Mærkligt Problem med at se computer på net~
Fra : Allan S. Kristiansen

Dato : 22-05-05 07:15

Jeg har ca. 17 PCere på netværket, men kan kun se de 3 af dem når jeg vælger
"Vis arbejdsgruppekomputere" men hvis jeg går ind i "Søg" komputere kan jeg
finde dem ved at skrive deres NetBIOS navne. Hvis jeg skanner med Look@Lan
kan jeg se følgende:
http://www.hullet-valby.dk/net/NewProfile_22-05-2005_08-03/NewProfile_22-05-2005_08-03.html

Og de 3 PCere jeg kan se står som NetBIOS User hvordan slår jeg det til i
min opsætning
således at jeg kan se alle PCerene?
Allan S. Kristiansen

http://www.emme.dk/hvader.html vil du vide hvad en Weblog er?
http://www.hullet-valby.dk/allan-2.php Hvis du vil vide hvor koldt mit øl er

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-05-05 07:47

On Sun, 22 May 2005 08:15:14 +0200, "Allan S. Kristiansen"
<ask@ask-service.dk> wrote:

> [...]
>
>Og de 3 PCere jeg kan se står som NetBIOS User hvordan slår jeg det til i

Vær opmærksom på at det du ser under "Vis arbejdsgruppekomputere" ikke
er en listning af komputere på det netværk, men derimod en listning
fra den komputer der er masterbrowser (eller en af 3 backupbrowserer),
denne listning indeholder de PCer der har tilmeldt sig som har noget
at tilbyde (feks. fil/print share).
Masterbrowseren er den PC der har det højeste (nyeste) MS
operativsystem, er der flere, er det den der har været tændt længst.
Listen opdateres på ca hvert 14 minut, dette er på den PC der kigger
på listen.
Masterbrowseren kan være op til 72 minutter om at få alle tilmeldinger
fra de PCer der er på netværket. Dette forudsat at der ikke tændes og
slukkes PCer i vildskab på netværket, da dette kan dræbe en evt.
masterbrowser og PCerne så skal til at vælge en ny masterbrowser.

Så har man et netværk hvor man har brug for at kunne se recurserne på
nettet i "Vis arbejdsgruppekomputere" er det smart at have en eller op
til 4 nye OS kørende 24/7/365 som er opsat til at være masterbrowser,
og så sætte alle andre PCer op til ikke at tilbyde sig som
masterbrowser.

/Hans

Fra : Allan S. Kristiansen

Dato : 22-05-05 07:52

> [...]
> til 4 nye OS kørende 24/7/365 som er opsat til at være masterbrowser,
> og så sætte alle andre PCer op til ikke at tilbyde sig som

Tak for hurtig svar Hans!

Hvor sættes dette op? De tre PCere som jeg kan se på nettet har batteri
backup på
og slukkes kun ved hardware skift m.v.

Mvh
Allan

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-05-05 20:05

On Sun, 22 May 2005 08:52:04 +0200, "Allan S. Kristiansen"
<ask@ask-service.dk> wrote:

> [...]
>
>Tak for hurtig svar Hans!
>
>Hvor sættes dette op? De tre PCere som jeg kan se på nettet har batteri

En metode er at stoppe servicesen "computer browser" (og sætte dens
opstart til disable) på de maskiner der ikke skal deltage i at
vedligeholde recurselisten.

Man kan skrue i regerstry på de maskiner der skal vedligeholde, men
ovenstående kan prøves først, det er rigmeligt risikofrit at gøre.

Denne masterbrowser funktion er ikke det mest stabile MS har opfundet.
Det kan anbefales helt at undlade at benytte den, recurserne er jo
stadig til rådighed, man skal jo bare vide hvor de er.

/Hans

Fra : Allan S. Kristiansen

Dato : 23-05-05 20:38

> [...]
> Det kan anbefales helt at undlade at benytte den, recurserne er jo
> stadig til rådighed, man skal jo bare vide hvor de er.

Tak for svaret!

Ja du har helt ret men det irreterede mig bare ikke at vide hvorfor
Ok jeg lever fint foruden

Mvh
Allan