Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beskæring.. med hvad for at be beholde kor~
Fra : Peter Vistesen

Dato : 22-05-05 23:07

Hej
Jeg har tidligere set et indslag i gruppen men kan ikke finde den, så jeg
tillader mig at spørge igen.

Jeg leder efter et lille program til at beskære mine billeder med (ved godt
at det kan gøres i photoshop, men så skal man selv til at "fedte" rundt for
ikke at komme til at ødeløgge forholdet mellem lxb) forvendter at man åbner
filen, vælger ens udsnit format, hvorefter man får en box, som man kan gøre
stører eller mindre, og som så altid har korrekt forhold, hvorefter man så
cropper sit billed.

Findes dette, eller er der noget der er smartere, eller er jeg helt galt på
den ?!?

VH
Peter
D70 - næsten nybegynder (og læser hver dag nye inslag i forum, for at lære
mere)

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 23-05-05 01:31

Peter Vistesen wrote:
> [...]
>
> VH
> Peter
> D70 - næsten nybegynder (og læser hver dag nye inslag i forum, for at

Præcis det kan du i Photoshop (i hvert fald i CS),altså sætte forholdet
mellem højde og bredde.

Vælg beskæringsværktøjet og indtast højde og bredde. Så bevarer udsnittet
forholdet, selv om du forstørrer og formindsker.

/Claus

Fra : Peter Vistesen

Dato : 23-05-05 02:30

Ahmen det er jo simpelthen lige det jeg leder efter, Photoshop kan så mange
ting

/Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-05-05 06:20

In article <4291243d$0$299$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Claus P. Hastrup wrote:

> [...]
>
> Vælg beskæringsværktøjet og indtast højde og bredde. Så bevarer udsnittet
> forholdet, selv om du forstørrer og formindsker.

Det er en god ting at skrive størrelserne ind i cm fremfor pixels, ellers
skaleres billedet i samme omgang. Men hvis du ønsker eksempelvis 1000x1500
til fremkaldelse, så er det meget let. Så skriver man bare den ønskede
størrelse i px.

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 23-05-05 09:42

> [...]
> åbner filen, vælger ens udsnit format, hvorefter man får en box, som man
> kan gøre stører eller mindre, og som så altid har korrekt forhold,

Vi bruger www.digicropper.com . Godt, billigt og nemt program. Det kan
sikkert gøres i photoshop, men det her er idiotsikkert.

Kennet
--
så er vi klar til Afrika.....
læs www.pernille-kennet.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-05-05 12:47

"Kennet og Pernille" <anonym@mail.dk> wrote

> Vi bruger www.digicropper.com . Godt, billigt og nemt program. Det
> kan sikkert gøres i photoshop, men det her er idiotsikkert.

Nu kan jeg næppe kaldes neutral i denne sag, men jeg vil alligevel
gerne indsparke at jeg synes DigiCropper er et skidt bud på et program
til beskæring af billeder.

- Det kræver at originalbilledet er i størrelsesforholdet 4:3
- Det genpakker JPEGs
- Det tillader ikke at man ændrer størrelsen af området
- Det virker ikke efter 1. januar 2005

Specielt det sidste punkt finder jeg kritisk [Smiley]

Der kan findes gratis alternativer uden ovenstående begrænsninger på
http://sylvana.net/jpegcrop/losslessapps.html (søg efter "crop").

http://www.polamar.net/fotoview/index_e.htm Freeware
http://www.cpicture.de/en/ To versioner: share- og freeware
http://www.betterjpeg.com/ Shareware