Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Golf-billeder
Fra : Michael Bothager

Dato : 20-05-05 23:43

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-05-05 00:16

"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg har forsøgt at få et lidt anderledes billede på golf:

> [...]

Hej Michael.

Spændende serie du har taget, og den er anderledes end hvad man normalt ser
fra golfspil. Farverne er lidt matte, men da den er gennemgående virker det
OK, selvom jeg nok er mere til knald på farverne.

MVH
Thomas

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-05-05 10:35

Thomas Pedersen wrote:
> "Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse

<snip>

> [...]
> fra golfspil. Farverne er lidt matte, men da den er gennemgående virker det
> OK, selvom jeg nok er mere til knald på farverne.

Hej Thomas, tak for kommentarerne.

Hvis deltagerne havde haft lidt mere farverigt tøj på, så ville de
farver kunne tåle lidt mere virkelighed (uden at det skal blive til
Velvia). Men med de afdæmpede farver som tøjet, golftasker har, så
forsvinder spillerne for meget i landskabet.

Næste gang har jeg besluttet mig for at de skal have farvekoordinerede
trøjer på, selv om det måske betyder jeg selv skal købe dem Og så
skal farverne være meget varme og kontrastrige som Provia 100F med
81B/81C allersidst på eftermiddagen.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-05-05 12:09

> [...]
> trøjer på, selv om det måske betyder jeg selv skal købe dem Og så
> skal farverne være meget varme og kontrastrige som Provia 100F med

Hehe, det lyder som den helt rigtige idé der. Det 81B-filter synes jeg at
have hørt meget godt om, måske man skulle finde et der passer på et af
objektiverne (helst 46mm )
Jeg sad lige og tænkte på, at golfbilleder i SH også kunne virke godt.

MVH
Thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-05-05 00:39

> [...]
> Hejsa
>
> Jeg har forsøgt at få et lidt anderledes billede på golf:

De har da en bestemt stemning, disse desaturerede billeder.
Og de er da ganske anderledes.
Men jeg må erkende, at de ikke helt er min kop the.

Jeg kan dog rigtig godt lide http://www.michaelbothager.dk/en/golf6.html

Jeg hart iøvrigt noteret mig, at et ellers godt billede:
http://www.michaelbothager.dk/en/golf3.html
Lider af Haloer omkring spillerne.
Er det bevidst eller bare et resultat af for megen LCE?

Det samme gør
http://www.michaelbothager.dk/en/golf8.html

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-05-05 10:30

Frodo Nifinger wrote:
> "Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse

<snip

> De har da en bestemt stemning, disse desaturerede billeder.
> Og de er da ganske anderledes.
> Men jeg må erkende, at de ikke helt er min kop the.

Hej Jesper, tak for kommentarerne

> Jeg kan dog rigtig godt lide http://www.michaelbothager.dk/en/golf6.html

Det er også min personlige favorit, et af de billeder hvor man, efter at
have stået i 10 minutter, rammer højdepunktet i en situation.

> [...]
> http://www.michaelbothager.dk/en/golf3.html
> Lider af Haloer omkring spillerne.
> Er det bevidst eller bare et resultat af for megen LCE?

Det er bevidst, men jeg er selv lidt i tvivl om de ikke skulle være
større og fade mere/blødere ud i omgivelserne. De er lavet med penslen
på en layermask sat til overlay.

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-05-05 05:11

Michael Bothager wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har forsøgt at få et lidt anderledes billede på golf:

> [...]
Absolut vellykkede billeder hvor du har gjort landskabet til ligeværdig
partner til golfen/spillerne. Det lykkes fint i de fleste: De er i og en
del af landskabet. Din farve en gennemført, men en anelse kold?
Værst synes jeg er, at det ser ud som om du har det ikke helt skarpt
hvor det tilsigtes og så måske har skruet op for usm. Passer det?
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-05-05 07:04

Glemte at sige at du nogle steder har fået landskabet næsten suggestivt.
Kort tele ?

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-05-05 10:51

Ole Larsen wrote:

<snip>

> Glemte at sige at du nogle steder har fået landskabet næsten suggestivt.
> Kort tele ?

Hej igen

Ja, flere steder er der en kort tele, for at trække baggrunden lidt
tættere på og for at styre dybdeskarpheden.

Der er anvendt 16-35/24-70 på 1d, 50/85 på 20d

Helt konkret så er de 8 af billederne med 1d og brændevidder på 24, 42,
62 og 70, og det sidste (golf9.html, id: 200504DA10096) 20d m/ 85.

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-05-05 10:39

Ole Larsen wrote:

> [...]
> Værst synes jeg er, at det ser ud som om du har det ikke helt skarpt
> hvor det tilsigtes og så måske har skruet op for usm. Passer det?

Hej Ole, tak for krtikken.

Hele målsætningen var at vise at golf er noget der foregår i
landskabet/miljøet, og ikke så meget at det er idrætsfolk der udøver en
sport. Så din kommentar for mig til at mene at jeg har ramt det mål.

Koldt, ja det var det (havde for lidt tøj med den dag :/ )
En del af effekten er at fjerne den (min?) sædvanlige meget varme
farve-tone, nærmest så det virker en lillebitte smule "forkert"
fremkaldt (f.eks. E6 i C41)

Jeg har ikke skruet op for USM, men flere steder er dybdeskarpheden
meget lille, og med alt græs og en lille bitte hvid bold så kan det være
svært at se. Er det et bestemt billede du mener?

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-05-05 06:49

Michael Bothager wrote:
> Jeg har forsøgt at få et lidt anderledes billede på golf:

> [...]

I modsætning til de andre kommentar, så er jeg vild med farverne på dine
billeder. Faktisk tror jeg det ville ødelægge billederne hvis du gav dem
"bang" farver. Som Jesper antydede, er der desværre en del halo effekt
på de fleste mennesker. På især
http://www.michaelbothager.dk/en/golf8.html er det liiiiige lovlig meget
synes jeg. Men det er måske et nødvendigt onde for at få farvene som du
vil have dem?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-05-05 10:43

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> http://www.michaelbothager.dk/en/golf8.html er det liiiiige lovlig meget
> synes jeg. Men det er måske et nødvendigt onde for at få farvene som du

Hej Thomas, tak for kritikken.

Som jeg også har skrevet til Jesper, så er halo'en måske lidt for
markant. De er ikke et nødvendigt onde, alternativet er blot at billedet
ikke fungere

Men jeg skal lege lidt videre med de 2 billeder, det er altid rart at
blive udfordret på at gøre nogen ting bedre.

Fra : Thomas Kjær

Dato : 21-05-05 09:29

On 2005-05-20, Michael Bothager <not@valid.com> wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har forsøgt at få et lidt anderledes billede på golf:

Gode billeder. Jeg kan ikke helt bestemme mig for hvad jeg synes om det
desaturerede look til disse billeder. Jeg kan specielt godt lide nr. 2,
5 og 9, da der her ikke er så mange "forstyrrende elementer" som på
f.eks. nr. 3, hvor jeg synes den lyse himmel og træerne tager for meget
fokus. Jeg kan også rigtigt godt lide idéen i 5 og 9 med en begrænset
DoF og skarphedsplanet værende på bolden i stedet for spilleren.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-05-05 11:01

Thomas Kjær wrote:

> [...]
> fokus. Jeg kan også rigtigt godt lide idéen i 5 og 9 med en begrænset
> DoF og skarphedsplanet værende på bolden i stedet for spilleren.

Farvemætningen (mangle på samme), og kontrasten er meget en "kan
lide"/"kan ikke lide" ting. Jeg føler selv at det bibringer lidt af
stemningen der er ved golf, som er en langsom sport, men med mange
intense øjeblikke.

Lille skarphedsdybde er, syntes jeg, sk*d* sjovt at lege med, men det
betyder også at man tit må gå meget tæt på. I starten var spillerne lidt
nervøse ved at jeg var lige ved siden af/bagved dem, men efter en halv
time havde vi fået det på plads, og spillet og billederne flød.

De "rodede" billeder, ja det er de, men jeg føler ikke selv at fokus
flyttes væk fra det essentielle. Det er nok fordi jeg er mere "inde" i
billederne. Jeg må arbejde lidt mere på det næste gang så "mit" syn
bliver bedre præsenteret.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-05-05 10:18

Michael Bothager wrote:

> Jeg har forsøgt at få et lidt anderledes billede på golf:

> [...]

I virkeligheden er der her tale om en serie, der vel skal ses som en serie
og ikke som enkelte billeder. Og jeg kan godt lide serien, men bryder mig i
virkeligheden ikke ret meget om de enkelte billeder.
Den grundliggende dystre tone er for mig i en eller anden grad i modstrid
med den leg, som golf vel er. Men virker fint i serien, hvor der er god
konsistens. Den virker. Og så synes jeg dine kompositioner gennemgående er
rigtig flotte. Så jeg synes du har et /udtryk/, som jo også hænger smukt
sammen med de billeder, du før har vist.

Det var så en helt ukonstruktiv kritik! Men da jeg tror du opnår det, du
vil, har du næppe brug for en sådan.

I øvrigt er jeg meget mere til serier af billeder end til enkeltstående
skud. De sidste - uanset hvor godt de er lavet - tenderer som regel imod at
blive ren overflade og blær, hvorimod serierne er historier.
Har du leget med programmer a la Proshow - jeg tror du med dit meget
personlige udtryk virkeligt kan få noget ud af at samle shows?

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

vh
jan

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-05-05 11:12

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> og ikke som enkelte billeder. Og jeg kan godt lide serien, men bryder mig i
> virkeligheden ikke ret meget om de enkelte billeder.

Hej Jan, her tror man at man gør det helt rigtige og linker til hvert
enkelt billede (som er en serie), og så er det skisme også forkert
*SMIL* Jeg tror snart jeg sender papir-billeder til dig

Spøg til side, tak for kommentarerne.

Det er ment som en samlet serie.

Det eneste billede der er stærkt nok til at stå helt alene (efter min
mening), er http://www.michaelbothager.dk/en/golf6.html (200504DA01400)

> [...]
> rigtig flotte. Så jeg synes du har et /udtryk/, som jo også hænger smukt
> sammen med de billeder, du før har vist.

Jeg har ikke selv set tonen som dyster, men nu du siger det, så kan det
godt ses sådan. Jeg gik mere efter den afdæmpede, men intense følelse
golfspillere (i hvertfald disse) har/kan have.

Jeg er glad for at du kan se en rød tråd i de billeder jeg laver.

> [...]
> Har du leget med programmer a la Proshow - jeg tror du med dit meget
> personlige udtryk virkeligt kan få noget ud af at samle shows?

Jeg har prøvet at lave en VCD med billeder/musik (Nero) fra et "event",
som blev godt modtaget, men det er ikke noget jeg har forfulgt særligt
meget. Personligt syntes jeg det er fedest at have billederne på væggen,
men sådan er der så meget. Jeg har hørt om Proshow Gold, men har ikke
leget med det. Nogen gode erfaringer med det?

Iøvrigt er jeg ved at samle billeder til en udstilling om samba (1,5 år
gammelt projekt), som jeg skal "sælge" til personaleforeninger,
biblioteker, cafeer (og meget ambitiøst, et bogforlag) etc., så lidt i
den retning har jeg da, men hvis du har nogen gode tips, hints etc. til
multimediebaserede shows, så sig endelig frem. Jeg er altid glad for at
lære nyt.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-05-05 12:19

Michael Bothager wrote:

> Det eneste billede der er stærkt nok til at stå helt alene (efter min
> mening), er http://www.michaelbothager.dk/en/golf6.html
> (200504DA01400)

Enig.

> [...]
> billederne på væggen, men sådan er der så meget. Jeg har hørt om
> Proshow Gold, men har ikke leget med det. Nogen gode erfaringer med

Ja, jeg synes det er meget spændende.

> [...]
> den retning har jeg da, men hvis du har nogen gode tips, hints etc.
> til multimediebaserede shows, så sig endelig frem. Jeg er altid glad

Jeg er bange for at det rent tekniske er langt væk. Noget med en
kasettebåndoptager, en dims (fra B&o, gudhjælpemig) og to lånte Carousseller
til diasshows. Det var møjbesværligt bare at lave noget så simpelt som en
overblænding, der virkede rigtig. Synkronisering af lyd og styring af
billedskiftsignaler samt tænd/sluk af lampe var en langsommelig affære. Der
har digitaliseringen jo gjort det til en leg at skabe selve mulgimedieshowet
i en kvalitet selv hardcore professionelle ikke kunne lave tidligere - der
er enorme muligheder.

Som et alternativ/supplement til en ophængningsudstilling (bemærk -
alternativ, dette er ikke argumenter IMOD ophængningsudstillinger, som jeg
sætter stor pris på, især, når udstillingen har en rød tråd) er et godt show
på en god skærm, der står og kører helt fremragende. Og noget, jeg
personligt godt kunne finde på at lege med.
Samtidigt giver multimedieshowet nogle muligheder for at arbejde sammen med
andre, der er virkeligt spændende. Jeg synes at nogle af de mest berigende
oplevelser jeg har haft rent fotografisk netop er i samproduktion og
udveksling af hård kritik, hvilket er nødvendigt, når man arbejder på et
fælles resultat.
Prøv at forestille dig, hvor gevaldigt spændende, de tranefotograferende
personer i denne gruppe, kunne have lavet noget i stedet for en million mere
eller mindre ens traner, der godt nok er flotte, men i bund og grund (for
mig) temmeligt ligegyldige.

Nå, men dette indlæg løb helt af sporet, så jeg må heller stoppe her

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Michael Bothager

Dato : 22-05-05 07:07

Jan Bøgh wrote:
> Michael Bothager wrote:

<snip>

> [...]
> oplevelser jeg har haft rent fotografisk netop er i samproduktion og
> udveksling af hård kritik, hvilket er nødvendigt, når man arbejder på et
<snip>
Jeg må prøve det

Fra : Kenneth K.

Dato : 21-05-05 11:18

On Sat, 21 May 2005 00:43:19 +0200, Michael Bothager <not@valid.com> wrote:

> Hejsa
>
> Jeg har forsøgt at få et lidt anderledes billede på golf:

> [...]

Gode billeder som sædvanligt. Jeg kan rigtig godt din reportage-stil og
jeg synes farverne er som de skal være. Jeg er dog enig i kritikken med at
haloerne nogle steder er for tydelige og det kan få billedet til at se
kunstigt ud, synes jeg.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Michael Bothager

Dato : 22-05-05 07:05

Kenneth K. wrote:

> [...]
> jeg synes farverne er som de skal være. Jeg er dog enig i kritikken med
> at haloerne nogle steder er for tydelige og det kan få billedet til at

Hej Kenneth, og tak

Jeg har om-arbejdet 2 af billederne mht. haloerne, så de ikke er så
markante.

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-05-05 15:40

Michael Bothager skrev den 21-05-2005 00:43:
> Hejsa
>
> Jeg har forsøgt at få et lidt anderledes billede på golf:

> [...]

Det gør jeg så.

På første øjekast, så var det da ualmindelige flade billeder.
Men som så ofte, så skal man ikke lade det første øjekast være det
afgørende. Specielt ikke, når man ved hvad du ellers har lavet af
pragtserier tidligere.....
Efter at have læst din "formålsparagraf" med serien og de andres
kommentarer, så giver det et helt andet indtryk.

En billedtekst som kort beskriver formålet med billederne/serien...Det
ville hjælpe meget gevaldigt på førstehåndsindtrykket.
Medmindre selvfølgelig målgruppen er de sofistikerede billedanalytikere
på højt niveau. De har selvfølgelig ikke brug for nogen forklaring. :)

mvh

Carsten Riis

Fra : Michael Bothager

Dato : 22-05-05 07:10

Carsten Riis wrote:

> [...]
> Medmindre selvfølgelig målgruppen er de sofistikerede billedanalytikere
> på højt niveau. De har selvfølgelig ikke brug for nogen forklaring. :)

Hej Carsten, tak for input.

Det er en god ide med mere tekst omkring billderne, og formål, som jeg
vil tage op snarest. Tidligere har jeg haft betydeligt mere uddybende
tekster til at ledsage billederne, det har måske været mindre godt at
minimere tekst-delen. Der er kun en vej, at gå til makronerne.

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-05-05 08:08

Michael Bothager wrote:

> [...]
> tekster til at ledsage billederne, det har måske været mindre godt at
> minimere tekst-delen. Der er kun en vej, at gå til makronerne.

Hvis man skriver mere end motivnavn/optagested, dato og evt. eksemplar#
af hvor mange, implikerer man at billedet ikke kan tale for sig selv. Er
disse oplysninger ikke tilstrækkelige for beskueren er der noget galt
med billedet eller beskueren. Dette sagt kun om billeder til nydelse.

Og dine golfbilleder kan tale for sig selv.

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-05-05 12:21

Ole Larsen skrev den 22-05-2005 09:08:

> Og dine golfbilleder kan tale for sig selv.

Tja, jeg fik først fuldt glæde af dem, da jeg læste kommentarerne og
Michaels "formålsparagraf".

Beklager meget, at ikke alle kan se billedernes genialitet "for sig selv".

mvh

Carsten