Kan nogle forklare mig?
Fra : Zeki

Dato : 14-05-05 23:00

Som 'Deadline' bl.a kunne bekræfte foregår der i øjeblikket uhyrligheder i
Uzbekistan med nedskydning af demonstranter osv.

Langsomt bliver Verden gennem medieinteressen nu gjort opmærksom på hvilke
terrorregime som sidder ved magten i dette land. Tortur, ingen pressefrihed
og al opposition der holdes nede. Dette har stået på i et stykke tid, kan
BBC bl.a bekræfte (http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/4545707.stm). Og
som den britiske journalist sagde i Deadline er det jo hverken Al Quada
eller "islamiske fundementalister" som er imod den siddende regering, men
almindelige mennesker som drømmer om demokrati og frihed.

Så jeg kan ikke lige forstå hvorfor den amerikanske præsident vælger at
støtte præsident Karimov og kalde ham én af hans allierede. For er Bush ikke
manden der netop siden han kom til magten har prædiket "frihed" og "sprede
demokrati" i samtlige af hans taler efter 9/11? Men hvis man er "allieret"
så må man godt undertrykke sin befolkning?

Er der nogle der kan argumentere for hvorfor befolkningen i regionen ikke
skulle have grund til at hade USA af ovenstående grunde?

Mvh
Zeki

Fra : T. Liljeberg

Dato : 14-05-05 23:26

On Sun, 15 May 2005 00:00:16 +0200, "Zeki" <Zeki@dk> wrote:

>Er der nogle der kan argumentere for hvorfor befolkningen i regionen ikke
>skulle have grund til at hade USA af ovenstående grunde?

Af samme grund som befolkningen i Taiwan og Tibet ikke hader f.eks.
EU?

--
Government at its best is a necessary evil,
and at its worst, an intolerable one.

Fra : Zeki

Dato : 14-05-05 23:38

> Af samme grund som befolkningen i Taiwan og Tibet ikke hader f.eks.
> EU?

Hvilke europæiske lande har da iværksat "sprede demokrati og frihed" korstog
i disse lande? Og hvilken grund har befolkningen i disse lande til at kalde
europæere for hyklere?

Du kan ikke se noget som helst hyklerisk i, at den amerikanske præsident
udtaler at den vigtigste opgave i regionen er at "sprede demokrati og
frihed", mens han samtidig støtter dem der ikke gør. Kasimov og Uzbekistan
er jo ikke eneste eksempel. I olierige Azerbadjan sidder der jo også en
streng diktator som USA holder hånden over.

Mvh
Zeki

Fra : T. Liljeberg

Dato : 15-05-05 00:00

On Sun, 15 May 2005 00:38:28 +0200, "Zeki" <Zeki@dk> wrote:

>Hvilke europæiske lande har da iværksat "sprede demokrati og frihed" korstog
>i disse lande? Og hvilken grund har befolkningen i disse lande til at kalde
>europæere for hyklere?

Det er altså p.g.a. hykleri, at befolkningen skal hade USA? Jeg kan
forstå, at hykleri kan generere antipati og modvilje, men direkte had
over noget andre IKKE har gjort?
Du kan ikke se det europæiske hykleri i tale om menneskerettigheder og
folks ret til selvbestemmelse, mens man ud af den anden side af munden
tale om at sælge våben til Kina?

>Du kan ikke se noget som helst hyklerisk i, at den amerikanske præsident
>udtaler at den vigtigste opgave i regionen er at "sprede demokrati og
>frihed", mens han samtidig støtter dem der ikke gør.

Jo, det er hyklerisk. Surprise og surprise, der er eksempler på
hykleri, når vi taler om global politik og sikkerhed. F.eks. er det
vel hyklerisk at sige, at man støtter demokrati, bare ikke da FIS
vandt valget i Algeriet. Det er også hykleri at kritisere Kina indtil
der skal sælges Airbus. Det er også forbandet hykleri at støtte
terroristorganisationen Hamas.

>Kasimov og Uzbekistan
>er jo ikke eneste eksempel. I olierige Azerbadjan sidder der jo også en
>streng diktator som USA holder hånden over.

Ja. Og? Nogen gange er alternativerne værre. Det kan der være en vis
kynisk logik i. Derimod er der ikke den store logik i at holde hånden
over strenge diktatorer som Castro.

Fra : Knud Larsen

Dato : 14-05-05 23:20

"Zeki" <Zeki@dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogle der kan argumentere for hvorfor befolkningen i regionen ikke
> skulle have grund til at hade USA af ovenstående grunde?

Vi tolererer jo også Rusland og er med til at fejre deres
"Fædrelandskrig", - det hader jeg også USA for, og det må alle rettænkende
mennesker gøre.

Fra : manse

Dato : 15-05-05 12:40

"Zeki" <Zeki@dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh
> Zeki
>
> Ja og usa jagter terrorister men støtter samtidig terrorister det er da
de støtter jo terrorstaten israel som øver terror hver dag mos andre,og
deres soldater jo for sjov

Fra : Tim

Dato : 15-05-05 12:56

"manse" <manse@mail.dk> wrote in message

> [...]

snip

> de støtter jo terrorstaten israel som øver terror hver dag mos andre,og
> deres soldater jo for sjov

Jo deeet

Tim