MS Windows
briani 27239
partition
Fra : Frenzy

Dato : 23-05-05 20:40

Hej Gruppe

Skal installere en XP Pro på en tom maskine, med en 160 GB Disc. Får man
undervejs mulighed for at dele den i 2 partitioner. En til programme og en
til filer. eks. 40/120.

venligst

Mogens

Fra : Richard Thune

Dato : 23-05-05 20:51

Frenzy wrote:
> [...]
> undervejs mulighed for at dele den i 2 partitioner. En til programme og en

Først nej, men så alligevel ja, du kan vælge størrelse på din
systempartion og så efter installationen partitionere resten fra
diskhåntering.
RT

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-05-05 22:00

"Richard Thune" <mig@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Først nej, men så alligevel ja, du kan vælge størrelse på din
> systempartion og så efter installationen partitionere resten fra
> diskhåntering.
> RT

Mærkeligt - jeg partitioner da ellers lystigt hver gang jeg installerer.
Når man står og skal til at installere, kan man se sine diske/partitioner
forneden.
Normalt vil en ny disk indeholde en partition.
Den sletter man så (læs vejledningen foroven). Dernæst opretter man en ny
partition (igen vejledning foroven). Her får man så mulighed for at skrive,
hvor stor partitionen skal være. Det overskydende vil så fremstå som ikke
partitioneret. Det peger man så på og vælger igen at oprette en partition og
kan så igen vælge om hele resten af disken skal være 1 partition eller man
vil opdele yderligere.

Kurt

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-05-05 20:53

"Frenzy" <Canasta@msn.com> wrote:

>Skal installere en XP Pro på en tom maskine, med en 160 GB Disc. Får man
>undervejs mulighed for at dele den i 2 partitioner. En til programme og en
>til filer. eks. 40/120.

Det kommer lidt an på hvilken udgave af XP du bruger - I købeudgaven af
XP får du mulighed for at partitionere som du ønsker, men OEM-udgaver
kan godt være opsat så de anvender hele disken uden at spørge dig..

Husk iøvrigt at XP skal være minimum SP1 for at udnytte alle diskens 160
Gb...

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-05-05 21:58

Michael Rasmussen skrev:

>Husk iøvrigt at XP skal være minimum SP1 for at udnytte alle diskens 160
>Gb...

Tjah - det er vel kun, hvis man vil ha' en partition, der er
større end 127 GB?

F.eks. Win 98 kører da fint med en stor disk på 160 delt i tre
partitioner.

(Men, at man naturligvis bør køre med min sp1 og gerne sp2 er en
anden sag)
--
Knud

Fra : Frenzy

Dato : 24-05-05 15:22

> Tjah - det er vel kun, hvis man vil ha' en partition, der er
> større end 127 GB?
>
> F.eks. Win 98 kører da fint med en stor disk på 160 delt i tre
> partitioner.
>
> (Men, at man naturligvis bør køre med min sp1 og gerne sp2 er en
> anden sag)
> --
> Knud
> Topposter du svar, så ryger du på min ignoreringsliste.
> Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Takker for de fine svar.

venligst

Mogens

Fra : LarsS

Dato : 24-05-05 19:11

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Tjah - det er vel kun, hvis man vil ha' en partition, der er
> større end 127 GB?
>
> F.eks. Win 98 kører da fint med en stor disk på 160 delt i tre
> partitioner.

NEJ - det har jeg ikke kunnet få den til uden videre. Min erfaring er
at det er ligemeget om en hd er partitioneret eller ej - når hd er ved
at være fuld opstår der problemer. Og jeg har prøvet med Gb tæt
på hd-størrelse både på upartitioneret & partitioneret hd.
Jeg løste problemet ved at bruge Intel Application Accelerator (for
udvalgte Intel chipset) og kan nu bruge 300 Gb harddiske.

/LarS