Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af dias scanner.
Fra : Thomas

Dato : 22-05-05 21:01

Lige et lille spørgsmål ang. køb af diasscanner.

Jeg går og overvejer om jeg skulle investere i en diasscanner.

Jeg har en hel del negativer fra mine gamle film. Mange af disse
fremstillede billeder er ved at blive rødlige i det, selvom de hverken er
blevet udsat for sol eller varme.

De er blevet fremkaldt i USA, og det var billigt, og nu kan man også se
hvorfor.

Mit spørgsmål er derfor, om det kan betale sig for mig, at investere i en
scanner, til ca. 5000 kr. frem for at gå ind i en fotoforretning og få dem
scannet og lagt ind på en cd?

Det drejer sig om flere tusinde billeder der skal indscannes, så der er en
del.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe med mit spørgsmål, og nogen der evt.
kan komme med nogle råd ang. hvilken scanner man i så fald skal vælge.

Hilsen Thomas

Fra : Christian Cederberg

Dato : 22-05-05 22:31

On Sun, 22 May 2005 22:00:58 +0200, "Thomas"
<fjernes_thjacobsen@hotmail.com> wrote:

>Mit spørgsmål er derfor, om det kan betale sig for mig, at investere i en
>scanner, til ca. 5000 kr. frem for at gå ind i en fotoforretning og få dem
>scannet og lagt ind på en cd?

Det bliver sikkert væsentligt dyrere end 5000 kr, hvis du vil have
billederne indscannet hos en fotohandler. Prisen ligger gerne på 50 kr
i startgebyr og derefter 30-50 kr pr. billede.
Af en eller anden grund tilbyder fotohandlere heller ikke at scanne
diasfilm i forbindelse med fremkaldelse, som de gør med negativfilm.
Det burde ellers alt andet lige være nemmere, da man ikke skal gå fra
negativ til positiv.

>Jeg håber der er nogen der kan hjælpe med mit spørgsmål, og nogen der evt.
>kan komme med nogle råd ang. hvilken scanner man i så fald skal vælge.

Der findes et hav af scannere. Et kvalitetsbud er Nikon Coolscan V,
men den koster også ca. 5000 kr.

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
----
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
The steam locomotive teaches us that there's a viable alternative
to the hideous consequences of basing national economies on road transportation.
Colin Garratt.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 23-05-05 03:32

On Sun, 22 May 2005 22:00:58 +0200, Thomas wrote:

> Mit spørgsmål er derfor, om det kan betale sig for mig, at investere i en
> scanner, til ca. 5000 kr. frem for at gå ind i en fotoforretning og få dem
> scannet og lagt ind på en cd?

Hvis du ikke skal bruge scanneren til noget bagefter, så kan det
måske bedst betale sig at leje en.

--
Stig

Fra : Michael Bothager

Dato : 23-05-05 08:37

Thomas <fjernes_thjacobsen@hotmail.com> skrev:
>Lige et lille spørgsmål ang. køb af diasscanner.

> [...]
<snip>
>Det drejer sig om flere tusinde
>billeder der skal indscannes, så der er en
>del.

<snip>

Hej Thomas.

Det allerførste du skal gøre op med dig selv er hvor meget tid du
selv vil lægge i det, og hvad din tid er værd for dig. Hvis du
ikke har tid, skal have det lavet her og nu, og sætter væsentligt
pris på din tid, så skal du tage kontakt med en scanner-service,
der findes nogen i den grafisk branche såvel som fotobranchen
(exposure i kbh. kan jeg selv huske).

Regn med 3-15 minutter pr. billede, da de nok skal justeres
individuelt pga. forfaldet, så regn på den del, dels hvor lang tid
det tager, dels hvad et bureau skal have for det. Sammenlign så
dine omkostninger, tidsforbrug etc. og vælg den løsninge der
tiltaler dig. Under alle omstændigheder, så bliver det ikke
billigt med så mange billeder. Husk også at planlægge for backup-
kopier af CD/DVD/HD, og ekstra HD'er med tilstrækkelig med plads.

Hvis du ikke har travlt, og selv vil sidde og arbejde med
bilelderne, så køb en hurtig scanner, som du kan sælge igen
bagefter. Køb evt. brugt. Personligt har jeg en Nikon LS50, men
LS5000 er hurtigere. Jeg gætter på at det er enten C41
farvenegativer eller E& dias du har, så brug for guds skyld en
scanner med D-ICE, og gerne med ROC som kan hjælpe til at rette op
på farverne.

Du skriver ikke om det er monterede dias, eller om det er
uklippede film-ruller. hvis det er det, så er det en fordel med
LS5000, da den kan tage 50 dias i batch, eller en hel filmrulle.
Det kræver dog tilbehør som også koster.

Held og lykke
Michael