Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon - Brug af teleconverter
Fra : Chris

Dato : 23-05-05 22:25

Hejsa

Jeg har en Nikkor 80-200mm/f2,8 telezoom. Er der nogen som har erfaring
med brug af teleconverter til denne? (overvejer at købe Nikons 2x) ...
dur det eller skal man nøjes med fast forstørrelse ved brug af
teleconverter ...

Jeg overvejer også en Nikkor 400mm/f2,8 eller 600mm/f4
(fuglefotografering) - men jeg mener at have hørt noget om at
autofokusmuligheden ryger ved brug af teleconverter hvis telen er
langsommere en f2,8 (f.eks 600mm'eren med f4) - er der noget om det??

Jeg er også interesseret i at høre andres generelle erfaring
(gode/dårlige) med brug af Nikons teleconverter.

Hilsner Chris

Fra : HKJ

Dato : 23-05-05 21:48

Chris wrote:
> [...]
> autofokusmuligheden ryger ved brug af teleconverter hvis telen er
> langsommere en f2,8 (f.eks 600mm'eren med f4) - er der noget om det??

Nikons telekonverter kræver mindst F/5.6 og AFS objektiv for at kunne
fokuserer.

Fra : Nyrup

Dato : 23-05-05 21:58

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Nikons telekonverter kræver mindst F/5.6 og AFS objektiv for at kunne
> fokuserer.

Mon ikke du mener at Nikons kamerahuse kræver mindst F/5.6 for at kunne
autofokusere?

mvh,
Nyrup

Fra : ab©

Dato : 23-05-05 22:43

"Nyrup" <p(spam-fjerner)nyrup@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mon ikke du mener at Nikons kamerahuse kræver mindst F/5.6 for at kunne
> autofokusere?

Ja, eller maksimalt blænde 5,6.

ab

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-05-05 08:34

ab© wrote:

> Ja, eller maksimalt blænde 5,6.

Minimalt?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 23-05-05 23:16

"Chris" <csv72@netscape.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> det eller skal man nøjes med fast forstørrelse ved brug af teleconverter

Jeg bruger nogle gange en 2x telconverter til min 70-200/f2.8, og det virker
uden problemer. Fokuseringen er samme hastighed som uden, og der er ikke
nogen kvalitetsforringelse i billederne. Det eneste er, at du mister to
blænder ved at benytte den, og at det bliver en ordentlig skorsten at slæbe
rundt på.

> [...]
> autofokusmuligheden ryger ved brug af teleconverter hvis telen er
> langsommere en f2,8 (f.eks 600mm'eren med f4) - er der noget om det??

Så vidt jeg ved, skal det være blænde 2.8 eller hurtigere for at autofokus
virker. Vil ikke vædde, men er rimelig sikker.

Mvh Thomas.

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-05-05 05:32

On Tue, 24 May 2005 00:16:11 +0200, "Thomas A. Jørgensen"
<Thomas@Freelance-Foto.dk_123> wrote:

>Så vidt jeg ved, skal det være blænde 2.8 eller hurtigere for at autofokus
>virker. Vil ikke vædde, men er rimelig sikker.

Til orintering benytter jeg Kenko 1,4 konverter på min Nikon 80-400VR,
som selv ved 400 mm giver blænde 8, men på trods af det ofte oplyses
at der mindst skal være blænde 5,6 - ja virker AF udmærket på min D70,
når motivet er rimeligt kontrastfuldt. Og den reelle blænde 8 vises på
kameraet, ikke som bigma-en der vist kun viser 5,6 på kameraet?

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 08:37

Jeg har samme objektiv, jeg benytter den sammen med en kenko 1.4x. Og det
fungerer super godt.
Det eneste der går mig lidt(meget) på er at den ikke overfører
informationer, så blænde, brændvidde står forkert.
Men det kan man sagtens leve med.

Her er en test:

http://www.nikonlinks.com/articles_teleconverter_review.htm

Tamron=Kenko;)