. Jeg er på. Morsomt...

--
bonfils
http://kim.bonfils.com

Fra : Karina

Dato : 25-05-05 15:20

> Nogen spørgsmål?

Ja! Hvem laver et plugin, der kan bruges til MusicMatch?

Mvh
Karina

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Peter G.

Dato : 25-05-05 21:16

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> writes:

> Ja! Hvem laver et plugin, der kan bruges til MusicMatch?

Kan du ikke bare skifte til et ordentligt program i stedet? ;P
Jeg tør vædde på at ingen af Shubberne bruger Musicmatch.

Fra : Karina

Dato : 26-05-05 00:58

> Kan du ikke bare skifte til et ordentligt program i stedet? ;P

Hmm... jeg overvejer WinAmp, men jeg er ikke helt sikker på, det har alle
de
funktioner, jeg bruger i MM, men det kan jo selvfølgelig undersøges
nærmere.

> Jeg tør vædde på at ingen af Shubberne bruger Musicmatch.

Øøh.. nå... Men jeg kan da spørge dem, hvis det er noget, der interesserer
dig

Fra : Karina

Dato : 26-05-05 01:09

> [...]
alle
> de
> funktioner, jeg bruger i MM, men det kan jo selvfølgelig undersøges

Nej, jeg prøver noget andet... Folk herinde bruger jeg en bunke
forskellige
programmer, så der sidder nok nogle rundt omkring, der hver især kender et
eller flere af de programmer, der kan køre med Audioscrobbler, så lad mig
stille spørgsmålet her:

Har ét af programmerne alle de følgende funktioner?

mp3/wav encoding
optagelse fra mikrofon af ubegrænset længde
konvertering af filer til/fra wav, wmv og mp3
Track tags med "karakterer/egen vurdering" (altså good, bad, excellent
e.l.)
CD-burn

Anyone?

Fra : Ingrid

Dato : 26-05-05 12:28

> [...]
> konvertering af filer til/fra wav, wmv og mp3
> Track tags med "karakterer/egen vurdering" (altså good, bad, excellent

Brug iTunes, det er så meget bedre end Winamp (som jeg også brugte før).
Til optagelse fra mikrofon findes der masser af andre gratis programmer.

/Ingrid

Fra : Karina

Dato : 26-05-05 15:56

> Brug iTunes, det er så meget bedre end Winamp (som jeg også brugte før).
> Til optagelse fra mikrofon findes der masser af andre gratis programmer.

Jo, men det var for at have det hele samlet... Der er ingen grund til at
fylde en computer, der er hårdt presset i forvejen med en masse ekstra
programmer, hvis man kan have det hele i et (medmindre altså, det er et
enormt meget bedre program, der ikke fylder en pind).

Fra : Ulrik Kold

Dato : 26-05-05 21:02

Karina wrote:

> [...]
> programmer, hvis man kan have det hele i et (medmindre altså, det er et
> enormt meget bedre program, der ikke fylder en pind).

Jeg har hørt een af mine kammerater sige noget om Audacity
<http://audacity.sourceforge.net/> - jeg ved ikke om det er bedre,
fylder mindre eller om det overhovedet kan opfylde dine krav, men jeg
vil da mene, at hvis kan finde programmer, der hver især fylder mindre,
kræver mindre CPU, osv. så er de værd at prøve.

Er der nogen, der kender mere til Audacity, der kan sige noget om, hvad
det kan og kravene til det? (man kan se feature-listen her:
<http://audacity.sourceforge.net/about/features>)

..kold

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-06-05 18:57

Karina <khjorth@FJERNoncable.dk> wrote:

> [...]
> konvertering af filer til/fra wav, wmv og mp3
> Track tags med "karakterer/egen vurdering" (altså good, bad, excellent

iTunes slaar alt.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Karina

Dato : 02-06-05 02:34

> iTunes slaar alt.

Hvorfor og hvordan? Har den alt det, jeg søger? Og hvis ikke - hvilke af
de
nævnte features har den så?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-06-05 07:36

> Hvorfor og hvordan? Har den alt det, jeg søger? Og hvis ikke - hvilke af
> de
> nævnte features har den så?

Installer nu bare iTunes. Det er et ekstremt nemt og brugervenligt
program.

Et computerprogram er ligesom et stykke vaerktoej i vaerktoejskassen -
man vaelger det som egner sig til opgaven.

Nogle har bare en schweizerkniv i koekkenbordsskuffen og den bruger de
til alt - resultatet er ofte ogsaa derefter...............

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Karina

Dato : 02-06-05 16:34

> Installer nu bare iTunes. Det er et ekstremt nemt og brugervenligt
> program.

Næh, jeg vil sgu vide, hvad det er, og hvorfor det skal forestille at være
så godt...

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-06-05 16:46

> Næh, jeg vil sgu vide, hvad det er, og hvorfor det skal forestille at være
> så godt...

Gaa ind og laes om det paa Apples site eller hent det og proev det og
saa du jo nemt slettte det igen.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Robert Eriksen

Dato : 02-06-05 19:07

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Gaa ind og laes om det paa Apples site eller hent det og proev det og
> saa du jo nemt slettte det igen.

For Windows programmer har jo et langt og troværdigt ry for ALTID at
rydde fuldstændig op efter sig igen ja ;)

Fra : Karina

Dato : 05-06-05 21:14

> Nogle har bare en schweizerkniv i koekkenbordsskuffen og den bruger de
> til alt - resultatet er ofte ogsaa derefter...............

Tjah... fordelen med en schweizerkniv er, at den ikke behøver ret meget
plads i forhold. Jeg har 28 gb plads i alt på den her maskine, så der er
ikke meget plads at rutte med.

Så hvis du kan finde en række forskellige andre programmer, som sammen
dækker de krav, jeg har stillet op, men som alt i alt, når de er
installeret
ikke fylder mere end MM, så sig til...

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-06-05 21:43

> [...]
>
> Så hvis du kan finde en række forskellige andre programmer, som sammen
> dækker de krav, jeg har stillet op, men som alt i alt, når de er

Behold du bare det du har.

iTunes er ikke noget for dig.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 20:32

"Peter G." <peterg@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Inspireret af -V-'s "Hvad hører du for tiden"-tråde har jeg oprettet en
> åben dk-kultur-musik gruppe hos http://www.audioscrobbler.com .

Så kom den første ugentlige hitliste for dk-kultur-musik!
http://www.audioscrobbler.com/group/dk-kultur-musik
Men der skal flere til... Folkens! Fat musen, stå ved jeres musiksmag og lad
os se hvad dk.kultur.musik lytter til.

:drøn

Fra : Karina

Dato : 30-05-05 22:08

> Men der skal flere til... Folkens! Fat musen, stå ved jeres musiksmag og
> lad
> os se hvad dk.kultur.musik lytter til.

Jo, jo.. den er fin.. Men der mangler stadig et plugin til "mit" program
:-/

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 23:03

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, jo.. den er fin.. Men der mangler stadig et plugin til "mit" program

Der kommer ikke et plug-in til dit program da MusicMatch JukeBox ikke
understøtter plug-ins overhovedet.
Jeg bruger iTunes og er meget tilfreds, men nok primært pga vane og iPod.
det fylder 12,68mb inkl plug-in tilgengæld har det superslick interface og
ripper uden problemer alle kopibeskyttede cd'er...

:drøn

Fra : Karina

Dato : 31-05-05 00:36

> Der kommer ikke et plug-in til dit program da MusicMatch JukeBox ikke
> understøtter plug-ins overhovedet.

Det er jo så noget skod... Og derfor vil jeg også gerne skifte til et
andet
program, hvis jeg kan finde et, der kan det, jeg bruger MM til... Har
tidligere nævnt dem, men dette er de vigtigste ting:

mp3/wav encoding
optagelse fra mikrofon af ubegrænset længde
konvertering af filer til/fra wav, wmv og mp3
CD-burn

Jeg ved godt, at nogle programmer er rigtig gode til det ene og andre til
det andet, men det er nu engang super praktisk at have det hele samlet i
ét...

Fra : Sirannon

Dato : 04-06-05 12:02

> [...]
>
> mp3/wav encoding
> optagelse fra mikrofon af ubegrænset længde
> konvertering af filer til/fra wav, wmv og mp3

hvad med exact audio copy. Det kan så vidt jeg ved det du ønsker.
www.exactaudiocopy.de

Fra : Sirannon

Dato : 04-06-05 12:07

eh nevermind. Glemte lige det med plug-ins.....

Fra : -V-

Dato : 30-05-05 22:25

Jonas Fauerholdt Lind wrote:
> [...]
> Men der skal flere til... Folkens! Fat musen, stå ved jeres musiksmag
> og lad os se hvad dk.kultur.musik lytter til.

Den hitliste afspejler jo overhovedet ikke hvad 'folket' hører, bare spørg
Oraklet fra Fur.

Næh, nu skal den satme lægges ned med noget velvalgt grindcore....

-V-

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 22:44

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse
> Den hitliste afspejler jo overhovedet ikke hvad 'folket' hører, bare spørg
> Oraklet fra Fur.

Det er nemlig rigtigt!
Men jo flere fra gruppen her, der logger ind desto bedre vil den vise hvad
vi hører.
:drøn