Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farverum?
Fra : Peter Sindrup

Dato : 20-05-05 11:14

Hej Gruppe,

Er der en det gider - kort - at beskrive hvad der forstås ved (de
forskellige) farverum?
Eller, alternativt, henvise til et par godt links der beskriver begrebet.

På forhånd tak

Peter

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-05-05 11:52

Peter Sindrup wrote:
> Hej Gruppe,
>
> Er der en det gider - kort - at beskrive hvad der forstås ved (de
> forskellige) farverum?
> Eller, alternativt, henvise til et par godt links der beskriver begrebet.

Jeg henviser:
http://www.drycreekphoto.com/Learn/color_spaces.htm

Hvis du søger på google, er ordene "color gamut" "color space" og "color
correction"

Nogen staver color, og andre colour

God fornøjelse

Bo //

Fra : J K Hansen

Dato : 20-05-05 14:45

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen staver color, og andre colour

Briter (og resten af Commonwealth tror jeg), staver colour. Amerikanerne
staver color.

--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 20-05-05 12:53

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse

> Eller, alternativt, henvise til et par godt links der beskriver begrebet.

Fin artikel på dansk her:
<http://www.foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=28>

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Brizz

Dato : 20-05-05 15:44

> Fin artikel på dansk her:
> <http://www.foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=28>

Kanon link...
Rart når man skal lære nyt at man kan læse det på dansk

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : HKJ

Dato : 20-05-05 17:06

Peter Sindrup wrote:
> Er der en det gider - kort - at beskrive hvad der forstås ved (de
> forskellige) farverum?
> Eller, alternativt, henvise til et par godt links der beskriver begrebet.

Nu har du fået nogle gode link, som egentlig forklarer det meget godt,
men jeg syntes at den korte forklaring mangler:

Farverum er en definition af hvad farve de forskellige pixel farve
talkoder skal oversættes til.

F.eks. en pixel hvor Rød=255, Grøn=0 og Blå=0 er selvfølgelig rød, men
hvilken rød defineres af farverummet.

Det er selvfølgelig også derfor at et skift af farverum, uden at ændre
talkoderne, vil give nogle andre farver.

Fra : Peter Sindrup

Dato : 20-05-05 18:18

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det er selvfølgelig også derfor at et skift af farverum, uden at ændre
> talkoderne, vil give nogle andre farver.

Se det gav god mening.
Enkelt, kort og let fatteligt - tak for det.

Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-05-05 21:03

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Det er selvfølgelig også derfor at et skift af farverum, uden at ændre
> talkoderne, vil give nogle andre farver.

Hvis jeg må supplere: Skift af farverum giver ikke flere eller færre
tilgængelige farver, men blot en anden "vægtning" af farverne.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : HKJ

Dato : 20-05-05 21:15

Jens Bruun wrote:

> Hvis jeg må supplere: Skift af farverum giver ikke flere eller færre
> tilgængelige farver, men blot en anden "vægtning" af farverne.

Det burde også kunne tolkes af min forklaring, men det er nok udemærket
at du understreger det.

Altså et større farverum giver større spring mellem de enkelte farver,
dvs. knap så bløde overgange.

Dette er dog ikke en egenskab ved farverummet, men en egenskab ved den
måde vi gemmer billedet på. Farverummet siger nemlig ikke noget om vi
bruger 8 eller 16 bit per kanal, kun at xx% giver en bestemt farve og
hvis vi har flere decimaler på, kan vi lave blødere overgange.