Newsweek trækker omstridt koran-historie t~
Fra : G B

Dato : 16-05-05 11:15

www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=378362

Der er næppe hold i magasinet Newsweeks historie om, at forhørsledere på
Guantanamo-basen har skyllet et eksemplar af koranen ud i toilettet. Dét
indrømmer bladets redaktør. Historien har kostet 16 menneskeliv.
Af Michael Lund
Historien har foreløbigt kostet 16 menneskeliv.

Læg dertil hundreder af sårede, smadrede regeringsbygninger og raserede
nødhjælpskontorer - så som det danske Mission Øst's kontor i det
nordøstlige Afghanistan.

Dét er resultatet af de seneste dages voldsomme anti-amerikanske
demonstrationer i en række lande i mellemøsten.

Fejlagtig historie
Årsagen var en artikel i magasinet Newsweek, som beskrev, hvordan
muslimernes hellige bog, koranen, blev udsat for vanærende behandling på
Guantanamo-basen i Cuba.

Men nu trækker magasinet historien tilbage og undskylder - meget tyder
nemlig på, at der slet ikke var hold i beskyldningerne.

»Vi fortryder, at dele af vores historie var fejlagtig. Vi udtrykker
vores dybeste medfølelse med ofrene for urolighederne og de amerikanske
soldater, der blev involveret«, skriver bladets redaktør, Mark Whitaker,
i en leder i det seneste nummer.

Skyllet ud i toilettet
I artiklen, der blev bragt 9. maj, fortalte anonyme kilder, hvordan
eksemplarer af koranen er anbragt på de toiletter på den amerikanske
base, der benyttes at tilbageholdte terrormistænkte.

Især en beskrivelse af, hvordan en amerikansk forhørsleder, i et forsøg
på at få en fange til at tale, skyllede mindst ét eksemplar af koranen ud
i toilettet, vakte vrede blandt muslimer verden over.

I Afghanistan mistede mindst 16 mistet livet, da demonstranter stødte
sammen med politiet. Også i Pakistan, Indonesien og i den palæstinensiske
Gaza-stribe har der været voldsomme uroligheder.

Flere højtstående muslimske præster både i og uden for USA har endda
truet med at erklære jihad - hellig krig - mod USA og dets allierede,
hvis ikke man kom med en officiel undskyldning.

Rice: Afskyeligt
Selveste udenrigsminister Condoleezza Rice så sig nødsaget til at
kommentere historien:

»Skænding af Koranen er ikke, har aldrig og vil aldrig blive tolereret af
USA. Vi respekterer alle religioners hellige bøger. Og en skænding af
Koranen finder vi alle afskyeligt«, sagde hun.

Oplysningerne i Newsweek stammer angiveligt fra anonyme kilder i
forsvarsministeriet Pentagon - men selv samme kilder gjorde senere
Newsweeks redaktion opmærksom på, at militæret ikke kunne få
oplysningerne bekræftet, og at historien muligvis var usand, skriver
nyhedsbureauet Reuters.

--
"How much easier is self-sacrifice than self-realization." Eric Hoffer
Med venlig hilsen

Fra : Poul Nielsen

Dato : 16-05-05 20:17

"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Af Michael Lund
> Historien har foreløbigt kostet 16 menneskeliv.

Og det er nok derfor at de trækker i land for at undgå guds vrede over de
grove krænkelser af menneskerettighederne.

Fra : Ingolf

Dato : 19-05-05 12:30

"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev i meddelandet
> [...]
> nyhedsbureauet Reuters.
>
> --
> "How much easier is self-sacrifice than self-realization." Eric Hoffer

Hele denne historie er så til latterlig!! Forleden gik Scott McClellan (WH
talsmand) ud at påtalte Newsweek, hvordan de _bör_ opföre sig rent
journalistisk, og tage et ansvar. Hvornår fanden tager Bush administrationen
et ansvar for deres ligeså fejlagtige informationer om at Irak havde WMD?

Altså.. Newsweek har fejlagtigt skrevet en artikel om skänding af Koranen.
Det resulterede i at 16 mennesker blev slået ihjel.

Men.. selve Irakkrigen som jo også byggede på ikke-dokumenterede fakta,
(Wmd, som man har opgivet eftersögningen efter), har nu resulteret i at over
1.800 Amerikanske soldater, samt over 20.000 Irakiske civile har måtte lade
livet.
Kilde: http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3962969.stm

White House...tag dog for helvede at feje for egen dör först!

Fra : G B

Dato : 19-05-05 16:19

"Ingolf" <Dont_spam_ingolf@excite.com> skrev i meddelelsen

> Men.. selve Irakkrigen som jo også byggede på ikke-dokumenterede
> fakta,

Så Saddam Hussein var et ikke-dokumenteret faktum? Og hans udryddelse af
nord-irakiske kurdere med (tadaaa) giftgas er også et ikke-dokumenteret
faktum?

Fra : Ingolf

Dato : 19-05-05 19:39

> [...]
>
> Så Saddam Hussein var et ikke-dokumenteret faktum? Og hans udryddelse af
> nord-irakiske kurdere med (tadaaa) giftgas er også et ikke-dokumenteret

Er Saddam nu et WMD? Hvis ja... hvad er Bush så?

Jeg er enig med dig i at noget tyder på at Saddam brugte gas mod Kurderne..
som Amerikanerne selv havde solgt til ham.. ja.

Grunden til at invadere Irak var...?
" The existence of WMD had been the stated reason in Washington and London
for going to war with Iraq. "
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/4169107.stm

"Powell relied on satellite images in order to support the claim that Iraq
is still producing and hiding chemical weapons. He said, for instance, that
some of the images he showed were of the Iraqis "sanitizing" the "Al-Taji
chemical munitions storage site" before UN inspectors arrived
Again, it is impossible to tell if the satellite photos displayed by Powell
are real, fake, old or new. But even if they are real, current photos of
Iraq, they are by themselves of no conclusive value. "
http://personal.bgsu.edu/~mbelzer/powellsspeech.html

Ergo.. WMD i Irak var ikke dokumenteret!

Fra : G B

Dato : 19-05-05 22:28

> Er Saddam nu et WMD? Hvis ja... hvad er Bush så?

Hvordan får du det ud af det, jeg skriver? Er det ikke et dokumenteret
faktum, at Saddam var en farlig massemorder? Det har intet med WMD at
gøre, men derimod med selve grunden til at slukke ham.

> Jeg er enig med dig i at noget tyder på at Saddam brugte gas mod
> Kurderne.. som Amerikanerne selv havde solgt til ham.. ja.

Og var det mon amerikanernes hensigt at få kurderne gasset, eller var det
Baath-bossernes perverse diktatur?

> Ergo.. WMD i Irak var ikke dokumenteret!

Jo, da. Måske ikke ajourført op til invasionstidspunktet, men det er
alment kendt, at Saddam havde ekspertisen, råstofferne og faciliteterne
til at lave hyggelige bakterielle og kemiske konkokter, og samtidig
viljen til at bruge dem.

--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.