Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Raw / Jpeg
Fra : Ukendt

Dato : 21-05-05 17:57

Hej
Jeg er langtfra ekspert i fotografering og i anvendelse af fotoshop, men jeg
har et lille problem som jeg håber nogle i gruppen ved lidt om.

Jeg har på mit nye Canon 20d kamera instillet optagelse således at jeg får
et RAW og et JPEG billed i bedste kvalitet.
Når jeg så henter f.eks JPEG billedet som er et portæt foto ind i fotoshop
er det meget rødligt, hvilket det ikke er hvis det er RAW billedet jeg
henter ind.
Hvad skyldes dette?

mvh
Peg

Fra : KNL DtP

Dato : 21-05-05 18:14

"Peg" <givskov_snabela_it.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har på mit nye Canon 20d kamera instillet optagelse således at jeg får
> et RAW og et JPEG billed i bedste kvalitet.

Med mindre du skal bruge det højtopløselig JPEG-billede til noget, vil jeg
anbefale at du sætter den ned til laveste opløsning og kraftigste kompression.
På den måde kommer hvert billede (RAW+JPEG) til at fylde mindre, hvilket dels
giver plads til flere billeder pr. kort, og dels giver kortere skrivetid grundet
den mindre datamængde.

Den lille og hårdt komprimerede JPEG kan fint bruges som hurtig preview, hvis
venner og familie skal se en prøve på billederne før du får "fremkaldt"
RAW-udgaven.

> Når jeg så henter f.eks JPEG billedet som er et portæt foto ind i fotoshop
> er det meget rødligt, hvilket det ikke er hvis det er RAW billedet jeg
> henter ind.

JPEG-billedet har fået påført en hvidbalance, kontrast, farvemætning og
skarphed. Det har RAW-filen ikke, og dermed har du mulighed for at justere alle
førnævnte parametre. Derfor er du som bruger nød til at justere et eller andet,
når du "henter RAW billedet ind". Det er ikke muligt at "fremkalde" en
direkte/uredigeret udgave af en RAW-fil. Dine/programmers indstillinger vil få
indflydelse.

Hvis hvidbalancen ikke er optimal på et portræt-billede justerer du blot på
farvetemperaturen i RAW-fremkalderprogrammer, indtil du er tilfreds med
resultatet. JPEG-billedet vil ofte få påduttet en Auto-hvidbalance, som kameraet
gætter sig til. Desværre er denne langtfra altid optimal, hvorved du nemt vil
kunne få billeder med et rødt skær.

Står hvidbalancen på samme værdi ved både JPEG-filen og i fremkaldelsen af
RAW-filen, men ser billederne forskellige ud i samme program og farverum, så
tyder noget på, at Photoshop's RAW-plugin ikke tolker farvetemperaturen på samme
måde, som processoren i dit kamera. Derfor tillægger jeg aldrig JPEG-filen nogen
større betydning end blot vejledende preview - for det er i RAW-filen det
færdige billede skal hentes.

Håber det var forklaring nok :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-05 19:29

Hej

Jo jeg tror nok jeg forstår din forklaring, men jeg har alligevel et tillægs
spørgsmål.

Kan den påførte hvidbalance, kontrast og farvemætnig relateres til mit
objektiv, før
jeg fik mine nye objektiver havede jeg et Canon 18-55mm til låns, det var af
den slags som
følger med i canon's kit nogle gange, og her syntes jeg ikke det samme
problem var tilstede?

mvh
Peg

Fra : KNL DtP

Dato : 21-05-05 19:44

> Kan den påførte hvidbalance, kontrast og farvemætnig relateres til mit
> objektiv

Forskellige objektiver gengiver farver forskelligt. Er det tale om samme
optagelse, hvor din JPEG og RAW-filer ser forskellige ud med samme
farvetemperatur, kan det ikke være objektivet.

> [...]
> den slags som følger med i canon's kit nogle gange, og her syntes jeg ikke det

Dit nye objektiv kan jo godt gengive farverne lidt mere rødt og varmt end
kit-objektivet, men det skulle ikke kunne forårsage farveforskel. Jeg sætter
stadig mine penge på, at forskellen opstår pga. forskellig tolkning af
farvetemperaturen i hha. Canon EOS 20D og Adobe Camera Raw.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ukendt