netværkskort til gammel IBM ps1. hvilket?
Fra : Lars-Bo

Dato : 21-05-05 11:42

Er der nogen der ved hvilket slags netværkskort der skal i denne maskine
(med RJ45).
Jeg har ikke fået PCen endnu, så jeg ved ikke om det er ISA eller pci eller
hvad det er der skal bruges?.
Er det noget med at IBM maskiner er specielle på det område?
Er der er en der ved det og evt. pris?
Den skal bruges som test novell server.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-05-05 12:03

"Lars-Bo" <lars-bo@kvalme.dk> crashed Echelon writing

> Jeg har ikke fået PCen endnu, så jeg ved ikke om det er ISA eller pci
> eller hvad det er der skal bruges?.

Muligvis skal du være forberedt på at det er MCA.

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-05-05 12:05

"Lars-Bo" <lars-bo@kvalme.dk> wrote:

>Er der nogen der ved hvilket slags netværkskort der skal i denne maskine
>(med RJ45).

Vi skal have et model nummer, hvis du skal gøre dig håb om et brugbart
svar.

Men PS1 lyder som en meget gammel model, formentlig med 486'er CPU og
ISA / MCA slots - I så fald kan det ikke betale sig at 'lege' med den...

Men igen: Kom med et model nummer.....

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Lars-Bo

Dato : 21-05-05 16:15

Model nr. 642
Machine type: 2133

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-05-05 17:51

"Lars-Bo" <lars-bo@kvalme.dk> wrote:

>Model nr. 642
>Machine type: 2133

Desværre - Maskinen er så gammel at den ikke længere kan findes på IBM's
support sider...

Men en søgning i newsgrupperne afslører at det formentlig drejer sig om
en 486sx25 processor der kræver 72-pins paritets RAM.

Bussen er ikke omtalt noget sted, men jeg vil godt bide mig selv i næsen
på at det er MCA....

Det kan vist ikke betale sig at bruge tid på den...

<mlr>

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 21-05-05 19:46

Lars-Bo wrote:
> [...]
> hvad det er der skal bruges?.
> Er det noget med at IBM maskiner er specielle på det område?

Hvis det er PS1 er jeg ret overbevist om at det er ISA. PS1 blev SVJH
markedsført som IBMs consumer model (fordi PS2-serien var dyr og bl.a.
brugte MCA som almindelige mennesker ikke kunne bruge til ret meget)-

Knus
Regnar

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 22-05-05 01:23

Regnar Bang Lyngsø <regnar@writeme.com> wrote:

>Hvis det er PS1 er jeg ret overbevist om at det er ISA. PS1 blev SVJH
>markedsført som IBMs consumer model (fordi PS2-serien var dyr og bl.a.
>brugte MCA som almindelige mennesker ikke kunne bruge til ret meget)-

Det lyder rigtigt. Jeg husker det også (vagt!) som PS1=ISA, PS2=MCA.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 22-05-05 10:42

Jesper Dybdal wrote:

> Det lyder rigtigt. Jeg husker det også (vagt!) som PS1=ISA, PS2=MCA.

En af de første PS2'er (model 30) havde
vist også ISA.

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Lars-Bo

Dato : 22-05-05 10:50

Tak for hjælpen!
Jeg har undersøgt MCA og ISA på nettet og sammenlignt med bussen på PCen.

Det er ISA.