Grådighedsstrejke på DR
Fra : Jesper

Dato : 17-05-05 18:23

Journalisterne på DR har nedlagt arbejdet i en overenskomststridig
arbejdsnedlæggelse. Årsag: Helt nyuddannede journalister skal ikke
længere have 30.000 kr /md i løn.

Er der nogen fag hvor helt nyuddanede kan kræve 30.000 i månedsløn andre
steder end blandt de grådige journalister på DR?

Fra : JH

Dato : 17-05-05 18:45

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) wrote in news:1gwq0eg.quwym2jsf7z4N%
> [...]

> Er der nogen fag hvor helt nyuddanede kan kræve 30.000 i månedsløn andre
> steder end blandt de grådige journalister på DR?

Ja, det er ganske enkelt forfærdeligt at være vidne til.

Nu regner jeg så med, at licensen bliver sat ned, når nu vi ikke får det,
vi har betalt for.

Fra : G B

Dato : 17-05-05 19:03

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) skrev i meddelelsen

> Journalisterne på DR har nedlagt arbejdet i en overenskomststridig
> arbejdsnedlæggelse. Årsag: Helt nyuddannede journalister skal ikke
> længere have 30.000 kr /md i løn.

Det har dog den forskel, at Danmark i dag skånes for DR1-nyheder.

--
"How much easier is self-sacrifice than self-realization." Eric Hoffer
Med venlig hilsen

Fra : G B

Dato : 17-05-05 19:14

G B <nonono@nospam.invalid> skrev i meddelelsen news:428a31d3$0$299
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

Det har dog den for/d/el, at Danmark i dag skånes for DR1-nyheder.

- sorry...

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-05-05 22:13

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen fag hvor helt nyuddanede kan kræve 30.000 i månedsløn andre
> steder end blandt de grådige journalister på DR?

jada

Peter

Fra : Jesper

Dato : 17-05-05 22:56

Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:

> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> jada
>
> Peter

Hvor?

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-05-05 15:59

> Hvor?

advokater for eksempel, for nu blot at nævne et sted

Peter

Fra : Jesper

Dato : 18-05-05 19:53

Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:

> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> advokater for eksempel, for nu blot at nævne et sted
>
> Peter

Kender du nogen nyudklækkede advokater ansat i det offentlige der får
30k om måneden?

Fra : Trunte

Dato : 18-05-05 20:50

> Kender du nogen nyudklækkede advokater ansat i det offentlige der får
> 30k om måneden?

..... ja i statsministeriet fx - nyuddannede læger ligeså ( altså ikke i
statsministeriet
Trunte

Fra : Per Rønne

Dato : 19-05-05 07:25

Trunte <ap.moeller@webspeed.dk> wrote:

> [...]

[Nyuddannede med løn på 30.000 om måneden]

> [...]

Der findes næppe nogen »nyuddannede« advokater. En advokat er nemlig en
cand.jur. der har fået advokatbestalling, og det kræver at de har
arbejdet tilfredsstillende for en advokat i vistnok tre år - og så er de
jo ikke længere »nyuddannede«.

> .... ja i statsministeriet fx - nyuddannede læger ligeså ( altså ikke i
> statsministeriet
> Trunte

Advokater kan ikke være ansat i det offentlige, eller i det hele taget
være ansatte i andre end advokatfirmaer. Er de nemlig ansat andre steder
skal bestallingen nemlig »stilles i bero«; den bliver opbevaret af Det
Danske Advokatsamfund så længe ansættelsen opretholdes.

Kammeradvokaten er en selvstændig advokat, der har staten som /kunde/.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 19-05-05 16:26

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> [...]
> cand.jur. der har fået advokatbestalling, og det kræver at de har
> arbejdet tilfredsstillende for en advokat i vistnok tre år - og så er de

og hvad er det så liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiige en advokatfuldmægtig får i
løn?????????

Fra : Per Rønne

Dato : 19-05-05 16:36

Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> og hvad er det så liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiige en advokatfuldmægtig får i
> løn?????????

Det aner jeg ikke - men en advokatfuldmægtig {som min afdøde tipoldefar}
er altså /ikke/ en advokat.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 19-05-05 18:08

> Det aner jeg ikke - men en advokatfuldmægtig {som min afdøde tipoldefar}
> er altså /ikke/ en advokat.

han er en advokat under uddannelse...................kan du ikke finde andre
fluer at kneppe

Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 19-05-05 18:46

Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> han er en advokat under uddannelse...................kan du ikke finde andre
> fluer at kneppe

Han er ikke en advokat under uddannelse; han er ved at få den praktiske
erfaring som gør at han /kan/ få bestalling som advokat. Hvis ellers
hans advokat-arbejdsgiver siger god for ham.

Derudover har der i hvert fald tidligere været uddannelser der gjorde,
at folk kun kunne blive advokatfuldmægtige, ikke advokater. Det gjaldt
eksempelvis for den exam.jur.-uddannelse som min tipoldefar fik. Det var
en juridisk uddannelse på Københavns Universitet for »ustuderede«, det
vil sige for studerende uden {klassisk-sproglig} studentereksamen. Da de
i sagens natur ikke kunne flydende latin, var de fritaget for romerret,
{men skulle ellers have det samme som de »fulde« jurister«}, og kunne
naturligvis så heller ikke blive mere end advokatFULDMÆGTIGE.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 21-05-05 09:29

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> og hvad er det så liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiige en advokatfuldmægtig får i
> løn?????????

Han får det han er værd, ikke hvad fagforeningen dikterer.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 21-05-05 10:12

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> Han får det han er værd, ikke hvad fagforeningen dikterer.

Nu var det jo så ikke det vi diskuterede. Det var om andrenyuddannede kunne
få en bestemt løn.

Om en advokat får det han er værd er efter min mening yderst tvivlsomt, men
det er en adne diskussion.

Jeg finder det i hvert tilfælde betænkeligt at selv om man vinder en retssag
og får tilkendt det som dommerne kalder "sagens omkostninger" så får man
alligevel en tillægsregning, (ofte på det samme som dommeren tilkendte en)
fordi advokaten vil have flere penge end dommeren har skønnet hans indsats
til at være værd?

og sådan kan man finde mange eksempler på at noget kunne tyde på at
advokater får noget mere end de er værd. Bl. andet ved både du og jeg at
deres honorarer er under stærkt pres i disse år
Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 21-05-05 11:53

> Nu var det jo så ikke det vi diskuterede. Det var om andrenyuddannede
> kunne få en bestemt løn.

Nå, det var pokers. Se lige på subject.

> Om en advokat får det han er værd er efter min mening yderst tvivlsomt,
> men det er en adne diskussion.

Han får hvad han er værd, ganske enkelt fordi nogle er villige til at betale
prisen, hans løn er dermed ikke dikteret af "overenskomst" eller andre
anakronistiske fagforeningstiltag.

> [...]
> får man alligevel en tillægsregning, (ofte på det samme som dommeren
> tilkendte en) fordi advokaten vil have flere penge end dommeren har

Helt enig i der er et problem med de regninger advokater sender ud, jeg
håber forbrugerombudsmanden bliver mere aktiv på området.

> og sådan kan man finde mange eksempler på at noget kunne tyde på at
> advokater får noget mere end de er værd. Bl. andet ved både du og jeg at
> deres honorarer er under stærkt pres i disse år

Det er glimrende hvis advokaternes honorarer er under pres, så virker
markedskræfterne.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 25-05-05 13:53

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

[Advokatfuldmægtiges løn]

> Han får det han er værd, ikke hvad fagforeningen dikterer.

Nu kan en fagforening altså ikke »diktere« lønninger; de skal jo altså
først aftales ved en overenskomst. Hvor modparten er en
arbejdsgiverforening.
--
Per Erik Rønne

Fra : Tim

Dato : 21-05-05 13:55

> [...]
>
> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> og hvad er det så liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiige en advokatfuldmægtig får i

Din "i" tast sidder fast.

Tim

Fra : JH

Dato : 21-05-05 15:34

"Tim" <thpetersen@hotmail.com> wrote in

> Din "i" tast sidder fast.

Den løn har jeg aldrig hørt om.

Fra : Tim

Dato : 21-05-05 16:30

"JH" <nobody@home.no> wrote in message
> "Tim" <thpetersen@hotmail.com> wrote in

> Den løn har jeg aldrig hørt om.

Man får heller ikke penge for det.

Tim

Fra : Trunte

Dato : 19-05-05 19:35

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Advokater kan ikke være ansat i det offentlige, eller i det hele taget
> være ansatte i andre end advokatfirmaer.

....jamen så lad os da kalde dem jurister....
Trunte

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-05-05 23:11

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> Kender du nogen nyudklækkede advokater ansat i det offentlige der får
> 30k om måneden?

Nej de advokater jeg kender vil ikke nøjes med 30 K

Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 18-05-05 04:33

Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:

> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> jada

For fire år siden så jeg at unge, nyuddannede civilingeniører i
slutningen af tyverne, efter et halvt års kursus for arbejdsløse
akademikere, uden problemer kunne gå ud og få et job i det private
erhvervsliv til 27.000 om måneden, hvilket vel også i dag nærmest er
mindstelønnen for privat ansatte akademikere. Hvis de vil gå for mindre
anses de som regel ikke for kvalificerede til jobbet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 18-05-05 11:44

On Wed, 18 May 2005 at 03:33 GMT, Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> [...]
> mindstelønnen for privat ansatte akademikere. Hvis de vil gå for mindre
> anses de som regel ikke for kvalificerede til jobbet.

Du mener ikke der er forskel på den uddannelse en civilingeniør og en
journalist tager?

--
Anders Vind Ebbesen
It has always been the prerogative of children and half-whits to point out that

Fra : Per Rønne

Dato : 18-05-05 12:09

Anders Vind Ebbesen <usenet@ebbesen.org> wrote:

> Du mener ikke der er forskel på den uddannelse en civilingeniør og en
> journalist tager?

Jovda - men nu gik spørgsmålet jo generelt på nyuddanede der fik 30.000
om måneden.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jim

Dato : 17-05-05 23:02

> [...]
> andre
> steder end blandt de grådige journalister på DR?

Ja som revisor eller controller med en Cand merc.aud.

J.