Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Gammel magnesiums blitz
Fra : Jacob

Dato : 21-05-05 19:59

Jeg har lige fundet en gammel magnesiums blitz. Den hedder Agfa ISO. på
bagsiden af æsken med pærer står der. ASA 100-125. blænde 11 på 5 meters
afstand med en lukke tid på 1/25-1/30. Så er mit spørgsmål. hvad ville
ledetallet for sådanne en være ? jeg husker blitzen som en der bare giver
lys og får en elektrisk blitz til at blegne. men er jeg helt forkert på den
?

Mvh Jacob

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-05-05 21:11

Jacob skrev:

> [...]
>bagsiden af æsken med pærer står der. ASA 100-125. blænde 11 på 5 meters
>afstand med en lukke tid på 1/25-1/30. Så er mit spørgsmål. hvad ville

Meget enkelt, du ganger afstanden med blænden, så ved 100 asa vil
ledetallet være 55.
--
Knud

Fra : Jacob

Dato : 21-05-05 22:49

> Meget enkelt, du ganger afstanden med blænden, så ved 100 asa vil
> ledetallet være 55.
> --
> Knud
> Topposter du svar, så ryger du på min ignoreringsliste.
> Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Måske et dumt spørgsmål. men når man kigger på en blitz så er det vel
ledetallet ved ISO 100 der er angivet ikke ?
hvordan regner man lukkertiden med og er ASA det samme som ISO ??

Mvh Jacob

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-05-05 23:19

Jacob skrev:

>Måske et dumt spørgsmål. men når man kigger på en blitz så er det vel
>ledetallet ved ISO 100 der er angivet ikke ?

Jo, i dag, i »gamle« var det oftest ved 50 asa.

>hvordan regner man lukkertiden med
Lukkertiden er bestemt af blitzens lysstyrke og man kan ikke med
kortere lukkertider end 1/30 sek udnytte blitzens lysstyrke
(blitzpæren vil ikke nå sin fulde styke inden lukkeren er lukket
igen).

>og er ASA det samme som ISO ?

Ja.
--
Knud

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-05-05 23:19

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Måske et dumt spørgsmål. men når man kigger på en blitz så er det vel
> ledetallet ved ISO 100 der er angivet ikke ?

Ja, normalt

> hvordan regner man lukkertiden med

Det gør man ikke, fordi lysglimtet fra en blitz almindeligvis er kortere
lukkerens lukketid.
Forestil dig et mørkt rum, hvor man affyrer en blitz. Det spiller ikke nogen
rolle for billedet om lukketiden er 1/60 sek eller 1 sek hvis lysglimtet
varer 1/1000 sek.

> og er ASA det samme som ISO ??

I forbindelse filmfølsomhed er det samme enhed.

Generelt er ASA (American Standards Association) og ISO (International
Standards Organization) forskellige standardiserings organer.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-05-05 23:30

Mogens Hansen skrev:

>Forestil dig et mørkt rum, hvor man affyrer en blitz. Det spiller ikke nogen
>rolle for billedet om lukketiden er 1/60 sek eller 1 sek hvis lysglimtet
>varer 1/1000 sek.

Men man kan ikke benytte kortere lukketider en 1/30 sek. med alm.
blitzpærer, hvis man vil det, så skal man bruge FP- eller
M-kontakten (og specielle blitzpærer), hvor man forsinker tiden
med 17 milisekunder inden lukkeren åbner.
--
Knud

Fra : ab©

Dato : 22-05-05 00:00

> M-kontakten (og specielle blitzpærer), hvor man forsinker tiden
> med 17 milisekunder inden lukkeren åbner.

Har nu aldrig hørt om, at det skulle være nødvendigt med specielle pærer ved
M-indstillingen, idet denne indstilling netop tager højde for, at
almindelige pærer har en "optændingstid".

ab

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-05-05 00:13

ab© skrev:

>Har nu aldrig hørt om, at det skulle være nødvendigt med specielle pærer ved
>M-indstillingen, idet denne indstilling netop tager højde for, at
>almindelige pærer har en "optændingstid".

Jeg var også selv lidt i tvivl, det var vistnok kun, hvis man
ville bruge FP-kontakten (som er/var på kameraer med
spaltelukker).

Det er jo lang tid, at den slags har været aktuelt.
--
Knud

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 22-05-05 08:46

> Jeg var også selv lidt i tvivl, det var vistnok kun, hvis man
> ville bruge FP-kontakten (som er/var på kameraer med
> spaltelukker).
>
> Det er jo lang tid, at den slags har været aktuelt.

Hej

Jeg mener at FP-kontakten/stikket kun skulle bruges til de meget store
"langsomme" blitzpærer. Med meget store, mener jeg på størrelse med en alm.
60w pære.
Disse pærer krævede, som i også er inde på, en forsinkelse af lukkeren for
at man kunne fange lyset på det rigtige tidspunkt, da pæren var et lille
stykke tid om at opnå fuld lysstyrke.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Jacob

Dato : 22-05-05 19:32

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at man kunne fange lyset på det rigtige tidspunkt, da pæren var et lille

Hvis man nu bruger sådan en magnesiyms blitz. er der så noget der skal
forsinkes ? det tager jo lige lidt tid før magnesiummen brænder. Jeg vil tro
at sådanne en magnesiums blitz som jeg har brænder i 200-300ms. den lyser
hvert fald mange gange længere tid end en normal blitz.

Mvh Jacob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-05-05 23:24

Jacob wrote:

> [...]
> at sådanne en magnesiums blitz som jeg har brænder i 200-300ms. den lyser
> hvert fald mange gange længere tid end en normal blitz.

De små elektronblitz's der er indbygget i kameraer og/eller dem som
folk sætter ovenpå kameraer, deres blitzglimt har en duration på
langt under 1:1000 del sec. i nogle tilfælde er den måske helt nede
under 1:10.000 del sec.

Men store proff. flaschanlæg på 3-6.000 watt/sec., deres flashglimt
kan godt ha' en duration på 1:50 del sec. ved fuld kraft, og kun med
en fakkel tilsluttet, sætter man to fakler i generatoren, så
halverer man durationen til 1:100 del sec., og med 4 fakler
tilsluttet sker der endnu en halvering...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ab©

Dato : 23-05-05 18:58

> Men store proff. flaschanlæg på 3-6.000 watt/sec., deres flashglimt kan
> godt ha' en duration på .........

Det var da godt nok et flot udtryk, du der har fundet - hvorfor ikke bare
kalde det varighed ? Eller findes ordet ikke i din ordbog ?

ab

Fra : Jacob

Dato : 24-05-05 16:03

"ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det var da godt nok et flot udtryk, du der har fundet - hvorfor ikke bare
> kalde det varighed ? Eller findes ordet ikke i din ordbog ?

Duration er da et almindeligt ord.
Men vi kom ikke nærmere sandheden om hvor længe en magnesiums blitz
"brænder". Jeg kender ingen fakta på dette område. jeg har ikke målt på det.

jacob

Fra : Thomas Corell

Dato : 24-05-05 17:03

Jacob wrote:

> Duration er da et almindeligt ord.

På dansk, eller engelsk ?

--
Don't waste space

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-05-05 17:30

Thomas Corell wrote:

> På dansk, eller engelsk ?

Det er ihvertfald det mest brugte, når man taler om det tidrum et
blitz- og/eller flashglimt varer. Gode flashmetre kan også måle
durationen.

Blitz og flash er jo også fremmedord hentet fra h.h.v. tysk og
engelsk, på dansk hedder det faktisk lynlys.

Hvis man interesserer sig for blitz'ens udvikling, og kan læse tysk,
så kan flg. web-site anbefales, jeg kan desværre ikke få et dybt
link til at virke, så klik på flg. link og vælg "Vom Pulverblitz zum
Elektronenblitz"...
http://home.t-online.de/home/tigin/camindexd.html?http://home.t-online.de/home/tigin/Blitzlicht0.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 24-05-05 17:51

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Blitz og flash er jo også fremmedord hentet fra h.h.v. tysk og engelsk,
> på dansk hedder det faktisk lynlys.

Nej det gør det ikke, ifølge retskrivningsordbogen findes ord som:

Blitz, blitzlampe, blitzlys og flash på dansk, men ikke noget med lynlys.

Fra : Jacob

Dato : 24-05-05 18:53

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det gør det ikke, ifølge retskrivningsordbogen findes ord som:
>
> Blitz, blitzlampe, blitzlys og flash på dansk, men ikke noget med lynlys.
Bevæger man sig ind i en faggruppe findes der et utal af fagord der er
hentet fra udlandet. duration er dermed et DANSK fagudtryk. selvom det ikke
står i retskrivningsordbogen.

men er der nogen der ved hvorlænge en magnesiumsblitz lyser eller skal jeg
virklig måle det ?

Jacob den dovne der ikke ønsker at bruge en time på at lave en test
opstilling

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-05-05 18:56

HKJ wrote:

> Nej det gør det ikke, ifølge retskrivningsordbogen findes ord som:
>
> Blitz, blitzlampe, blitzlys og flash på dansk, men ikke noget med lynlys.

Tja... jeg har en ældre fotobog, hvor blitz bliver omtalt som
lynlys, men det begreb er nok gledet helt ud af sproget...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 24-05-05 19:04

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Tja... jeg har en ældre fotobog, hvor blitz bliver omtalt som lynlys,
> men det begreb er nok gledet helt ud af sproget...

Det er den sædvanlig sprogudvikling. Når noger bliver udbredt, så prøver
forskellige folk at justere sproget ind.
Jeg har selv lagt meget tydelig mærke til det på computer fronten. Der
blev også fundet på danske ord for alt, men mange af dem er forsvundet igen.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-05-05 19:35

HKJ wrote:

> Jeg har selv lagt meget tydelig mærke til det på computer fronten.

Det hedder en datamat, og der er både centralenhed, arbejdshukommelse og
magnetpladelager indei, og et tangentbord og en skærm til at betjene den
med

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-05-05 08:00

Bo Bjerre wrote:

> Det hedder en datamat, og der er både centralenhed, arbejdshukommelse
> og magnetpladelager indei, og et tangentbord og en skærm til at
> betjene den med

Nej det gør ej - det hedder en elektronhjerne, gør det!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Kristian Amby

Dato : 24-05-05 18:58

Det er et typisk eksempel på, hvordan sproget udvikler sig.

Først hed det lynlys, så kom det til at hedder blitz fra tysk. Og i
dag, hvor man ikke kan få engelsk nok (læs amerikansk) hedder det
flash. Her i gruppen ser man også tit, at der skrives "photo" istedet
for foto. Sproget har altid udviklet sig, men nu om dage nærmer det
sig vanvid.

Ja, det er altså min mening, og det er langt fra gruppens emne.
Undskyld.

Mvh
Kristian Amby

Fra : Egon Stich

Dato : 25-05-05 19:24

> Nej det gør det ikke, ifølge retskrivningsordbogen findes ord som:
>
> Blitz, blitzlampe, blitzlys og flash på dansk, men ikke noget med lynlys.

Retskrivning er relativ.
Du kan ikke bruge nyere udgaver til at belyse ords fremkomnst eller rette
brug.Eller hvad det faktisk retteligt burde hedde.
Det hed faktisk "Lynlys".
Kan findes i bøger fra før udannede akademikere begyndte at fuske med det
danske sprog.

MVH
Egon.

Fra : Peter Sindrup

Dato : 26-05-05 18:53

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> Kan findes i bøger fra før udannede akademikere begyndte at fuske med det
> danske sprog.

En dansk sprogforsker (husker ikke lige hvem) har sagt at alle mennesker
syntes
at det sprog man talte/brugte da man selv var omkring de 20 år, er det
"eneste rigtige"
og alt derefter er noget forfærdeligt noget, der kun tjener til at ødelægge
sproget.

Hvis dette synspunkt blev "ophøjet til lov" ville sproget ikke kunne
udvikles,
og vi ville alle gå rundt og tale som man gjorde på Holbergs tid.

Peter

Fra : Egon Stich

Dato : 28-05-05 19:29

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udvikles,
> og vi ville alle gå rundt og tale som man gjorde på Holbergs tid.

Og det ville vel ikke være så galt?
Sikkert bedre end vore dages "danglish".

MVH
Egon

Fra : HKJ

Dato : 26-05-05 18:53

Egon Stich wrote:

> Retskrivning er relativ.

Det er der vist mange skoleelever der gerne vil have.

> Du kan ikke bruge nyere udgaver til at belyse ords fremkomnst
> eller rette brug.

Nu er det heller ikke ordets fremkomst vi diskuterer her. Med derimod
hvad en flash hedder på dansk

> Eller hvad det faktisk retteligt burde hedde.
> Det hed faktisk "Lynlys".

Det gjorde det måske engang, men helt sikkert ikke idag.

Det der gælder idag er det der står i retsskrivninggsordbogen idag, ikke
hvad der står i en ordbog fra 19xx eller 18xx.

> Kan findes i bøger fra før udannede akademikere begyndte at fuske med det
> danske sprog.

Et sprog udvikler sig og det er man nød til at accepterer.