Kan i hjælpe ?
Fra : Alice

Dato : 23-05-05 10:27

Hej i gruppen.

Jeg flytter lige mit spørgsmål fra grafik gruppen, da jeg ønsker mit problem
løst via HTML delen

****

Jeg / vi er stødt ind i en lidt mærkelig problem, håber på at få svaret fra
jer dygtige mennesker her

Vi er to tøser der arbejder med lidt HP byg. Jeg sidder med en 17"
fladskærm, min kollega sidder med en 17" alm. skærm. Jeg tar' mig af det
grafiske og min kollega's afdeling er HTML delen. Vi har nu gentagne gange
stødt ind i et problem - Vi ser ikke grafikken ens på vores skærme.

Se dette eksempel :
http://www.alipix-webdesign.dk/forslag1.htm

Hvis jeg skal ha' de faldende pile til at følge stregen nøjagtig, så ser min
kollega dem med en skævhed på 5 - 8 pixel mod højre ( dvs. hvis de falder på
stregen hos hende er det skævt hos mig ? ). Hvordan pokker kan det være ???

KH
Alice

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-05-05 10:40

Alice skrev:

> Jeg flytter lige mit spørgsmål fra grafik gruppen, da jeg ønsker mit problem
> løst via HTML delen

God ide.

> [...]
> grafiske og min kollega's afdeling er HTML delen. Vi har nu gentagne gange
> stødt ind i et problem - Vi ser ikke grafikken ens på vores skærme.

Hvilken browser benytter i hver især? (navn og version).

> Se dette eksempel :
> http://www.alipix-webdesign.dk/forslag1.htm

Start med at validere html- og css-koden på siden. Der er fejl i begge.
Kodefejl er en hyppig årsag til at en side vises forkert i nogle
browsere. I har også en fejl i javascriptkoden på siden (prøv at se
fejlmeddelelsen i javascriptkonsollen på Firefox).

Se information om validering i min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Standardlinks om validering - hvordan og hvorfor:

Fra : Alice

Dato : 23-05-05 10:50

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid>

> Hvilken browser benytter i hver især? (navn og version).

Vi benytter begge to IE 6,0

> [...]
> browsere. I har også en fejl i javascriptkoden på siden (prøv at se
> fejlmeddelelsen i javascriptkonsollen på Firefox).

Tusind tak, det vil jeg lade gå videre til HTML - madammen )

KH
Alice

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-05-05 10:54

Alice skrev:

> Vi benytter begge to IE 6,0

På XP? Med eller uden SP2?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Alice

Dato : 23-05-05 11:00

"Jens Gyldenkærne Clausen" <>> Vi benytter begge to IE 6,0

> På XP? Med eller uden SP2?

Undskyld !! .... Ja begge med XP pro og SP2

KH
Alice

Fra : Benny Nissen

Dato : 23-05-05 10:41

Alice wrote:

> [...]
> stregen hos hende er det skævt hos mig ? ). Hvordan pokker kan det være ???

I Firefox er der ingen faldende pile, men det er der i IE (som dog ikek
står lige på stregen).

Du mangler nogle tablerow startkoder på siden ( <tr> )

Prøv selv at validere koden:
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.alipix-webdesign.dk/forslag1.htm

--
Benny

Fra : Tomasz Otap

Dato : 23-05-05 10:45

Alice wrote:
> [...]
> stregen hos hende er det skævt hos mig ? ). Hvordan pokker kan det være ???

Hej Alice

Det kan skyldes, at I bruger forskellige browsere og/eller styresystemer
(f.eks. PC Windows vs. Mac). Da jeres side er desværre ikke opbygget med
fuldt gyldigt HTML og validerer ikke efter de gængse standarder, er der
stor fare for, at den vil tage sig forskelligt ud i de enkelte browsere.

Eksempelvis er jeres stregproblem ikke-eksisterende i Firefox-browseren
- der vises nemlig slet ikke noget streg med pilene. :)

I kan bruge http://validator.w3.org/ til at teste jeres side for
HTML-fejl og rette den til. Det burde få jer godt på vej til at få vist
jeres side på samme måde i de fleste browsere.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-05-05 11:16

"Alice" <alice_nielsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på
> stregen hos hende er det skævt hos mig ? ). Hvordan pokker kan det være

De faldende pile er så vidt jeg kan se absolut positioneret (199 px fra
venstre).

Resten af indholder er derimod centreret, så det placerer sig forskelligt i
browseren alt efter hvor bred den er (forskellig luft til højre og venstre).

Derfor får i aldrig de to ting til at passe sammen for alle. Prøve engang at
ændre på browservinduets størrelse, så kan I selv se problemet.
Skal de to ting passe sammen, så er I nødt til at bruge en fast
positionering på begge (feks at lade indholdet blive venstrestillet), ellers
også så må I ud i noget temmelig omfattende relativ positionering, som har
alle mulige andre problemer.

Endelig er der selvfølgelig den mulighed at droppe de faldende pile, - de er
vidst ikke så væsentlige

/Per

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 23-05-05 18:19

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
>
>Derfor får i aldrig de to ting til at passe sammen for alle. Prøve engang at
>ændre på browservinduets størrelse, så kan I selv se problemet.

Nu er jeg ved at vide hvad der spørges om.

Med Netscape 7.2 vises heller ingen pile.

Og IE6 maksimeret på en 1280 x 1024 skærm hænger pilene helt ude i venstre kant
af den mørkchokoladefarvede boks - altså til venstre for det lodrette "Alipix
Webdesign" .

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 14:21

> [...]
> kollega dem med en skævhed på 5 - 8 pixel mod højre ( dvs. hvis de falder

> stregen hos hende er det skævt hos mig ? ). Hvordan pokker kan det være

Jeg har for det meste mine foretrukne åbne til venstre for selve siden i IE,
og dette bevirker at jeres pile dratter ned oven i jeres menu, så den ligger
oven i teksten... Det ser sgu lidt sært ud