Den danske adel er truet på livet?
Fra : Hans J. Jensen

Dato : 23-05-05 17:17

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=363598/

Er der nogle gode argumenter til hvorfor de skulle have lov til at beholde
deres fine titler?

Og er det ikke fint at få afskaffet adelen? Der er vel ikke nogen som er
født bedre en andre?

/Hans

Fra : Tim

Dato : 23-05-05 17:41

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> wrote in message
> [...]
> deres fine titler?
>
> Og er det ikke fint at få afskaffet adelen? Der er vel ikke nogen som er

LOL... janteloven længe leve )

Tim

Fra : JH

Dato : 23-05-05 19:24

> [...]

> beholde deres fine titler?
>
> Og er det ikke fint at få afskaffet adelen? Der er vel ikke nogen som

Hørt!

Fra : Kim2000

Dato : 23-05-05 19:31

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> skrev i en meddelelse
> http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=363598/
>
> Er der nogle gode argumenter til hvorfor de skulle have lov til at
> beholde
> deres fine titler?

Altså vi har massiv arbejdsløshed, ventelister på hospitaler, en ny
folkeskolelov at se på, virksomhederne flygter ud af landet osv osv. Og
hvad vælger vores regering så at beskæftige sig med? Navnebeskyttelse...

Det må udelukkende være fordi det er fuldstændigt ufarligt, alle er
skideligeglade om det ene eller det andet bliver vedtaget.

mvh
Kim

Fra : Jim

Dato : 23-05-05 19:51

> [...]
> http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=363598/
>
> Er der nogle gode argumenter til hvorfor de skulle have lov til at

Nu er det jo ikke adelen, som sådan, der er truet på livet, men derimod
eneretten til adelens slægtsnavne.
Og den bør adelen fortsætte med at have.
Det danske samfund vil være en tand fattigere uden adelen.

> Og er det ikke fint at få afskaffet adelen? Der er vel ikke nogen som
> er
> født bedre en andre?

Adelen føler sig ikke bedre end andre.
Men at de er bedre end andre, kan vel ikke komme bag på dig.

J.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 23-05-05 19:44

Hans J. Jensen skrev i meddelelsen
<4292019b$0$79454$14726298@news.sunsite.dk>...
>http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=363598/
>
>Er der nogle gode argumenter til hvorfor de skulle have lov til at beholde
>deres fine titler?

Nu er det jo ikke deres titler; men deres navne det drejer sig om.

Og så er det jo ikke kun adelige det går ud over; men alle som har et
sjældent
navn og som ønsker at beholde det som kendetegn for deres familie.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Per Hagemann

Dato : 25-05-05 14:20

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Og så er det jo ikke kun adelige det går ud over; men alle som har et
> sjældent
> navn og som ønsker at beholde det som kendetegn for deres familie.

Efter forslaget bliver der kun frit slag til at antage navne med over 1000
bærere. Derudover bliver det muligt for flere at få et navn, som en nær
slægtning har båret.

I gamle dage var det meget lettere at få et andet navn, hvis vi ser bort fra
beskyttede adelsnavne. F.eks. hed min forfader Niels Olesen og blev af en
eller anden grund kaldt Hagemann, hvorefter det blev til Viborg-slægten
Hagemann. Handskemagerslægten Hagemann kan spores til en svensk arbejdsmand
på Holmen, som formodentligt har heddet Hagman. Det samme gælder nok også
nogle af de bornholmske Hagemann og militærslægten Hagemann.
Landmandsslægten Hagemann, Vandmøllerslægten Hagemann og Lærerslægten
Hagemann har næppe ændret navn undervejs, da de nedstammer fra tyskere, som
sikkert har båret navnet siden Arilds tid.

--
Alfa og Omega i fordelingspolitik er, hvor meget der er at fordele. Altså
størrelsen af produktionen af nyttegoder.