Sejr i kampen mod kræft --
Fra : Bo Warming

Dato : 20-05-05 08:27

Sejr i kampen mod kræft --
Sandsynligheden for at overleve brystkræft er på vej til at blive markant
forbedret.
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3058880

Og dagen før viste erhvervstillæget i JP billeder af hjerneceller før og
efter et firmas ny Altzheimer-behandling.

Men alt er fup. Der er intet gjort vedr kræft eller demens der ved
kontrollerede tests peger imod værdi.

Du kan opdage lidt tidligere - på et stade hvor meget går i sig selv - og så
påstå at overlevelsen hos de tidligt behandlede rummer fremskridt.

Du kan få raske berømtheder til at underkaste sig fupbehandling og når de
lever senere, giver de lægerne æren. Som når von Trier påstår at lykkepiller
holder ham oppe. Det beviser ikke at de gavner nogen på sigt

Fra : kk

Dato : 20-05-05 16:49

> [...]
> kontrollerede tests peger imod værdi.
>
> Så vidt jeg kan læse, er der foretaget førsøg med 10 000 individer og med
Derud over har jeg lidt svært ved at se, hvad der kvalificerer dig til at
bedømme seriøsiteten af den nævnte artikel og den implicerede overlæges
kompetance.

Du kan opdage lidt tidligere - på et stade hvor meget går i sig selv - og så
> påstå at overlevelsen hos de tidligt behandlede rummer fremskridt.

Det har ikke noget med dette her at gøre!

> Du kan få raske berømtheder til at underkaste sig fupbehandling og når de
> lever senere, giver de lægerne æren. Som når von Trier påstår at
> lykkepiller holder ham oppe. Det beviser ikke at de gavner nogen på sigt

Det har dette heller ikke, og desuden er von Trier et røvhul!

mvh
kk

Fra : Jan Pedersen

Dato : 22-05-05 02:23

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Det har ikke noget med dette her at gøre!

> Det har dette heller ikke, og desuden er von Trier et røvhul!

Noget nær 50% af al behandling skyldes placebo effekt....kroppen der
"reparerer" sig selv.....
Tror man på at f.eks. lykkepiller hjælper mod psykosomatiske lidelser,
neurotiske lidelser ....tja så hjælper de i 50% af tilfældende.....selv om
de kun er udviklet til at hjælpe mod reel depression og panikangst: altså
tilfælde der har at gøre med neurotransmitteren Serotonin......

Det samme med kræft.....kroppens imunforsvar kan komme på fode igen og
bekæmpe kræftcellerne! Specielt hvis personen mentalt er overbevist om at en
given behandling har effekt........

Dobbeltblindtests kan fange disse placebo tilfælde nogen gange....men ikke
altid..... og så har man de vilde historier i pressen om vidundermidler.....
på et tidspunkt begynder også lægerne at tro på dem og begynder at ordinere
præparaterne (specielt hvis de presses af deres patienter) og så er
præparaterne pludselig blåstemplet...(ser vi bl.a. på den totalt uhæmmede
udskrivning af Selektive Serotonin Optagshæmmere der finder sted blandt
praktiserende læger i Danmark til tilstande som: angst der ikke er
panikangst, nedtrykthed der ikke er depression, stress, for tidlig
sædafgang, misbrug mv.

Fra : Bo Warming

Dato : 22-05-05 04:07

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> praktiserende læger i Danmark til tilstande som: angst der ikke er
> panikangst, nedtrykthed der ikke er depression, stress, for tidlig

" Den bedste læge er den, der evner at indgyde håb.
Samuel Taylor Coleridge

" Det at være læge er selv at ville lide.
Søren Kierkegård

sdp Har du set en Læge gå omkring mellem de Syge, så har du vel
lagt Mærke til, at den bedste gave, Han bringer, bedre end alle Lægemidler
og end al hans Omsorg, er når han bringer Håb, når der siges: "Lægen håber".
Søren Kierkegard

sdp Hvad Vægt ligger der på, om Lægen selv tror på de Midler han
foreskriver, når den Lidende har Tillid til dem og til ham, og virkelig
bedres igjennem sin Tro? Hvorfor ikke gjøre Mennesker lykkeligere gjennem en
Illusion Edvard Brandes 1847-1931

sdp Hvilken velgerning og hvilken nødvendighed for menneskeheden
løgnen er - det ved kun lægerne og kvinderne Anatole
France

Sdp Optimistic lies have such immense therapeutic value that a
doctor who cannot tell them convincingly, has mistaken his profession.
George Bernard Shaw, Misalliance, 1914

sdp Placebos magt: tro, forventninger og selvopfyldende profetier
Da jeg spurgte dr. Albert Schweitzer, hvordan han ville forklare det faktum,
at nogen overhovedet med rimelighed kunne forvente at blive rask efter at
være blevet behandlet af en heksedoktor, svarede han,at det, jeg bad ham om,
var at røbe en hemmelighed, som læger havde båret på lige siden Hippocrates'
dage. "Men jeg skal alligevel fortælle Dem det," sagde han, mens hans ansigt
oplystes af et skævt smil: "Heksedoktoren klarer det af samme grund, som vi
alle klarer det. Enhver patient går rundt med sin egen doktor indeni. Når de
kommer til os, er det fordi de ikke kender den sandhed. De bedste resultater
opnår vi, når vi giver den læge, der bor i enhver patient, en chance for at
gribe ind." Placebo er den læge, der bor inden i os.
Norman Cousins

sdp The best surgeon is he that hath been hacked himself.
English proverb

sdpd En gunstig fejldiagnose har altid været mere virksom end den
bedste medicin. Markus M. Ronner

sdpg Da vi har gjort lægerne til købmænd, tvinger vi dem til at lære
handelsknebene. George Bernard Shaw

sdpg Financial ruin from medical bills is almost exclusively an
American disease. RoulTurle y

sdpg Gud helbreder, og lægen indkasserer honoraret.
Benjamin Franklin

Fra : Jan Pedersen

Dato : 22-05-05 13:12

Hvorfor mon lægerne ikke forsker mere i placebo effekten dvs. i psyken og
imunforsvarets evne til selvhelbredelse. Der må kunne udvikles
revolutionerende nye medicinske tekniker ud fra en sådan forskning ?!
Eller er lægerne for præget af opfattelsen af at sygdomme kan forklares ud
fra specifikke fejl i delsystemer i kroppen og som sådan skal de behandles
isoleret ???
Jeg håber at mange flere vil begynde forskning i sygdomme som resultat af en
helhedspåvirkning af kroppen: forkert kost, negative tanker, stress,
psykiske lidelser, genetik, miljøpåvirkninger mv.
Denne forskning skal så følges op med forskning i psykologiske parametres
indvirkning på sygdom: placebo effekten, eller behandleres empati der
medfører selvhelbredelse.......
Men det er nok ønsketænkning....læger får ikke legater og økonomisk støtte
fra medicinal industrien hvis de forsker i ikke-kemiske
helbredelsesmetoder......

Fra : Peter Weis

Dato : 22-05-05 20:12

Jan Pedersen wrote:
> [...]
> fra specifikke fejl i delsystemer i kroppen og som sådan skal de behandles

Jeg tror du begår en fejl ved at opfatte lægerne som en homogen gruppe.
Det kunne være første trin til en konspirationsteori.

Mht dit spørgsmål, så har jeg fx set forskning om selvhypnose til
behandling af tinnitus. Det var i "Scandinavian Audiology" hvor de
fleste forfattere var læger.
Der er sikkert tilsvarende eksempler fra mange andre fagområder.

Men problemet medforskernernes binding til pharmaceutika og medicinske
hjælpemidler hængervelsammen med financiering. Hvis det offentlige (aka
skatteyderne) ikke vil betale direkte, så må forskningen jo finansieres
ad anden vej. Og det må nødvendigviskomme fra nogen som har penge eller
forventer at kunne tjene nogen.

mvh
Peter

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 22-05-05 21:15

Jan Pedersen skrev:

> Hvorfor mon lægerne ikke forsker mere i placebo effekten dvs. i psyken og
> imunforsvarets evne til selvhelbredelse.

Det gør de også. Fx.
http://content.nejm.org/cgi/content/abstract/344/21/1594
Men det ser ud til at placebo effekten ikke er der.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Rado

Dato : 23-05-05 13:09

On Sun, 22 May 2005 22:15:05 +0200, Niels Elgaard Larsen
<elgaard@agol.dk> wrote:

>Det gør de også. Fx.
>http://content.nejm.org/cgi/content/abstract/344/21/1594
>Men det ser ud til at placebo effekten ikke er der.

Måske fordi man ikke ved hvordan man udnytter den rigtigt?

Troshelbredere kan som bekendt ofte helbrede alvorlige sygdomme som
selv lægerne har givet op over for, fordi de "ved hvordan".

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein