cm <-> tommer
Fra : Rune Zedeler

Dato : 22-05-05 14:59

Iflg.
http://www.convert-me.com/en/convert/units/length/length.inch.en.html
svarer 1 amerikansk tomme til 2.539999983236 cm. Dette er så ufatteligt
tæt på 2.54 cm, at det næppe kan være et tilfælde.
Er det det?

-Rune

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-05-05 15:24

Rune Zedeler skrev:

> [...]
> svarer 1 amerikansk tomme til 2.539999983236 cm. Dette er så ufatteligt
> tæt på 2.54 cm, at det næppe kan være et tilfælde.

1 tommer e ganske rigtigt lig 2,54 cm.

Se fx <http://www.google.com/search?q=1+inch+in+cm>

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-05-05 16:03

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> svarer 1 amerikansk tomme til 2.539999983236 cm. Dette er så ufatteligt
> tæt på 2.54 cm, at det næppe kan være et tilfælde.

Det er det. Meter systemet er grundet i opmålinger af jordkloden mens det
angliske er baseret på mål for diverse af kongens lemmer.

Fra : Steen

Dato : 23-05-05 09:48

Jonas Kofod wrote:

> Det er det. Meter systemet er grundet i opmålinger af jordkloden mens
> det angliske er baseret på mål for diverse af kongens lemmer.

Nej, 1 meter *var* defineret som 1/10.000.000 af afstanden fra Nordpolen til
ækvator, men i dag er den defineret som 1/299.792.458 af den strækning,
lyset tilbagelægger i vakuum i løbet af 1 sekund. I dag er meteren altså
defineret ud fra sekundet, som er defineret som varigheden af 9.192.631.770
perioder af svingningen af cæsium-131-atomet ved overgang mellem
grundtilstandens to hyperfinstrukturniveauer.

/steen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-05-05 11:39

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> perioder af svingningen af cæsium-131-atomet ved overgang mellem
> grundtilstandens to hyperfinstrukturniveauer.

Dette er blot for at tillægge en yderligere præcision. "Størrelsesordenen"
af meteren hidrører stadigt et mål for kloden.

Ligesom en astronomisk enhed er baseret på mål for sol afstanden - men
naturligvis i sin præcision udtrykt ved svingningsobservationer ligesom
meteren.

Tommer er idag osse udtrykt på samme måde - men udgangspunktet er stadig en
størrelsesorden for nogle opmålinger af kongens finger.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-05-05 16:19

Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> writes:

> [...]
> svarer 1 amerikansk tomme til 2.539999983236 cm. Dette er så
> ufatteligt tæt på 2.54 cm, at det næppe kan være et tilfælde.

Det ligner afrundingsfejl ved division et par gange frem og tilbage.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-05-05 17:07

> [...]
> svarer 1 amerikansk tomme til 2.539999983236 cm. Dette er så ufatteligt
> tæt på 2.54 cm, at det næppe kan være et tilfælde.

Det er præcis 2.54 og der går præcis 12 på en foot
og præcis 36 på en yard og præcis 63360 på en mile,
og der går præcis 6272640 inches², 43560 feet², 4840 yards²,
1/640 miles² på en acre etc.

Mvh
Martin

Fra : J. Nielsen

Dato : 22-05-05 17:17

On Sun, 22 May 2005 15:58:44 +0200, Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
>svarer 1 amerikansk tomme til 2.539999983236 cm. Dette er så ufatteligt
>tæt på 2.54 cm, at det næppe kan være et tilfælde.

En tomme har siden 1959 været lig med *præcis* 25.4 mm.
--

-JN-

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-05-05 20:30

Scripsit J. Nielsen <morgan@post8.tele.dk>

> En tomme har siden 1959 været lig med *præcis* 25.4 mm.

Og før den tid var en inch så vidt jeg husker defineret som 100/3937
meter. Det er knap 51 nm *mere* end 25,4 mm.

Afvigelsen hos convert-me.com må skyldes religiøs fundamentalisme.
Bemærk at deres lidt for korte tomme stemmer præcis med 1/18 af en
bibelsk kubit, ihvertfald med de angivne 8 betydende cifre.

--
Henning Makholm "We cannot time-travel in this dimension. Everything
is arranged differently, and they use different plugs."

Fra : Rune Zedeler

Dato : 23-05-05 14:31

J. Nielsen skrev:

> En tomme har siden 1959 været lig med *præcis* 25.4 mm.

Ok. - Takker for svarene!
Sjovt nok faldt det mig slet ikke ind, at det kunne være en fejl på
siden. Jeg har hørt de 2,54 cm nævnt masser af steder - men da jeg fandt
det meget præcist angivne tal formodede jeg, at de 2,54cm var en afrunding.

-Rune