Umulige frames?
Fra : Lisbeth Schillig

Dato : 17-05-05 19:55

Ja, det med den horisontale scrollbar ville jeg også gerne have
et svar på :0)

men jeg har også et helt andet problem: Er det muligt at lave et
frameset der ser sådan ud:

En lang vandret topframe,
derunder 3 lodrette frames, hvoraf den midterste er delt op i 2
vandrette frames... Lyder det forståeligt? Det er nemmere at
tegne.

Ehh, og hvorfor er man så meget imod frames? Er alle browsere
ikke efterhånden ved at være så nye at de kan klare det?

Mit hjemmesideproblem bliver lidt kryptisk hvis jeg skal undlade
at bruge frames.

:0)
Lisbeth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas gade

Dato : 17-05-05 20:37

Lisbeth Schillig wrote:

> [...]
>derunder 3 lodrette frames, hvoraf den midterste er delt op i 2
>vandrette frames... Lyder det forståeligt? Det er nemmere at

Ja og du kan lave med div og css. Så slipper du for frames.

http://html.dk/tutorials/css/

http://html.dk/tutorials/html/

>Ehh, og hvorfor er man så meget imod frames? Er alle browsere
>ikke efterhånden ved at være så nye at de kan klare det?

Jo, jeg tror lige at de kan klare det

men se her for mere info http://www.html-faq.dk/2009.asp

>Mit hjemmesideproblem bliver lidt kryptisk hvis jeg skal undlade
>at bruge frames.

Overhovedet ikke frames er fortid.

Mvh Thomas

Fra : Martin Ploug

Dato : 17-05-05 20:57

> [...]
> ikke efterhånden ved at være så nye at de kan klare det?
>
> Mit hjemmesideproblem bliver lidt kryptisk hvis jeg skal undlade

Hej Lisbeth

Først vil jeg sige lad være med at bruge frames, hvis det kan undgås,
brug hellere tabeller eller css. Grunden til at frames ikke anbefales er
bl.a.
at søgemaskiner har svært ved at indeksere frame opbyggede sider og
at der er begrænsede muligheder for at bruge dynamisk indhold.
Der er sikkert nogle herinde, der kan komme med flere gode grunde til
ikke at bruge frames.

Når det er sagt, så har jeg lige prøvet at sidde og lave det du spørger
om vha. frames - hvis jeg har forstået det rigtigt.
Se nedenfor. Det samme vil dog sagtens kunne laved vha. tabeller.

<head>
<title> frames </title>
</head>

<!-- Her laves tre raekker, den forste er top.htm -->

<frameset rows="20%, * , 30%" framespacing="0">
<frame name="top" src="top.htm" marginwidth="0" marginheight="0"
scrolling="no" frameborder=0 noresize >

<!-- Raekke to bliver delt i tre kolonner -->

<frameset cols="15% , * , 15%" frameborder="no" framespacing="0">

<frame name="left" src="left.htm" marginwidth="0" marginheight="0"
scrolling="no" frameborder=0 noresize>

<!-- her indsaettes de to vandrette frames -->

<frameset rows="* , *" frameborder="no" framespacing="0">

<frame name="top" src="top.htm" marginwidth="0" marginheight="0"
scrolling="no" frameborder=0 noresize>

<frame name="bottom" src="bottom.htm" marginwidth="0" marginheight="0"
scrolling="no" frameborder=0 noresize>

<!-- her slutter frames -->

<frame name="indhold" src="indhold.htm" marginwidth="0" marginheight="0"
scrolling="no" frameborder=0 noresize>

<frame name="right" src="right.htm" marginwidth="0" marginheight="0"
scrolling="no" frameborder=0 noresize>

</frameset>

<!-- Her indsaettes raekke tre -->

<frame name="bund" src="bund.htm" marginwidth="0" marginheight="0"
scrolling="no" frameborder=2 noresize>

</frameset>

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-05-05 21:16

Martin Ploug skrev:

>Når det er sagt, så har jeg lige prøvet at sidde og lave det du spørger
>om vha. frames - hvis jeg har forstået det rigtigt.

><!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">

Forkert doctype, skal være
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
--
Knud

Fra : Martin Ploug

Dato : 17-05-05 21:35

> Forkert doctype, skal være
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">

Ok. godt vi lige fik det på plads.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Lisbeth Schillig

Dato : 19-05-05 19:05

Tak for hjælpen :0) Nu virker det bare!!!
Mnjaa, hvis I siger man kan klare sig uden frames så må det vel
kunne lade sig gøre... Ok, jeg vil tygge på det og se om jeg kan
tabelle og CSSe mig gennem en tilsvarende opbygning... Det er jo
også en udfordring.

:0)
Lisbeth