Diskussion: Mobil med på tur?
Fra : Fischer

Dato : 22-05-05 10:25

Scenen:
7. klasse skal 4 dage til Bornholm med skolen.
De skal naturligvis på diverse udflugter og ud og opleve den specielle
natur.
De bor på et vandrehjem hvor der er en mønttelefon.

Diskussions-oplægget er så:
Skal eleverne have lov til at medbringe mobiltelefon?
Spørgsmålet er ikke om en evt. mobiltelefon må benyttes på bestemte
tidspunkter, men om de må medbringe den overhovedet.

Kom med synspunkterter for- og imod. Gerne så velbegrundede argumenter som
muligt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-05-05 10:32

Fischer skrev:

>Diskussions-oplægget er så:
>Skal eleverne have lov til at medbringe mobiltelefon?

Jeg synes nej. Jeg ville også svare nej hvis de havde spurgt om
de måtte medbringe en computer og sidde og lumre på et værelse
dagen lang med computerspil og internet. Det er naturligvis værre
end mobilen, men problemet er af samme art. Det er en dingenot
der vil fjerne deres opmærksomhed fra det de rejser ud for at
opleve.

--
Bertel

Fra : -h

Dato : 22-05-05 10:47

On Sun, 22 May 2005 11:31:59 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>end mobilen, men problemet er af samme art. Det er en dingenot
>der vil fjerne deres opmærksomhed fra det de rejser ud for at

Jeg er enig. Oplevelsen på Bornholsturen bliver mindre - efter vores
målestok.

På den anden side skal vi ikke undervurdere ungernes evne til at lave
flere ting på en gang. Jeg har set unge sidde med en stationær
maskine, hvor de spiller f.eks. CS med en bærbar ved siden af, hvor
diverse chatkanaler var åbne samtidigt med, at mobilens sms'er blev
besvaret...

Hvis det er vigtigt for dig, at dele af turen bliver uden forstyrrende
telefoner, kan de jo inddrages på bestemte tider af dagen.

-----
Med venlig hilsen

-henrik

Fra : Fischer

Dato : 22-05-05 11:16

> Jeg synes nej. Jeg ville også svare nej hvis de havde spurgt om
> de måtte medbringe en computer og sidde og lumre på et værelse
> dagen lang med computerspil og internet.

Jeg vil bare lige præcisere scenen:
Alle dage (hele dagen) er fyldt med udflugter / aktiviteter som alle er
obligatoriske.

*Fischer

Fra : Jesper

Dato : 22-05-05 11:21

On Sun, 22 May 2005 11:24:56 +0200, Fischer wrote:

> [...]
> tidspunkter, men om de må medbringe den overhovedet.
>
> Kom med synspunkterter for- og imod. Gerne så velbegrundede argumenter som

For:

1. Berolige forældre.
Mobilen er efterhånden blevet en central komponent i forældrenes "børne
kontrol" forstået på den måde, at man altid har mulighed for at hurtigt
lige at checke om poderne har det godt. Jeg har faktisk næsten svært ved
at forestille mig hvordan forældre holdt styr på ungerne før
GSM-nettets tilblivelse

2. Lærer-kontrol.
Hvis en af eleverne mangler på et kritisk tidspunkt, er det nemt for
læreren lige at ringe til vedkommende. Det samme gælder for eleven, hvis
denne farer vild.

3. Sikkerhed.
Skulle uheldet være ude, er det nemt at få ringet efter hurtig
hjælp idet stort set alle børn i den aldersgruppe har en telefon på sig.
Nogle kører på TDC's net, mens andre kører på Sonofon - dvs. der er en
god chance for at have dækning på i hvert fald nogle af telefonerne
næsten ligegyldig hvor man er.

4. Underholdning.
Mange telefoner har små spil, radio og mp3-spillere som kan underholde
eleverne på lange rejser. En del har også indbyggede kameraer, så der
kan tages billeder.

Imod:

1. Mentalt fravær.
Mange teenagere kører en værentlig del af deres sociale networking via
mobilen, og de har svært ved at melde fra. Derfor risikerer man at en del
af turens deltagere sidder i deres egne små lukkede verdener og SMS'er i
timevis uden at deltage i fællesskabet eller opleve naturen.

2. Reducerer spændingen ved at være langt hjemmefra.
En vigtig del af en langtur er følelsen af at være væk fra sine vante
omgivelser uden ens sædvanlige sociale sikkerhedsnet. Hvor mobilen giver
tryghed, så hæmmer den samtidig denne "wow - nu er jeg søreme ude på de
vilde vover"-atmosfære. Der er slet ikke den samme spænding ved rejsen,
hvis alle vennerne hjemmefra SMS'er hele tiden og mor ringer hver halve
time for at høre om man nu har husket sit halstørklæde...

3. Kamp on stikkontakterne.
Dette argument kan måske lyde en smule dumt, men jeg har set det ske. En
teenager-telefon holder ikke strøm i 4 dage, så på et tidspunkt skal
der lades. Normal er der ikke en 20-30 tilgængelige stikkontaker på et
vandrehjem, og SÅ bliver der ballade. Hvis du tillader mobiler på turen,
så medbring i egen interesse et par el-paneler.

Summa summarum - Jeg ville stemme for at lade alle mobilerne blive
hjemme, eftersom jeg mener at punkt 1 og 2 er helt centrale elementer i en
klassetur. Eleverne kan bare bruge mønttelefonen hvis der er noget
vigtigt, og hvis læreren har en mobil kan forældrene få nummeret
til den, så de kan ringe og checke hvis de føler sig utrygge.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-05-05 12:43

Jesper skrev:

>Jeg har faktisk næsten svært ved at forestille mig hvordan
>forældre holdt styr på ungerne før GSM-nettets tilblivelse

Vi lærte at klare os selv.

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-05-05 13:09

Jesper skrev den 22-05-2005 12:20:
> Jeg har faktisk næsten svært ved
> at forestille mig hvordan forældre holdt styr på ungerne før
> GSM-nettets tilblivelse

Minder mig meget om:

http://kortlink.dk/t3m

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-05-05 12:56

Fischer skrev den 22-05-2005 11:24:
> [...]
> tidspunkter, men om de må medbringe den overhovedet.
>
> Kom med synspunkterter for- og imod. Gerne så velbegrundede argumenter som

Min niece (6. klasse) har lige været en tur på Bornholm.
Ud fra lærernes tilbagemeldinger (jeg mødte klassen de timer de var her
i København), så var der ingen problemer med at mobilerne blev på
vandrehjemmet dagen igennem. Altså at selve udflugterne var mobil-frie.
Og at der fra svjh kl. 19 var frit slag for snak og sms.
Ofte er ungerne så trætte, at de ikke engang gider snakke eller sms'e
pga. dagens oplevelser.
De par unger der ikke kunne lade være med at have mobilen med...tja der
blev telefonen bare inddraget.

Jespers betragtninger er faktisk ganske relevante.

Hvis ungerne ikke har mobil med overhovedet OG evt. bliver væk. Tja,
så kan de saftsusme lære, at det er vigtigt at holde sammen og ikke
kukkelure i deres eget univers.
I skal trods alt til Bornholm. Det er en ø som er ret lille.
Hvor langt væk kan man blive?
Og når ungerne er udstyret med 10 kroner i mønter, så er der altså også
sikkert en venlig bornholmer som vil låne telefonen, så læreren kan
kontaktes.
Set i forhold til hvor mange skoleklasser der besøger bornholm hvert år
og hvor mange børn der ikke bliver væk, så kan jeg altså ikke se behovet
for, at de hver især har deres "GSM-sikkerhedsnet" med. I tager jo
heller ikke hver jeres faldskærm med i tilfælde af, at I skal ud og
flyve, vel.

mvh

Carsten Riis

Fra : -h

Dato : 22-05-05 13:48

On Sun, 22 May 2005 13:55:52 +0200, Carsten Riis <.@.> wrote:

> [...]
>for, at de hver især har deres "GSM-sikkerhedsnet" med. I tager jo
>heller ikke hver jeres faldskærm med i tilfælde af, at I skal ud og

He..

Næhh der er jo en lille gummiflåde under hvert sæde

-----
Med venlig hilsen

-henrik

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 22-05-05 15:45

Til gruppens læsere kommer her copy/paste af mit svar til dig på
Mobildebat.dk omkring samme emne:

Min personlige mening: kun lærere skal medbringe mobiltelefoner. Eleverne er
afsted på tur for at være sammen med hinanden, og for at opleve Bornholm.
Får de en telefon med, er der stor sansynlighed for, at den vil blive brugt
konstant, og samværet som en gruppe vil derfor forsvinde.

Der vil altid være en risiko for, at de så ikke har en telefon, hvis en af
eleverne er kommet til skade eller lignende - men læreren vil stadig have en
telefon med, og denne bør jo under alle omstændigheder opholde sig i
nærheden af sine elever hele tiden.

Da jeg gik i 7. klasse og vi skulle på tur var mobiltelefoner langt fra
hvermandseje - og vi klarede os en uge i Sverige uden nogen former for
telefoner (vi var et pænt stykke ude i en skov).

Tillader skolen, at eleverne medbringer telefonen, bidrager de til den
mobilkultur, som efter min mening oplever en for stor udbredelse. Mange
bruger efterhånden deres mobiltelefoner i skole og på arbejde - får elever
lov til at bruge telefonen i den reelle skoletid, blot fordi de ikke er på
skolen men på tur, vil de tage den vane med sig hjem.

Kort og godt: lad eleverne efterlade deres mobiltelefon derhjemme, og være
istedet sikker på, at samtlige lærere har en med (til en enkelt klasse kan
der vel højest være tale om 1-2 lærere).

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 22-05-05 19:06

> [...]
> lov til at bruge telefonen i den reelle skoletid, blot fordi de ikke er på
> skolen men på tur, vil de tage den vane med sig hjem.

Men så må det vel være forældrenes ansvar at sætte grænser for brugen?
Hvorfor skal det være skolerne der udnævnes til "bussemænd" og skal sige
at telefonerne ikke må medbringes fordi det kan skabe dårlige vaner
hjemme?
Magter forældrene ikke selv at sætte grænser, oder?

--
Michael
http://vindenand.dk/catalog/ - kig forbi!!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-05-05 22:41

Michael Kjærsgård skrev:

>Men så må det vel være forældrenes ansvar at sætte grænser for brugen?

Hvad hjælper det en cyklist at en bil skal holde tilbage for ham
hvis den ikke gør det?

Hvis forældrene levede op til deres ansvar, ville en del være
anderledes.

Hvis de forstod deres ansvar, ville meget være anderledes.

--
Bertel

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 23-05-05 14:06

> Hvad hjælper det en cyklist at en bil skal holde tilbage for ham
> hvis den ikke gør det?

Ikke meget :)

> Hvis de forstod deres ansvar, ville meget være anderledes.

Ja selvfølgelig, det jeg prøvede på at sige var også bare at jeg finder
det umoralsk hvis forældre sidder og "kæfter op" til et forældremøde om
at lærerne skal forbyde brugen af mobiltelefoner.
De kan jo bare gøre det selv!!

Fra : Jante

Dato : 22-05-05 21:45

"Fischer" skrev:
> [...]
> Spørgsmålet er ikke om en evt. mobiltelefon må benyttes på bestemte
> tidspunkter, men om de må medbringe den overhovedet.

Et par spørgsmål:

Skal eleverne have lov til at medbringe solbriller?
Og hvad med halstørklæder med mere end 3 farver?
Eller hyttesko i stedet for snøresko?

Er børn på 14 år virkelig dummere end vådt bølgepap, eller er det
"bare" os voksne som gør dem dumme og uselvstændige ved at
pakke dem ind i regler og regulativer for at dræbe ethvert tilløb til
initiativ, selvforvaltning og selvværd - og for at mindske risikoen for,
at de bliver mere selvstændige end deres forældre (og lærere) er?

Er det vigtige spørgsmål i virkeligheden ikke, *hvem* der skal
bestemme, om de må have mobilen med?
Turen inkluderer vel også individuel fritid - hvem bestemmer hér?
I hvor høj grad har eleverne selv været med til at planlægge turen,
og hvad er deres holdning - er de overhovedet blevet spurgt?

Skal der virkelig "lovgives" om alting?

/J

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 25-05-05 00:20

sø 22 maj 2005 10:45:02p satte Jante sig på en taburet og skrev følgende
på et stykke vådt franskbrød:

> Skal eleverne have lov til at medbringe solbriller?
> Og hvad med halstørklæder med mere end 3 farver?
> Eller hyttesko i stedet for snøresko?

Der er himmelvisd forskel på mobiltelefoner og ovennævnte genstande.
Mobiltelefoner giver anledning til bl.a. sms-skrivning mens barnet er
isoleret og ikke har nogen omgang med de andre børn. Derfor skal
telefonerne ikke med på tur. Hvis kun mobiltelefoner blev brugt
fornuftigt til opkald og sms når det var nødvenddigt så ville det ikke
genere mig (det er den måde fornuftige voksne bruger dem på) men når vi
snakker børn på 14 år er det meget anderledes.

> Er børn på 14 år virkelig dummere end vådt bølgepap,

nej men de kræver grænser som forældrene og skolen skal sætte.

> Er det vigtige spørgsmål i virkeligheden ikke, *hvem* der skal
> bestemme, om de må have mobilen med?

når vi snakker 14-årige børn er det suverænt forældrene og skolen der
bestemmer og sætter reglerne og en mobil har intet at gøre i f.eks. en
skole især ikke når man ved at de ofte bliver brugt i timerne og i
frikvarteret bliver de så brugt til at moppe andre med. Så skal man sætte
grænser.

> Turen inkluderer vel også individuel fritid - hvem bestemmer hér?

Lærerne og forældrene

> er de overhovedet blevet spurgt?

I denne sammenhæng er det ligegyldigt hvad børnene mener selv.

> Skal der virkelig "lovgives" om alting?

Nej mend er skal sættes grænser for børn, det er helt naturligt.

Steven

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 22-05-05 22:38

sø 22 maj 2005 11:24:56a satte Fischer sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Kom med synspunkterter for- og imod. Gerne så velbegrundede argumenter
> som muligt.

Afgjort nej.

De er i skole og dér har en mobil slet ikke noget at gøre.

Vend den om på hovedet og sæt den lidt på spidsen, Må de f.eks. dyrke sex
eller drikke alkohol? Nej vel? De er sku i skole, også selvom de er på
lejrtur.

Steven

Fra : Miss007-8500

Dato : 23-05-05 09:17

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tidspunkter, men om de må medbringe den overhovedet.
>
> Kom med synspunkterter for- og imod. Gerne så velbegrundede argumenter som

Jeg vil også mene NEJ.

Sidst jeg var på en skoletur (som voksen altså), der var der forbud på at
tage vores bærbare computere med. Det endte med, at der var én der havde en
bærbar computer med alligevel, hvilken både blev koblet til et stereo-anlæg
og til TV. Først og fremmest vækkede det stor misundelse hos os andre,
desuden var der stor mangel på det sociale. Der var jo alle typer
underholdning på denne, musik, pornofilm, spil mv. som naturligvis fangede
alle drengenes/mændenes interesse, og det resulterede naturligvis i, at de
var svære at kalde til fælles-arrangementer, spisning, brætspil mv. Og dette
var så voksne mennesker (altså uden nogen lærer eller noget), hvordan skal
det så ikke gå, hvis mobiler bliver tilladt på turen. Mange af de nye
mobiltelefoner kan jo også indeholde mange af de samme medier, som en bærbar
computer, så som musik, film, spil mv.

Jeg mener ingen skade det er til, at lave et totalt forbud mod
mobiltelefoner på jeres klasse-tur. Jamen dengang jeg selv var 13-14 år, var
jeg også selv på klasse-tur til Bornholm. Dengang havde man ikke så meget
elektronik, der havde man en båndoptager med som det vildeste, og så hørte
vi jo musik, dansede og morede os, sang i vilden sky. Det var socialt.

De unge kan nu sagtens være sociale, selv om de har mobiler. Moden har
drejet 180 grader. Man der virkelig med på moden, når man har det sidste nye
skud på stammen i form af tøj, piercinger, smykker, frisure og ikke mindst
MOBILER. Misundelse er slemt. Tyveri af- og skader på mobiler er ikke uvant.
Så for alles skyld, lad dem hellere blive hjemme.

Der vil helt sikkert være nogle der smugler deres mobil med trods forbud.
Lad dette få konsekvens Så må én af lærerne tage mobilen og gemme denne
væk, til når i kommer hjem igen. Det vil vække mange sure miner, men det er
nok bedst for det sociale og fællesskabet i klassen.

--
Trine

Kun C efter @ - ved E.mail