Nukleofil substitution og komplekser
Fra : Anders

Dato : 22-05-05 12:37

Hejsa :)

Der er jo snart kemieksamen, og jeg kom til at tænke på, at hvis man har
reaktionen

Co(NH3)5Cl2+(aq) + OH-(aq) --> Co(NH3)5OH2+(aq) + Cl-(aq)

....som er en nukleofil substitution, kan man så sige om den følger SN1 eller
SN2-mekanismen? Jeg ved at hastighedsudtrykket er af anden orden, men udfra
dette alene kan jeg vel ikke bestemme noget, da jeg ikke ved om
hastighedsudtrykket hedder v = k*[OH-]^2 eller v = k*[Co(NH3)5Cl2+]*[OH-],
vel ? I min bog står der at man kan se det på om den udgående gruppe sidder
på et primært, sekundært eller tertiært carbon, men der er jo ingen
carbonatomer her.
I opgaven står der at de to reaktanters koncentrationer var lige store
ved reaktionens begyndelse, hvilket taler lidt for at hastighedsudtrykket er
v = k*[Co(NH3)5Cl2+]*[OH-], da denne oplysning ellers ville være ligegyldig.

Nogen der ved om den er Sn1 eller Sn2?

--
Hilsen Anders.

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 22-05-05 22:24

Anders wrote:
> [...]
> v = k*[Co(NH3)5Cl2+]*[OH-], da denne oplysning ellers ville være ligegyldig.

ved det ikke, men...
en ideel SN1 reaktion vil normalt følge 1. ordens kinetik, i det mindste
i starten. Ret beset er den 2.ordens, men det ene trin er ofte
hastighedsbegrænsende, typisk bruddet på bindingen.
SN2 reaktioner vil oftest følge 2. ordens kinetik, med mindre der er
stort overskud af substituenten, hvor den kan følge 1. ordens kinetik.
Imidlertid har du fået oplyst, at den følger en 2. ordens kinetik, og
det mest oplagte svar vil være at argumentere for en SN2 mekanisme ud
fra det ovenstående. Pas dog på med tankeløst at sige at den er SN2
fordi hastighedsudtrykket er 2. ordens - det gør du jo så heller ikke,
og det er formodentlig en eventuel fælde i opgaven...

held og lykke med eksamen

Jeppe