Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filter?
Fra : Thorbjørn

Dato : 20-05-05 18:14

Jeg har set lidt efter et par UV filtre. Mest for at beskytte linsen. Så kom
jeg til at tænke på om der fås (og om det overhovedet kan svare sig) et
"filter" unden anden efekt end at beskytte linsen. Jeg mener det må vel
kunne laves billigere end et filter der også skal fjerne UV lyset. Og det er
jo billigere at skifte filter en en at skifte linse

MVH. Thorbjørn

Fra : KNL DtP

Dato : 20-05-05 18:28

"Thorbjørn" <spurre@image.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener det må vel
> kunne laves billigere end et filter der også skal fjerne UV lyset.

Jeg ved nu ikke om det er billigere end et UV-filer, men en modlysblænde er nu
en meget praktisk foranstaltning.

Dels fjerner/reducerer den reflekser fra solens, som ellers kan nedsætte
kontrasten betydeligt på billederne - en modlysblændes egentlige formål.

Hvor jeg synes, at den dog rigtigt kommer til sin ret, er som fysisk beskytter
af objektivets frontlinse. Når modlysblænden er monteret, er det vanskeligt at
komme til at røre det ellers eksponerede glas. Du kan derfor have kameraet over
skulderen og lade den daske lidt rundt, sætte kamera og tung flash påmonteret på
et bord, uden at den tipper, ikke være nervøs for, at forbipasserende skrammer
frontlinsen med lynlåsen fra en jakke, vende objektivet på hovedet, ved skift
til anden optik ect.

Hvis du er heldig medføler der en modlysblænde med dit objektiv - ellers kan de
ofte købes løs vægt. Jeg har efterhånden fået fremskammet dem til alle mine
objektiver (på nær Canon EF 50 mm f/1.8 II - kan en sådan overhovedet fås?), og
det kan på det varmeste anbefales.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-05-05 21:37

Thorbjørn wrote:
> [...]
> kunne laves billigere end et filter der også skal fjerne UV lyset. Og det er
> jo billigere at skifte filter en en at skifte linse

Almindeligt "vindues"-glas fjerner UV ganske effektivt. Hvis man skal
fremstille glas, der også transmitterer UV, skal man over i kvartsglas,
og det er væsentligt dyrere.

Bo //