Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
kan en D70 og sb-600 blitz det her..??
Fra : Jakob

Dato : 23-05-05 16:17

Jeg er ikke helt bekendt med videregående blitzeri :0), men er ved at
finde ud af om det er en sb-600 eller sb-800 der skal købes til et endnu
ikke anskaffet d70. Det jeg kunne forestille mig måske kunne blive
aktuelt var at bruge den store blitz som slave sammen med den
indbyggede, men er det muligt med begge. Her tænker jeg på at kameraet
uden videre kontrollerer begge ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 16:37

Det kan du godt, hvis jeg ellers har forstået dit spørgsmål korrekt.

Fra : Jakob

Dato : 23-05-05 16:40

In article <4291f892$0$718$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, "Jakob" <ok>
says...
> Det kan du godt, hvis jeg ellers har forstået dit spørgsmål korrekt.

Altså jeg bruger den indbyggede blitz til belysning forfra og sb-600 til
belysning fra siden og det hele styres via udløser på kameraet.

Eller sb-600 belyser fra siden og aktiveres via udløser på kameraet. Det
er det jeg mener.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 17:00

Godt nok. Det burde ikke være noget problem.

Fra : HKJ

Dato : 23-05-05 18:00

Jakob wrote:

> [...]
> belysning fra siden og det hele styres via udløser på kameraet.
>
> Eller sb-600 belyser fra siden og aktiveres via udløser på kameraet. Det

Nej, det kræver en SB800 og blitz belysningen skal styres manuelt.

Hvis du er tilstrækkeligt tæt på med kameraet så vil styreglimtet fra
den indbyggede blitz dog hjælpe til med belysningen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-05-05 19:05

HKJ wrote:

> Hvis du er tilstrækkeligt tæt på med kameraet så vil styreglimtet fra
> den indbyggede blitz dog hjælpe til med belysningen.

Næppe, al den stund at det er overstået, når billedet tages.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : HKJ

Dato : 23-05-05 19:08

Jan Bøgh wrote:

> Næppe, al den stund at det er overstået, når billedet tages.

Så ville billedet blive noget mørkt.
Der skal også bruges et styreglimt til at fortælle når lukkeren er åben.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-05-05 19:16

HKJ wrote:

> Så ville billedet blive noget mørkt.

Det er dog lige godt utroligt! Det er så let som at klø sig i r.ven og
tilbagevise dette: Stil kameraet på remote og dæk for flashen - så skal du
bare se hvor mørkt et billede, der er taget med styreglimtene er. Helt sort!
Og jeg tror ikke på at det ændrer sig med en SB-600 i stedet for en SB800.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : HKJ

Dato : 23-05-05 19:32

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> Og jeg tror ikke på at det ændrer sig med en SB-600 i stedet for en SB800.

Stil kameraet påcommander TTL og lad være med at tænde for SB600/SB800.
Indstil lukkertiden på 1/500 og blænde på f.eks. 4.
Slå evt. autofocues fra, det er ikke skarphed der skal testes.

Find et mørkt rum og skyd et billede på 1 meter afstand og et på 0.5
meters afstand. Se hvordan billedet er væsentlig lyseren på 0.5 meter.

Hvor tro du det lys kommer fra?

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 23-05-05 19:59

On Mon, 23 May 2005 20:15:48 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

> [...]
>bare se hvor mørkt et billede, der er taget med styreglimtene er. Helt sort!

Så er det afprøvet en gang for alle. Her er to billeder, en uden blitz
og en med blitz i remote mode. Begge billeder er DIREKTE fra kameraet
med fuld exif info og det hele (så i kan se at jeg ikke har snydt).

http://www.ejberg.dk/temp/DSC_2078.JPG
http://www.ejberg.dk/temp/DSC_2079.JPG

Men når det er sagt, så er det altså ikke alverdens med lys, den
bidrager med.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Fra : Jakob

Dato : 23-05-05 20:11

In article <42920bfe$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
xx.hkj.xx@mailme.dk says...

> Nej, det kræver en SB800 og blitz belysningen skal styres manuelt.
>
> Hvis du er tilstrækkeligt tæt på med kameraet så vil styreglimtet fra
> den indbyggede blitz dog hjælpe til med belysningen.

OK lige så en newbie kan forstå det her. Hvil det sige at hvis man
bruger en sb800 så kan den styres af den indbyggede flash ved at den
fyrer når den inbyggede fyrer. Når i kalder det styreglimt er det så
flash fra den indbyggede der kun har til formål at aktivere slaven eller
hvordan skal det forstås ?

Hvis ovenstående er korrekt fattet, skal det så også forstås således at
det ikke kan gøres med en sb600??

Ahh damn hader at være så tungnem, men har sgu ikke lige beskæftiget mig
med det :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : HKJ

Dato : 23-05-05 20:33

Jakob wrote:
> OK lige så en newbie kan forstå det her. Hvil det sige at hvis man
> bruger en sb800 så kan den styres af den indbyggede flash ved at den
> fyrer når den inbyggede fyrer.

Ja og det kan SB600 tildels også.

> Når i kalder det styreglimt er det så
> flash fra den indbyggede der kun har til formål at aktivere slaven eller
> hvordan skal det forstås ?

Ja, men D70 skal stilles på "Flash commander" for at gøre dette.

> Hvis ovenstående er korrekt fattet, skal det så også forstås således at
> det ikke kan gøres med en sb600??

SB600 kan kun køre automatisk og der bruger D70 et meget svagt styreglimt.
På SB800 kan du også vælge nogle manuelle modes, som kan bruges sammen
med D70 i manuel flash mode. På den måde kan du få to lyskilder.

> Ahh damn hader at være så tungnem, men har sgu ikke lige beskæftiget mig
> med det :0)

Nikon flash (og især SB800) er ikke helt simple at finde ud af fordi de
har så mange muligheder.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-05-05 20:47

In article <MPG.1cfc4923c4290d1a989a8a@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
> det ikke kan gøres med en sb600??
>
> Ahh damn hader at være så tungnem, men har sgu ikke lige beskæftiget mig

Nu er jeg Canon mand. Men generelt, så kan Sigma's DG Super det samme som
fabrikantens topmodel til en brøkdel af prisen, dog lidt lavere ledetal.

På Canon, der fungerer det sådan ved E-TTL måling, at der først affyres
en svag flashudladning, denne bruges til at lysmåle med. Senere når
lukkeren er åben kommer det primære glimt. På Canon sker signalleringen
vha IR eller lign. Den fjernudløser der findes er nemlig uden selvstændig
flashlys. Altså ikke et styreglimt. Men jeg ved ikke om Nikon også kan
køre trådløs flash.

Har hørt at noget af kommunikationen på nikon fungerer ved at flashen
sender morsekode til hinanden.

Fra : HKJ

Dato : 23-05-05 21:04

Povl H. Pedersen wrote:

> Har hørt at noget af kommunikationen på nikon fungerer ved at flashen
> sender morsekode til hinanden.

Jeps, men det er noget mere effektivt morsekode og det går meget hurtigt.
Og det betyder at den indbyggede flash på D70 uden videre kan bruges til
at fjernstyre en SB600/SB800 flash, med fult TTL kontrol.
Det er også muligt at fjernstyre mange flashes fra D70, men TTL
målingen vil være på den total belysning.

Hvis man sætter en SB800 på D70, så kan man dele sin flashes op i flere
grupper og styre hver gruppe individuelt (TTL, A eller Manuelt med +/-
indstillinger).

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-05-05 22:30

In article <4292374c$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, HKJ wrote:

> [...]
>
> Hvis man sætter en SB800 på D70, så kan man dele sin flashes op i flere
> grupper og styre hver gruppe individuelt (TTL, A eller Manuelt med +/-

Man kan læse om Sigma EF-500 DG Super her: (manual)
http://www.sigma-photo.com/flashes/manuals/F14NA.pdf

Den kan køre i flere slags slavemode. Og på D70 kan den også køre
som wireless slave med i-TTL

Sigmas forsøger at give de samme features for den halve pris, og
de når langt hen ad vejen. Mekanisk er Sigma dog lidt ringere end
topmodellerne.

Fra : KASO

Dato : 24-05-05 19:47

> [...]
>
> Sigmas forsøger at give de samme features for den halve pris, og
> de når langt hen ad vejen. Mekanisk er Sigma dog lidt ringere end

Jeg mener at have læst, at Sigma'en ikke fungerer helt optimalt ifht. Nikons
egne blitz i trådløs mode. Jeg husker ikke detaljerne - men Google skulle
nemt kunne finde svaret. Jeg har selv SB600 (jeg ville have købt Sigma'en,
men den var ikke på lager - senere fandt jeg ud af, at det egentlig var
heldigt nok).

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-05-05 07:57

KASO wrote:

> [...]
> Google skulle nemt kunne finde svaret. Jeg har selv SB600 (jeg ville
> have købt Sigma'en, men den var ikke på lager - senere fandt jeg ud

http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID7/2630.html
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00BB1H

og for den flittige et helt bjerg af tråde om Nikon og flash:
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-2.tcl?topic_id=1681&type=new&category=Flash%20photography%20and%20Speedlights

(Jeg valgte en SB800)

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 25-05-05 10:39

In article <429421c4$0$73267$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> og for den flittige et helt bjerg af tråde om Nikon og flash:
> http://www.photo.net/bboard/q-and-a-2.tcl?topic_id=1681&type=new&category=Flash%20photography%20and%20Speedlights
>
> (Jeg valgte en SB800)

Hej Jan, tak for indsatsen, jeg regner med at når der skal handles
bliver det en sb-600 :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Peter Rongsted

Dato : 25-05-05 11:13

Jakob <no@mail.com> wrote:

>In article <429421c4$0$73267$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
>spamhater@nowhere says...

>Hej Jan, tak for indsatsen, jeg regner med at når der skal handles
>bliver det en sb-600 :0)

Photografica har den til 1995. Ellers kan den købes på nettet til ca
samme pris inkl porto. Se en liste her:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=84422

Peter

Fra : Jakob

Dato : 25-05-05 14:06

In article <4fj89151l3uujrcss7r0e2upelr280t7ti@4ax.com>,
nulldev@rongsted.dk says...

> Photografica har den til 1995. Ellers kan den købes på nettet til ca
> samme pris inkl porto. Se en liste her:
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=84422
>
> Peter

Tak for den information, regner med at checke priserne i tyskland også
da jeg er på jagt efter en forhandler dernede til D70 også :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Nyrup

Dato : 23-05-05 18:41

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> aktuelt var at bruge den store blitz som slave sammen med den
> indbyggede, men er det muligt med begge. Her tænker jeg på at kameraet

En Sigma 500 DG Super kan i "dum" (manuel) slave-mode.

mvh,
Nyrup

Fra : Frandsen

Dato : 24-05-05 11:27

> [...]
> aktuelt var at bruge den store blitz som slave sammen med den
> indbyggede, men er det muligt med begge. Her tænker jeg på at kameraet

Her er lidt engelsk info fra kenrockwell:
http://www.kenrockwell.com/nikon/sb600.htm

Fra : Jakob

Dato : 24-05-05 11:55

In article <42930183$0$73213$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,