1984 GO HOME.
Fra : jesper

Dato : 21-05-05 00:53

Lovforslaget indebærer for det andet, at der ved ændring af retsplejelovens
regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden skabes adgang til at foretage
såkaldt "udvidet teleoplysning", jf. den foreslåede bestemmelse i
retsplejelovens § 780, stk. 1, nr. 4. Herved forstås f.eks. oplysninger om,
hvilke mobiltelefoner der i et givent område og inden for et bestemt
tidsrum har været sat i forbindelse med andre telefoner (såkaldte
"masteoplysninger").

http://www.folketinget.dk/Samling/20001/lovforslag_fremsaettelse/L194.htm

»4) indhente oplysning om, hvilke telefoner eller andre tilsvarende
kommunikationsapparater inden for et nærmere angivet område der sættes i
forbindelse med andre telefoner eller kommunikationsapparater (udvidet
teleoplysning),«.

»Det påhviler postvirksomheder og udbydere af offentlige telenet eller
teletjenester at bistå politiet ved gennemførelsen af indgreb i
meddelelseshemmeligheden, herunder ved at etablere aflytning af
telefonsamtaler m.v., ved at give de i § 780, stk. 1, nr. 3 og 4, nævnte
oplysninger samt ved at tilbageholde og udlevere forsendelser m.v.«

http://www.folketinget.dk/Samling/20001/lovforslag_som_vedtaget/L194.htm

http://forum.brock.dk/noah/overvaagning.htm

1) at de centraler, udbyderen etablerer, er indrettet således, at politiet
kan få adgang til at foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden, jf.
retsplejelovens kapitel 71,

2) at de centraler, udbyderen etablerer, er indrettet således, at det efter
anmodning fra politiet er muligt at foretage aflytning og øjeblikkelig
overførelse af telekommunikation til en anden medlemsstat efter artikel 18,
stk. 5, litra a, sammenholdt med stk. 2, litra a og c, i konvention af 29.
maj 2000 om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Europæiske Unions
medlemsstater,

3) at de gateway-stationer, udbyderen etablerer, er indrettet således, at
udbydere af teletjenester i andre medlemsstater, der benytter
gateway-stationen, har direkte adgang til denne, så det gennem sådanne
udbydere er muligt at foretage direkte aflytning af telekommunikation på
gateway-stationen vedrørende personer, der befinder sig i den pågældende
medlemsstat, jf. artikel 19 i konvention af 29. maj 2000 om gensidig
retshjælp i straffesager mellem Den Europæiske Unions medlemsstater, og

4) at udbyderen har direkte adgang til gateway-stationer, der befinder sig i
andre medlemsstater, og som udbyderen benytter, således at politiet gennem
udbyderen har mulighed for at foretage direkte aflytning af
telekommunikation på gateway-stationen vedrørende personer, der befinder
sig her i landet, jf. retsplejelovens kapitel 71 og konvention af 29. maj
2000 om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Europæiske Unions
medlemsstater.«

28. maj 2004: Lene Espersen foreslår, at teleselskaber og internet-udbydere
fremover skal overvåge og gemme danskernes e-mails og øvrige
internet-aktiviteter. Det skal medvirke til at efterforske og bekæmpe
terror og rockerkriminalitet.

Hvad har i af meninger om overstående overvågning.

Fra : Alucard

Dato : 21-05-05 07:45

On Sat, 21 May 2005 01:53:03 +0200, jesper <jesper@altern.org> wrote:

>Hvad har i af meninger om overstående overvågning.

Det er helt ude i hampen, hvis det er en generel overvågning...
Hvis politiet har en specifik mistænkt ser jeg ikke noget problem...

Fra : Allan Riise

Dato : 21-05-05 07:52

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er helt ude i hampen, hvis det er en generel overvågning...
> Hvis politiet har en specifik mistænkt ser jeg ikke noget
> problem...

En dommerkendelse ville nu være nødvendig, IMHO.!!

Det er helt ude i hampen med disse tiltag der, som jeg ser det, vil gøre
Politiets arbejde sværere, da man så kan sidde og screene 100.000 vis af
samtaler, tekst overførsler, som derefter skal katagoriseres, og er der
noget at "komme efter", så vil det være et større arbejde at få "det" ud af
resten af kaukafonien af information.
Og selvf. skal efterretningsvæsenet/politiet ikke have carte blanche til
noget sådant som her foreslået.

--
Allan Riise

Fra : Allan Knaap

Dato : 21-05-05 09:02

"jesper" <jesper@altern.org> wrote in message

> [...]
> terror og rockerkriminalitet.
>
> Hvad har i af meninger om overstående overvågning.

Hvad er årsagen til at man vil indføre disse ændringer af af retsplejelovens
regler ?

Allan Knaap

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 21-05-05 09:19

"Allan Knaap" <nauclerus@msn.com> wrote in message

> Hvad er årsagen til at man vil indføre disse ændringer af af
> retsplejelovens regler ?

årsagen er det hellige ord som gør at man som politikker kan gennemføre hvad
som helst i disse dage.

"terrorbekæmpelse"

Peter

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 21-05-05 09:42

On Sat, 21 May 2005 at 08:19 GMT, Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:
> "Allan Knaap" <nauclerus@msn.com> wrote in message
>
> årsagen er det hellige ord som gør at man som politikker kan gennemføre hvad
> som helst i disse dage.
>
> "terrorbekæmpelse"

Det er skræmmende.

Men selv når vi ikke kan bruge skræmmeordet "terror" som grundlag, så
har den såkaldt borgerlige justitsminister formået at føre en alt andet
end borgerlig politik i mine øjne.

Jeg synes i hvert fald der har været en del sager, hvor vores rettigheder
som borgere er blevet reduceret mens Lene Espersen har været ved roret. En
politik der vist ikke kan betegnes som værende særlig liberal.

(Ved faktisk ikke om man som konservativ har den holdning at love skal være
"hyper-præventive"? (F.eks. kniv-forbuddet, hvor jeg ville tro at man som
borgerlig konservativ ikke ville forbyde at bære kniv, men i stedet straffe
hårdere)

I øvrigt, "velkommen tilbage", det er et godt stykke tid siden du har været
så aktiv i dk.politik som du er pt.

--
Anders Vind Ebbesen
It has always been the prerogative of children and half-whits to point out that

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 21-05-05 10:03

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote in message

> [...]
> straffe
> hårdere)
>
> I øvrigt, "velkommen tilbage", det er et godt stykke tid siden du har

Tak det er også kun for en kort bemærkning. Det er der 2 årsager til.

1. Niveauet er simpelthen for lavt. Der er alt formange "Tim typer" som kun
evner at udslynge floskler, og som konsekvent med deres latterlige indlæg
ødelægger enhver debat, der bare begynder at udvikle sig til en debat

2. Jeg bruger faktisk en del tid IRL på politik. Alene inden for de sidste
14 dage har jeg 2 gange været i foretræde for henholdsvis folketingets
socialudvalg, og uddannelses udvalg, og 2 gange været interviwet til nyderne
på TV midt vest, samt holdt møder med samtlige folketingspolitikkere, valgt
i Viborg amt, Jeg må indrømme at det er langt sjovere at bruge tid på. Som
tidligere nævnt, selv en person som Jesper Langballe kan man få en fornuftig
diskussion med, hvilket er mere end man kan sige om "Tim typerne"

Peter

Fra : morten sorensen

Dato : 21-05-05 10:31

Peter K. Nielsen wrote:
> [...]
> evner at udslynge floskler, og som konsekvent med deres latterlige indlæg
> ødelægger enhver debat, der bare begynder at udvikle sig til en debat

Enig. Flertallet af trådstarte er oplæg til at dunke den anden 'fløj' i
hovedet. Hvis det så bare blev holdt til tråde man kan ignorere. Men nej.

> [...]
> i Viborg amt, Jeg må indrømme at det er langt sjovere at bruge tid på.

Hvad?! Bruge tid på noget der reelt kan føre til ændringer?

Godt at du får noget ud af det. Den tid jeg havde i aktiv politik fandt
jeg ret disillusionerende - selv som kredsformand.

--

morten sorensen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 21-05-05 11:30

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> wrote in message

> Hvad?! Bruge tid på noget der reelt kan føre til ændringer?

jep dog har vi ikke (endnu) nået det oprindelige mål, men vi har dog
nået nogle af delmålene

> Godt at du får noget ud af det. Den tid jeg havde i aktiv politik fandt
> jeg ret disillusionerende - selv som kredsformand.

Joeh - der er da også tider hvor man bliver lidt fustreret, men det opvejes
jo så af glæden når man engang imellem opnår et resultat, man ved ikke ville
være nået hvis ikke man havde gjort noget.

Det er dog ikke partipolitik jeg er aktiv i. Den tid er forlængst forbi, og
i dag aner jeg ikke hvem jeg skal stemme på

Peter

Fra : morten sorensen

Dato : 21-05-05 11:32

Peter K. Nielsen wrote:

> Det er dog ikke partipolitik jeg er aktiv i. Den tid er forlængst forbi, og
> i dag aner jeg ikke hvem jeg skal stemme på

Det er samme konklusion jeg har nået. Partierne tror jeg også jeg er
færdig med - i hvert fald for nogle år. Ser man på de to massepartier
drives de efterhånden også mere som firmaer, med den manglende tolerance
for divergerende meninger det medfører - og det kan jeg ikke acceptere.
Så hellere en 'enkeltsags-organisation' hvor det stadig er ideer der er
drivende og argumenter rent faktisk kan gøre en forskel.

Mine eventuelle stemmer bliver afgjort i selve boksen - og altid på en
person jeg kender; ikke på vedkommendes parti.

--

morten sorensen

Fra : Allan Knaap

Dato : 21-05-05 10:37

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> "Allan Knaap" <nauclerus@msn.com> wrote in message

> årsagen er det hellige ord som gør at man som politikker kan gennemføre
> hvad som helst i disse dage.
>
> "terrorbekæmpelse"

Er det den frygtede terror man ikke anser som betydningsfuld nok til at man
anser det som nødvendigt at indføre disse regel ændringer ?

Er det blot politikerne der råber ulv og leger med vores frygt for at miste
dem vi har kær, for at kunne kontrollere vores liv ?

Hvem har givet disse politikere den tro at det rent faktisk skulle være
muligt for dem at indføre regler der har en så drasktisk indflydelse på
vores opfattelse af privat livets fred, og retten til privat kommunikation?.

Er det i virkeligheden blot os der mod at give afkald på vores ret over egen
eksistens, der har fået hvad vi har bedt om?.

Og hvis vi fik denne ret tilbage, ville vi da , hvis valget stod mellem
frygten for terror og frygten for at blive aflyttet, være villige til at
tage konsekvensen af denne potentielle terror mod at kunne bevare vores ret
til privat kommunikation?

Allan Knaap

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 21-05-05 11:32

> [...]
>

> Er det den frygtede terror man ikke anser som betydningsfuld nok til at
> man anser det som nødvendigt at indføre disse regel ændringer ?

Nej - Det er regelændringerne der ikke er et retssamfund værdige

> Er det blot politikerne der råber ulv og leger med vores frygt for at
> miste dem vi har kær, for at kunne kontrollere vores liv ?

Nej det er politikkere der gerne vil ses som "handlekraftige" som leger med
vores frygt for atkunne kontrollere vores liv

> [...]
> frygten for terror og frygten for at blive aflyttet, være villige til at
> tage konsekvensen af denne potentielle terror mod at kunne bevare vores

JA

Peter

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 23-05-05 11:56

"Allan Knaap" <nauclerus@msn.com> wrote in message

> Hvad er årsagen til at man vil indføre disse ændringer af af
retsplejelovens
> regler ?

Fordi det er teknisk og især ideologisk muligt: Stat er jo "velfærd" her i
landet, så mere Stat er mere "velfærd". Når hele vores liv er målt, vejet,
reguleret og kontrolleret af Staten er vi per definition det lykkeligste
folk i verden (ellers er det Genopdragelse).

Problemet med EU er ikke at Belinmuren faldt men at de flyttede den ud til
Kysten!

Fra : KaJe

Dato : 21-05-05 09:03

"jesper" <jesper@altern.org> skrev i en meddelelse
> [...]
<snip>
> Hvad har i af meninger om overstående overvågning.

Jeg mener, at det er helt i orden at der givet en lettere adgang for
politiet til efterforskning via mobiltelefonnettet og internettet.
Kriminaliteten er blevet langt mere international og der har i flere år
været et støt stigende behov for bedre værktøjer til
kriminalitetsbekæmpelse.

At logge samtlige internetaktiviteter er efter min mening også i orden, da
de vil kunne bruges som beviser i forbindelse med en efterforskning. Det kan
da kun være mennesker med dårlig samvittighed, der har noget imod disse
tiltag.

KaJe.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 21-05-05 09:22

"KaJe" <KarinJensen33NOSPAM@SLETTEShotmail.com> wrote in message

> [...]
> de vil kunne bruges som beviser i forbindelse med en efterforskning. Det
> kan da kun være mennesker med dårlig samvittighed, der har noget imod

eller folk som kan gennemskue at det her drejer sig om nogle helt
fundamentale frihedsrettigheder, og som også kan se muligheder for misbrug

Peter

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 21-05-05 09:35

On Sat, 21 May 2005 at 08:03 GMT, KaJe <KarinJensen33NOSPAM@SLETTEShotmail.com> wrote:
> [...]
> da kun være mennesker med dårlig samvittighed, der har noget imod disse

Lad os sætte et kamera op i dit soveværelse. Det er kun hvis du har
dårlig samvittighed at du kan have noget imod det, du har jo intet at skjule.

Og vi ved jo at alle der har adgang til optagelserne fra dit soveværelse på
ingen måde kunne finde på at misbruge optagelserne.

Fra : Alucard

Dato : 21-05-05 10:48

On Sat, 21 May 2005 10:03:22 +0200, "KaJe"
> [...]

>da kun være mennesker med dårlig samvittighed, der har noget imod disse

Jeg er enig, men dit argument holder ikke en meter... At sige det kun
er kriminelle der kan have noget imod det er temmelig naivt....

At logge internetaktiviteter er ok, så længe der skal en
dommerkendelse til at åbne for godteposen..... Det at "man" kan kigge
på må og få, bryder jeg mig ikke om.......

Fra : morten sorensen

Dato : 21-05-05 11:10

KaJe wrote:

> [...]
> da kun være mennesker med dårlig samvittighed, der har noget imod disse

Nix. Det er ikke alt hvad jeg laver af ganske lovlige ting jeg ønsker
andre skal vide.

Folk har jo lov til at være utro, have usædvanlige seksuelle vaner, være
medlem af hemmelige foreninger og lignende de ønsker at holde privat.

--

morten sorensen

Fra : Croc®

Dato : 21-05-05 22:09

> [...]

>da kun være mennesker med dårlig samvittighed, der har noget imod disse

Hvad med om vi alle fik en chip der registrerede alt hvad vi foretager
os, det ville da være meget nemmere.

Regards Croc®

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 21-05-05 22:27

KaJe skrev Lørdag den 21. maj 2005 10:03 i beskeden
<428eeb4b$0$287$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> i gruppen dk.politik:
> [...]
> Kriminaliteten er blevet langt mere international og der har i flere år
> været et støt stigende behov for bedre værktøjer til

Har du set "Nettet" med Sandra Bullock?

Kan du forestille dig det f*ck-up, der kunne opstå, hvis bare én
fejlregistrering opstod, f.eks. en database-fejl?

Så ville det være hulens svært at overbevise nogen om, at der *var* sket en
fejl, ikke sandt?

> [...]
> de vil kunne bruges som beviser i forbindelse med en efterforskning. Det
> kan da kun være mennesker med dårlig samvittighed, der har noget imod

Ahem! Der ligger en alvorlig fare i overvågning udover det sædvanlige. At
jeg personligt er ligeglad med at man *kan* logge hvor jeg kører, flyver
eller går via telefonmaster gør jo ikke jeg lader mobilen ligge derhjemme.
Men jeg ville føle det lidt irriterende hvis jeg begyndte at tænke på, at
nu kunne folk se jeg besøgte min kammerat i Roskilde eller mine forældre,
eller hvornår jeg drak en kop kaffe med vores venner i Kalundborg...

You see? Der er oplysninger, der henhører under privatlivets fred, og en
grundlæggende respekt for dette - og især hensynet til at fejl *kan* ske -
skal være forrest hos dem, som administrerer et sådant system.

Henrik Blunck
Vil du vide mere om Linux - http://www.linux-svar.dk
Oversættelse af manualer m.v. - http://www.blunck.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 21-05-05 09:18

> [...]
> terror og rockerkriminalitet.
>
> Hvad har i af meninger om overstående overvågning.

Det er dybt betænkeligt at man tillader en generel overvågning, og ikke en
retsstat værdigt

Det samme kan siges om overvågning uden dommerkendelse.

Jeg har ikke noget problem med telefon aflystning, opsnapning af mails så
længe der foreligger en dommerkendelse, og så længe den retter sig mod
enkeltpersoner eller specifikke grupper, som har givet anledning hertil.

Lad mig citere en berømt amerikans præcident: Den er er villig til at opgive
sin frihed for tryghed, har ikke fortjent nogen af delene

Peter

Fra : KaJe

Dato : 21-05-05 09:52

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Lad mig citere en berømt amerikans præcident: Den er er villig til at
> opgive sin frihed for tryghed, har ikke fortjent nogen af delene

I de tilfælde, hvor oplysningerne skal bruges i en straffesag, vil der altid
foreligge en dommerkendelse. Den konstante logning af trafikken på
mobiltelefonnettet og internettet gemmes så den kan tages frem hvis der
skulle være behov for det og altid kun når der foreligger en dommerkendelse.
Det er vigtigt at forstå, at der er tale om oplysninger der skal bruges til
at dømme de kriminelle med og ikke til andet. Hvis man ikke vil acceptere
det, må man en skønne dag finde sig i at blive udsat for kriminalitet gang
på gang i et samfund som udelukkende tilhører "de stærke".

KaJe.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 21-05-05 10:08

> [...]
> acceptere det, må man en skønne dag finde sig i at blive udsat for
> kriminalitet gang på gang i et samfund som udelukkende tilhører "de

hvorfor i alverden dog det? Konstant logning af telefonsamtaler og E-mails
kan da ikke forhindre en forbrydelse. Det så vi jo tydeligt med 11.
september.

Og nej det kan jeg ikke acceptere. Jeg brugte en meget stor del af min
ungdom på at bekæmpe det forfærdelige styre man havde på den anden side af
det man dengang kaldte "Jerntæppet" Det gjorde jeg ikke for at vi nu skal
til at indføre nøjagtig de samme overvågningsprincipper.

Og lad mig endnu engang citere: Den er er villig til at opgive

Fra : KaJe

Dato : 21-05-05 19:40

> hvorfor i alverden dog det? Konstant logning af telefonsamtaler og E-mails
> kan da ikke forhindre en forbrydelse. Det så vi jo tydeligt med 11.
> september.
>
> Peter

Måske ikke hvis det anvendes efterfølgende, men det kan i høj grad anvendes
i forbindelse med efterforskning og dom.
Man kunne også forestille sig en situation, hvor man følger en
korrespondance mellem flere kriminelle (efter at have fremlagt de nødvendige
ting for retten og fået en dommerkendelse), og derfor har mulighed for at
gribe ind inden forbrydelsen effektueres og få forbryderne dømt på deres
forsæt alene.
Derfor vil denne ændring af lovgivningen efter min mening være et skridt i
den rigtige retning.

KaJe.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-05-05 10:50

> [...]
> nødvendige ting for retten og fået en dommerkendelse), og derfor har
> mulighed for at gribe ind inden forbrydelsen effektueres og få forbryderne

Jamen nu argumenterer du jo for en dommerkendelse, og dermed afviser du den
generelle overvågning af alle mennesker. Eller har jeg helt misforstået
dig??

> Derfor vil denne ændring af lovgivningen efter min mening være et skridt i
> den rigtige retning.

Nej for den tager jo netop ikke højde for noget så fundamentalt som
borgernes retssikkerhed

Peter

Fra : Kim Larsen

Dato : 22-05-05 12:36

> [...]
> dig??

> Nej for den tager jo netop ikke højde for noget så fundamentalt som

Mobiltelefoner kan være på taletidskort som ikke er registreret på navn og
adresse og dette er nærmest ukontrollerbart.

E-mails kan sendes til og fra Websider og bruges af personer som anvender
falske navne og adresser - dette er også nærmest ukontrollerbart såfremt at
kommunikationen sker fra offentlige steder.

Alt i alt er det meningsløst at overvåge befolkningen når mulighederne for
at omgå overvågningen er så nemme.

--
Kim Larsen

Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)

Fra : KaJe

Dato : 22-05-05 19:41

"Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommunikationen sker fra offentlige steder.
>
> Alt i alt er det meningsløst at overvåge befolkningen når mulighederne for

Det er tydeligt men ikke overraskende, at du ikke har meget kendskab til den
verden. Jeg skal ikke her gøre rede for hvordan man kan finde frem til hvem
der har skrevet hvad/talt i mobiltelefon med hvem på hvilket tidspunkt.

Og til Peter: Retsikkerheden ligger i dommerkendelsen, der indhentes inden
de loggede data anvendes. Der skal derfor ingen retskendelse til for at
logge samtlige data, da de jo ikke anvendes men blot lagres til evt. senere
brug.

KaJe.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-05-05 20:18

> [...]
> de loggede data anvendes. Der skal derfor ingen retskendelse til for at
> logge samtlige data, da de jo ikke anvendes men blot lagres til evt.

i så fald er jeg imod at der indsamles data.

Peter

Fra : Kim Larsen

Dato : 22-05-05 20:49

"KaJe" <KarinJensen33NOSPAM@SLETTEShotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> de loggede data anvendes. Der skal derfor ingen retskendelse til for at
> logge samtlige data, da de jo ikke anvendes men blot lagres til evt.

Så må du lige forklare hvordan man mellem mobiltelefonnumre som ingen aner
hvem bruger kan identificere brugeren især hvis disse mobiltelefonnumre ikke
bliver brugt på vedkommendes opholdsadresse. Hvad med anvendelsen af SMS ?
Forklar, forklar for hele folket af din afgrundsdybe viden.

Hvis du kan forsikre mig om politiet gennem aflytning af mobiltelefoner har
total styr på eventuelle terrorceller, politiet bakker dig nok ikke op i den
påstand hvis de forholder sig nøgternt til sandheden.

Mens du så er godt i gang med at belære mig ud fra din uendelige store viden
må du så lige samtidig fortælle mig hvilken "verden" jeg ikke har megen
kendskab til.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 23-05-05 12:55

"Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk> wrote in message

> Alt i alt er det meningsløst at overvåge befolkningen når mulighederne for
> at omgå overvågningen er så nemme.

Men det er jo nok sukkeret der skal få den bitre medicin til at glide ned:
"har, har, de ved jo ikke en skid; jeg kan da bare ... "

Jeg gætter på at inden for 2 år efter dette overvåningsdirektive *skal* alle
have en Digital Signatur for overhovedet at komme på nettet - et
hvilketsomhelst net: Tele, IP etc. ... for at "bekæmpe" eet eller andet...
Pædofile, ja det bliver såmænd nok det.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 23-05-05 12:01

"KaJe" <KarinJensen33NOSPAM@SLETTEShotmail.com> wrote in message

> Derfor vil denne ændring af lovgivningen efter min mening være et skridt i
> den rigtige retning.

Hvad så når Nazisterne, Kommunisterne eller Islamisterne kommer til magten
og får adgang til arkiverne??

Er det den retning, du hentyder til?

Hele Europas historie er oversået med tilfælde af fanatikere, der kommer til
magten og sætter sig for at massakrere alle andre. Det er kun 10 år siden i
Serbien. Det ser ikke ud til at vi lige pludseligt har skiftet Gener??

Fra : pb

Dato : 21-05-05 14:09

Peter K. Nielsen wrote:
> "jesper" <jesper@altern.org> wrote in message

> Det er dybt betænkeligt at man tillader en generel overvågning, og ikke en
> retsstat værdigt
>
> Det samme kan siges om overvågning uden dommerkendelse.

Helt enig.

> Jeg har ikke noget problem med telefon aflystning, opsnapning af mails så
> længe der foreligger en dommerkendelse, og så længe den retter sig mod
> enkeltpersoner eller specifikke grupper, som har givet anledning hertil.

Det kommer vel an på, hvad kriterierne er for at give en dommerkendelse?

> Lad mig citere en berømt amerikans præcident: Den er er villig til at opgive
> sin frihed for tryghed, har ikke fortjent nogen af delene

Han var nu ikke præsident. Det er Benjamin Franlin: "Those who would
give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve
neither Liberty nor Safety".

> Peter

pb

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-05-05 10:59

"pb" <pb@snyd.nospam.dk> wrote in message

> Helt enig.

> Det kommer vel an på, hvad kriterierne er for at give en dommerkendelse?

Kriterierne skal vel være de samme, som idag anvendes for at få en
dommerkendelse.

> Han var nu ikke præsident. Det er Benjamin Franlin: "Those who would give
> up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve
> neither Liberty nor Safety".

Du har fuldstændig ret

Peter

Fra : pb

Dato : 22-05-05 11:40

Peter K. Nielsen wrote:
> "pb" <pb@snyd.nospam.dk> wrote in message

[klip]

> Kriterierne skal vel være de samme, som idag anvendes for at få en
> dommerkendelse.

Så er det rimeligt nok. Det jeg mente var bare, at selve ordet
"dommerkendelse" jo ikke er en magisk formular, der sikrer
retssikkerheden. Der må også være rimeligt kraftige restriktioner på,
hvornår en dommerkendelse kan gives.

> Du har fuldstændig ret

Sæ'fø'li :)

> Peter

pb

Fra : Bo Warming

Dato : 22-05-05 04:15

> [...]

> terror og rockerkriminalitet.
>
> Hvad har i af meninger om overstående overvågning.

Man skal stå ved sandheden. Overvågning skal udføres når der er overvægt af
fordele, og da elektronik er billig og registreringspsykose a la
1984-storebror-ser-dig er usaglig, så har Fremskridtspartiet altid arbejdet
for hvad vor justitsminister nu søger at komme igennem med

Der skal være egenindsigt og hård konkurrence mellem de private firmaer, men
udliciterer til, så priserne kan holdes nede.

Har man rent mel i posen, kan man da ikke være tilhænger af
hemmelighedskræmmeri

Fra : jesper

Dato : 22-05-05 11:25

Bo Warming wrote:

> [...]
> men udliciterer til, så priserne kan holdes nede.
>
> Har man rent mel i posen, kan man da ikke være tilhænger af

Jo det kan man faktisk godt, læs evt. hele tråden. Det argument er fandme en
kliche.

Fra : Frank

Dato : 22-05-05 12:03

Hej

> [...]

> fremover skal overvåge og gemme danskernes e-mails og øvrige
> internet-aktiviteter. Det skal medvirke til at efterforske og bekæmpe

Dette er ikke korrekt.

Fra: http://www.jm.dk/image.asp?page=image&objno=72042

Internet (ADSL):

Efterforskende myndighed leverer til udbydere: a. Unik identitet (eks.
abonnementsnummer, IP-adresse (hvis statisk), MAC-adresse) og b.
Tidsperiode

Efterforskende myndighed forventer at få oplyst fra udbydere: IP-adresse
(hvis dynamisk, destination IP-adresse, dato og tid for hver enkelt
kommunikation, som initieres fra den unike identitet). IP-adresse (hvis
dynamisk, initierende IP-adresse, dato og tid for en hver enkelt
kommunikation, som termineres hos den unikke identitet.

E-post ydelse:

Efterforskende myndighed leverer til udbydere: a. Unik identitet
(eksempelvis e-post adresse eller brugernavn) og b. Tidsperiode

Efterforskende myndighed forventer at få oplyst fra udbydere: Indgående
e-post: Initierende IP-adresse, initierende e-mail adresse, dato og
tidspunkt for al modagen e-post.

Dato, tid og unik identitet involveret i alle adgange til de til e-post
adressen tilknyttede e-poster.

Udgående e-post:
Data vedrørende udgående e-post (eks. mail-server log).

Der er simpelthen ingen krav om at e-post skal gemmes. Det er tåbeligt at
tage en diskution på baggrund af den slags - hmm - fejlbehæftiget
information.

Når det så er sagt så er der i bekendsgørelsen så store undtagelser at
enhver der ikke ønsker sin kommunikation blotlagt kan tage sine
forholdsregler og slippe forbi.

Men derudover ser jeg primært bekendsgørelsen som et forsøg på at bringe
internetkommunikation ind under samme hat som f.eks. telebranchen har
levet
under i årevis. En justering pga. den teknologiske udvikling.

Mvh
Frank

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 23-05-05 11:49

"jesper" <jesper@altern.org> wrote in message

> Hvad har i af meninger om overstående overvågning.

At det viser at Europa ikke kan og ikke vil lære nogetsomhelst af sin egen
historie: det er simpelthen for naivt at basere sig på at demokratiet altid
vil have magten og at Staten altid vil tjene folket!

F.ex: Hvordan vidste Hitler hvem der var Jøder - udi Fjerde Generation
endda? Fordi det alleredet var registreret af Staten længe *før* Hitler kom
til magten! På almindeligt papir, nothing fancy!

Det er da alt sammen fint og i orden med alle de systemer med
Dommerkendelser og hvad ved jeg - problemet er bare at når man så har
indsamlet alle informationerne om alle, kommer der måske nogle andre folk
til som har helt andre anvendelser for de data ... og måske er de lidt
ligeglade med alt det bureakratiske bævl.

Man må jo håbe på at "initiativet" kvæles i data og søgetider på årtier -
men mon ikke det næste så bliver en skat for at "regulere" trafikken??