Batteri til Styrepult - forbrug vs. startb~
Fra : Martin [5220]

Dato : 23-05-05 16:48

Jeg kan ikke rigtig blive klog på hvad jeg skal vælge til min
styrepultsjolle.

Det skal bruges til min elstarter på påhængsmotoren og ellers levere strøm
til ekkolod, kompas og evt. lys. Det bliver ladet af motoren (6 el. 9 Amp, -
er ikke lige sikker)

Af hensyn til syreudslip regner jeg med at jeg skal vælge et gel-batteri,
hop, slag og stød jo er ofte forekommene, især når der er lidt sø.

Men hvad skal jeg vælge?

Oprindeligt havde jeg forestillet mig en alm. bilbatteri fra HN til 200,-
kr.
De ser ud til at klare det fint hos dem af mine venner der har valgt den
løsning.

Men jeg vil gerne lige have jeres råd med på vejen.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : MAXI-87

Dato : 23-05-05 19:10

"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke rigtig blive klog på hvad jeg skal vælge til min
Hej
Hvis man ser på det ud fra vedligehold, og dampe fra batteriet, er det helt
klart
at foretrække en stor gel batteri.
Men - det hele afhænger af hvad du vil ofre på dit anlæg.
En stor gel batteri koster, endog temmelig meget, derudover kræver
en rigtig gel batteri en noget dyre lader, du kan ikke bruge en billig HN
lader.
Hvis du ved et uheld, kører en gel batteri helt flad, så er den på vej til
at være
ubrugelig.
Så dit spørgsmål må besvares ud fra om det må "koste" eller om det skal
være HN kvalitet.
Hilsen
Hans

Fra : Martin [5220]

Dato : 23-05-05 19:25

"MAXI-87" <ho@net.dk> skrev
> [...]
> at være
> ubrugelig.
> Så dit spørgsmål må besvares ud fra om det må "koste" eller om det skal

Som udgangspunkt har jeg jo ikke det helt store strømforbrug, og det er et
forbrug som 99% af tiden kun sker når motoren er tændt og dermed lader på
batteriet. Derfor vil det nok ikke blive kørt fladt, men man kan jo ikke
forudse alle uheld

Derfor har jeg vel nok heller ikke brug for så mange ampere.

Men hvad med de marine batterier man kan købe f.eks. i HN, er det noget
værd? Er det Gel-batterier.

Fra : MAXI-87

Dato : 23-05-05 20:48

> Men hvad med de marine batterier man kan købe f.eks. i HN, er det noget
> værd? Er det Gel-batterier.
Hej
Nej det er ikke gel batteri.
Jeg har selv sejlet i nogle år i en kabinebåd, Mayland 17 med en
fritidsbatteri, som det
hed den gang, det blev ladet fra en 30 HK mariner påhængs motor, jeg mener
det var noget med 4 eller 6 amp.
Det virkede fint hele sommeren, uden anden ladning, lidt lys og fishfinder +
gps

Jeg mener du skal vælge en eksempelvis EXIDE
Fritid / marinebatteri
Forbrugsbatteri med meget gode cycling genskaber
Tipsikker lågkonstruktion gør batteriet særlig velegnet til både
Tåler høj belastning
http://www.exide.dk/start/viden.asp

Jeg fik lidt af en billig grin forleden, jeg så min gamle mayland, det er 15
år siden
jeg renoverede den, og nu er den til salg for det samme beløb jeg fik for
den dengang.
Den står 100% som da jeg var færdig med den.
Så Hempel poly best 555 er kvalitet
Alt er total som dengang - også med 30 HK mariner - om batteriet er den
sanne kan jeg ikke se
http://lochmarine.dk/liste/details.asp?vareID=833
Hilsen
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-05 09:42

> [...]

> Det skal bruges til min elstarter på påhængsmotoren og ellers levere strøm
> til ekkolod, kompas og evt. lys. Det bliver ladet af motoren (6 el. 9

Med den form for lader, så ville jeg købe det billigste batteri, jeg kunne
finde. Du får alligevel ødelagt batteriet på sigt, så der er ingen grund til
at købe noget dyrt. Det er spild af penge med den lader...

Claus
--
Nu skal de væk! Sælges eller byttes med værkstøj.
B&G figurer samt nogle platter.