Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Håndbold - Lidt kritik ønskes
Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 23-05-05 23:12

Hej.

Har lagt nogle billeder ud fra sidste weekends håndboldkamp, og ville gerne
høre et par meninger.

http://www.freelance-foto.dk/salgsarkiv/thumbnails.php?album=11

Mvh Thomas

Fra : Tommy Fer

Dato : 24-05-05 06:39

Thomas A. Jørgensen wrote:
> Hej.
>
> Har lagt nogle billeder ud fra sidste weekends håndboldkamp, og ville gerne
> høre et par meninger.
>
> http://www.freelance-foto.dk/salgsarkiv/thumbnails.php?album=11

Jeg kiggede på 2 billeder, derefter droppede jeg det da jeg ikke kunne
holde ud at se på dit voldsomme vandmærke på alle billeder.

mvh Tommy Fer

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-05-05 08:25

Thomas A. Jørgensen wrote:

> Har lagt nogle billeder ud fra sidste weekends håndboldkamp, og ville gerne
> høre et par meninger.

Hmm... 80 billeder, er de lavet sådan, at du har fast opstillet
kameraet på stativ, og har ladet en timer automatisk ta' et billede
hvert minut...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-05-05 08:33

Thomas A. Jørgensen wrote:

> Har lagt nogle billeder ud fra sidste weekends håndboldkamp, og ville
> gerne høre et par meninger.
>
> http://www.freelance-foto.dk/salgsarkiv/thumbnails.php?album=11

De er alle som et ødelagte af nogle blege fimsede bogstaver, der er klistret
ud over det hele.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-05-05 10:23

"Thomas A. Jørgensen" <Thomas@Freelance-Foto.dk_123> skrev i en
meddelelse news:429255e1$0$679$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> http://www.freelance-foto.dk/salgsarkiv/thumbnails.php?album=11

Ubrugelige med det åndssvage vandmærke. Om igen, hvis du vil have kritik.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 24-05-05 18:50

"Thomas A. Jørgensen" <Thomas@Freelance-Foto.dk_123> wrote in message
> Hej.
>
> Har lagt nogle billeder ud fra sidste weekends håndboldkamp, og ville
> [...]
Hej Thomas

For det første:

For kort tid siden var der en tråd, hvor det blev diskuteret, at man ikke
lagde store billedserier op til kritik. Der var vist almindelig enighed om,
at man kun lagde enkeltbilleder op, hvis man ønskede kritik.

Dernæst.

Kritik af fotografier, foregår vel på to plan. For det første den rent
fototekniske, med fokusering og sådan noget. For det andet, på det plan
hvordan motivet opleves af beskueren. Og det er jo noget meget mere
subjektivt og personligt.

Og selvfølgelig hænger de to ting sammen.

Dine fotografier, giver mig lugten af sure tæer og harsk grillmad i næsen.
Og det er bestemt ikke positivt.

Hvorfor de gør det, er et godt spørgsmål. Det er vel noget med belysningen
eller lyset på baggrunden eller hvad ved jeg. Der er sikkert andre i
gruppen, der kan forklare hvorfor.

Fotografens opgave i den situation, du har sat dig selv i, er vel at
formidle et indtryk af sporten. Hvis det du vil fortælle os, er noget med
sportslige præstationer, hurtighed, præcision og lignende. Ja så må jeg
desværre sige at det ikke er lykkedes.

Men hvis du vil fortælle historien om ildelugtende svedige voksne mennesker,
som tonser rundt inde i en indelukket ufri verden, så har du ramt lige i
øjet.

Jeg er sikker på, at der findes masser af udøvere af håndboldsport, som
oplever skønheden i bevægelserne, fascinationen over holdarbejdet, sejrsrus,
bedrøvelse over nederlag.

Hvis du vil formidle nogle af de følelser til udenforstående, må du bruge
nogle andre virkemidler.

Det er vel et spørgsmål om at fokusere (ikke nødvendigvis fototeknisk
forstået) på nogle enkle letforståelige temaer, fastfrysning af det smukke i
idrætsudøverens bevægelse. Hver en fiber i kroppen spændt, totalt
koncentreret om målet.

Håber du kan bruge det til noget.

Og PS ingen af os gider at kigge 80 billeder igennem for at finde det
eneste ene.

Mvh jesper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-05-05 21:34

In article <429255e1$0$679$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Thomas A. Jørgensen wrote:
> Hej.
>
> Har lagt nogle billeder ud fra sidste weekends håndboldkamp, og ville gerne
> høre et par meninger.
>
> http://www.freelance-foto.dk/salgsarkiv/thumbnails.php?album=11

Dine billeder er for mørke, ikke skarpe nok, og så rammer du ved
siden af med hvidbalancen, som ser ud til at skifte fra billede til
billede. Så teknisk er det ikke godt.

Mit amatørforsøg er her:
http://povlhp.spymac.com/handball/

Jeg skiftede objektiver, men kørte med fast hvidbalance, skudt efter
noget hvidt på en bandereklame. Og så sorterede jeg nok mere fra end
dig. Og så skruede jeg vist op for eksponeringen.

Derudover har du smidt for mange billeder op til en vurdering som
de andre siger. Post et link til de bedste når du har vurderet dem.
Min samling som sådan var ikke til vurdering.

Fra : Jakob

Dato : 25-05-05 00:10

In article <slrnd973s7.1v1.povlhp@ip100.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Mit amatørforsøg er her:
> http://povlhp.spymac.com/handball/

Ren nysgerrighed fra en uden dslr. jeg synes de ser grynede ud, er det
pga isostøj, eller den jpg komprimering der er valgt når du har lagt dem
ud ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Brian Lund

Dato : 25-05-05 08:50

> Ren nysgerrighed fra en uden dslr. jeg synes de ser grynede ud, er det
> pga isostøj, eller den jpg komprimering der er valgt når du har lagt dem
> ud ??

Ja ja, det er ikke pænt at svare for andre, men;
Billederne er taget ved ISO 1600, så det er "ISOstøj"!
Støj fra jpeg komprimering ser heller ikke sådan ud :)

Der har garanteret ikke været forfærdeligt meget lyd i den hal, og hvis man
skal fange spillerne der kan bevæge sig hurtigt, ja så er man nødt til at gå
på kompromis!

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 25-05-05 09:08

> Der har garanteret ikke været forfærdeligt meget lyd i den hal, og hvis
man

Nej hallen var lydløs... Eller? - Jeg mente selvfølgelig lyS! :D

Brian

Fra : Jakob

Dato : 25-05-05 10:36

In article <42942dff$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, geronimo@-
FORKERT-mobilixnet.dk says...

> Ja ja, det er ikke pænt at svare for andre, men;
> Billederne er taget ved ISO 1600, så det er "ISOstøj"!
> Støj fra jpeg komprimering ser heller ikke sådan ud :)

OK tak for svaret. Jeg er ved at anskaffe et D70 til min arbejdsplads,
ren nysgerrighed er der stor forskel på eks. et D70 og et canon 350D mht
hvor "brugbar" en høj iso er mht støj ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Brian Lund

Dato : 25-05-05 10:50

> OK tak for svaret. Jeg er ved at anskaffe et D70 til min arbejdsplads,
> ren nysgerrighed er der stor forskel på eks. et D70 og et canon 350D mht
> hvor "brugbar" en høj iso er mht støj ??

Fra hvad jeg har hørt er D70 værre, men jeg vil nu heller ikke anbefale at
bruge ISO 1600 medmindre det er nødvendigt, på et 350D :)

Brian

Fra : Lars Troels

Dato : 25-05-05 12:04

> OK tak for svaret. Jeg er ved at anskaffe et D70 til min arbejdsplads,
> ren nysgerrighed er der stor forskel på eks. et D70 og et canon 350D mht
> hvor "brugbar" en høj iso er mht støj ??

Jeg har solgt masser af håndboldfotos lavet ved 1600 iso med bl.a D70.

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jakob

Dato : 25-05-05 14:07

In article <42944d81$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
fam.troelsVAEK@mail.dk says...

> Jeg har solgt masser af håndboldfotos lavet ved 1600 iso med bl.a D70.

OK :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-05-05 11:06

Jakob wrote:

> OK tak for svaret. Jeg er ved at anskaffe et D70 til min arbejdsplads,
> ren nysgerrighed er der stor forskel på eks. et D70 og et canon 350D
> mht hvor "brugbar" en høj iso er mht støj ??

Jeg tror at Canon er bedre mht. ISO-støj ved høje hastigheder - til gengæld
er flashsystemet på D70 af de fleste anset for at være Canon 3x0D
overlegent, hvorved du jo så kan undgå at presse chipen helt så meget. Så
der er stadigvæk ikke nogle enkle svar

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 25-05-05 14:06

In article <42944df2$0$73203$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> overlegent, hvorved du jo så kan undgå at presse chipen helt så meget. Så
> der er stadigvæk ikke nogle enkle svar

Nej det er satans :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-05-05 16:00

In article <42942dff$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Brian Lund wrote:

> Ja ja, det er ikke pænt at svare for andre, men;
> Billederne er taget ved ISO 1600, så det er "ISOstøj"!
> Støj fra jpeg komprimering ser heller ikke sådan ud :)

Ja - det er ISO støj, og jeg har muligvis også presset dem lidt yderligere
i eksponeringen i RAW konverteringen, og dermed kommet over 1600 ISO.

> Der har garanteret ikke været forfærdeligt meget lyd i den hal, og hvis man
> skal fange spillerne der kan bevæge sig hurtigt, ja så er man nødt til at gå
> på kompromis!

Der var både lyd og lys. Og det er Atletion som går for at være en af de
bedre med belysning. Men der er forskel på hvor meget lys kameraet og øjet
kan klare sig med.

Fra : Lars Troels

Dato : 25-05-05 11:02

> Dine billeder er for mørke, ikke skarpe nok, og så rammer du ved
> siden af med hvidbalancen, som ser ud til at skifte fra billede til
> billede. Så teknisk er det ikke godt.

Jeg er enig i Povl's bemærkninger. Det kræver stor omhu med eksponering og
hvidbalancen.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk