Det med hårboller...
Fra : Linde

Dato : 22-05-05 23:33

Hej

Er der andre end mig der IKKE oplever at deres katte brækker hårboller op?
Har nu haft min kat i et lille halvtår og har aldrig set ham brække sig
eller brækklatter...på trods af han ikke rigtig har fået malt, planter, græs
eller hvad der nu måtte være mantraet.
En anden ting...efter han blev kastreret sagde dyrlægen at NU måtte han kun
få specialkost til afklodsede katte, noget med magnesium pga nyresten osv.
Men på nettet har jeg set at den slags kost normalt kun skal gives ved
konstateret nyresten, ikke som forebyggende...hvad skal man tro på her?
Selvfølgelig vil det ikke skade katten at få dyrlægernes hjemmeblandede, men
er det rent overkill? Ikke fordi jeg ikke under min lille missedreng det
bedste, men er ved at skulle købe en ny pose mad så vil gerne vide hvad jeg
skal forholde mig til...

Mvh
Linde

Fra : Alice M

Dato : 22-05-05 23:50

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lille missedreng det bedste, men er ved at skulle købe en ny pose mad så
> vil gerne vide hvad jeg skal forholde mig til...

Hej Linde..

Yrsa er lige blevet 1 år - vi har haft hende siden hun var 13 uger, og hun
har aldrig brækket en hårbold op. Hun får heller ikke malt, kattegræs eller
andet der burde afhjælpe, og det er ellers ikke fordi hun ikke har mange
løse hår og fordi hun ikke vasker sig :)

Hun har faktisk aldrig brækket sig - jo en enkelt gang, men det var nu vidst
mest fordi hun havde guffet et halvt snørrebånd :)

Hilsen Alice

Fra : Linde

Dato : 22-05-05 23:58

"Alice M" <pingu_82@yahoo.skidt> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hun har faktisk aldrig brækket sig - jo en enkelt gang, men det var nu
> vidst mest fordi hun havde guffet et halvt snørrebånd :)

Heh der kan man bare se. Men er vi da uvidende ofre for en bedrevidende
junta af griske dyrlæger, forretningsindehavere og opdrætteres pengemaskine
eller er det bare blevet "god latin" at give sin kat noget ekstra der letter
fordøjelsen, selvom den i virkeligheden kunne æde flamingo og stadig ikke
behøve et brækmiddel?

I øvrigt har min lille missedreng også brækket sig én gang...da han ved et
"uheld" faldt over en bakke leverpostej som han gjorde halvvejs kål på!

Mvh
Linde

Fra : Denise

Dato : 23-05-05 07:31

Linde wrote:
> [...]
> ikke under min lille missedreng det bedste, men er ved at skulle købe
> en ny pose mad så vil gerne vide hvad jeg skal forholde mig til...

Som jeg skrev, så har jeg 2 der brækker sig tit, men det er ufordærvet
tørmad, aldrig hårboller, eller meget meget sjældent. Vores gamle tøs på 16
år brækker sig stort set aldrig, måske hvis hun har spist græs.

--
Hilsen Denise

Fra : Jakob

Dato : 23-05-05 07:56

In article <d6r1dh$1pcu$1@newsbin.cybercity.dk>, delinde@gmailfjern.com
says...
> Hej
>
> Er der andre end mig der IKKE oplever at

Har kun oplevet at vores 1 år gamle kat har brækket sig i forbindelse
med ormeinfektion.

Har ikke set "hårboller"

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 08:46

> [...]
> Har nu haft min kat i et lille halvtår og har aldrig set ham brække sig
> eller brækklatter...på trods af han ikke rigtig har fået malt, planter,

Nogle katte har tendens til hårboller, andre formår selv at få hårene ud i
den anden ende.

Fodrer man med et fiberrrigt foder, er det som regel tilstrækkeligt til at
føre hårene ud med afføringen.

Andy brækker jævnligt hår op. Han får et ekstra tilskud af hårbollefoder,
men har stadig mange hårboller.

Mis får foder med hårbollesystem. En uge på et andet foder uden
hårbollesystem, dvs. fibrer, og han brækker store hårboller op.

> [...]
> er det rent overkill? Ikke fordi jeg ikke under min lille missedreng det
> bedste, men er ved at skulle købe en ny pose mad så vil gerne vide hvad

For meget magnesium er den direkte vej til urinvejssten, om katten er
neutraliseret eller ej. Fodrer man med Hills, Iams, Eukanuba, Royal Canin
eller ProPlan, er magnesiumindholdet som det bør være.

Din dyrlæge har ret. Specialfoderet er fint at fodre med, selvom katten ikke
er syg med nyresten. Foderet virker forebyggende. De forskellige firmaer har
hver deres specialfoder hos dyrlægen.

Om man købet et af de ovennævnte mærker hos dyrehandleren eller en pose
specialfoder hos dyrlægen, kommer næsten ud på ét, når katten ikke er syg og
endnu aldrig har haft nyresten. Det er ikke dyere at fodre med
specialfoderet fra dyrlægen.

Tina

Fra : Ragna

Dato : 23-05-05 08:48

Linde skrev:
> En anden ting...efter han blev kastreret sagde dyrlægen at NU måtte
> han kun få specialkost til afklodsede katte, noget med magnesium pga
> nyresten osv.

Hej Linde!

Da jeg selv har haft to hankatte med tendens til blæresten, vil jeg anbefale
dig at forebygge evt. problemer ved at fodre din hankat med Hill's C/D, som
er et udmærket og særdeles drøjt foder, som de fleste katte desuden godt kan
lide.

I begyndelsen troede jeg, at denne gang ville vi ikke få blæreproblemer, og
derfor gav jeg vores Fufu light-foder i en periode. Om det var det eller
"forkælelsesmaden" i folieposer, der udløste tendenserne, ved jeg
selvfølgelig ikke, men fra nu af får Fufu kun C/D afvekslende med S/D
(henholdsvis 6 og 2 uger ad gangen), og der er skåret kraftigt ned på de
"farlige" ting som tun og rejer, som han nu kun får ved særlige lejligheder.
Heldigvis har han kun haft det ene anfald af blærebetændelse på grund af
krystaller i urinen, så vi håber at kunne blive ved med at holde ham rask
ligesom vores tidligere hankat ved at fortsætte med denne måde at fodre på.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Stine BT

Dato : 23-05-05 11:17

Jeg er ikke helt klar over om mine kaster hårboller op, for jeg aner ikke
hvordan det ser ud, så kan nogen evt. beskrive det?
Måske ikke så lækkert at beskrive :) Men vil egentlig gerne vide om det er
hårboller, for de kaster da op en gang imellem.

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 11:42

"Stine BT" <stine@sukkermel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Måske ikke så lækkert at beskrive :) Men vil egentlig gerne vide om det er
> hårboller, for de kaster da op en gang imellem.

Flydende brune klatter med en masse hår i.

Hårene er ofte samlet i en klump midt i alt det flydende brune.

Tina

Fra : Stine BT

Dato : 23-05-05 11:47

> Flydende brune klatter med en masse hår i.
>
> Hårene er ofte samlet i en klump midt i alt det flydende brune.
>
> Tina

Tak for det, Tina.

Så kaster de/den hårboller op, det sker i hvert fald 1-2 gange om måneden.

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 23-05-05 11:43

> [...]
> Måske ikke så lækkert at beskrive :) Men vil egentlig gerne vide om det er
> hårboller, for de kaster da op en gang imellem.

Når katten kaster hår op ser det ikke anderledes ud, end det gør, når
den kaster alt muligt andet op. Men du kan se det på "slutresultatet" -
altså selve opkastet

Opkastet vil jo indeholde hår i mere eller mindre sammenpresset form,
hvis det er en hårbolle, som missen kom af med.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 11:44

> [...]
> Måske ikke så lækkert at beskrive :) Men vil egentlig gerne vide om det er
> hårboller, for de kaster da op en gang imellem.

Fandt lige et billede på google.

http://www.atlanticcathospital.ca/resources/images/news/Hairball.jpg

Tina

Fra : Stine BT

Dato : 23-05-05 11:54

> Fandt lige et billede på google.
>
> http://www.atlanticcathospital.ca/resources/images/news/Hairball.jpg
>
> Tina

Ja, sådan nogen bliver der også kastet op herhjemme, men faktisk er det
oftere meget flydende, kan det være noget andet så?

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 12:46

> Ja, sådan nogen bliver der også kastet op herhjemme, men faktisk er det
> oftere meget flydende, kan det være noget andet så?

Konsistensen varierer fra næsten flydende til helt fast som på billedet. Er
der hår i, er det helt bestemt hårboller.

Andy kaster først en masse flydende op ét sted, og selve hårbollen et andet
sted.

Tina

Fra : Linde

Dato : 23-05-05 15:24

Hillemænd for en "bolle"!! Ja hvis der ligger sådan en 15 centimeters bandit
i vommen kan man sgu godt forstå den skal brække sig!

Mvh
Linde

Fra : Denise

Dato : 23-05-05 15:32