Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
UV Filter?
Fra : S. Jakobsen

Dato : 20-05-05 19:09

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig lidt hjælp til køb af UV filter,
til et Sigma 18-125, jeg har nemlig haft problemer med at der kom
grønne prikker på mine billeder når jeg brugte UV filter, hvilket kan ses
her http://togfoto.dk/DSC_0023.jpg
Er det overhovdet noget men kan undgå?

Mvh

Søren Jakobsen
www.TOGFOTO.dk
www.TRAINSPOTTING.se

Fra : ab©

Dato : 20-05-05 20:42

"S. Jakobsen" <jernbaner@togfoto.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg kunne godt tænke mig lidt hjælp til køb af UV filter.....

Vil du have 2 UV-filtre på ?

Det er formentlig ikke hele tiden, du fotograferer direkte ind i en lyskilde
? Reflekser af forskellig art kan være vanskelig helt at undgå og har ikke
noget med UV-stråler at gøre.

ab

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-05-05 23:36

S. Jakobsen wrote:
> [...]
> til et Sigma 18-125, jeg har nemlig haft problemer med at der kom
> grønne prikker på mine billeder når jeg brugte UV filter, hvilket kan ses

Hmmm... Praha expressen i Padby ?
-hvilken trækkraft bruger de syd for grensen ?

jeg tror det er en reflektion mellem chip'en og bageste linse element i
dit objektiv. Sjovt, for det har lige være debatteret for en dag eller
to siden.

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 21-05-05 01:10

Bo Bjerre wrote:

> [...]
>
> jeg tror det er en reflektion mellem chip'en og bageste linse element i
> dit objektiv. Sjovt, for det har lige være debatteret for en dag eller

Når du nu sker ved brug af UV filter vil jeg da mene at problemet bør
søges ved filteret og ikke mellem sensor og bagerste linseelement.

Jeg vil sige at det tyder på for dårlig coatning.

Faktisk ville det være ret interresant at høre hvilket filter der har
været brugt.

Fra : S. Jakobsen

Dato : 21-05-05 05:59

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

DB 101

> Faktisk ville det være ret interresant at høre hvilket filter der har
> været brugt.

Det er et Homa Sky 1A (LA+10) M 72 det er ihvetfald det der står på
filteret.

Mvh

Søren Jakobsen
www.TOGFOTO.dk
www.TRAINSPOTTING.se

Fra : HKJ

Dato : 21-05-05 08:25

S. Jakobsen wrote:
> Det er et Homa Sky 1A (LA+10) M 72 det er ihvetfald det der står på
> filteret.

Du mener vil "Hoya"

De har, ligesom andre filterfabrikanter, flere kvaliteter:

http://www.photofilter.com/hoya_filter_information_page.htm

Der hvor forskellen er størst mellem de to kvaliteter er omkring 500 nm
som forøvrigt er overgangen fra blå til grøn. Under 500 nm er det blå,
fra 500 til 550 er det grøn.

For at afgøre om det er filteret eller objektivet kan du lave en
opstilling med en kraftig lampe, der lyser ind i objektivet og så prøve
med og uden filter.

PS: Du er vel klar over at pletten er reflekser fra en af toglygterne,
disse reflekser er så opstået et eller andet sted i det glas du har
foran kameraet.
Det kan være mellem:
1) sensoren og bagerste linse i objektivet.
2) to vilkårlige linser i objektivet
3) forreste linse i objektivet og filteret

Fra : S. Jakobsen

Dato : 21-05-05 16:57

> Du mener vil "Hoya"

Nej der skulle faktisk have stået Hama

Mvh

Søren Jakobsen
www.TOGFOTO.dk
www.TRAINSPOTTING.se

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-05-05 19:11

In article <428f5a4a$0$705$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, S. Jakobsen wrote:

> "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Nej der skulle faktisk have stået Hama

Det bliver det ihvertfald ikke bedre af. Brug kun multicoatede filtre,
eller drop dem.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-05-05 07:54

HKJ wrote:

> Når du nu sker ved brug af UV filter vil jeg da mene at problemet bør
> søges ved filteret og ikke mellem sensor og bagerste linseelement.

Det er en forkert konklusion. Det svarer til følgende:

Når jeg drikke masser at whisky og kommer lidt vadn i får jeg ondt i
hodet. Derfor må der ses nærmere på vandkvaliteten.

Der er jo ikke fremlagt to billeder, eet med og eet uden UV filter,
taget samme sted/samme motiv?

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 21-05-05 08:13

Bo Bjerre wrote:

> Det er en forkert konklusion. Det svarer til følgende:
>
> Når jeg drikke masser at whisky og kommer lidt vadn i får jeg ondt i
> hodet. Derfor må der ses nærmere på vandkvaliteten.

Hvis du kan drikker masser af whisky uden vand og uden at få ondt i
hovedet, så var det måske en ide at se på vandkvaliteten.

> Der er jo ikke fremlagt to billeder, eet med og eet uden UV filter,
> taget samme sted/samme motiv?

Nej, kun hans udsagn at det kun sker når der er filter på, ellers ville
jeg bare sige at det var objektivet der var slemt til ghostning.

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-05-05 08:25

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> hodet. Derfor må der ses nærmere på vandkvaliteten.
>
> Der er jo ikke fremlagt to billeder, eet med og eet uden UV filter,

Det er jo den alm. problemstilling: Spørgsmålet er så upræcist, at det
er svært at vide hvad der menes. Jeg ser eks. ingen "grønne prikker" som
det nævnes, men een grøn plamage. Det fremgår endvidere ikke om der er
lavet et forsøg, som du nævner, med og uden filter (under ens forhold).

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-05-05 06:16

S. Jakobsen wrote:
> [...]
> til et Sigma 18-125, jeg har nemlig haft problemer med at der kom
> grønne prikker på mine billeder når jeg brugte UV filter, hvilket kan ses

Taler du om den grønne plamage t.h. for nummeret 1520 ?

Ligner en refleks i et obj., der er plaget af crom. abberation.

Fra : Kim Christensen

Dato : 21-05-05 16:49

Forleden prøvede jeg en optagelse med et meget kraftigt lys i eller
møsrke omgivelser. Der kom noget af det samme; en uønsket plet et
uønsket sted. Tilfældigvis har jeg et Hoya filter af samme slags, og
da det blev skruet af var den uønskede plet pist væk. Jeg prøvede
endda at rengøre UV filteret (det trængte det til) med det hjalp
altså ikke på pletten. Et dyrere filter med coating ville muligvis
have dæmpet problemet.

Hilsen Kim