Sort arbejde
Fra : Kim2000

Dato : 20-05-05 09:56

I BT kan man læse at hver fjerde bagermedarbejder udførte sort arbejde

http://www.bt.dk/politik/artikel:aid=362898/

Dvs. de var enten ulovligt i landet eller havde ikke papirene i orden,
kun 6 opgav deres indtægt.

Skatteministeren mener man skal stresse, og det er sådan set meget godt
set på kort sigt, men der er noget galt, når den ene branche efter den
anden kaster sig ud i ulovligheder. Man må kigge på reglerne, fx:

Gøre det simplere at føre virksomhed
Nedsatte adminstrationen
Sænke skattetrykket
Øge bødestraffen så markant at ingen tør
Øge kontrollen
Se på de forskellige bistandslove og tilskudsjunglen
De multinationale selskaber skal betale skat eller pisse ud af vores
land.

Det eneste skatteminister lægger op til er symptombehandling, det holder
ikke i længden.

mvh
Kim

Fra : Joakim von And

Dato : 20-05-05 11:24

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.bt.dk/politik/artikel:aid=362898/
>
> Dvs. de var enten ulovligt i landet eller havde ikke papirene i orden,

Hvorfor er det netop bagerne der skal stå for skud i BT, når vi alle ved at
sort arbejde foregår i stor stil i de fleste brancher?

Bortset fra det er jeg enig i resten af indlægget.

Joakim

Fra : Per Rønne

Dato : 20-05-05 11:49

Joakim von And <ncm_ab@hotmail.com> wrote:

> "Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det netop bagerne der skal stå for skud i BT, når vi alle ved at
> sort arbejde foregår i stor stil i de fleste brancher?

Det er heller ikke bagerne som sådan der skal »stresses«, men kun
enkelte, som man i længere tid har haft i kikkerten. Ifølge pressen er
dele af bager-erhvervet overtaget af indvandrerbander, der bruger
bagerforretningerne til at vaske penge hvide. Mon ikke det især er disse
bagerforretninger man holder øje med?
--
Per Erik Rønne

Fra : TBC

Dato : 20-05-05 11:51

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det netop bagerne der skal stå for skud i BT, når vi alle ved
> at
> sort arbejde foregår i stor stil i de fleste brancher?

Det er som artiklen benævner "bagerier i hovedstadsområdet" det handler om.
Og der er bedrageriet ret så udbredt, ligesom man ser det i f.eks kiosk
eller pizzabar miljøet i København.

Selv som her i gruppen udråbt Nørrebro hallalhippie, kan jeg fortælle at der
hvad angår "bagerier i hovedstadsområdet" er mange bagerier som køres af
folk med samme eller lignende oprindelse, og ikke mindst samme forhold til
det Danske skattesystem, som man har set det gældende for alt for mange af
kiosk og pizzabar ejere.

"bagerier i hovedstadsområdet" er i mange tilfælde således at sammenligne
med kiosker og pizzabarrer, og derfor er der god grund til at gøre en
målrettet indsats også der.

TBC

Fra : Allan Riise

Dato : 20-05-05 12:34

> [...]
> at
> sort arbejde foregår i stor stil i de fleste brancher?

Mener du hermed at det er BT der har bestemt at ToldSkat skulle lave den
Razzia i nat?
Eller forholder det sig sådan, at der var en Razzia i nat, på ToldSkats
foranledning, som BT så har lavet en artikel over?

> Bortset fra det er jeg enig i resten af indlægget.

Jeg er enig i hele indlægget.

--
Allan Riise

Fra : Joakim von And

Dato : 20-05-05 13:37

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Eller forholder det sig sådan, at der var en Razzia i nat, på ToldSkats
> foranledning, som BT så har lavet en artikel over?

Nå, okay jeg fik ikke lige set i forbifarten at nyheden var skrevet på
foranledning af en razzia T&S udførte i nat. Men så lad os da i stedet glæde
os over denne ret beset lille sejr og håbe på, at T&S nu for alvor tager fat
og får ryddet op i den jungel af sort arbejde som efterhånden florerer
overalt.

Joakim

Fra : Allan Riise

Dato : 20-05-05 13:51

> [...]
> fat
> og får ryddet op i den jungel af sort arbejde som efterhånden florerer

Og der hvor det virkelig batter er, at tage en tur forbi kommunernes
Parcelhus kvarterer og rigmandsområder, og bese de arbejder der laves for
disse husejere, og samtidigt tjekke evt. Au Pair piger og lign.

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 20-05-05 14:48

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> Og der hvor det virkelig batter er, at tage en tur forbi kommunernes
> Parcelhus kvarterer og rigmandsområder, og bese de arbejder der laves for
> disse husejere, og samtidigt tjekke evt. Au Pair piger og lign.

Det ville sikkert hjælpe hvis en andel af omkostningerne her kunne
trækkes fra i skat, hvis der vel at mærke angives CIR eller CPR-numre.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 20-05-05 14:55

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Det ville sikkert hjælpe hvis en andel af omkostningerne her kunne
> trækkes fra i skat, hvis der vel at mærke angives CIR eller CPR-numre.

Er ikke helt med på hvad du mener?

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 20-05-05 15:28

http://www.berlingske.dk/grid/indland/artikel:aid=577460
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 20-05-05 15:36

> http://www.berlingske.dk/grid/indland/artikel:aid=577460

Selvf. men her mener jeg f.eks. tilbygninger, maler arb. o.s.v. og Au Pair
piger, som det jo ses, i mange tilfælde spises af med under 3k om md. og en
hel del af disse har ikke engang bolig og mad med som "fordel".

--
Allan Riise

Fra : Egon Stich

Dato : 20-05-05 21:45

> [...]
>
> Det ville sikkert hjælpe hvis en andel af omkostningerne her kunne
> trækkes fra i skat, hvis der vel at mærke angives CIR eller CPR-numre.

Hvorfor i alverden skulle jeg, over skatten, betale for kapitalisternes
dovenskab?
Nej, det der ville hjælpe, var tårnhøje bøder for at ansætte illegal
arbejdskraft.
Men det får man ikke liberalr regeringer til.
De har mere travlt med at få sænket skatten for de rigeste.

MVH
Egon

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-05-05 16:00

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> [...]
> Parcelhus kvarterer og rigmandsområder, og bese de arbejder der laves for
> disse husejere, og samtidigt tjekke evt. Au Pair piger og lign.

Der er fanden til forskel på at få lavet en havelåge, eller få slået græsset
af en kontanthjælpsmodtager, og så at basere hele sin forretning på sort
arbejde og moms- og skattesvindel. Min nabo var for nogle år siden
ludfattig, og tjente lidt ekstra ved at arbejde for 50 kr i timen, - selv
har jeg ikke brugt hans arbejdskraft, men jeg kan heller ikke få store
sjælekvaler over hans indsats. Der var jo netop tale om arbejde som ellers
ikke ville være blevet gjort, og det gør hele forskellen.

Jeg tænkte faktisk i dag på disse au pair piger, jeg ville være godt
tilfreds med én til to timers arbejde pr dag, så det kunne formodentlig
blive en ordning, hvor begge parter var godt tilfredse. Desværre har vi kun
ét reelt gæsteværelse, så muligheden for at have vores udenlandske
familiemedlemmer boende, ville forsvinde. Det må jeg overveje.

Fra : Egon Stich

Dato : 20-05-05 13:09

> [...]
at
> sort arbejde foregår i stor stil i de fleste brancher?
>
> Bortset fra det er jeg enig i resten af indlægget.

Fordi et stort antal bagerier er overtaget af "kulturberigere".
Så problemet er det samme, som i kioskerne.

MVH
Egon

Fra : Konrad

Dato : 23-05-05 12:19

> [...]
> at
> sort arbejde foregår i stor stil i de fleste brancher?

Fordi det tilfældigvis var bagerne der forleden blev tjekket - på andre
tidspunkter er det pizza-barer osv der står for skud. Jeg synes det er
fint
at der kommer fokus på, at det sådan set ikke blot er onde
udvisningsegnede
indvandrere der begår sort arbejde, men at det i service og
levnedmiddelserhvervene gennemsyrer brancherne totalt.

Min indbakke er beskyttet af TryUs SPAMfighter
0 spam mails er blokeret indtil videre.
Hent gratis www.tryus.dk/spamfighter.asp i dag!

Fra : morten sorensen

Dato : 23-05-05 12:22

Konrad wrote:

> [...]
> indvandrere der begår sort arbejde, men at det i service og
> levnedmiddelserhvervene gennemsyrer brancherne totalt.

Absolut. Værthuse, bodegaer og cafeer kan man garanteret også skyde på.

--

morten sorensen

Fra : Konrad

Dato : 24-05-05 10:08

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Absolut. Værthuse, bodegaer og cafeer kan man garanteret også skyde på.

Bestemt. Sort arbejde forbindes i folkemytologien med håndværkere, men det
ER jo dokumenteret blandt mindstelønserhvervene at det sorte arbejder
forekommer/florerer mest. Dvs rengøring, tjenere, pizzariaer,
bagerassistenter osv osv. Ret naturligt i grunden.

Fra : morten sorensen

Dato : 24-05-05 10:50

Konrad wrote:

> [...]
> forekommer/florerer mest. Dvs rengøring, tjenere, pizzariaer,
> bagerassistenter osv osv. Ret naturligt i grunden.

Fuldkommen. Mere ressourcestærke folk i højere stillinger har jo også
ordnet det så de får nogle goder - billig frokost, pc, adsl,
mobiltelefon, osv. Det får så ordnet det så deres er fuldkommen lovligt.

--

morten sorensen

Fra : Konrad

Dato : 24-05-05 11:06

> Fuldkommen. Mere ressourcestærke folk i højere stillinger har jo også
> ordnet det så de får nogle goder - billig frokost, pc, adsl, mobiltelefon,
> osv. Det får så ordnet det så deres er fuldkommen lovligt.

Præcis! En god pointe man bør holde sig for øje. For netop de
ressourcestærke er det muligt at navigere i regeljunglen - de mere "tunge"
må nøjes med at snyde.

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-05-05 17:52

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message
> [...]
> indvandrere der begår sort arbejde, men at det i service og
> levnedmiddelserhvervene gennemsyrer brancherne totalt.

Sikkert helt rigtigt, men er det ikke også rigtigt, at netop
bagerforretninger de sidste to år, er blevet overtaget af indvandrere? Der
lader til at være stor interesse for alle typer forretning hvor man ikke
umiddelbart kan checke, hvor mange enheder man køber og sælger.

Der ER en stor underskov af sorte virksomheder i indvandrerkredse, - som
dokumenteret i RUC-undersøgelsen.

Fra : morten sorensen

Dato : 23-05-05 18:22

Knud Larsen wrote:

> [...]
> lader til at være stor interesse for alle typer forretning hvor man ikke
> umiddelbart kan checke, hvor mange enheder man køber og sælger.

Det handler nok snarere om ar bagerforretninger i stigende grad blot
putter vand i melblandinger og bager dem - altså noget de fleste kan
finde ud af? Det kunne også være at etniske danskere i mindre og mindre
grad ønsker de skæve arbejdstider.

Det er i øvrigt ikke mit indtryk at bagerforretningerne i min nærhed
(Kbh/Amager) ejes af indvandrere.

> Der ER en stor underskov af sorte virksomheder i indvandrerkredse, - som
> dokumenteret i RUC-undersøgelsen.

Ja - det er der. Og blandt danske håndværkere og cafe-, bodega og
værthus-ejere.

Kan ikke se at snyd er et specielt indvandrerfænomen.

--

morten sorensen

Fra : jodem

Dato : 23-05-05 18:42

> [...]
> umiddelbart kan checke, hvor mange enheder man køber og sælger.
>
> Der ER en stor underskov af sorte virksomheder i indvandrerkredse, - som

Hvis vi udviser alle, der laver sort arbejde, bliver Jylland så ikke
affolket?

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-05-05 19:43

"jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis vi udviser alle, der laver sort arbejde, bliver Jylland så ikke
> affolket?

Det er en afledning: hvis sort arbejde var så udbredt som blandt
indvandrergrupper, så var der kun halvt så meget i statskassen. Der er en
kæmpeforskel på sort arbejde i fritiden, og sort arbejde som
hovedbeskæftigelse.

Fra : Trunte

Dato : 23-05-05 21:05

> [...]
> umiddelbart kan checke, hvor mange enheder man køber og sælger.
>
> Der ER en stor underskov af sorte virksomheder i indvandrerkredse, - som
Den er nok ikke så stor
Trunte

Fra : Knud Larsen

Dato : 24-05-05 00:35

"Trunte" <ap.moeller@webspeed.dk> wrote in message

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den er nok ikke så stor

Jo, den er nemlig meget stor, og er foretaget over flere år. Udkommet i tre
rapporter, og forskeren, som står for den, er en mand med iransk baggrund,
så selv du kunne forsøge at læse dem på Nettet, uden at falde besvimet om.

Fra : Konrad

Dato : 24-05-05 13:40

> Sikkert helt rigtigt, men er det ikke også rigtigt, at netop
> bagerforretninger de sidste to år, er blevet overtaget af indvandrere?

Det har jeg abosolut intet kendskab til. Alle de bagere jeg kender virker
til at være drevet af pæredanske...

> Der lader til at være stor interesse for alle typer forretning hvor man
> ikke umiddelbart kan checke, hvor mange enheder man køber og sælger.

Måske fordi det jo netop er i lavtlønsnicher indvandrere har mulighed for at
begå sig i!?

> Der ER en stor underskov af sorte virksomheder i indvandrerkredse, - som
> dokumenteret i RUC-undersøgelsen.

Helt sikkert - ingen tvivl om det...

Fra : Joakim von And

Dato : 23-05-05 18:53

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fordi det tilfældigvis var bagerne der forleden blev tjekket - på andre
> tidspunkter er det pizza-barer osv der står for skud.

Ja, det har jeg forstået og erkendt, jvf. mit svar til AR.

Jeg synes det er
> [...]
> indvandrere der begår sort arbejde, men at det i service og
> levnedmiddelserhvervene gennemsyrer brancherne totalt.

Hvor færdes du henne, bagerierne er i stor stil overtaget af indvandrere.

Joakim

Fra : G B

Dato : 23-05-05 21:04

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvor færdes du henne, bagerierne er i stor stil overtaget af
> indvandrere.

- hvilket til enhver tid kan bekræftes ved henvendelse til Københavns
Bagerlaug.

http://jp-feed.metropol.dk/kbh/artikel:aid=2280752

--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.

Fra : N/A

Dato : 24-05-05 19:18

Fra : Knud Larsen

Dato : 24-05-05 19:18

> [...]
>
> Albertslund, Ballerup, Glostrup - slige steder på Vestegnen, hvor der også
> er gevaldig mange indvandrere. Kender godt til udbredt brug af
> "indvandrerbagerjumfruer", et enkelt sted, men de bagere man kan chikanere
> kl. lort om morgenen "bagom" butikken er i hvert fald danskere...Men det
> er klart muligt det forholder sig anderledes på Nørrebro osv - faktisk
> ville det jo næsten være underligt hvis ikke det gjorde :-} Jo -
> forresten, på Nørrebrogade var det vist indvandrere der stod i bageriet, i
> den bager jeg frekventerede, men er ikke helt 100 på det...

For et år siden var det åbenbart også kun 20% af de københavnske bagere der
var overtaget af indvandrere, - men stadig stigende dengang.

Fra : N/A

Dato : 25-05-05 13:56

Fra : Knud Larsen

Dato : 25-05-05 13:56

> Det lyder da rimeligt nok, det tal - men "København" er jo ikke lige der
> jeg bevæger mig rundt. Ellers lyder "overtaget" lidt ledende - man kunne
> også sige, at i dag er 20% af de københavnske bagere indvandrere?
> "Overtaget" leder tankerne hen på fjendtlige overtagelser og en slags
> muslimsk bager-mafia...

Overtaget, fordi det er noget nyt at indvandrere "overtager" eller mere
neutralt, køber, bagerforretninger. Men ellers har du da ret. Jeg troede
dog, at det krævede faglig ekspertise at være bager, mere end til at være
kioskejer eller et pizzariaejer.

Fra : Konrad

Dato : 25-05-05 14:20

> Overtaget, fordi det er noget nyt at indvandrere "overtager" eller mere
> neutralt, køber, bagerforretninger.

Nogle er vel også opstået uden der har været bageri før?

> Men ellers har du da ret. Jeg troede dog, at det krævede faglig
ekspertise
> at være bager,

Sikkert, i hvert fald for at kalde sig bagersvend, men enhver kan da eje
et
bageri.

> mere end til at være kioskejer eller et pizzariaejer.

Jeg er overbevist om, at der ikke findes nogle formelle lovkrav for at
arbejde som bager, eller eje et bageri - men det er da ret smart at
ansætte
i det mindste én bager så det ikke går helt ad HT

Btw : Efterhånden er jeg nået til en konklusion, at den "stigning" vi
oplever mht sort arbejde nok i mindre grad er udtryk for en reel stigning,
men i højere grad er udtryk for, at den nuværende regering/skatteminister
højere grad end tidligere har sat fokus på sort arbejde, og mere konkret,
fokus på at straffe snyderne, istedet for at lave undersøgelser og forsøg

at bureakratisere sig ud af problemet. Mao : Vi ved ikke om der var mere
eller mindre snyd i f.eks bagerbranchen for 25 år siden, for dengang blev
det ganske enkelt ikke undersøgt. Det svarer lidt til Thorkilds mantra om
at
"den grove vold" steg helt vildt under SR-regeringen - hvilket sikkert er
rigtigt statistisk set, men næppe særlig rigtigt, når man ser på
"voldspakkens" følgevirkninger, såsom, at flere typer vold straffes
hårdere,
og dermed figurerer som alvorligere tilfælde end tidligere. Som en
politimand så vittigt sagde under svjh Clintons (præsident)besøg, så vil
kriminaliteten i randområderne styrtdykke, for der er jo ingen politifolk
tilbage til at opdage eller registrere kriminaliteten. Der er stensikkert
sket et gigantisk fald på trafikforseelser i Nordjyllands Amt under
besøget,
vil jeg næsten æde min gamle hat på

Fra : Knud Larsen

Dato : 25-05-05 22:09

> [...]
> eller mindre snyd i f.eks bagerbranchen for 25 år siden, for dengang blev

Jeg tror ikke man turde snyde så meget i gamle dage, og der var jo ikke
illegale indvandrere og så mange på kontanthjælp.

Jeg har af og tænkt på hvordan "vi" alle sammen var så autoritetstro i gamle
dage, at vi mente at man kunne komme 40 år i spjældet, hvis man fx rørte ved
sin TDC-installation. Nu ved alle jo, at man kan gøre hvad fanden der passer
en, ingen har tid til at undersøge, og bare man gør det umuligt at finde
beviser så kan intet gøres.

Fra : Konrad

Dato : 26-05-05 12:39

> Jeg tror ikke man turde snyde så meget i gamle dage, og der var jo ikke
> illegale indvandrere og så mange på kontanthjælp.

Hvorfor tror du ikke det? Konsekvenserne var jo mindre i gamle dage, da
fokus var langt mindre. Mener du sort arbejde er et problem som først
opstod
efter 1983? Du er ældre end mig, men jeg har da til alle tider hørt om og
kendt til sort arbejde - mine egne første jobs som muge-ud-karl og
roe-rasper og ko-madmor på gårde var da sorte, tilbage i 80'erne - helt
normalt at man hyrede masser af sort arbejdskraft under eksempelvis høsten
osv....Så i øvrigt der havde været razziaer på en masse bordeller i går -
samtlige steder arbejdede de "sort" og intet var opgivet whatsoever til
skattevæsenet - og det er, hvis man skal tro medierne, "Hr og Fru Jensen"
der involverer sig i trafficking og alfonseri...

> [...]
det
> umuligt at finde beviser så kan intet gøres.

Det kan jeg godt følge. Jeg har klart observeret en mindre grad af
autoritetstro i dag ift tidligere - f.eks på visse af de nordjyske barer
der
blev ransaget, ville ingen vedkende sig ejerskabet, ingen havde opgivet
ansættelsesforhold, ingen havde anmeldt eksistensen af virksomheden
....Utroligt - du har ret i, at "i gamle dage" ville man være 100%
overbevist
om, at myndighederne straks ville stå på pletten fra dag et og dele bøder
ud...Men det har næppe mere med indvandrere at gøre, end et generelt øget
vidensniveau i samfundet parret med en lavere grad af autoritetstro og
følelse af "forpligtelse" overfor samfundet. Det er vel i bund og grund
"oprøret" tilbage fra 70'erne hvor Glistrup sammenlignede skatteundragere
med frihedskæmpere, der har slået rod i bredere dele af befolkningen.

Fra : Joakim von And

Dato : 25-05-05 18:17

> [...]
> "indvandrerbagerjumfruer", et enkelt sted, men de bagere man kan chikanere
> kl. lort om morgenen "bagom" butikken er i hvert fald danskere...

Ok, det skal jeg så ikke kunne sige, slige fine steder omgås jeg normalt
ikke

PS du lægger for meget i ordet "overtage", jvf. dit svar til Knud.

Joakim