Argh! Lidt flere Tables/Div probs..
Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 19-05-05 10:39

Ja, det her er sgu sværere end jeg regnede med.. Okay.. Se her:

http://bachfire.homepage.dk/tabletest2.html

Perfekt! Jeg har lavet det sådan, så siden også kan vises fint i 800x600.
Men ved højere opløsning, ville det være fint, hvis de to tables var i
midten!! Jeg har prøvet at søge hjælp på nettet, og har eksperimenteret med
"relative" i stedet for "absolute", men så flyver table 2 ned i bunden..
:-// Fandt så også en side, med en lignende opsætning.. www.bt.dk.. Har
prøvet at lure koderne af ved den side, men kan altså ikke hitte rundt i
det.. Hva' dælen gør jeg, for at få dem til at være i midten?

Jeg roder med alt det her, for at få et alternativ til den, ellers visuelle
flotte, frame metode som jeg bruger nu..

--
Brian J. Nielsen - http://bachfire.homepage.dk
For at maile mig privat, brug da "email.dk" efter @

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-05-05 11:12

[ ThrashDK ] skrev:

> [...]
>
> Perfekt! Jeg har lavet det sådan, så siden også kan vises fint i 800x600.
> Men ved højere opløsning, ville det være fint, hvis de to tables var i

Start med at validere din side. Der er fejl i både html- og css-koden.
Se mere i min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Standardlinks om validering - hvordan og hvorfor:

Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 19-05-05 11:53

> Start med at validere din side. Der er fejl i
> både html- og css-koden. Se mere i min signatur.

Æh, mange tak. Det vil jeg da huske at gøre. Men i øjeblikket er det jo kun
en test side jeg roder med. ;)

Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 19-05-05 12:17

> Det vil jeg da huske at gøre.

Okay, sidder og roder med det nu.. Lidt indviklet. Jeg må åbenbart ikke
bruge "height" i min table, efter jeg har lavet den til HTML 4.01
transitional, plus min første table er væk.. Hmm.. Kigger lidt på det, og
prøver at forstå det..

Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 19-05-05 12:30

> Kigger lidt på det, og prøver at forstå det..

Okay, nu har jeg tilfreds-stillet den HTML 4.01 validator, og rettet alle
fejlene. Kig på siden nu:

http://bachfire.homepage.dk/tabletest2.html

Men hvorfor må jeg ikke bruge "height", men gerne "width". Når jeg skifter
"height" værdien, ændrer tablen sig derefter som den skal - hvorfor er
"height" forbudt her? Det forstår jeg ikke.. :-// Og jeg kan ikke se i
koden, hvorfor min første table er væk..? Kan jeg ikke have to frames ved
siden af hinanden, og samtidig ha' det til at være fejlfri/valideret kode?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-05-05 13:31

[ ThrashDK ] skrev:

> Okay, nu har jeg tilfreds-stillet den HTML 4.01 validator, og rettet alle
> fejlene. Kig på siden nu:
>
> http://bachfire.homepage.dk/tabletest2.html

Fint - html-koden er i orden, men du har stadig fejl i css-koden. Alle
længdeangivelser større end 0 skal i css have en enhed påklistret.
Derfor skal du fx skrive left: 2px; i stedet for left: 2;

> Men hvorfor må jeg ikke bruge "height", men gerne "width".

Height er ikke - og har aldrig været - en gyldig attribut til table. Jeg
kan ikke huske den forkromede forklaring på hvorfor det er sådan, men
der er en god grund gemt et sted.

> Når jeg skifter "height" værdien, ændrer tablen sig derefter som den skal

Det er fordi din doctype sætter quirksmode - hvilket får browsere til at
fortolke den som tidligere browsere har gjort det (~forkert).
Se mere her: <http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 19-05-05 13:37

> Fint - html-koden er i orden, men du har stadig fejl i
> css-koden. Alle længdeangivelser større end 0 skal i css
> have en enhed påklistret. Derfor skal du fx skrive left:
> 2px; i stedet for left: 2;

Takker, er rettet.

> Height er ikke - og har aldrig været - en gyldig attribut til table.

Okay, det må jeg så bare acceptere. :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-05-05 12:32

[ ThrashDK ] skrev:

> Æh, mange tak. Det vil jeg da huske at gøre. Men i øjeblikket er det jo kun
> en test side jeg roder med. ;)

Du har problemer med at få din side til at se ud som du ønsker. Du vil
gerne have andre til at hjælpe dig.

Jeg vil gerne hjælpe dig, men jeg gider ikke bruge tid på at undersøge
hvordan diverse browsere vælger at håndtere en fejlbehæftet kode.

Formålet med at validere er ikke at gøre sig fortjent til en medalje (fx
ved at sætte "valid css/html"-ikoner på et site). Formålet er derimod at
sikre at de browsere der skal fortolke koden, kan gøre det ud fra et
fælles og standardiseret grundlag. Når det gælder fejlfinding, giver
valid kode det bedste grundlag for at man som webkoder kan se hvordan
browseren bør fortolke koden.

Derfor er validering ikke en kransekagefigur man sætter på til sidst.
Validering er noget der bør følge med helt fra starten af
udviklingsprocessen - og ikke mindst når man fra tid til anden får brug
for at spørge andre om hjælp.

Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 19-05-05 12:44

> Formålet med at validere er ikke at gøre sig
> fortjent til en medalje
> Derfor er validering ikke en kransekagefigur

JAMEN UNDSKYLD, JENS!! Jeg prøver at gøre mit bedste her. Jeg prøver at gøre
mange ting selv, inden jeg spørger her i gruppen, netop fordi jeg er bange
for at få sådan nogle underlige svar.

Jeg er da glad for at du lærte mig om det med at validere siden, for det
vidste jeg ikke! Men jeg synes altså at du har en uvenlig måde at skrive på.
Og undskyld på forhånd, hvis jeg også har quoted forkert, det har jeg jo
nok.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-05-05 13:26

[ ThrashDK ] skrev:

> JAMEN UNDSKYLD, JENS!! Jeg prøver at gøre mit bedste her. Jeg prøver at gøre
> mange ting selv, inden jeg spørger her i gruppen, netop fordi jeg er bange
> for at få sådan nogle underlige svar.

Det er på ingen måde min hensigt at skræmme hverken dig eller andre fra
at skrive i gruppen.

> Jeg er da glad for at du lærte mig om det med at validere siden, for det
> vidste jeg ikke! Men jeg synes altså at du har en uvenlig måde at skrive på.

Det er jeg ked af - for sådan var det altså ikke ment. Jeg blev muligvis
lidt provokeret af dit forrige indlæg, men mit svar var ikke desto
mindre kun tænkt som en forklaring på hvorfor jeg bad dig om at validere
(og hvorfor validering også har betydning på en test-side).

> Og undskyld på forhånd, hvis jeg også har quoted forkert, det har jeg jo
> nok.

Næ - det er nu fint nok. Skal man være helt pernitten (hvad jeg nok også
er til tider), ville det være rart med en attributionslinje (linjen "XX
skrev:", før det første citat), men det er ikke noget stort problem at
undvære.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 19-05-05 13:31

> Det er jeg ked af - for sådan var det altså ikke ment.

Okay, fint nok. Så siger jeg undskyld, hvis jeg misforstod. Men jeg har nu
valideret siden. Og forstod ikke helt hvorfor jeg skulle undvære height, men
sådan er det vel bare. Jeg er nybegynder, og ser stadig tingene lidt tåget.
Men det kommer vel nok.

Fra : Christoffer

Dato : 19-05-05 12:41

> [...]
> www.bt.dk.. Har prøvet at lure koderne af ved den side, men kan altså ikke
> hitte rundt i det.. Hva' dælen gør jeg, for at få dem til at være i
Du omringer dine tabeller med en div du har givet den samlede bredde (de 2
tabellers bredde) og sat margin auto på den.
Altså

Din side herinde

Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 19-05-05 13:08

> Du omringer dine tabeller med en div du har givet den
> samlede bredde (de 2 tabellers bredde) og sat margin auto på den.

Takker for hjælpen. Okay, det kan jeg så se det logiske i. Har også prøvet
det nu (se siden). Men de er desværre stadig ikke i midten. :( Kan det ikke
være fordi, at de to tabeller bruger "absolute" til præcis placering? Det
hjælper heller ikke at bruge "relative" i stedet for.. Hmm..

Fra : Christoffer

Dato : 19-05-05 15:17

> [...]
> ikke være fordi, at de to tabeller bruger "absolute" til præcis placering?
> Det hjælper heller ikke at bruge "relative" i stedet for.. Hmm..
du skal undgå at bruge position, brug istedet float
float: left; og float:right;

--
Christoffer

Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 19-05-05 15:41

> du skal undgå at bruge position, brug istedet float
> float: left; og float:right;

Jow.. Okay, nu er jeg nået så langt at jeg kan bestemme den samlede bredde
med "width" i den første "div", og jeg kan bestemme hvor de skal være(højre,
venstre) med float. Men jeg kan stadig ikke få dem til at være i midten af
skærmen.. Har også prøvet med "text-align:center" i den yderste "div", men
hjalp så ikke..

http://bachfire.homepage.dk/tabletest2.html

??? Er jeg dum? Hvad gør jeg forkert?

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-05-05 16:14

[ ThrashDK ] wrote:
> [...]
> skærmen.. Har også prøvet med "text-align:center" i den yderste "div", men

Text-align er til tekst...
Hvis du skal centrere en boks (div element), så skal du bruge
margin-left:auto; og margin-right:auto; (Eller forkortet margin:0 auto;)
Husk også at have en width på boksen.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 19-05-05 16:23

> Hvis du skal centrere en boks (div element), så skal du bruge
> margin-left:auto; og margin-right:auto; (Eller forkortet margin:0 auto;)
> Husk også at have en width på boksen.

Jeg har gjort det du nævner her. Tjek min kode. Er det sat forkert op? Er
der en dum detalje?

Fra : Christoffer

Dato : 19-05-05 16:53

"[ ThrashDK ]" <Thrash@SpamSuxBig-Time.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har gjort det du nævner her. Tjek min kode. Er det sat forkert op? Er
> der en dum detalje?
Prøv at erstatte
<!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<!-- "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
-->

Med
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Det burde kunne gøre det.

--
Christoffer

Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 19-05-05 17:11

> Det burde kunne gøre det.

Jamen, det gjorde det sgu!! Mange tak for jeres tålmodighed!! Jeres hjælp er
guld værd for mig! :)

Det var jo lige det med validering, som Jens snakkede om. Og den del jeg
havde kommenteret væk, havde jeg faktisk haft med. Men jeg fjernede den, da
mit første vindue ellers blev væk (?). Måske på grund af de andre småfejl
jeg har rettet hen ad vejen. Nå, nu kører det! Igen: TAK!!