Æ, Ø og Å i filer og stier?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-05 17:02

Hej

Hvis vi ser helt og aldeles bort fra det med udlandet og ikke danske
tastaturer, er der så nogle argumenter for, at man ikke skulle bruge danske
tegn i filnavne og stier?

Kan man forestille sig, at der er nogle (danske) systemer og browsere, som
ikke kan vise en side korrekt?

Er der f.eks. nogen, som har problemer med at se denne fil:

http://www.myboat.dk/æble/åse/øv/åbøh.jpg

Claus

Fra : Louise

Dato : 20-05-05 17:34

> Er der f.eks. nogen, som har problemer med at se denne fil:
>
> http://www.myboat.dk/æble/åse/øv/åbøh.jpg
>
> Claus

Jeg ved ikke om andre kan have problemer. Det gik fint hos mig. Derimod kan
jeg ikke umiddelbart se sider med æøå i adressen, f.eks www.øvåbæ.dk
(opdigtet adr )

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-05-05 19:30

Den Fri, 20 May 2005 18:33:35 +0200, skrev Louise:

>Jeg ved ikke om andre kan have problemer. Det gik fint hos mig. Derimod kan
>jeg ikke umiddelbart se sider med æøå i adressen, f.eks www.øvåbæ.dk
>(opdigtet adr )

Jeg forespurgte engang angående oprettelse af et domænenavn
(støvlbæk.dk), men fik at vide at brugeren skal have installeret et
plugin i sin Mickey Mouse browser for at kunne eksekvere adressen.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-05-05 19:22

Den Fri, 20 May 2005 18:02:12 +0200, skrev Claus Tersgov:

> [...]
>ikke kan vise en side korrekt?
>
>Er der f.eks. nogen, som har problemer med at se denne fil:

FireFox:
>Forbidden
>
> You don't have permission to access /æble/åse/øv/åbøh.jpg on this server.

MSIE æder alt: Slamkode, æøå, blodpølse med sirup......

M.v.h.
Kurt

Fra : Benny Nissen

Dato : 20-05-05 19:34

Kurt Hansen wrote:

> FireFox:

Kører fint i Firefox 1.0.4 her. Adressen bliver bare til:

http://www.myboat.dk/%C3%A6ble/%C3%A5se/%C3%B8v/%C3%A5b%C3%B8h.jpg

--
Benny

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-05-05 14:00

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev

> Kører fint i Firefox 1.0.4 her. Adressen bliver bare til:
> http://www.myboat.dk/%C3%A6ble/%C3%A5se/%C3%B8v/%C3%A5b%C3%B8h.jpg

Desværre laver serveren det samme svineri i loggen

+0200] "GET /%C3%A6ble/%C3%A5se/%C3%B8v/%C3%A5b%C3%B8h.jpg HTTP/1.1"

Alene det er nok til, at man måske skulle undlade danske tegn i filnavnene.
Loggen vokser jo enormt til ingen verdens nytte..

Claus

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-05-05 06:22

Claus Tersgov wrote:

> Desværre laver serveren det samme svineri i loggen
>
> +0200] "GET /%C3%A6ble/%C3%A5se/%C3%B8v/%C3%A5b%C3%B8h.jpg HTTP/1.1"

Det virker heller ikke i min KOnqueror/SuSE, har du mulighed for at se, hvad
der står i loggen?
(Har lige klikket)

> Alene det er nok til, at man måske skulle undlade danske tegn i
> filnavnene. Loggen vokser jo enormt til ingen verdens nytte..

Samt, at det ikke virker i alle browsere.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-05-05 06:24

Stig Johansen wrote:

> Samt, at det ikke virker i alle browsere.

Jeg prøvede også lige med lynx, som jeg ved bliver brugt af nogle blinde.
Den gav også 'access forbidden...'

Stig Johansen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-05-05 10:11

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev

> Det virker heller ikke i min KOnqueror/SuSE, har du mulighed for at se,
hvad
> der står i loggen?
> (Har lige klikket)

80.164.154.94 - - [22/May/2005:07:05:03 +0200] "GET
/%E6ble/%E5se/%F8v/%E5b%F8h.jpg HTTP/1.1" 403 310
80.164.154.94 - - [22/May/2005:07:08:06 +0200] "GET
/\xe6ble/\xe5se/\xf8v/\xe5b\xf8h.jpg HTTP/1.0" 403 310
80.164.154.94 - - [22/May/2005:07:11:37 +0200] "GET
/%C3%A6ble/%C3%A5se/%C3%B8v/%C3%A5b%C3%B8h.jpg HTTP/1.1" 200 9496

Det er sjovt, at der er forskel på filnavnene, som der bliver spurgt efter,
samt forskel på skråstreg og omvendtskråstreg.

Men der er åbenbart flere browsere, det går galt med, men så fik vi da det
afklaret

Claus

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-05-05 06:31

Claus Tersgov wrote:

> "Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev

> Desværre laver serveren det samme svineri i loggen
>
> +0200] "GET /%C3%A6ble/%C3%A5se/%C3%B8v/%C3%A5b%C3%B8h.jpg HTTP/1.1"

Aha, UTF-8 ct. ISO 8856-x.

Stig Johansen

Fra : jopa

Dato : 20-05-05 19:49

Claus Tersgov skriblede bla:

> [...]

Forbidden
You don't have permission to access /æble/åse/øv/åbøh.jpg on this server.

Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 20-05-05 21:01

> [...]
>
> Hvis vi ser helt og aldeles bort fra det med udlandet og ikke danske
> tastaturer, er der så nogle argumenter for, at man ikke skulle bruge

Prøv denne adressr i IEselvfølgelig i en dansk version
www.rødgrødmedfløde.dk

Er det grund nok

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Benny Nissen

Dato : 20-05-05 21:58

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Prøv denne adressr i IEselvfølgelig i en dansk version
> www.rødgrødmedfløde.dk
>
> Er det grund nok

Ja da

http://idnredir.dk-hostmaster.dk/www.rødgrødmedfløde.dk

--
Benny

Fra : David Trasbo

Dato : 21-05-05 10:00

> Prøv denne adressr i IEselvfølgelig i en dansk version
> www.rødgrødmedfløde.dk

Jeg får beskeden: "Deres browser understøtter ikke domæner med Æ, Ø og
Å."

> Er det grund nok

Ja, egentlig, hvis man har en gammel browser...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nissen

Dato : 21-05-05 10:08

David Trasbo wrote:

> Jeg får beskeden: "Deres browser understøtter ikke domæner med Æ, Ø og
> Å."

> Ja, egentlig, hvis man har en gammel browser...

IE 6.0.2900.2180.xpsp_sp2 ...

Jeg ved godt det er en gammel browser, men det er altså den nyeste fra
Microsoft.

--
Benny

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 21-05-05 11:22

On 20-05-2005 22:01 Johnny Winther Ronnenberg wrote:
> Prøv denne adressr i IEselvfølgelig i en dansk version
> www.rødgrødmedfløde.dk

Hmmm... Min FF 1.0.4 vil heller ikke vise den.

Den sender mig videre til http://www.xn--rdgrdmedflde-vjbdg.dk/, of jeg
får en dnsNotFound.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 21-05-05 11:32

Mikkel Z. Herold wrote:

> Hmmm... Min FF 1.0.4 vil heller ikke vise den.
>
> Den sender mig videre til http://www.xn--rdgrdmedflde-vjbdg.dk/, of jeg
> får en dnsNotFound.

Ja, for siden findes ikke. Men FF gør et forsøg på at omsætte navnet til
noget forståeligt.

Prøv www.øøøø.nu

Virker dog også i IE.

--
Benny

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-05-05 14:03

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev

> Prøv www.øøøø.nu
> Virker dog også i IE.

Og hvorfor gør den det????!

Så passer det jo ikke, når dk-hostmaster siger, at det er IE's skyld at man
ikke kan bruge danske tegn i domænenavne?
(Jeg har ingen plugins installeret, og kan f.eks. ikke se danske domæner med
øæå)

Claus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-05-05 14:26

Den 21-05-05 15.03 skrev Claus Tersgov følgende:
> "Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev

> Og hvorfor gør den det????!

Måske .nu bruger en anden metode til at oversætte de danske tegne end
den metode dk-hostmaster bruger?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-05-05 10:11

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Måske .nu bruger en anden metode til at oversætte de danske tegne end
> den metode dk-hostmaster bruger?

Ja, men så kan de da ikke skyde skylden på IE?

Det kan jo tilsyneladende lade sig gøre...

Claus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-05-05 10:28

Den 22-05-05 11.11 skrev Claus Tersgov følgende:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Ja, men så kan de da ikke skyde skylden på IE?
> Det kan jo tilsyneladende lade sig gøre...

Så vidt jeg husker, var der noget ballade omkring de forskellige
metoder. Blandt andet om hvilken der skulle være standard og så noget
med et patent. Jeg kan forestille mig, at dk-hostmaster valgte at
benytte standarden, og at det ikke er den .nu bruger.

Men det er som sagt kun vage minder, og du har da ret i, at man rent
teknisk ikke kan skyde skyldes på Microsofts browser. Til gengæld har
Microsoft haft temmelig lang tid til at inkludere teknikken i IE,
hvilket man så af en eller anden underlig grund har valgt ikke at gøre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-05-05 15:54

On Sat, 21 May 2005 15:03:03 +0200, Claus Tersgov wrote:

> Så passer det jo ikke, når dk-hostmaster siger, at det er IE's skyld at man
> ikke kan bruge danske tegn i domænenavne?

Jo, det passer faktisk. Det er fordi .NU bruger en anden metode til at
"oversætte".

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-05-05 19:41

Henrik Stidsen wrote:

> Jo, det passer faktisk. Det er fordi .NU bruger en anden metode til at
> "oversætte".

Men når .nu kan finde ud af det og dk.hostmaster ikke kan, er det så IE, der
er noget galt med - eller er det dk.hostmaster?

Det er jo nemmere at lægge skylden på andre og læne sig tilbage end at gøre
noget ved problemet.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-05-05 10:14

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i

> Jo, det passer faktisk. Det er fordi .NU bruger en anden metode til at
> "oversætte".

Men når det kan lade sig gøre, så er det jo ikke en fejl i IE. Så kan man så
muligcis diskuterer standarder, men det virker jo tilsyneladende glimrende,
altså er dk-hostmaster forkert på den.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-05-05 13:53

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> skrev

> Er det grund nok

Nej, det er noget ganske andet. Jeg taler slet ikke om domænenavne, men om
filnavne. Det er to forskellige ting.

Claus

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 21-05-05 18:56

> "Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> skrev

> Nej, det er noget ganske andet. Jeg taler slet ikke om domænenavne, men om
> filnavne. Det er to forskellige ting.

Det har du ret i, jeg kom bare på hvad der skete, da jeg faldt over
eksemplet. Men hvis du installerer en engelsksproget browser er der der stor
sandsynlighed for at siden ikke kan vises, fordi danske bogstaver så ikke
oversættes korrekt, man skal huske på, at kaldet af en side ikke udløser en
eventuel tekst eller sprogkode på siden, det sker først når browseren
modtager siden. Det samme sker, hvis du oplader en en side til en almindelig
TDC internet hjemmeside (Som kører på Apache der ikke forstår danske tegn så
den udløser blot en fejl) Så både serveren og browseren skal altså
understøtte de danske karakterer.

ISS der kører på en dansksproget server vil sende siden korrekt og hvis de
rigtige sprog og tegnkoder er på siden vil siden også vises korrekt.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg