Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nytter Exposure Compensation ved mørke mot~
Fra : Jakob Munck

Dato : 23-05-05 13:22

Jeg har store problemer med at fotografere mørke motiver, f.eks. forsøgte
jeg forleden inden i en kirke og alle billederne blev underbelyste.
Naturligvis kan blitzen ikke bruges, da motivet er for langt væk og den
indbyggede belysningsmåler er åbenbart heller ikke meget værd i en sådan
situation (uden dagslys). Kan man så med fordel indstille kameraet til at
lave "exposure compensation", f.eks. + 1 og så forvente, at billederne
bliver rigtig belyst? Eller nytter det ikke?

Hvad skal man så gøre, når man fotografere indendørs i for lidt lys og ikke
kan bruge blitzen?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 23-05-05 13:38

Jakob Munck wrote:

> [...]
> bliver rigtig belyst? Eller nytter det ikke?
>
> Hvad skal man så gøre, når man fotografere indendørs i for lidt lys og ikke

Så skal man have en meget lysstærk objektiv f.eks 50mm f/1.0, men den er
ret dyr så du kan prøve om du kan finde en f/1.4 istedet den er mere
overkommelig i pris. Nu snakke jeg om canon objektiver ,hvis du bruge et
kamera af andet mærke så prøv at finde tilsvarende objektiver

Tommy

Fra : Jakob Munck

Dato : 23-05-05 13:49

> [...]
> mere overkommelig i pris. Nu snakke jeg om canon objektiver ,hvis du
> bruge et kamera af andet mærke så prøv at finde tilsvarende objektiver

jeg kan ikke udskifte objektiver, kun kompensere lysfølsomheden som nævnt.

Jakob

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-05-05 13:57

Tommy Hjorth wrote:
> [...]
> overkommelig i pris. Nu snakke jeg om canon objektiver ,hvis du bruge et
> kamera af andet mærke så prøv at finde tilsvarende objektiver

Det vil ikke være løsningen.. løsningen er at bruge exposure
compensation.

arkitekturfotos ved f1 vil være ca. elendigt, og for det meste vil
det nok også være frygteligt ved f1.4.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Jakob Munck

Dato : 23-05-05 15:03

> Det vil ikke være løsningen.. løsningen er at bruge exposure
> compensation.

Nu har jeg så lavet et par eksperimenter, og Exposure Compensation virker
heller ikke, når motivet er for mørkt. Den gør rent faktisk ingen forskel,
hvis man fotograferer i et mørkt rum. Automatik eller + 2 i Expos. Comp. ser
ens ud.

Jeg formoder der altså ikke er andet at gøre end at købe et større og bedre
kamera, eller at gøre billederne lysere i billedbehandlingsprogrammet ?

Jakob

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-05-05 16:17

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> Jeg formoder der altså ikke er andet at gøre end at købe et større og
> bedre kamera, eller at gøre billederne lysere i
> billedbehandlingsprogrammet ?
>

> Jakob
+++++++++++++++++++++

Hej.

Kan du heller ikke stille ISO værdien? Du skal nok også bruge nogle længere
lukketider, så der skal et stativ til, hvis de er alt for lange.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-05-05 16:19

[KLIP]

> arkitekturfotos ved f1 vil være ca. elendigt, og for det meste vil
> det nok også være frygteligt ved f1.4.
>
> // Hans
> --
> Leveret af http://enterprise-server.dk
++++++++++++++++++

Hej.

Hvorfor, spørger bare af nysgerrighed ?

Fra : Thomas Kjær

Dato : 23-05-05 16:35

On 2005-05-23, Jørgen Nielsen <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> wrote:

> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
> [KLIP]

> Hvorfor, spørger bare af nysgerrighed ?

Fordi dybteskarpheden ved disse blænder er tæt på ikke-eksisterende, og
også fordi at disse objektiver sjældent tegner skarp ved maksimal
blænde. Som f.eks. her med Canons 50mm f1;

- <http://lnx.dk/photos/2005/0511/_p7j9935.jpg>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-05-05 14:47

Jakob Munck wrote:
> [...]
> bliver rigtig belyst? Eller nytter det ikke?
>
> Hvad skal man så gøre, når man fotografere indendørs i for lidt lys og ikke

Stativ og længere eksp. tid

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Martin

Dato : 23-05-05 15:50

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
> Stativ og længere eksp. tid

Eller større lysfølsomhed på film/sensor
Mvh Martin

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-05-05 16:00

Jakob Munck wrote:
> Hvad skal man så gøre, når man fotografere indendørs i for lidt lys og ikke
> kan bruge blitzen?
>
> v.h.
> Jakob Munck

Bruge en meget langt lukketid?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-05-05 16:46

In article <4291cb47$0$295$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jakob Munck wrote:
> [...]
> lave "exposure compensation", f.eks. + 1 og så forvente, at billederne
> bliver rigtig belyst? Eller nytter det ikke?

Jo det nytter. Den fordobler lukketiden, og der kommer mere lys ind.

> Hvad skal man så gøre, når man fotografere indendørs i for lidt lys og ikke
> kan bruge blitzen?

Skaffe lys,
Bruge stativ og lange lukketider
skru op for ISO