Sejlads med gennakker
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 20-05-05 19:24

Hej

sidste år købte jeg en gennakker og glædede mig rigtigt til familie
sejladsen.

Nu blev sidste år en rigtig dårlig sesson for mig, men jeg fik prøvet
gennakkeren et par gange uden at blive rigtig glad for den.

Jeg vil derfor gerne høre om erfaringer

1: Sejltrim
(spilerbom? etc)
2: Skødning
(fastgørelse i foreste barm, løst eller fast "gay?")
3: Smarte indretninger i øvrigt

mvh
/Børge

Fra : Allan

Dato : 21-05-05 10:19

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (spilerbom? etc)
> 2: Skødning
> (fastgørelse i foreste barm, løst eller fast "gay?")

Hej
Har sejlet med min gennaker et par sæsoner, er godt tilfreds med den.
Her er så mine erfaringer:

Skødning: Her bruger jeg spilerskøderne med barberhal.
Fald: Spilerfaldet
Barm: Fastgøres så langt fremme på båden som muligt i et solidt beslag,
som
skal ekstra understøttes, hvis du sejler med den i hårdt vejr.
Her skal fastgøres en blok.
Så monterer du et stykke faldtov (min 2xbådens længde) med blokke fra
cockpit, ud gennem blokken på fordækket/sprydet, påsæt en karabinhage i
enden af tovet til at til at sætte på gennakerens faldbarm.
Husk så, når du sejler tæt til vinden og vil gå lidt højde, så skal
faldbarmen normalt hæves til mindst en halv meter over dæk, lyder lidt
mærkeligt, men fungerer.
Det kan du så gøre fra cockpit ved at slække og henholdsvis bruge et
skødespil til at stramme op igen.
Men er vel det, der hedder løs "gay"?

Jeg bruger næsten aldrig spilerbom på gennakeren, måske i meget let luft,

ville jeg normalt hellere sætte spileren.
Gennakeren er ikke særlig suveræn på læns, her ville jeg også sætte
spileren.

Problemet med gennakeren er for mig absolut vendinger, det er en hel
videnskab.
Her er der stor forskel på tur og kapsejlads, men det gælder om at være
forudseende.
På tur vil jeg kun sætte det skøde i den side gennakeren skal stå. Skal
jeg
vende, vil jeg tage gennakeren ned på fordækket, skifte skødet, op igen,
men
selvfølgelig alt afhængig af vindstyrken.

På kapsejlads på kort bane ville jeg sejle med begge skøder, bomme rundt,

den blæser ud helt foran skibet, og så skødes hjem på den nye halse i en
glidende bevægelse, men det kræver et indarbejdet team for at fungere
optimalt.

Jeg kan godt mærke et ryk i båden, når gennakeren sættes, og den er så
dejlig nem at styre, speciel på tur.
Du undgår helt spilerkæntringer, det er dejligt afslappende m.v.

mvh
Allan

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 21-05-05 18:18

Hej

Baseret på Allan's viden kan allerede se hvilke fejl jeg har gjort (tror
jeg)

Den første ting jeg "konkluderer" er at jeg bør lave en gay som er dobbelt
skåret fra boven.

Jeg har overvejet at købe et ekstra sæt "ruller" som jeg bruger til rulle
genuaen, og bruge samme teknologi til gennakeren's gay. Kan det anbefales?
Kan man et system med 2-ruller på scepterne - og uden det bliver klodset?

mvh
/Børge

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 21-05-05 18:20

Hej og...

PS... det er primært kun til familie brug, jeg har ikke brugt gennakker til
kapsejlads, da vi er så mange ombord at jeg ikke har overvejet at bruge
gennakkeren.

Fra : Allan

Dato : 21-05-05 19:48

> [...]
til
> kapsejlads, da vi er så mange ombord at jeg ikke har overvejet at bruge

Hej

Nu vil jeg ikke spille for meget Kloge Åge, men sætter du blokkene fast på
scepterne, så SKAL det være på kraftige scepterfødder, ikke på selve
scepterne.

Jeg ved, at en gennaker har revet dækket op på en ældre Ylva og afmastet en
Scancap 99, så der kan være store kræfter som i en spiler.

Så forstår jeg ikke helt dit forslag til "røstjernbeslaget" til blokken på
boven.

- men blokken skal kunne dreje hele vejen rundt, sidde i bådens midterlinie,
behøver ikke være dobbelt.

Husk også at checke for sammenstød med evt. forpulpit, mit røstjernsbeslag
kun til gennaker sidder ved agterste del af forpulpitten, det går fint.

mvh

Allan Jensen

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 22-05-05 17:26

Det lyder ondt - så jeg må hellere dobbelt checke......

Fra bovspyddet har jeg en dobbelt skåret talje til barmen. Skødet derfra har
jeg lagt ind i dobbelt ruller, hvor nederste line går til rulle-forsejlet og
den øverste skal gå til gennakkeren. Jeg håber det kan holde, men hvordan
beregner jeg det ?

Selve hovedproplemet om trim at gennakeren, syntes jeg ikke er udfyldt (så
jeg forstår det) endnu

Fra : Allan

Dato : 22-05-05 19:30

> [...]
hvordan
> beregner jeg det ?
>
> Selve hovedproplemet om trim at gennakeren, syntes jeg ikke er udfyldt

Heja

Hvis dine dobbelt ruller er fæstnet til scepterfødder/ kraftig
rælingsliste
eller lignende skulle det være ok.
Bovspyd skulle også være ok, hvis det er normalt solidt.
Tror, det er kompliceret at beregne, men sæt det som om det er
spilerudstyr.

Barmen skøder du helt i bund til at begynde med, når så du vil have højde,
slækker du til mellem ½ - 1 m over dæk.
F.eks. begynder du at sejle lidt højde, og du ikke kan regulere med det
rigtige skøde, = forliget bliver ved med at være levende, så slæk ud på
skødebarm på bovspydet.
Ups - hvis din gennaker er en rullegennaker, kan det muligvis være svært
at
regulere højden over dæk??
Så glem alt om denne trim-mulighed.

Ellers, når barmen er sat i bovspydet, arbejder du med det almindelige
skøde, slækker til forliget lever eller lufter, haler så lidt hjem igen
til
forliget står fast..

Håber det kan være til hjælp, men jeg understreger det er mine erfaringer
fra en 12 meter Lotus-sejlbåd.

mvh
Allan Jensen

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 25-05-05 19:53

Hej

Jeg bruger ikke rullegennaker, båden er en Bianca 360, dvs
"jollekonstruktion" men underrigget.

Bor du i "nærheden" af Amager, og evt villig til en "test-sejlads" ?

Fra : Allan

Dato : 25-05-05 22:05

Øh nej, jeg er imigreret til Jylland, nærmere Juelsminde ellers vil jeg
aldrig sige nej til en sejltur.
Der er der godt sejl-vand :) - men jeg har en sejler med fra Svanemøllen
her
Fyn Rundt den kommende weekend, måske han vil?
Jeg vender lige tilbage efter weekenden, hvis positivt svar.

mvh
Allan