/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
XP-Home med SP2 på 500 Mhz PC
Fra : ikj


Dato : 20-05-05 12:32

Hej Gruppe!

Kan denne PC som p.t. styres af W98/2 med fordel udstyres med MS-XP
styreprogram

PC`en indeholder følgende:
500 megahertz AMD Atlon med 128kb primary memory cache/512 kb secondary m.c.
Board AMD IRONGATE 1.0 Bus clock: 100 megahertz og 128 Mb installed memory

Altså køre med XPHome OEM ver. ( med eller uden SP2)

PC`en skal bruges af mit barnebarn som spillecomputer med kun
styreprogrammet og MS-Word og uden internet

mvh Kurt



 
 
Lars Jørgensen (20-05-2005)
Kommentar
Fra : Lars Jørgensen


Dato : 20-05-05 12:47

ikj wrote:

> Kan denne PC som p.t. styres af W98/2 med fordel udstyres med MS-XP
> styreprogram
>
> 500 megahertz AMD Atlon
> 128 Mb installed memory
>
> Altså køre med XPHome OEM ver. ( med eller uden SP2)

Så længe maskinen kun har 128 MB RAM tror jeg ikke det bliver en
fornøjelse.

> PC`en skal bruges af mit barnebarn som spillecomputer med kun
> styreprogrammet og MS-Word og uden internet

Kører det uden de store problemer så behold hellere W98.

--
Mvh. Lars

Torben Greve Otzen (20-05-2005)
Kommentar
Fra : Torben Greve Otzen


Dato : 20-05-05 13:00

ikj skrev:
[snip]
> PC`en skal bruges af mit barnebarn som spillecomputer med kun
> styreprogrammet og MS-Word og uden internet

Hvis du vælger at tage Win98 og computeren aldrig skal på nettet, så vil jeg
da anbefale dig at prøve at installere 98lite[1]. Med dette program får du
muligheden for at slette alt det der ikke er nødvendigt på computeren f.eks.
IE, hvilket frigiver plads og ved at fjerne alt muligt lir kan gøre win 98
særdeles hurtig at arbejde med.
[1]
http://www.litepc.com/
--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express' måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix...



Michael Rasmussen (20-05-2005)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 20-05-05 13:17

"ikj" <ikjsletdette@surfmail.dk> wrote:

>Kan denne PC som p.t. styres af W98/2 med fordel udstyres med MS-XP
>styreprogram
>
>PC`en indeholder følgende:
>500 megahertz AMD Atlon med 128kb primary memory cache/512 kb secondary m.c.
>Board AMD IRONGATE 1.0 Bus clock: 100 megahertz og 128 Mb installed memory

>Altså køre med XPHome OEM ver. ( med eller uden SP2)

Nogen hurtigløber bliver den nok aldrig, men den kan godt køre XP -
Personligt ville jeg nok opgradere til 256 - 512 MB RAM ved samme
lejlighed, XP har det nemlig ikke så godt med 128 Mb....


<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Knud Gert Ellentoft (20-05-2005)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 20-05-05 13:21

ikj skrev:

>Kan denne PC som p.t. styres af W98/2 med fordel udstyres med MS-XP
>styreprogram
>
>PC`en indeholder følgende:
>500 megahertz AMD Atlon med 128kb primary memory cache/512 kb secondary m.c.
>Board AMD IRONGATE 1.0 Bus clock: 100 megahertz og 128 Mb installed memory

Nej, der skal være mindst 256 MB ram før den vil fungere blot
nogenlunde tilfredsstillende og især hvis grafikkortet deler
hukommelse med rammen (fremgår ikke af dit spørgsmål)

Resten skulle kunne klare det, men regn ikke med at kunne køre de
nyeste spil.
--
Knud
Topposter du svar, så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Kim Hansen (20-05-2005)
Kommentar
Fra : Kim Hansen


Dato : 20-05-05 13:46


Jeg har en Pentium II 450 med 192MB ram, og den kører
da udemærket med win xp, godt nok uden sp 1 eller 2,
men jeg ved ikke om det kræver mere. Som kontormaskine
vil jeg mene at det godt kunne gå med lidt flere ram.


M.V.H

Kim Hansen

Suzuki dl 650 V-Strom
Suzuki DR 250 S

Ved reply slet "fjern" i Mailadressen.

Gnistn (21-05-2005)
Kommentar
Fra : Gnistn


Dato : 21-05-05 05:50

Kim Hansen wrote:
> Jeg har en Pentium II 450 med 192MB ram, og den kører
> da udemærket med win xp, godt nok uden sp 1 eller 2,

Min erfaring med en PIII 500 MHz 256MB RAM, er at den fungerer bedst uden
nogen service pack. Lige så snart den får en service pack bliver den lidt
tungere at danse med, og da den ikke skal på nettet og jeg godt kan klare
mig uden de rettelser service pakkerne giver kører den uden disse.

--
The "genius" who designed the fragile SATA connectors,
deserves a good spanking!
Gnistn



Villy Jensen (20-05-2005)
Kommentar
Fra : Villy Jensen


Dato : 20-05-05 14:19

> Kan denne PC som p.t. styres af W98/2 med fordel udstyres med MS-XP
> styreprogram
>
> PC`en indeholder følgende:
> 500 megahertz AMD Atlon med 128kb primary memory cache/512 kb secondary
> m.c.
> Board AMD IRONGATE 1.0 Bus clock: 100 megahertz og 128 Mb installed
> memory
>
> Altså køre med XPHome OEM ver. ( med eller uden SP2)
>
> PC`en skal bruges af mit barnebarn som spillecomputer med kun
> styreprogrammet og MS-Word og uden internet


Jeg vil da anbefale at beholde (nyinstallere) WIN98SE!
WIN98SE (mis)bruger ikke så mange systemressurcer, og efterlader flere af de
eksisterende ressourcer til spillene
WIN98SE kan trække de fleste spil (undtagen Doom 3)
WIN98SE er ikke mere ustabil en WINXP
WIN98SE fylder ingenting på HD (sammenlignet med WINXP)
WIN98SE er ikke i sikkerhedsrisiko, når der ikke er internetforbindelse.
Du kan nemt finde WIN98SE drivere til en PC i aktuelle årgang (hvis de ikke
er indeholdt i WIN98SE)

Skift til WINXP vil sløve maskinen, jeg vil anbefale en nyinstalleret
WIN98SE.
Der skal inversteres i mere (forældet) RAM før skift til WINXP, hvis du
alligevil VIL prøve


Hold dig til WIN98SE.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy




Jesper G. Poulsen (20-05-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 20-05-05 17:54

Villy Jensen skrev:

> WIN98SE er ikke mere ustabil en WINXP

Det er ikke korrekt.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Gnistn (21-05-2005)
Kommentar
Fra : Gnistn


Dato : 21-05-05 05:43

Villy Jensen wrote:

> WIN98SE er ikke mere ustabil en WINXP

Arh det er vist lang tid siden du sidst har arbejdet med en Win98SE, den er
en sand BSOD mester

--
The "genius" who designed the fragile SATA connectors,
deserves a good spanking!
Gnistn



G B (21-05-2005)
Kommentar
Fra : G B


Dato : 21-05-05 16:11

"Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:428de3db$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> WIN98SE er ikke mere ustabil en WINXP

Hrmmm... mon dog...

Win98 (og ME, for den sags skyld) er jo kun en grafisk shell, som ligger
ovenpå DOS. Og DOS er død...

--
Med venlig hilsen
GB

Jesper G. Poulsen (21-05-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 21-05-05 23:18

G B skrev:

> ligger ovenpå DOS. Og DOS er død...

I mere end én forstand


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

G B (20-05-2005)
Kommentar
Fra : G B


Dato : 20-05-05 21:21

"ikj" <ikjsletdette@surfmail.dk> skrev i meddelelsen
news:428dcac4$0$237$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Altså køre med XPHome OEM ver. ( med eller uden SP2)

Jeg ville snarere anbefale Windows 2000 Pro. Den kan det samme som XP, og
bruger ikke nær de samme ressourcer.

Hvis du insisterer på at bruge XP, så køb Pro-udgaven.

--
Husk at Saddam Hussein og hans ligesindede er onde forbrydere.
GB

Kim Ludvigsen (20-05-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 20-05-05 21:42

Den 20-05-05 22.21 skrev G B følgende:
> Hvis du insisterer på at bruge XP, så køb Pro-udgaven.

Det vil da være spild af penge til det beskrevne brug. Home udgaven er
alt rigelig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvorfor bliver spammerne ved med at spamme dig, og hvordan minimerer
du spammængden.
http://kimludvigsen.dk

Calle. (20-05-2005)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 20-05-05 21:58

G B wrote:
> "ikj" <ikjsletdette@surfmail.dk> skrev i meddelelsen
> news:428dcac4$0$237$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>
>> Altså køre med XPHome OEM ver. ( med eller uden SP2)
>
> Jeg ville snarere anbefale Windows 2000 Pro. Den kan det samme som
> XP, og bruger ikke nær de samme ressourcer.
>
> Hvis du insisterer på at bruge XP, så køb Pro-udgaven.
Af hvilken grund, når har ikke skal på nettet. Forskellen ligger jo i
netværksdelen
--
Calle.



G B (21-05-2005)
Kommentar
Fra : G B


Dato : 21-05-05 00:07

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i meddelelsen news:4bsje.434$yf2.242
@news.get2net.dk:

> Af hvilken grund, når har ikke skal på nettet. Forskellen ligger jo i
> netværksdelen

- og backup-delen, og gpedit.msc, og en masse andre gode sager.

--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.
Støt Israel - køb Israelske varer!
GB

Calle. (21-05-2005)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 21-05-05 10:10

G B wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev i meddelelsen news:4bsje.434$yf2.242
> @news.get2net.dk:
>
>> Af hvilken grund, når har ikke skal på nettet. Forskellen ligger jo i
>> netværksdelen
>
> - og backup-delen, og gpedit.msc, og en masse andre gode sager.

hvilket barnebarnet jo ikke får brug for
--
Calle.



Khawk (21-05-2005)
Kommentar
Fra : Khawk


Dato : 21-05-05 11:47


"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:428e6dac$0$258$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev i meddelelsen news:4bsje.434$yf2.242
> @news.get2net.dk:
>
> > Af hvilken grund, når har ikke skal på nettet. Forskellen ligger jo i
> > netværksdelen
>
> - og backup-delen, og gpedit.msc, og en masse andre gode sager.
>
gpedit.msc findes da også i home-udgaven.

mvh
Kim



Peter Loumann (21-05-2005)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 21-05-05 14:15

Khawk skrev:

>gpedit.msc findes da også i home-udgaven.

Min home-udg. ka'tte finde den.

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://huse-i-naestved.dk

Henning Præstegaard (21-05-2005)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 21-05-05 22:43

Khawk wrote:

> gpedit.msc findes da også i home-udgaven.
>
Æh. ikke i min.

mvh
Henning




Rudi Stegen (21-05-2005)
Kommentar
Fra : Rudi Stegen


Dato : 21-05-05 14:31

Hej G B, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> - og backup-delen

Jeg har aldrig anvendt noget MS-backup til noget. Jeg tvivler på, at
det omtalte barnebarn har noget brug for det.

> og gpedit.msc

Den er praktisk, og skulle jeg vælge i dag, ville jeg vælge XP Pro
udelukkede pga. gpedit.msc

Jeg har haft brug for den én gang siden 4. december [1], og jeg får
formentlig brug for den en gang eller to senere.
Om barnebarnet så finder programmet lige så anvendeligt er så
spørgsmålet.

[1] Det var til at fjerne det automatiske kiggeri efter opdateringer
fra Media Players side. Men det er vel en fejl i Media Player, at man
kun kan vælge intervallængdetjek og ikke helt slå det fra.
(Madsen hjalp mig så med at levere nøglen så jeg kunne gøre det direkte
med regedit).

Men til syvende og sidst er det en idiosynkrasi fra min side, at alle
automatikdimser skal klippes. Jeg har ikke noget *reelt* at bruge
programmet til.

--
Hygge fra Århus - Rudi

G B (21-05-2005)
Kommentar
Fra : G B


Dato : 21-05-05 16:08

Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk> skrev i meddelelsen
news:Xns965D9DDF6D503RudiStegen@postednews.klen.dk:

> Jeg har aldrig anvendt noget MS-backup til noget. Jeg tvivler på, at
> det omtalte barnebarn har noget brug for det.

Næeh, men måske Bedstefar ville tage en sikkerhedsbackup?

>> og gpedit.msc
> Den er praktisk, og skulle jeg vælge i dag, ville jeg vælge XP Pro
> udelukkede pga. gpedit.msc
....
> Men til syvende og sidst er det en idiosynkrasi fra min side, at alle
> automatikdimser skal klippes. Jeg har ikke noget *reelt* at bruge
> programmet til.

Jeg sætter diverse parametre i gpedit af sikkerhedsårsager, så jeg kan godt
bruge den.

--
Mvh
GB

Jesper G. Poulsen (21-05-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 21-05-05 23:32

Rudi Stegen skrev:

> (Madsen hjalp mig så med at levere nøglen så jeg kunne gøre det
> direkte med regedit).

Mon den nøgle er den samme i Windows 2000?
- Jeg er nemlig også træt af WMP's handlinger...


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Rudi Stegen (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Rudi Stegen


Dato : 22-05-05 00:17

Hej Jesper G. Poulsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Mon den nøgle er den samme i Windows 2000?

Jeg kender desværre ikke Windows 2000.

Men der er vist noget "Last Known Good Configuration", hvis ting går
galt, er der ikke?

Og hvis det er noget, hvor man manuelt kan oprette et
"gendannelsespunkt" (ved ikke hvad det hedder i Windows 2000), kan du
evt. oprette et sådant, inden du kører reg-filen. Går alt i fisk kan
man i det mindste så starte igen og slette nøglen.

> - Jeg er nemlig også træt af WMP's handlinger...

Hvorfor anede det mig

--
Hygge fra Århus - Rudi

Jesper G. Poulsen (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 22-05-05 08:40

Rudi Stegen skrev:

> Men der er vist noget "Last Known Good Configuration", hvis ting går
> galt, er der ikke?

Jo, men jeg bruger den aldrig.

> Og hvis det er noget, hvor man manuelt kan oprette et
> "gendannelsespunkt" (ved ikke hvad det hedder i Windows 2000), kan du

Jo, men jeg bruger det aldrig.

> > - Jeg er nemlig også træt af WMP's handlinger...
> Hvorfor anede det mig

Jeg anvender WMP 8.1 til de ting hvor Zoom Player ikke kan klare det.
Microsoft skal holde sig til at lave operativsystemer - det er de bedst
til.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Thomas G. Madsen (21-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 21-05-05 13:50

Khawk skrev:

> gpedit.msc findes da også i home-udgaven.

Er du 100 % sikker på det?

--
Hilsen
Madsen

Rudi Stegen (21-05-2005)
Kommentar
Fra : Rudi Stegen


Dato : 21-05-05 14:16

Hej Thomas G. Madsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Khawk:
>> gpedit.msc findes da også i home-udgaven.
>
> Er du 100 % sikker på det?

Jeg undrer mig også. Den er med 99% [1] sikkerhed ikke på min. (Og det
skyldes naturligvis ikke, at det evt. er noget, der manuelt på den ene
eller anden måde skal findes og installeres fra cd'en. Jeg søgte
allerede indenfor de første par dage cd'en igennem med Windows
Commander, dvs. inkl. pakkede filer herunder bl.a. CAB).

Min udgave er en "født" Win XP SP2.

[1] Jeg er altid (over)forsigtig med sikkerhedsprocenter, derfor det
lave tal.
--
Hygge fra Århus - Rudi

Thomas G. Madsen (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 22-05-05 12:04

Jesper G. Poulsen skrev:

>> Og hvis det er noget, hvor man manuelt kan oprette et
>> "gendannelsespunkt" (ved ikke hvad det hedder i Windows
>> 2000), kan du
>
> Jo, men jeg bruger det aldrig.

Næ, for du har det ikke i Win2000. Systemgendannelse, eller System
Restore som det hedder på engelsk, kom først med WinXP, medmindre
det da er kommet med en af de allernyeste Service Packs til Win2000
selvfølgelig. Jeg skiftede til WinXP omkring det tidspunkt, hvor
SP3 til Win2000 kom.

> Jeg anvender WMP 8.1 [..]

Nøglen er den samme så, for det er WMP-versionen der bestemmer,
hvordan den skal se ud. Gpedit.msc har du også i Win2000, men man
skal sidde med mindst version 9 af WMP før man har mulighed for at
slå automatiske opdateringer fra via gpedit.msc.

--
Hilsen
Madsen

Jesper G. Poulsen (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 23-05-05 10:47

Thomas G. Madsen skrev:

> Næ, for du har det ikke i Win2000. Systemgendannelse, eller System

Jo, jeg kan gemme en kopi af seneste fungerende registry. Det har jeg
gjort før. Funktionen er ikke lige så omfattende som systemgendannelsen
i Windows XP.

> skal sidde med mindst version 9 af WMP før man har mulighed for at
> slå automatiske opdateringer fra via gpedit.msc.

Okay, så er det derfor jeg ikke kan finde den


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Rudi Stegen (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Rudi Stegen


Dato : 23-05-05 14:15

Hej Jesper G. Poulsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jo, jeg kan gemme en kopi af seneste fungerende registry.

Meget apropos: Er der nogen af jer, der ved, hvad
registreringsdatabasefilen/-filerne hedder i Windows XP?

Dvs. dem der i Win9x hed System.dat og User.dat.

Gemmer man hele regbasen vha. Regedit, bliver det til en 45 MB-fil
(sic! , så man skulle tro, der var mindst én stor fil til at
indeholde registreringsdatabasen.

Jeg har ledt efter det flere gange (filer over 1 MB og dato fra med
datoen, hvor man sidst startede/gen- pc'en), men kan ikke finde noget,
der ligner.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Thomas G. Madsen (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 23-05-05 11:46

Jesper G. Poulsen skrev:

> Jo, jeg kan gemme en kopi af seneste fungerende registry. Det
> har jeg gjort før. Funktionen er ikke lige så omfattende som
> systemgendannelsen i Windows XP.

Nej, det er langt fra det samme.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 23-05-05 14:29

Rudi Stegen skrev:

> Meget apropos: Er der nogen af jer, der ved, hvad
> registreringsdatabasefilen/-filerne hedder i Windows XP?

Den er mere kompliceret bygget op i WinXP end i Win9x.
Hvor Win9x har System.dat og User.dat, som du selv nævner, er
registreringsdatabasen i XP bygget op af flere filer eller hives,
som det også kaldes.

Se evt.: <http://www.infocellar.com/hives.htm>.

--
Hilsen
Madsen

Rudi Stegen (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Rudi Stegen


Dato : 23-05-05 14:36

Hej Thomas G. Madsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Se evt.: <http://www.infocellar.com/hives.htm>.

Så forstår jeg bedre, hvorfor jeg ikke kunne finde større filer, som
kunne indeholde regbasen. Kun de sære ntuser.dat havde jeg en ide om
måtte være "noget" i det.

Smukt link - tak for oplysningen, Madsen!
Så er jeg fri for fortsat at undres

--
Hygge fra Århus - Rudi

ikj (22-05-2005)
Kommentar
Fra : ikj


Dato : 22-05-05 19:54


"ikj" <ikjsletdette@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
news:428dcac4$0$237$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Gruppe!
>
> Kan denne PC som p.t. styres af W98/2 med fordel udstyres med MS-XP
> styreprogram
>
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>
>Hej gruppe!

Tak for alle besvarelser/indlæg på overstående spørgsmål.

Jeg var i tvivl om XP på denne PC og nu tror jeg at mit barnebarn skal
beholde Win98/2

Tak til alle...........Kurt



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste