Valg af ekkolod.
Fra : Niels-Chr. Rask

Dato : 20-05-05 19:10

Hej.
Med kun lidt sejle-erfaring står jeg nu og skal anskaffe et nyt ekkelod der
primært skal anvendes under fiskeri fra småbåd. Mit første spørgsmål er om
der er nogle fordele ved et farve ekkolod frem for alm. Jeg har undersøgt
lidt hvad andre ligesindede har monteret - det ser ud til at Lowrance og
Garmin er de foretrukne mærker. Mit andet spørgsmål er om der
kvalitetsmæssig er forskel på de 2 mærker? - jeg prioriterer brugervenlighed
højt. Det sidste spørgsmål drejer sig om de sammenbyggede søkortplottere og
ekkolod - er de af samme holdbarhed som enkelte instrumenter?

Vh. Niels

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-05-05 14:44

"Niels-Chr. Rask" <ncr@mail.sonofon.dk> skrev

> højt. Det sidste spørgsmål drejer sig om de sammenbyggede søkortplottere
og
> ekkolod - er de af samme holdbarhed som enkelte instrumenter?

Der er næppe nogen nævneværdig kvalitetsforskel på sammenbyggede
instrumenter, men i dit specielle tilfælde, så skal du nok være opmærksom
på, at du med en kortplotter antageligvis ikke får de samme funktioner som i
et "rigtigt" fiske ekkolod. Et eller andet sted er de jo nødsaget til at
spare på funktionerne, med mindre du køber den allerdyreste eller største
model.

Iøvrigt tror jeg, at det er vigtigt at skelne mellem et fiske ekkolod og så
et "almindeligt" ekkolod.

Jeg ville se efter noget som du ved, at andre lystfiskere bruger, der er i
reglen en grund til deres beslutning. Jeg ved ikke med Garmin, men jeg
synes, at det man ser mest på trollingbåde netop er Lowrange eller Eagle...

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-05 15:25

"Niels-Chr. Rask" <ncr@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brugervenlighed højt. Det sidste spørgsmål drejer sig om de sammenbyggede
> søkortplottere og ekkolod - er de af samme holdbarhed som enkelte

Snakker vi smart design, enkelthed, brugervenlig, stor sendestyrke og yderst
skarp skærm vil jeg anbefale Garmin FishFinder 250.
Den kan fås med dybde og temperatur transducer til 2300 kr. og med
dybde/temperatur og fart transducer til 3000 kr.
Priserne er herfra www.shipshop.dk

Fra : Carl Larsen

Dato : 21-05-05 17:59

Den kan jeg også anbefale. Den er også med dansk tekster.
--
Hilsen Carl

Fra : Niels-Chr. Rask

Dato : 21-05-05 20:34

Tak for jeres jeres feed back - jeg gik bare med den tro, at Garmin der som
jeg er informeret kun har lavet ekkolod i en kort årrække, ikke er på højde
med Lowrance !!

Niels

Fra : Martin [5220]

Dato : 21-05-05 21:26

Personligt ville jeg vælge Lowrance X135

http://www.lowrance.com/Marine/Products/X135.asp

Her får du noget bedre opløsning:
480x480 Pixel mod 320x320 med Garmin 250.

Skærmen er også større:
8,9x8,9 cm mod Garmins 8,4x8,4 cm.

Desuden er farveopløsningen med 16 gråtoner hvor Garmin "kun" har 10
gråtoner (stadig s/h).

Prisen ligger dog ca. 1000,- højere for Lowrance X135, men jeg ville betale
prisen.

Men Garmin 250 er heller ikke noget dårligt valg. Så vælger du en af de 2
modeller syntes jeg du får en fornuftig Fishfinder

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 25-05-05 05:20

Martin [5220] wrote:
> Personligt ville jeg vælge Lowrance X135
http://www.lowrance.com/Marine/Products/X135.asp

Jeg ringede lidt rundt, da jeg skulle have nyt ekkolod sidste år, og fik af
importører og forhandlere besked på, at x135 var cremen af sonar til
småbåde. Næste step var farveekkolod og jegskalkommeefterdigskaljeg. . .

Tør man antyde, at sådan en fætter koster 2500 i Guds eget land!

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-05-05 07:54

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev

> Tør man antyde, at sådan en fætter koster 2500 i Guds eget land!

Er der gratis universiteter, skoler, lægehjælp og hospitaler i "Guds eget
land"?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 10:02

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en
meddelelse

> "Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev

> Er der gratis universiteter, skoler, lægehjælp og
> hospitaler i "Guds eget
> land"?
>
> Claus

Hallo! Hvad går "debatten" ud på her? Er jeg i nyhedsgruppen
dfs - eller hur?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : news.galnet.dk

Dato : 28-05-05 19:10

> [...]
> Jeg ringede lidt rundt, da jeg skulle have nyt ekkolod sidste år, og fik
> af importører og forhandlere besked på, at x135 var cremen af sonar til

Ja det skulle være noget af det bedste i test, og det er med sikkerhed det
der sidder i min båd inden længe

Fra : Carsten Holck

Dato : 29-05-05 14:02

news.galnet.dk said the following on 28-05-2005 20:10:
> "Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev

> Ja det skulle være noget af det bedste i test, og det er med sikkerhed det
> der sidder i min båd inden længe
Og så kan du øve i mellemtiden på deres simulator - ret sej faktisk...
http://www.lowrance.com/Software/PCSoftware/Install/X135/default.asp

/carsten