MS Windows
briani 27239
XP-Home med SP2 på 500 Mhz PC
Fra : ikj

Dato : 20-05-05 12:32

Hej Gruppe!

Kan denne PC som p.t. styres af W98/2 med fordel udstyres med MS-XP
styreprogram

PC`en indeholder følgende:
500 megahertz AMD Atlon med 128kb primary memory cache/512 kb secondary m.c.
Board AMD IRONGATE 1.0 Bus clock: 100 megahertz og 128 Mb installed memory

Altså køre med XPHome OEM ver. ( med eller uden SP2)

PC`en skal bruges af mit barnebarn som spillecomputer med kun
styreprogrammet og MS-Word og uden internet

mvh Kurt

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 20-05-05 12:47

ikj wrote:

> [...]
>
> 500 megahertz AMD Atlon
> 128 Mb installed memory
>
> Altså køre med XPHome OEM ver. ( med eller uden SP2)

Så længe maskinen kun har 128 MB RAM tror jeg ikke det bliver en
fornøjelse.

> PC`en skal bruges af mit barnebarn som spillecomputer med kun
> styreprogrammet og MS-Word og uden internet

Kører det uden de store problemer så behold hellere W98.

--
Mvh. Lars

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 20-05-05 13:00

ikj skrev:
[snip]
> PC`en skal bruges af mit barnebarn som spillecomputer med kun
> styreprogrammet og MS-Word og uden internet

Hvis du vælger at tage Win98 og computeren aldrig skal på nettet, så vil jeg
da anbefale dig at prøve at installere 98lite[1]. Med dette program får du
muligheden for at slette alt det der ikke er nødvendigt på computeren f.eks.
IE, hvilket frigiver plads og ved at fjerne alt muligt lir kan gøre win 98
særdeles hurtig at arbejde med.
[1]
http://www.litepc.com/
--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express' måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-05-05 13:17

"ikj" <ikjsletdette@surfmail.dk> wrote:

> [...]
>Board AMD IRONGATE 1.0 Bus clock: 100 megahertz og 128 Mb installed memory

>Altså køre med XPHome OEM ver. ( med eller uden SP2)

Nogen hurtigløber bliver den nok aldrig, men den kan godt køre XP -
Personligt ville jeg nok opgradere til 256 - 512 MB RAM ved samme
lejlighed, XP har det nemlig ikke så godt med 128 Mb....

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-05-05 13:21

ikj skrev:

> [...]
>Board AMD IRONGATE 1.0 Bus clock: 100 megahertz og 128 Mb installed memory

Nej, der skal være mindst 256 MB ram før den vil fungere blot
nogenlunde tilfredsstillende og især hvis grafikkortet deler
hukommelse med rammen (fremgår ikke af dit spørgsmål)

Resten skulle kunne klare det, men regn ikke med at kunne køre de
nyeste spil.
--
Knud

Fra : Kim Hansen

Dato : 20-05-05 13:46

Jeg har en Pentium II 450 med 192MB ram, og den kører
da udemærket med win xp, godt nok uden sp 1 eller 2,
men jeg ved ikke om det kræver mere. Som kontormaskine
vil jeg mene at det godt kunne gå med lidt flere ram.

M.V.H

Kim Hansen

Suzuki dl 650 V-Strom
Suzuki DR 250 S

Ved reply slet "fjern" i Mailadressen.

Fra : Gnistn

Dato : 21-05-05 05:50

Kim Hansen wrote:
> Jeg har en Pentium II 450 med 192MB ram, og den kører
> da udemærket med win xp, godt nok uden sp 1 eller 2,

Min erfaring med en PIII 500 MHz 256MB RAM, er at den fungerer bedst uden
nogen service pack. Lige så snart den får en service pack bliver den lidt
tungere at danse med, og da den ikke skal på nettet og jeg godt kan klare
mig uden de rettelser service pakkerne giver kører den uden disse.

--
The "genius" who designed the fragile SATA connectors,
deserves a good spanking!

Fra : Villy Jensen

Dato : 20-05-05 14:19

> [...]
>
> PC`en skal bruges af mit barnebarn som spillecomputer med kun
> styreprogrammet og MS-Word og uden internet

Jeg vil da anbefale at beholde (nyinstallere) WIN98SE!
WIN98SE (mis)bruger ikke så mange systemressurcer, og efterlader flere af de
eksisterende ressourcer til spillene
WIN98SE kan trække de fleste spil (undtagen Doom 3)
WIN98SE er ikke mere ustabil en WINXP
WIN98SE fylder ingenting på HD (sammenlignet med WINXP)
WIN98SE er ikke i sikkerhedsrisiko, når der ikke er internetforbindelse.
Du kan nemt finde WIN98SE drivere til en PC i aktuelle årgang (hvis de ikke
er indeholdt i WIN98SE)

Skift til WINXP vil sløve maskinen, jeg vil anbefale en nyinstalleret
WIN98SE.
Der skal inversteres i mere (forældet) RAM før skift til WINXP, hvis du
alligevil VIL prøve

Hold dig til WIN98SE.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-05-05 17:54

Villy Jensen skrev:

> WIN98SE er ikke mere ustabil en WINXP

Det er ikke korrekt.

Fra : Gnistn

Dato : 21-05-05 05:43

Villy Jensen wrote:

> WIN98SE er ikke mere ustabil en WINXP

Arh det er vist lang tid siden du sidst har arbejdet med en Win98SE, den er
en sand BSOD mester

Fra : G B

Dato : 21-05-05 16:11

"Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> WIN98SE er ikke mere ustabil en WINXP

Hrmmm... mon dog...

Win98 (og ME, for den sags skyld) er jo kun en grafisk shell, som ligger
ovenpå DOS. Og DOS er død...

GB

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-05-05 23:18

G B skrev:

> ligger ovenpå DOS. Og DOS er død...

I mere end én forstand

Fra : G B

Dato : 20-05-05 21:21

"ikj" <ikjsletdette@surfmail.dk> skrev i meddelelsen

> Altså køre med XPHome OEM ver. ( med eller uden SP2)

Jeg ville snarere anbefale Windows 2000 Pro. Den kan det samme som XP, og
bruger ikke nær de samme ressourcer.

Hvis du insisterer på at bruge XP, så køb Pro-udgaven.

--
Husk at Saddam Hussein og hans ligesindede er onde forbrydere.
GB

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-05-05 21:42

Den 20-05-05 22.21 skrev G B følgende:
> Hvis du insisterer på at bruge XP, så køb Pro-udgaven.

Det vil da være spild af penge til det beskrevne brug. Home udgaven er
alt rigelig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvorfor bliver spammerne ved med at spamme dig, og hvordan minimerer

Fra : Calle.

Dato : 20-05-05 21:58

G B wrote:
> "ikj" <ikjsletdette@surfmail.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg ville snarere anbefale Windows 2000 Pro. Den kan det samme som
> XP, og bruger ikke nær de samme ressourcer.
>
> Hvis du insisterer på at bruge XP, så køb Pro-udgaven.
Af hvilken grund, når har ikke skal på nettet. Forskellen ligger jo i
netværksdelen
--
Calle.

Fra : G B

Dato : 21-05-05 00:07

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i meddelelsen news:4bsje.434$yf2.242
@news.get2net.dk:

> Af hvilken grund, når har ikke skal på nettet. Forskellen ligger jo i
> netværksdelen

- og backup-delen, og gpedit.msc, og en masse andre gode sager.

--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.

Fra : Calle.

Dato : 21-05-05 10:10

G B wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev i meddelelsen news:4bsje.434$yf2.242
> @news.get2net.dk:

> - og backup-delen, og gpedit.msc, og en masse andre gode sager.

hvilket barnebarnet jo ikke får brug for
--
Calle.

Fra : Khawk

Dato : 21-05-05 11:47

"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev i meddelelsen news:4bsje.434$yf2.242
> @news.get2net.dk:

> - og backup-delen, og gpedit.msc, og en masse andre gode sager.

gpedit.msc findes da også i home-udgaven.

mvh
Kim

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-05-05 14:15

Khawk skrev:

>gpedit.msc findes da også i home-udgaven.

Min home-udg. ka'tte finde den.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-05-05 22:43

Khawk wrote:

> gpedit.msc findes da også i home-udgaven.

Æh. ikke i min.

mvh
Henning

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-05-05 14:31

Hej G B, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> - og backup-delen

Jeg har aldrig anvendt noget MS-backup til noget. Jeg tvivler på, at
det omtalte barnebarn har noget brug for det.

> og gpedit.msc

Den er praktisk, og skulle jeg vælge i dag, ville jeg vælge XP Pro
udelukkede pga. gpedit.msc

Jeg har haft brug for den én gang siden 4. december [1], og jeg får
formentlig brug for den en gang eller to senere.
Om barnebarnet så finder programmet lige så anvendeligt er så
spørgsmålet.

[1] Det var til at fjerne det automatiske kiggeri efter opdateringer
fra Media Players side. Men det er vel en fejl i Media Player, at man
kun kan vælge intervallængdetjek og ikke helt slå det fra.
(Madsen hjalp mig så med at levere nøglen så jeg kunne gøre det direkte
med regedit).

Men til syvende og sidst er det en idiosynkrasi fra min side, at alle
automatikdimser skal klippes. Jeg har ikke noget *reelt* at bruge
programmet til.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : G B

Dato : 21-05-05 16:08

Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har aldrig anvendt noget MS-backup til noget. Jeg tvivler på, at
> det omtalte barnebarn har noget brug for det.

Næeh, men måske Bedstefar ville tage en sikkerhedsbackup?

> [...]
> Men til syvende og sidst er det en idiosynkrasi fra min side, at alle
> automatikdimser skal klippes. Jeg har ikke noget *reelt* at bruge

Jeg sætter diverse parametre i gpedit af sikkerhedsårsager, så jeg kan godt
bruge den.

GB

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-05-05 23:32

Rudi Stegen skrev:

> (Madsen hjalp mig så med at levere nøglen så jeg kunne gøre det
> direkte med regedit).

Mon den nøgle er den samme i Windows 2000?
- Jeg er nemlig også træt af WMP's handlinger...

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-05-05 00:17

Hej Jesper G. Poulsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Mon den nøgle er den samme i Windows 2000?

Jeg kender desværre ikke Windows 2000.

Men der er vist noget "Last Known Good Configuration", hvis ting går
galt, er der ikke?

Og hvis det er noget, hvor man manuelt kan oprette et
"gendannelsespunkt" (ved ikke hvad det hedder i Windows 2000), kan du
evt. oprette et sådant, inden du kører reg-filen. Går alt i fisk kan
man i det mindste så starte igen og slette nøglen.

> - Jeg er nemlig også træt af WMP's handlinger...

Hvorfor anede det mig

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-05-05 08:40

Rudi Stegen skrev:

> Men der er vist noget "Last Known Good Configuration", hvis ting går
> galt, er der ikke?

Jo, men jeg bruger den aldrig.

> Og hvis det er noget, hvor man manuelt kan oprette et
> "gendannelsespunkt" (ved ikke hvad det hedder i Windows 2000), kan du

Jo, men jeg bruger det aldrig.

> Hvorfor anede det mig

Jeg anvender WMP 8.1 til de ting hvor Zoom Player ikke kan klare det.
Microsoft skal holde sig til at lave operativsystemer - det er de bedst
til.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-05-05 13:50

Khawk skrev:

> gpedit.msc findes da også i home-udgaven.

Er du 100 % sikker på det?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-05-05 14:16

Hej Thomas G. Madsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Khawk:
>
> Er du 100 % sikker på det?

Jeg undrer mig også. Den er med 99% [1] sikkerhed ikke på min. (Og det
skyldes naturligvis ikke, at det evt. er noget, der manuelt på den ene
eller anden måde skal findes og installeres fra cd'en. Jeg søgte
allerede indenfor de første par dage cd'en igennem med Windows
Commander, dvs. inkl. pakkede filer herunder bl.a. CAB).

Min udgave er en "født" Win XP SP2.

[1] Jeg er altid (over)forsigtig med sikkerhedsprocenter, derfor det
lave tal.
--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-05-05 12:04

Jesper G. Poulsen skrev:

> Jo, men jeg bruger det aldrig.

Næ, for du har det ikke i Win2000. Systemgendannelse, eller System
Restore som det hedder på engelsk, kom først med WinXP, medmindre
det da er kommet med en af de allernyeste Service Packs til Win2000
selvfølgelig. Jeg skiftede til WinXP omkring det tidspunkt, hvor
SP3 til Win2000 kom.

> Jeg anvender WMP 8.1 [..]

Nøglen er den samme så, for det er WMP-versionen der bestemmer,
hvordan den skal se ud. Gpedit.msc har du også i Win2000, men man
skal sidde med mindst version 9 af WMP før man har mulighed for at
slå automatiske opdateringer fra via gpedit.msc.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-05-05 10:47

Thomas G. Madsen skrev:

> Næ, for du har det ikke i Win2000. Systemgendannelse, eller System

Jo, jeg kan gemme en kopi af seneste fungerende registry. Det har jeg
gjort før. Funktionen er ikke lige så omfattende som systemgendannelsen
i Windows XP.

> skal sidde med mindst version 9 af WMP før man har mulighed for at
> slå automatiske opdateringer fra via gpedit.msc.

Okay, så er det derfor jeg ikke kan finde den

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-05-05 14:15

Hej Jesper G. Poulsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jo, jeg kan gemme en kopi af seneste fungerende registry.

Meget apropos: Er der nogen af jer, der ved, hvad
registreringsdatabasefilen/-filerne hedder i Windows XP?

Dvs. dem der i Win9x hed System.dat og User.dat.

Gemmer man hele regbasen vha. Regedit, bliver det til en 45 MB-fil
(sic! , så man skulle tro, der var mindst én stor fil til at
indeholde registreringsdatabasen.

Jeg har ledt efter det flere gange (filer over 1 MB og dato fra med
datoen, hvor man sidst startede/gen- pc'en), men kan ikke finde noget,
der ligner.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-05-05 11:46

Jesper G. Poulsen skrev:

> Jo, jeg kan gemme en kopi af seneste fungerende registry. Det
> har jeg gjort før. Funktionen er ikke lige så omfattende som
> systemgendannelsen i Windows XP.

Nej, det er langt fra det samme.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-05-05 14:29

Rudi Stegen skrev:

> Meget apropos: Er der nogen af jer, der ved, hvad
> registreringsdatabasefilen/-filerne hedder i Windows XP?

Den er mere kompliceret bygget op i WinXP end i Win9x.
Hvor Win9x har System.dat og User.dat, som du selv nævner, er
registreringsdatabasen i XP bygget op af flere filer eller hives,
som det også kaldes.

Se evt.: <http://www.infocellar.com/hives.htm>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-05-05 14:36

Hej Thomas G. Madsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Se evt.: <http://www.infocellar.com/hives.htm>.

Så forstår jeg bedre, hvorfor jeg ikke kunne finde større filer, som
kunne indeholde regbasen. Kun de sære ntuser.dat havde jeg en ide om
måtte være "noget" i det.

Smukt link - tak for oplysningen, Madsen!
Så er jeg fri for fortsat at undres

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : ikj

Dato : 22-05-05 19:54

"ikj" <ikjsletdette@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe!
>
> Kan denne PC som p.t. styres af W98/2 med fordel udstyres med MS-XP
> styreprogram

>Hej gruppe!

Tak for alle besvarelser/indlæg på overstående spørgsmål.

Jeg var i tvivl om XP på denne PC og nu tror jeg at mit barnebarn skal
beholde Win98/2

Tak til alle...........Kurt