Printeroptimeret side med Hi-res pics?
Fra : JanoT

Dato : 23-05-05 17:58

Hej!

Er det muligt at lave printervenlige sider med billeder i f.eks. 300 DPI?

Grunden til det lidt kryptiske spørgsmål er, at jeg har et logo, som på
grund af dets udformning, ikke ser særlig godt ud i 72 DPI.

PS: Et nyt logo er IKKE aktuelt! :)

/Jan O

Fra : Foged.net

Dato : 23-05-05 18:26

JanoT wrote:
> [...]
>
> Grunden til det lidt kryptiske spørgsmål er, at jeg har et logo, som på
> grund af dets udformning, ikke ser særlig godt ud i 72 DPI.

Ja, hvis du fx har en PDF generator til hjemmesiden, eller laver en
manuel version i PDF af hver side, med logo i den rigtige opløsning - på
den måde er du også sikker på at fastholde layoutet.

Derudover er det stort set umuligt, da web og print ikke hænger sammen
ellers, hverken med mediestørrelse, opløsning, farvespektrum,
formattering osv osv.

Håber det hjælper dig lidt.

Foged.net

--
Design is an attitude!

http://foged.net
http://netmedia.dk

If you write to me directly, remove [REMOVE] in my e-mail address.

Fra : Kristian Bødker

Dato : 23-05-05 18:30

JanoT wrote:

> [...]
>
> Grunden til det lidt kryptiske spørgsmål er, at jeg har et logo, som på
> grund af dets udformning, ikke ser særlig godt ud i 72 DPI.

Hej Jan

Du kan lave et stylesheet til udskrift, og lave tilpasninger i dette.
Dette kræver dog at logoet er indsat via css, evt som baggrundsbillede i
en div eller lignende block element.

se evt:
http://www.stopdesign.com/articles/replace_text/

og media-specifik css:

http://www.meyerweb.com/eric/articles/webrev/200001.html

Husk dog at billeder i høj opløsning kan være MEGET generende for
brugere med lav båndbrede!

--
Kristian Bødker, Software Engineering studerende
http://www.bødker.dk/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-05-05 18:50

Kristian Bødker <boedker@cs.aau.dk> writes:

> Du kan lave et stylesheet til udskrift, og lave tilpasninger i dette.
> Dette kræver dog at logoet er indsat via css, evt som baggrundsbillede
> i en div eller lignende block element.

Ikke nødvendigvis, hvis browseren er ny nok. Tilføj dette til
CSS-filen (eller indholdet i print-css-filen hvis man bruger sådan
en):

@media print {
#myImageId { content: url(myHiResImage.png); }
}

Lige nu kan jeg kun få det til at virke i Opera, og der er vist endda
en bug, så det ikke virker hvis myHiResImage.png ikke er loadet i
forvejen.

Browsere er ofte sat op til ikke at printe baggrunde, så det er ikke
en god løsning at putte billedet ind som baggrundsbillede.

I praksis går der nok noget tid før den metode kan bruges bredt. IE
fatte jo som bekendt ikke meget af CSS 2 (den snart otte år gamle
standard :).

/L

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-05-05 19:14

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>Ikke nødvendigvis, hvis browseren er ny nok. Tilføj dette til
>CSS-filen (eller indholdet i print-css-filen hvis man bruger sådan
>en):

Man kan da bare ha' to forskellige billeder og så bruge
display:none til det, der ikke skal bruges på henholdsvis print-
og screen-css

Princippet har jeg tidl. lavet på
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/media/
--
Knud

Fra : Sune Storgaard

Dato : 23-05-05 20:37

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Man kan da bare ha' to forskellige billeder og så bruge
> display:none til det, der ikke skal bruges på henholdsvis print-
> [...]

Loades begge billeder så ikke af browseren ? I så fald giver det da en
omfattende extra mængde traffik, mere end dobbelt ,da "print" billederne er
i større opløsning.

Jeg var da ganske overbevist om at
@media print { } skulle bruges netop her.

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/media.html

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-05-05 21:52

Sune Storgaard skrev:

>Loades begge billeder så ikke af browseren ? I så fald giver det da en
>omfattende extra mængde traffik, mere end dobbelt ,da "print" billederne er
>i større opløsning.

Jo, men vil det ikke være det samme med baggrundsbilleder?

>Jeg var da ganske overbevist om at
>@media print { } skulle bruges netop her.

Er ikke lige med på, hvad du mener.
--