kemi for begyndere ( mig )
Fra : .\(5750\)giller

Dato : 21-05-05 08:36

i et word dukument skal skrives div. formler H2O, PbCl4 og ligende, hvordan
lave sænket skrift nemmest kan man lave genveje eller noget der gor man ikke
skal have fat i musen hele tiden ??

--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Jes Hansen

Dato : 21-05-05 09:13

>i et word dukument skal skrives div. formler H2O, PbCl4 og ligende, hvordan
>lave sænket skrift nemmest kan man lave genveje eller noget der gor man
>ikke skal have fat i musen hele tiden ??

Et eller andet sted findes der en hel liste af 'knapper' du kan tilføje til
de to rækker af knapper lige der allerede er der. Når du vælger at tilføje
en ny knap, kna du også angive en tastaturgenvej til pågældende knap, du
kunne f.eks. vælge Ctrl-Alt-Shift-S for sænket skrift og Ctrl-Alt-Shift-H
for hævet skrift.

En meget bedre løsning er at bruge LaTeX. LaTeX er nemlig designet til
formler i alle afskygninger og resultatet du får ud er mange gange pænere
end hvad Word disker op med. Ulempen er så at du lige skal bruge 30 min. på
at finde ud af hvordan LaTeX virker. LaTeX er i øvrigt gratis i modsætning
til Word.

--
Mvh,
Jes Hansen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 21-05-05 09:26

.(5750)giller wrote:
> i et word dukument skal skrives div. formler H2O, PbCl4 og ligende, hvordan
> lave sænket skrift nemmest kan man lave genveje eller noget der gor man ikke
> skal have fat i musen hele tiden ??

Brug hjælpen.
Søg efter "genveje" (eller "tastaturgenveje").

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 21-05-05 09:28

.(5750)giller wrote:
> i et word dukument skal skrives div. formler H2O, PbCl4 og ligende, hvordan
> lave sænket skrift nemmest kan man lave genveje eller noget der gor man ikke
> skal have fat i musen hele tiden ??

Jeg har fundet et par sider om matematik i Word.
Den bedste er

<http://spot.pcc.edu/~ssimonds/thisandthat/msword.htm>

Det er især figuren i afsnittet "Shortcut Keys are
Your very best friend", der er god.

Fidusen ved at have listen på engelsk er at de bliver
nemmere at huske, når man kender de engelske navne.

Eksempelvis:

Ctrl+f Brøk (fraction)
Ctrl+s Skråstregsbrøk (slash fraction)

Ctrl+h Hævet skrift (high)
Ctrl+l Sænket skrift (low)

Ctrl+i Integral (integral)

Ctrl+r Kvadratrod ( (square)root)
Ctrl+T, n n'te rod (n'te rod)

Ctrl-Alt+' Mærke

Disse symboler indsættes ved først at taste Ctrl+k:

Ctrl+k i Uendelig (infinity)
Ctrl+k a Går-imod-pil (arrow)
Ctrl+k < Mindre-eller-lig-med
Ctrl+k > Større-eller-lig-med
Ctrl+k e Tilhører (element of)

Andre gode tips fra samme side:

- tilføj altid et mellemrum før og efter et lighedstegn
- et mellemrum, hvor linjen ikke kan deles, laves med ctrl+shift-mellemrum
- for at få =-formler til at stå pænt under hinanden brug
"Formater|mumle="

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-05-05 17:51

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse
..(5750)giller wrote:
> [...]

Den bedste er

<http://spot.pcc.edu/~ssimonds/thisandthat/msword.htm>

Det er især figuren i afsnittet "Shortcut Keys are
--------------------------

Den er fin - jeg sidder allerede og bruger den nu.
Men er der nogen der kan lave "bracket"? "[]"
På mit (danske?) tastetur ender jeg med at få samme tastekombination som
"parantes" "()" i og med parantes og bracket knappen sidder på samme tast og
den ikke anerkender shift eller alt i tastekombinationen.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 22-05-05 19:55

Jonas Kofod wrote:
> [...]

> "parantes" "()" i og med parantes og bracket knappen sidder på samme tast og
> den ikke anerkender shift eller alt i tastekombinationen.

Brug AltGr få at få fat i de kantede parenteser.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-05-05 11:42

Jonas Kofod wrote:
> [...]

og
> den ikke anerkender shift eller alt i tastekombinationen.

Brug AltGr få at få fat i de kantede parenteser.
---------------------

Er prøvet - virker den/har du prøvet?

Jeg får bare en normal kantet parantes - ikke en eq.editor template.
Jeg trykker "CRTL" "AltGr" "8".

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 23-05-05 12:24

Jonas Kofod wrote:

> og

> Brug AltGr få at få fat i de kantede parenteser.
> ---------------------
>
> Er prøvet - virker den/har du prøvet?
>
> Jeg får bare en normal kantet parantes -

Det var *** da også det du spurgte om.

> ikke en eq.editor template.

> Jeg trykker "CRTL" "AltGr" "8".

Har du allerede en åben "equation box"?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-05-05 13:45

Jonas Kofod wrote:

> [...]
> ---------------------
>
> Er prøvet - virker den/har du prøvet?
>
> Jeg får bare en normal kantet parantes -

---------------

Nej det var det ikke - det var en af equation editor opstillet template for
en hel bracket ikke tegnet "["

> ikke en eq.editor template.

> Jeg trykker "CRTL" "AltGr" "8".

Har du allerede en åben "equation box"?
------------------
Ja naturligvis

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 23-05-05 14:10

Jonas Kofod wrote:

> Nej det var det ikke - det var en af equation editor opstillet template for
> en hel bracket ikke tegnet "[" ikke en eq.editor template.

Nåh - du vil ikke indsætte kantede parenteser, men en afgrænsningsskabelon.
Taste - taste - næh - den kan jeg heller ikke få frem.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-05-05 15:14

Jonas Kofod wrote:

> [...]

Nåh - du vil ikke indsætte kantede parenteser, men en afgrænsningsskabelon.
Taste - taste - næh - den kan jeg heller ikke få frem.
----------
Ja hvis jeg bare ville have selve tegnet er der jo slet ikke nogen grund til
at have genvejstaster.
Nå men de andre virker jo.

Fra : Jesper A. Larsen

Dato : 21-05-05 11:17

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 21-05-05 17:17

"Jesper A. Larsen" <jal@spaceDOTaauDOTdk> skrev i en meddelelse
> Hvis det er i brødteksten at du skriver, så er det hurtigst at bruge:
> Ctrl+ +, hvilket giver hævet skrift
> Ctrl+ =, giver sænket skrift
> Tryk en gang til for at gå tilbage til normal igen.

øv øv øv alt det havde jeg fundet, men jeg havde håbet at man ved at
installere nye fonte eller ligende havde fået dem sådan man kunne trykke
"ALT" + "***" eller noget i den stil, ville da gøre livet noget nemmere.
--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-05-05 10:37

".(5750)giller" <gilbert@roen(remove)have.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper A. Larsen" <jal@spaceDOTaauDOTdk> skrev i en meddelelse
>
> øv øv øv alt det havde jeg fundet,

Måske - men det var det du spurgte om.

> men jeg havde håbet at man ved at
> installere nye fonte eller ligende havde fået dem sådan man kunne trykke
> "ALT" + "***" eller noget i den stil, ville da gøre livet noget nemmere.

Vil du skifte skrifttype med genvejstaster eller?

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 26-05-05 13:16

..(5750)giller wrote:
> i et word dukument skal skrives div. formler H2O, PbCl4 og ligende, hvordan
> lave sænket skrift nemmest kan man lave genveje eller noget der gor man ikke
> skal have fat i musen hele tiden ??

Jeg har lavet makroer, og koblet dem til Ctrl+U og Ctrl+I,
for henholdsvis hævet og sænket skrift.

Desværre er det et par år siden jeg gjorde det, så jeg kan
allerhøjst give dig et par pointers, mht. hvordan det gøres
i Word 2000.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 26-05-05 15:10

--
Hilsen Gilbert
"Peter Knutsen (usenet)" <> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Desværre er det et par år siden jeg gjorde det, så jeg kan allerhøjst give
> dig et par pointers, mht. hvordan det gøres i Word 2000.

hi peter
kan du skære ud i pap hvordan du gør, så kan jeg godt lære ud fra det
pfh tak
--
Hilsen Gilbert