Rugemoder?
Fra : Carsten Gall

Dato : 31-05-01 16:45

I et 325 L akvarie besat med frisvømmere fra Malawisøen. Copidachromis
chrysonotus, virginalis "gold",
Nyassochromis sp. samt et par Aul. stuartgranti "Chidunga Rock". Har jeg
lige observeret en unge
af Ps. demasoni. Hvordan den er kommet der har jeg virkelig ingen ide om.
Ungen er ca 1 cm.,
samme størrelse som de andre nye unger jeg har. Aul. hunnen har gået og
tygget på noget, ungen??
Er her andre der har haft den oplevelse at andre hunner end deres biologiske
har udruget dem??
Muligheden for at ungen er kommet ind sammen med sten eller lign. kan
absolut udelukkes.

Carsten

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 31-05-01 17:55

Carsten Gall skrev:

> [...]
> lige observeret en unge
> af Ps. demasoni. Hvordan den er kommet der har jeg virkelig ingen ide om.

Det lyder da rimeligt skørt... Er der ingen (andre) Ps. demasoni i
akvariet? Er det korrekt forstået?

> Muligheden for at ungen er kommet ind sammen med sten eller lign. kan
> absolut udelukkes.

Har du Ps. demasoni yngel i et andet akvarie? Ikke desto mindre
må det anses som spøjst

/Jonas

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-05-01 23:13

Jonas Jacobsen <jonas@bgprint.dk> skrev i en
> Carsten Gall skrev:
> Det lyder da rimeligt skørt... Er der ingen (andre) Ps. demasoni i
> akvariet? Er det korrekt forstået?
Om der er/har været andre unger ved jeg ikke, men der har aldrig været
store demasonier
i akvariet.
Aulonocarene gik tidligere i det akvarie hvor demasonierne er.

> Har du Ps. demasoni yngel i et andet akvarie? Ikke desto mindre
> må det anses som spøjst
Mine demasoni unger går i et akvarie langt fra det akvarie hvor ungen er.
Demasoni hunnen bliver taget fra når hun har skuffe på.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 01-06-01 17:51

Det lyder spændende! egentlig er det vel i teorien muligt med en
rugemoder, som følge af alle tænkelige muligheder. Jeg antager her at
æggene af den evt. rugemoder må ligne demasionier's meget.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : Anders Winther

Dato : 01-06-01 18:56

> Det lyder spændende! egentlig er det vel i teorien muligt med en
> rugemoder, som følge af alle tænkelige muligheder. Jeg antager her at
> æggene af den evt. rugemoder må ligne demasionier's meget.

Fiskenes gøg er hermed udråbt til at være demasionierne..
Eller findes der andre fisk der specifikt bruger denne måde at formere sig
på? Altså ligesom gøgen gør..?

Mvh.
Anders Winther

Fra : Tina

Dato : 01-06-01 19:02

>snip<
Eller findes der andre fisk der specifikt bruger denne måde at formere sig
> på? Altså ligesom gøgen gør..?

Der er en malletype der gør det men kan ikke huske hviken, men det kan være
der er andre der kan?

Tina

Fra : Anders Winther

Dato : 01-06-01 19:12

> Der er en malletype der gør det men kan ikke huske hviken, men det kan
være
> der er andre der kan?
Nu du siger det.. Så tror jeg faktisk at de maller jeg har fra
Tanganyika-søen gør det..
Jeg kan selvfølgelig ikke huske deres navn..
De er brunlige med sorte pletter.. Deres finner har hvide striber i
kanterne...

Siger det jer noget? Og er de "gøge-fisk"?

Mvh.
Anders Winther

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-06-01 20:33

Anders Winther <anders@cybercity.dk> skrev i en
> [...]
> kanterne...
>
> Siger det jer noget? Og er de "gøge-fisk"?

Den malle der er en "gøg" hedder Synodontis multipunktatus.

Carsten

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-06-01 19:18

> Fiskenes gøg er hermed udråbt til at være demasionierne..
> Eller findes der andre fisk der specifikt bruger denne måde at formere sig
> på? Altså ligesom gøgen gør..?

Egentlig ligner alle Malawi cikliders æg hinanden, det eneste der kan
være lidt forskel på er
størrelsen.
Nu er det jo ikke demasonierne der er "gøgen", det havde den været hvis
der havde været
Aulonocare unger også.
Den eneste mulighed jeg kan forestille mig er at demasonierne har været
igang med at yngle og
Aulonocare hunnen har forstyrret og taget et æg, men hvorfor den ikke har
spist, skal jeg ikke
kunne svare på.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 01-06-01 23:25

> [...]
været
> igang med at yngle og
> Aulonocare hunnen har forstyrret og taget et æg, men hvorfor den

Det var også det jeg mente, jeg har sikkert skrevet det på en
misforståelig måde. Aulonocaraen har ikke selv haft æg? Jeg tænkte om
den måske også havde æg, og havde fundet et glemt demasoni æg og troede
at det var en af sine...

Fra : Tina

Dato : 01-06-01 19:12

siger du der har gået yngel af demasonier hvis ja hvor store? Jeg har på det
sidste erfaret de ikke behøver at være sælig store for at gå i leg, det med
selv at passe dem kan de dog ha svært ved. Måske der aulonocara hunene er
trådt ind med sine moder instinkter!! det er lidt sært!

Tina

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-06-01 20:31

Tina <tina@tk.k-net.dk> skrev i en news:9f8m2t$68v$1@eising.k-net.dk...
> [...]
> selv at passe dem kan de dog ha svært ved. Måske der aulonocara hunene er
> trådt ind med sine moder instinkter!! det er lidt sært!

Mine andre unger af de demasonier er brøkdele af en millimeter større, og
det skyldes
sandsynligvis at de er blevet fodret specielt og ikke kun hvad den har
kunnet finde.

Carsten